Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2012, 11:34   #321
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Zoals ik zei, de wereld is niet zwart-wit. Ik kan een tandje bijsteken door mijn vleesconsumptie te reduceren, maar ik ga mij niet de geneugten van een goeie biefstuk ontzeggen. Dat is imho consequent, proberen een evenwicht te vinden in deze grijsschaal.
Waarom zou je in godsnaam een tandje bijsteken door je vleesconsumptie, als het toch geen ene moer helpt?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 11:35   #322
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik kan een tandje bijsteken door mijn vleesconsumptie te reduceren,
Wie zegt dat dit effectief helpt? Mogelijk vergroot het zelfs je ecologische voetafdruk.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 17:32   #323
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom er dan überhaupt iets aan doen? Wees consequent of doe het gewoon niet.

Dat is in ieder geval hoe ik het zie.
Ah onbewust een paar onbewuste microwezentjes vertrappen is van dezelfde orde als een halve kilo onderdelen van gevoelige wezens naar binnen slaan? En aan jou kleeft geen ethische ballast aangezien je ze door anderen laat mishandelen en doden?

Laatst gewijzigd door smosty : 16 mei 2012 om 17:33.
smosty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 18:40   #324
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
ik daag iedereen uit: ik geef 12000 euro aan diegene die in staat is om 12 argumenten te geven om te rechtvaardigen dat de mensensoort een moreel relevant criterium is. Lukt dat niet, dan moeten we veganist worden, want anders laten we ernstige vormen van inconsistentie, partijdigheid, opportunisme en discriminatie toe in onze ethiek. (En ik durf te wedden dat dat laatste botst met uw meest waardevolle morele intuïties.)
http://stijnbruers.wordpre,ss.com/20...st-speciesism/
Waarom beperkt ge u tot het beschermen van dieren? Waarom niet planten beschermen?

Gij zijt pas ne soortist. Eén groep soorten beschermen (dieren), maar de andere groepen gewetenloos vermoorden (planten, bacteriën, etc...).
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 18:42   #325
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Waarom beperkt ge u tot het beschermen van dieren? Waarom niet planten beschermen?

Gij zijt pas ne soortist. Eén groep soorten beschermen (dieren), maar de andere groepen gewetenloos vermoorden (planten, bacteriën, etc...).
Omdat volledig consequent zijn onmogelijk is, dus je doet altijd half werk.
Want als je ook geen planten meer eet, kun je helemaal niets meer eten, en ga je dood.

Conclusie: Ik houdt niet van half werk, en ik wil niet dood. Dus ik blijf lekker vlees eten.
Oud 16 mei 2012, 19:16   #326
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Zonet een mini-genocide gegeten: tomaat-garnaal met minstens 250 slachtoffers van de stam der Carideae.
Oud 16 mei 2012, 20:23   #327
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zonet een mini-genocide gegeten: tomaat-garnaal met minstens 250 slachtoffers van de stam der Carideae.
Ik ben voor het maken van een uitzondering: het precies afgewogen en dus gerantsoeneerd nuttigen van caridae kan nuttig zijn voor het verschaffen van de nodige B12 aan veganisten, zodat die geen B12 -supplement meer moeten slikken.

Voor die reden heeft de Nederlandse vereniging voor Veganisten mijn draad daarover op hun forum gesloten.

http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=7462

Laatst gewijzigd door smosty : 16 mei 2012 om 20:28.
Oud 16 mei 2012, 20:28   #328
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schandalig. Iedereen weet toch dat deze gevoelige beestjes veel liever door walvissen worden opgegeten dan door mensen. Dan zijn ze veel minder dood.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 16 mei 2012, 20:30   #329
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smosty Bekijk bericht
Ik ben voor het maken van een uitzondering: het precies afgewogen en dus gerantsoeneerd nuttigen van caridae kan nuttig zijn voor het verschaffen van de nodige B12 aan veganisten, zodat die geen B12 -supplement meer moeten slikken.

Voor die reden heeft de Nederlandse Veganisten Organisatie mijn draad daarover op hun forum gesloten.
Ah, dus wanneer we veganisten het leven wat makkelijker kunnen maken op vlak van al die ambetante supplementen, dan gooien we die "ethiek" los de deur uit en halen we de uitzonderingen boven voor beestjes die blijkbaar toch niet zo gevoelig zijn dan de rest?
Oud 16 mei 2012, 20:30   #330
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Schandalig. Iedereen weet toch dat deze gevoelige beestjes veel liever door walvissen worden opgegeten dan door mensen. Dan zijn ze veel minder dood.
Het zou, mijns inziens, volkomen legitiem moeten zijn voor veganisten om op een natuurlijke wijze te voorzien in zijn minimale B12 behoefte -3,5 microgram per dag - door sommige van de laagste diersoorten tot zich te nemen die geen pijngevoel hebben. Daarmee vervalt dan het ethische hoofdbezwaar van de veganisten tegen dierlijke consumptie: dat je dieren niet moet laten lijden. En daarmee vervalt dan ook het hoofdbezwaar van niet-veganisten tegen veganisme: dat het een onevenwichtig dieet is met essentiële tekorten B12, daar je pillen B12 moet slikken.
Oud 16 mei 2012, 20:33   #331
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah, dus wanneer we veganisten het leven wat makkelijker kunnen maken op vlak van al die ambetante supplementen, dan gooien we die "ethiek" los de deur uit en halen we de uitzonderingen boven voor beestjes die blijkbaar toch niet zo gevoelig zijn dan de rest?
KLopt in mijn geval
Zie de post hierboven.

DE veganisten zijn doof en stom als het erover gaat te erkennen dat hun dieet onevenwichtig is. Dat is nochtans evident.

Ik herinner mij nu dat Deepeco in deze draad al het pijnargument wetenschappelijk behandeld heeft. De conclusie was dat er nog niets bewezen is in de ene of andere richting over het pijngevoel van garnaal.

Laatst gewijzigd door smosty : 16 mei 2012 om 20:35.
Oud 16 mei 2012, 20:36   #332
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

Mja... het pijngevoel....
Oud 16 mei 2012, 20:49   #333
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oud 16 mei 2012, 20:56   #334
smosty
Banneling

Standaard

Gevoelige beestjes

Het enige gevoelige beestje aan de maaltijd was... ja, inderdaad, onze forumwalvis
Oud 16 mei 2012, 21:08   #335
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gevoelige beestjes

Het enige gevoelige beestje aan de maaltijd was... ja, inderdaad, onze forumwalvis
Jij was toch veganist/vegetariër?
Oud 16 mei 2012, 21:08   #336
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de laagste diersoorten tot zich te nemen die geen pijngevoel hebben.
Oud 16 mei 2012, 21:18   #337
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

............................

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 mei 2012 om 21:19.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 21:30   #338
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
............................
Oud 16 mei 2012, 22:31   #339
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Jij was toch veganist/vegetariër?
Eerst vegetariër,een jaar of acht , nu 15 jaar veganist. Met een onderbreking van 1 jaar scampitariër in 2010 vanwege een anti-B12 experiment..

Laatst gewijzigd door smosty : 16 mei 2012 om 22:37.
Oud 16 mei 2012, 23:09   #340
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Why the hell zou ik moeten rechtvaardigen tegenover wie dan ook dat ik graag vlees en vis eet?

Als jij per se als veganist door het leven wil gaan, by all means, doe gerust. Maar anderen moeten daarom niks...
Waarom trouwens geen mensenvlees eten ? Waarom zou dit verboden moeten zijn ? Of zou men zich daarvoor moeten rechtvaardigen ?
Per slot van rekening " moeten " wij niets, hé ?!
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be