Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2012, 01:09   #321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Er is een groot verschil. Brabanders langs de Nederlandse kant zijn mss wel Rooms-Katholiek, eeuwenlange protestantse dominantie heeft zijn sporen achtergelaten bij ook de meest "bourgondische" Brabander. Tot voor kort werden er in de meeste Brabantse cafe,s nog steeds bier getapt in vaasjes(kleine limonadeglaasjes). Een typisch calvinistische "ons bene zuunig"-mentaliteit.
Dat denk ik niet, hoor. Ook in Oost-Vlaanderen had men vroegere brouwerijen waarvan de eigen glazen een gelijkaardig volume hadden. Ik denk daarbij aan de brouwerij Krüger uit Eeklo.

In bepaalde streken in Vlaanderen maakt men trouwens tot op de dag van vandaag een onderscheid tussen een vaas en een pint bier. In volkscafés in die streken hadden ze dan twee soorten glazen: het kleine is het vaasje, het grootte de pint.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 01:17   #322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zeker niet. Want waren we gebleven bij Nederland, dan zouden we dezelfde 'arbeidsethos' gehad hebben als de Nederlanders met veel parttime werk. U weet toch dat de Nederlanders van alle Europeanen, na de Grieken, het minste werken? En dus, we zouden belange niet zo rijk zijn geweest als nu.
De situatie in resp. Nederland en Griekenland heeft weinig met elkaar te maken. Halftijds werk staat in Nederland is wel van een heel andere orde van de talrijke halftijdse, onderbetaalde banen in Griekenland.

Los daarvan: wat is volgens u de beste mentaliteit: leven om te werken of werken om te leven? Ik weet alvast het antwoord...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 06:08   #323
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In de jaren van haar bestaan heeft de KVP altijd deel uitgemaakt van de Nederlandse regering. Meestal leverde zij ook de minister-president.
Arme, arme System....
Oud 21 maart 2012, 06:11   #324
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Je stapt niet bij de buren binnen en begint bij hen over hoe je hen gaat annexeren. dat IS denigrerend.

moesten vlamingen genetisch ooit zodanig degenereren dat ze de onweerstaanbare drang voelen om zich bij de Noorderburen aan te sluiten zul jij de 1e zijn die het hoort.

tot het zover is moet je eigenlijk je mondje houden.
Onzin. Ik verwijt de Noord-Nederlanders dat ze zich twee eeuwen niet gemoeid hebben met het zuidelijke deel van hun land. Nu een aantal van hen dat wel beginnen te doen, nodig ik ze uit om zich in nog grotere getale te komen moeien, te komen wonen, bedrijven te openen. Wij ontvangen ze met open armen, en kunnen hun steun tegen le machin goed gebruiken.

En hou uw racistisch nationalisme voor uzelf.
Oud 21 maart 2012, 06:12   #325
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zolang de buren hun wil niet aan jou opleggen is dat allemaal goed.
En uw complexen zijn ook onbruikbaar.
Oud 21 maart 2012, 06:31   #326
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Hier ben je grondig mis.
Niet omdat jij niet van NL houdt dat iedere Vlaming niet van NL houdt.
Jij bent niet iedereen.
Hetzelfde geldt voor u, job.
Ik heb een tijdje geleden een rondvraag gedaan en ook de VRT een tijdje geleden.

Zo goed als niemand is gewonnen voor het idee.
Er is altijd een marginaal groepje orangisten geweest, maar het is wat het is: marginaal.
Oud 21 maart 2012, 06:32   #327
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat denk ik niet, hoor. Ook in Oost-Vlaanderen had men vroegere brouwerijen waarvan de eigen glazen een gelijkaardig volume hadden. Ik denk daarbij aan de brouwerij Krüger uit Eeklo.
Dat waren inderdaad 33ers.
Oud 21 maart 2012, 08:25   #328
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Arme, arme System....

De eerste Katholieke minister-president van Nederland sedert 1830 (1848) was Ruijs de Beerenbrouck. Hij werd premier in...1918. Voor hem waren er al 27 (!!) protestantse premiers geweest. Niettegenstaande de katholieken in de meerderheid waren.

Het is pas na WO II dat er regelmatig eens een katholieke pinister-president opdook.

Charles Ruijs de Beerenbrouck, de eerste katholieke premier, pas in...1918 .

Besluit: arme, arme E. Gidius.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 maart 2012 om 08:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 09:07   #329
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eerste Katholieke minister-president van Nederland sedert 1830 (1848) was Ruijs de Beerenbrouck. Hij werd premier in...1918. Voor hem waren er al 27 (!!) protestantse premiers geweest. Niettegenstaande de katholieken in de meerderheid waren.

Het is pas na WO II dat er regelmatig eens een katholieke minister-president opdook.

Charles Ruijs de Beerenbrouck, de eerste katholieke premier, pas in...1918 .

Besluit: arme, arme E. Gidius.
En let wel, tussen de twee wereldoorlogen en tot 1945 waren het er ook maar weinig. Veruit de meeste minister-presidenten waren protestanten. Niettegenstaande een katholieke meerderheid in het land.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 maart 2012 om 09:23.
Oud 21 maart 2012, 09:37   #330
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En hou uw racistisch nationalisme voor uzelf.
Als ik geen gelijk kan halen noem ik de ander maar racist.
tsja, serieus zwaktebod
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 09:40   #331
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik geen gelijk kan halen noem ik de ander maar racist.
tsja, serieus zwaktebod
Jij bent het anders wel die een wens tot samengaan met het Noorden omschrijft als een 'genetische degeneratie', hoor.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 09:46   #332
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Jij bent het anders wel die een wens tot samengaan met het Noorden omschrijft als een 'genetische degeneratie', hoor.
tsja
als een bevolking zodanig ver weg is dat het zijn eigen zelfstandigheid en zelfbeschikking vrijwillig en voor niets wil opgeven en zich vrijwillig wil onderwerpen aan een ander volk dan is er toch iets mis met die bevolking me dunkt.
hoe je het wil noemen is hooguit een semantische discussie en of je je nu aan Hollanders, Duitsers, Fransen, Chinezen of Zimbabwanen wil onderwerpen is ook redelijk irrelevant.

Zo ver zijn we als Vlaming gelukkig nog niet en hopelijk komt het zover niet.
Oud 21 maart 2012, 09:47   #333
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

double

Laatst gewijzigd door 1207 : 21 maart 2012 om 09:48.
Oud 21 maart 2012, 11:34   #334
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Bij sommigen kijkt het streven naar samengaan anders wel treffend op een dwangneurose. Misschien wel op een psychose. En dat laatste is wel degelijk erfelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 maart 2012 om 12:00.
Oud 21 maart 2012, 12:49   #335
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Foutje

Citaat:
Bij sommigen lijkt het streven naar samengaan anders wel treffend op een dwangneurose. Misschien wel op een psychose. En dat laatste is wel degelijk erfelijk.
Oud 21 maart 2012, 14:11   #336
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Ik verwijt de Noord-Nederlanders dat ze zich twee eeuwen niet gemoeid hebben met het zuidelijke deel van hun land. Nu een aantal van hen dat wel beginnen te doen, nodig ik ze uit om zich in nog grotere getale te komen moeien, te komen wonen, bedrijven te openen. Wij ontvangen ze met open armen, en kunnen hun steun tegen le machin goed gebruiken.
Inderdaad. Als Voeren nu opnieuw vernederlandst is, komt dat enkel en alleen door de Nederlanders die er zijn komen wonen. Wat mij betreft zijn ze hier altijd welkom.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 14:15   #337
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij werd premier in...1918. Voor hem waren er al 27 (!!) protestantse premiers geweest. Niettegenstaande de katholieken in de meerderheid waren.
Praktiserende katholieken vormen nu misschien een pluraliteit, maar volgens mij heeft de meerderheid van de autochtone Nederlanders wel degelijk een protestante achtergrond.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 14:39   #338
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Inderdaad. Als Voeren nu opnieuw vernederlandst is, komt dat enkel en alleen door de andere Nederlanders die er zijn komen wonen. Wat mij betreft zijn ze hier altijd welkom.
ff verbeterd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 14:52   #339
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Waarom niet in navolging van Sinn Féin in Noord Ierland in België een partij oprichten die zich duidelijk uitspreekt voor hereniging met Nederland.
De huidige partijen zijn hier soms heel vaag over, vooral het VB en al helemaal het NVA.
Sinn Féin spreekt zicht in Noord-Ierland openlijk uit over hereniging met de republiek Ierland.
Waarom ook niet in Vlaanderen?
Dit is iets wat de Vlamingen zelf moeten doen....
Volgens mij zou dit een slechte zaak zijn: men zou deze overtuiging hierdoor marginalizeren, waar er nu binnen elke politieke partij mensen aanwezig zijn die deze gedachte genegen zijn. Volgens mij ligt de weg naar de oprichting van een nieuwe staat binnen de EU langs de overtuiging binnen bestaande politieke families dat hun gedachtengoed het best gediend wordt door een vereniging met de gelijkgezindten in de overige Lage Landen.

Een federatie of confederatie deer Lage Landen is zeer doenbaar en zal de machtsverhoudingen binnen de EU grondig wijzigen (lees : verbeteren)
Je mag niet vergeten dat de EU besluitorming zeer sterk op ons politiek leven/bestel inwerkt en een goed geleide sterke Lage Landen -unie de beste manier is om onze welvaart te handhaven en te verbeteren.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 17:48   #340
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bij sommigen kijkt het streven naar samengaan anders wel treffend op een dwangneurose. Misschien wel op een psychose. En dat laatste is wel degelijk erfelijk.
Ah, als de andere argumenten op zijn gaan we de politieke tegenstrevers maar geestesgestoord verklaren. Goed in de leer geweest bij De Croo, precies?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be