![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vreemde talen op straat en in de tram:
de enigevreeemde taal die k onverstaaanbaar vind: dievan psychisch/fysiek geweld !!!!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jammer dat u geen Vlaams kent, gezellig, sappig taaltje. Als u het verschil niet merkt tussen de Nederlandse en Vlaamse manier van spreken, dan merkt u echt niet veel op, hé. Ik maak hier uitzondering voor de Limburgers, die van Nederlands Limburg klinken even gezellig als die van Belgisch Limburg ![]() En wat is dat Nederlands van u? ABN zoals wij het vroeger noemden. Ik vond er een artikeltje over : ’t Is Nederlands waar je niet aan kunt horen waar iemand vandaan komt. Of: ’t is de taal van ’t Journaal. Of: ’t is onze Normtaal, die in de Randstad ontstaan is. En als ze ’t al niet weten te definiëren of te omschrijven, dan herkennen ze ’t feilloos, dat is uit recent luisteronderzoek gebleken. Maar wanneer ’t abn ontstaan is, waar ’t vandaan komt, hoe ’t verandert, welke rol ’t speelt, is minder algemeen bekend. Rondom dat abn bestaan zelfs enorme misverstanden, bijvoorbeeld dat ’t abn de oudste taalvariëteit van ’t Nederlands is en dat onze dialecten daar ‘verbasteringen’ van zijn, terwijl ’t omgekeerd is. ’t abn is dan ook veel jonger dan de dialecten.http://www.janstroop.nl/artikelen/Va...derlands.shtml Mijn moedertaal komt niet uit de Randstad, goe weten! En noteer ook wat hier gezegd wordt, het Nederlands is jonger dan onze dialecten! Ik herinner me de opkomst van het ABN, ik geloof dat ze tegenwoordig AN zeggen, nog. Wat spraken wij dan voor dit ABN volgens u? Koeterwaals?
![]() |
![]() |
#324 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#326 |
Parlementslid
|
![]() goe bezig , dan moet je in je eigen land je aanpassen aan de en of andere bevolkings groep die het vertikt zich aan te passen aan de regels en normen van het land waar zij naartoe trekken !
![]() |
#327 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De vloek van de Nederlandse taal is het dat het 'Vlaams' (i.e. taal van 6 miljoen mensen, niet de 'echte' Vlaamse streektaal) als aparte taal wordt aanzien in die mate dat het een aparte code heeft door iedereen behalve de Zuid-Nederlanders zelf. Hiberno-Engels bijvoorbeeld heeft dat niet. Dit komt door bittere onwetenheid. Uiteraard door Engelstalige mensen met een master in linguïstiek zonder kennis van het Nederlands. Laatst gewijzigd door Weyland : 27 november 2011 om 18:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het Waals is anno 2011 zo goed als dood en leeft enkel voort in het Belgisch Frans en bij oude mensen op het platteland. Verder bestaat het als de streektaal die vroeger gesproken wordt in de herinnering van de mensen. Maar goed, het Frans is altijd de taal van de Walen.
Laatst gewijzigd door Weyland : 27 november 2011 om 18:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie enkel maar brabbelt en enkel als eis stelt dat het maar verstaanbaar dient te zijn zal het ook niet bepaald ver schoppen en zal zich tevreden dienen te stellen met een leven van werken, eten, slapen, consumeren en belastingen betalen. Zodra men beschaafde taal praat komt men uit op een standaardnederlands, zij het Zuid-Nederlands van woordenschat en grammatica, zij het Noord-Nederlands (en meestal met elementen van beiden, die niet hermetisch gescheiden zijn van elkaar en al sinds de Middeleeuwen d.i. 'de tijd van Jacob van Maerlant op z'n minst' als dezelfde taal beschouwd werden). Onze variant van dezelfde taal Vlaams noemen is een proletenverschijnsel dat ook enkel iets van de lagere klassen en hoogstens van de kleinburgers blijft. Het klinkt grof, het klinkt zelfs snobistisch, maar de waarheid is grof. Ik ben trouwens zelf arbeider. Dit is nu eenmaal een evidentie voor de mensheid over alle klassen. Dit behoeft eigenlijk geen betoog en doet me telkens 'vuil' voelen wanneer ik er tijd in steek. Laatst gewijzigd door Weyland : 27 november 2011 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#331 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bent waarschijnlijk te jong om te weten hoe vreselijk onnatuurlijk dat AN klonk toen men begon het op te dringen aan de mensen!
![]() |
![]() |
#332 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zojuist verloor ik enige minuten op de Vlaamse tv (VRT). Rond een uur of 21.00 was daar een programma met een rechter, een aanklager en een advocaat. Allen werden ondertiteld. Volstrekt ondenkbaar in Nederland of in andere Europese landen. Citaat:
De invoering en het gebruik van het 'Vlaams' als term voor Nederlands is gewoon een keiharde (en logische ) politieke tool. Er is een aanzienlijke (hogere) kaste in Vlaanderen die daar belang bij heeft. [Evenals de Franstaligen uiteraard] Verder wordt er met deze term geappeleerd aan een nieuw soort Vlaams nationalisme dat Hollanderhaat als centraal fundament heeft. Vooral autochtoon Vlaams volk lijkt dat en aantrekkelijke propositie te vinden. Door alle klassen heen. Een soort alternatief voor sommigen voor de politiek incorrecte mocrohaat. Genoegzaam terugplooien op jezelf in het kwadraat. Ik stel tevens al tijden vast dat aan de andere kant vooral migranten uit de lager klasse héél erg weinig op hebben met dit Vlaamse particulirisme. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 november 2011 om 22:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#334 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb in Nederland gewerkt en voelde mij daar Vlaamse en gaf nooit toe aan het nabrouwen van de harde Nederlandse klanken of het gebruik van 'nou, jij en jou'. Niettegenstaande dat vond ik het heel fijn daar, we hebben er dikwijls lol gehad - ook net om de verschillen tussen de Nederlanders en de Vlamingen/Belgen (er waren ook Walen) - maar nooit was er iets te merken van scherpe rivaliteit omwille van verschillende nationaliteit of uitspraak.
![]() |
![]() |
#335 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeker en vast !
![]()