Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2011, 03:31   #321
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Vreemde talen op straat en in de tram:

de enigevreeemde taal die k onverstaaanbaar vind:
dievan psychisch/fysiek geweld !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 09:19   #322
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Het Vlaamse ras? Wat is het Vlaamse ras? Graag een definitie!
En als u kunt bewijzen dat dat Vlaamse ras bestaat, moet ik u erop wijzen dat u voorzichtig moet zijn! Over rassen praten, veroorzaakt gauw racistische uitdrukkingen. Met als gevolg dat ze u hier bannen en dat wil ik niet hoor, Eberhardje
Jij hebt het wel over een 'Vlaamse' taal. Die ken ik eerlijk gezegd ook niet. En waar kun je die precies leren? Destijds kreeg ik op school namelijk 'Nederlands' onderwezen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 11:13   #323
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Jij hebt het wel over een 'Vlaamse' taal. Die ken ik eerlijk gezegd ook niet. En waar kun je die precies leren? Destijds kreeg ik op school namelijk 'Nederlands' onderwezen.
Een taal behoort aan een volk. Wat heeft dat met ras te maken?
Jammer dat u geen Vlaams kent, gezellig, sappig taaltje. Als u het verschil niet merkt tussen de Nederlandse en Vlaamse manier van spreken, dan merkt u echt niet veel op, hé. Ik maak hier uitzondering voor de Limburgers, die van Nederlands Limburg klinken even gezellig als die van Belgisch Limburg
En wat is dat Nederlands van u? ABN zoals wij het vroeger noemden.
Ik vond er een artikeltje over :
’t Is Nederlands waar je niet aan kunt horen waar iemand vandaan komt. Of: ’t is de taal van ’t Journaal. Of: ’t is onze Normtaal, die in de Randstad ontstaan is. En als ze ’t al niet weten te definiëren of te omschrijven, dan herkennen ze ’t feilloos, dat is uit recent luisteronderzoek gebleken. Maar wanneer ’t abn ontstaan is, waar ’t vandaan komt, hoe ’t verandert, welke rol ’t speelt, is minder algemeen bekend. Rondom dat abn bestaan zelfs enorme misverstanden, bijvoorbeeld dat ’t abn de oudste taalvariëteit van ’t Nederlands is en dat onze dialecten daar ‘verbasteringen’ van zijn, terwijl ’t omgekeerd is. ’t abn is dan ook veel jonger dan de dialecten.
http://www.janstroop.nl/artikelen/Va...derlands.shtml
Mijn moedertaal komt niet uit de Randstad, goe weten! En noteer ook wat hier gezegd wordt, het Nederlands is jonger dan onze dialecten!
Ik herinner me de opkomst van het ABN, ik geloof dat ze tegenwoordig AN zeggen, nog. Wat spraken wij dan voor dit ABN volgens u? Koeterwaals?
Oud 27 november 2011, 11:39   #324
Oblique
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht

Ik vind het alvast niet leuk om op de tram in een TOTAAL ander land te zitten terwijl men toch weldegelijk in Antwerpen rondrijdt. Probeer lijn 3 vanaf Astrid richting Merksem!
Leer dan met de auto rijden of ga met de fiets.
Oblique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 11:42   #325
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
soms wel maar VOORAL het NEDERLANDS als je die al niet onder de knie hebt tja dan zijn de gevolgen gekend
Voor andere dingen, zoals het verkrijgen van een sociale woning, is kennis van het Nederlands dan weer een nadeel.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 11:43   #326
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Leer dan met de auto rijden of ga met de fiets.

goe bezig , dan moet je in je eigen land je aanpassen aan de en of andere bevolkings groep die het vertikt zich aan te passen aan de regels en normen van het land waar zij naartoe trekken !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 18:08   #327
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het is dezelfde taal die we spreken, maar dan gekrompen in beleefwereld. Dat sommige oudere mensen het anders zien komt door de bekrompen cultuur uit België en het feit dat het onderwijs hier vroeger echt barslecht was. Ze beseffen de belachelijkheid er niet van. Nostaalziek nar Vlomsj en Fraans is men, vooral bij de oudere generatie bij de lagere klassen.
De vloek van de Nederlandse taal is het dat het 'Vlaams' (i.e. taal van 6 miljoen mensen, niet de 'echte' Vlaamse streektaal) als aparte taal wordt aanzien in die mate dat het een aparte code heeft door iedereen behalve de Zuid-Nederlanders zelf. Hiberno-Engels bijvoorbeeld heeft dat niet. Dit komt door bittere onwetenheid. Uiteraard door Engelstalige mensen met een master in linguïstiek zonder kennis van het Nederlands.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 november 2011 om 18:24.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 18:10   #328
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Awel dan !
Het Waals is anno 2011 zo goed als dood en leeft enkel voort in het Belgisch Frans en bij oude mensen op het platteland. Verder bestaat het als de streektaal die vroeger gesproken wordt in de herinnering van de mensen. Maar goed, het Frans is altijd de taal van de Walen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 november 2011 om 18:10.
Oud 27 november 2011, 18:31   #329
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
[/indent]http://www.janstroop.nl/artikelen/Va...derlands.shtml
Mijn moedertaal komt niet uit de Randstad, goe weten! En noteer ook wat hier gezegd wordt, het Nederlands is jonger dan onze dialecten!
Ik herinner me de opkomst van het ABN, ik geloof dat ze tegenwoordig AN zeggen, nog. Wat spraken wij dan voor dit ABN volgens u? Koeterwaals?
De standaardtaal is een gepolijste standaard behorende tot een dialectencontinuüm. Voor het geval van het Nederlands begon het Vroegmoderne Nederlands (toen 'Duytsch' genoemd) vorm te krijgen vanaf de vroege 17de eeuw. In de 16de eeuw bestond er ook een soort standaard, maar die was iets anders en gebaseerd op een meer Brabantse standaard. Echter, die was niet de proletentaal, maar evenzeer een gepolijste variant. Beschaving zorgt er automatisch voor dat men dat doet.
Wie enkel maar brabbelt en enkel als eis stelt dat het maar verstaanbaar dient te zijn zal het ook niet bepaald ver schoppen en zal zich tevreden dienen te stellen met een leven van werken, eten, slapen, consumeren en belastingen betalen. Zodra men beschaafde taal praat komt men uit op een standaardnederlands, zij het Zuid-Nederlands van woordenschat en grammatica, zij het Noord-Nederlands (en meestal met elementen van beiden, die niet hermetisch gescheiden zijn van elkaar en al sinds de Middeleeuwen d.i. 'de tijd van Jacob van Maerlant op z'n minst' als dezelfde taal beschouwd werden).

Onze variant van dezelfde taal Vlaams noemen is een proletenverschijnsel dat ook enkel iets van de lagere klassen en hoogstens van de kleinburgers blijft. Het klinkt grof, het klinkt zelfs snobistisch, maar de waarheid is grof. Ik ben trouwens zelf arbeider. Dit is nu eenmaal een evidentie voor de mensheid over alle klassen. Dit behoeft eigenlijk geen betoog en doet me telkens 'vuil' voelen wanneer ik er tijd in steek.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 november 2011 om 18:38.
Oud 28 november 2011, 21:17   #330
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het is dezelfde taal die we spreken, maar dan gekrompen in beleefwereld. Dat sommige oudere mensen het anders zien komt door de bekrompen cultuur uit België en het feit dat het onderwijs hier vroeger echt barslecht was. Ze beseffen de belachelijkheid er niet van. Nostaalziek nar Vlomsj en Fraans is men, vooral bij de oudere generatie bij de lagere klassen.
De vloek van de Nederlandse taal is het dat het 'Vlaams' (i.e. taal van 6 miljoen mensen, niet de 'echte' Vlaamse streektaal) als aparte taal wordt aanzien in die mate dat het een aparte code heeft door iedereen behalve de Zuid-Nederlanders zelf. Hiberno-Engels bijvoorbeeld heeft dat niet. Dit komt door bittere onwetenheid. Uiteraard door Engelstalige mensen met een master in linguïstiek zonder kennis van het Nederlands.
Nochtans schrijven de meesten van die "ouderen" veel correcter dan de jongeren!
Oud 28 november 2011, 21:23   #331
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De standaardtaal is een gepolijste standaard behorende tot een dialectencontinuüm. Voor het geval van het Nederlands begon het Vroegmoderne Nederlands (toen 'Duytsch' genoemd) vorm te krijgen vanaf de vroege 17de eeuw. In de 16de eeuw bestond er ook een soort standaard, maar die was iets anders en gebaseerd op een meer Brabantse standaard. Echter, die was niet de proletentaal, maar evenzeer een gepolijste variant. Beschaving zorgt er automatisch voor dat men dat doet.
Wie enkel maar brabbelt en enkel als eis stelt dat het maar verstaanbaar dient te zijn zal het ook niet bepaald ver schoppen en zal zich tevreden dienen te stellen met een leven van werken, eten, slapen, consumeren en belastingen betalen. Zodra men beschaafde taal praat komt men uit op een standaardnederlands, zij het Zuid-Nederlands van woordenschat en grammatica, zij het Noord-Nederlands (en meestal met elementen van beiden, die niet hermetisch gescheiden zijn van elkaar en al sinds de Middeleeuwen d.i. 'de tijd van Jacob van Maerlant op z'n minst' als dezelfde taal beschouwd werden).

Onze variant van dezelfde taal Vlaams noemen is een proletenverschijnsel dat ook enkel iets van de lagere klassen en hoogstens van de kleinburgers blijft. Het klinkt grof, het klinkt zelfs snobistisch, maar de waarheid is grof. Ik ben trouwens zelf arbeider. Dit is nu eenmaal een evidentie voor de mensheid over alle klassen. Dit behoeft eigenlijk geen betoog en doet me telkens 'vuil' voelen wanneer ik er tijd in steek.
In dat geval ben ik met alle plezier een snob! De oudst gekende schrijver in onze streken, Hendrik van Veldeken, schreef overigens in Limburgs dialect
U bent waarschijnlijk te jong om te weten hoe vreselijk onnatuurlijk dat AN klonk toen men begon het op te dringen aan de mensen!
Oud 28 november 2011, 22:34   #332
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie enkel maar brabbelt en enkel als eis stelt dat het maar verstaanbaar dient te zijn zal het ook niet bepaald ver schoppen en zal zich tevreden dienen te stellen met een leven van werken, eten, slapen, consumeren en belastingen betalen.
Ik vrees dat dit fundamenteel onwaar is in Vlaanderen.

Zojuist verloor ik enige minuten op de Vlaamse tv (VRT). Rond een uur of 21.00 was daar een programma met een rechter, een aanklager en een advocaat. Allen werden ondertiteld.

Volstrekt ondenkbaar in Nederland of in andere Europese landen.

Citaat:
Onze variant van dezelfde taal Vlaams noemen is een proletenverschijnsel dat ook enkel iets van de lagere klassen en hoogstens van de kleinburgers blijft.
Dat zijn we dan ook met elkaar oneens.

De invoering en het gebruik van het 'Vlaams' als term voor Nederlands is gewoon een keiharde (en logische ) politieke tool.
Er is een aanzienlijke (hogere) kaste in Vlaanderen die daar belang bij heeft. [Evenals de Franstaligen uiteraard] Verder wordt er met deze term geappeleerd aan een nieuw soort Vlaams nationalisme dat Hollanderhaat als centraal fundament heeft. Vooral autochtoon Vlaams volk lijkt dat en aantrekkelijke propositie te vinden. Door alle klassen heen. Een soort alternatief voor sommigen voor de politiek incorrecte mocrohaat. Genoegzaam terugplooien op jezelf in het kwadraat.

Ik stel tevens al tijden vast dat aan de andere kant vooral migranten uit de lager klasse héél erg weinig op hebben met dit Vlaamse particulirisme.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 november 2011 om 22:44.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 22:45   #333
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent waarschijnlijk te jong om te weten hoe vreselijk onnatuurlijk dat AN klonk toen men begon het op te dringen aan de mensen!
dat klinkt nog steeds vreselijk onnatuurlijk hoor
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 23:58   #334
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik vrees dat dit fundamenteel onwaar is in Vlaanderen.

Zojuist verloor ik enige minuten op de Vlaamse tv (VRT). Rond een uur of 21.00 was daar een programma met een rechter, een aanklager en een advocaat. Allen werden ondertiteld.

Volstrekt ondenkbaar in Nederland of in andere Europese landen.

Dat zijn we dan ook met elkaar oneens.

De invoering en het gebruik van het 'Vlaams' als term voor Nederlands is gewoon een keiharde (en logische ) politieke tool.
Er is een aanzienlijke (hogere) kaste in Vlaanderen die daar belang bij heeft. [Evenals de Franstaligen uiteraard] Verder wordt er met deze term geappeleerd aan een nieuw soort Vlaams nationalisme dat Hollanderhaat als centraal fundament heeft. Vooral autochtoon Vlaams volk lijkt dat en aantrekkelijke propositie te vinden. Door alle klassen heen. Een soort alternatief voor sommigen voor de politiek incorrecte mocrohaat. Genoegzaam terugplooien op jezelf in het kwadraat.

Ik stel tevens al tijden vast dat aan de andere kant vooral migranten uit de lager klasse héél erg weinig op hebben met dit Vlaamse particulirisme.
Hollanderhaat? Wat een fantasie. De tijd van de mopkes over Hollandse gierigaards en Vlaamse boerkes is al lang voorbij.
Ik heb in Nederland gewerkt en voelde mij daar Vlaamse en gaf nooit toe aan het nabrouwen van de harde Nederlandse klanken of het gebruik van 'nou, jij en jou'.
Niettegenstaande dat vond ik het heel fijn daar, we hebben er dikwijls lol gehad - ook net om de verschillen tussen de Nederlanders en de Vlamingen/Belgen (er waren ook Walen) - maar nooit was er iets te merken van scherpe rivaliteit omwille van verschillende nationaliteit of uitspraak.
Oud 28 november 2011, 23:59   #335
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
dat klinkt nog steeds vreselijk onnatuurlijk hoor
Zeker en vast !

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be