Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2004, 19:10   #321
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie-José
Het Blok heeft bij de recente kieswethervorming nagelaten tegen te stemmen en heeft door zo'n onthouding het mogelijk gemaakt dat de vereiste 2/3 meerderheid makkelijk bereikt werd om de kiesdrempel door te voeren.

Dit was trouwens een wetsontwerp waar ook het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde nog in ongewijzigde vorm aanwezig was. Enkel N-VA en CD&V hebben daar tegengestemd.

Jean-Pierre wist blijkbaar ook niet dat bij deze recente kieswethervorming geen sprake meer was van AGALEV.

Ga deze informatie maar opzoeken op de website van de kamer.
Marie-José,
De recente kieswethervorming dateert reeds van 25 september 2002 (paars-groen) en zorgde voor het nodige tumult bij enkele tak-leden, er werd een hitler groet gebracht zonder verder gevolg en de stemmachines bleken hun werk te doen.
Citaat:
Jean-Pierre schreef:
Dat zal dan waarschijnlijk geweest zijn nadat Bourgeois voorstelde het Vlaams Blok te verbieden?... En trouwens, de kiesdrempel is ingevoerd door VLD, SP.A en Agalev...
Kommentaar Agalev:
Citaat:
Agalev: «Bevredigend akkoord»
Voor Agalev zijn de resultaten van het overleg omtrent de wijziging van de kieswet bevredigend. De provinciale kieskringen maken een eind aan de ongerijmdheden bij zeteltoewijzingen, en de enkelvoudige kiesdrempel van 5 procent garandeert een politiek speelveld met voldoende diversiteit om het landschap niet grijs te laten kleuren. De partij is ook te vinden voor de herinvoering van het systeem van de opvolgers en de oplossing die is uitgewerkt voor Vlaams-Brabant.
Agalev hoopt dat de nieuwe kieswet straks vlot afgehandeld en gestemd kan worden, zodat de politici zich meer kunnen gaan bezighouden met die dingen waarvoor ze in eerste instantie verkozen zijn.
Nogmaals, de zwart op wit link uit de Kamer, waarbij het Blok de regering zou steunen. Ik heb een vermoeden dat u zich baseert op een persmededeling van Geert Bourgeois, waarbij hij de puntjes op de i wou zetten, en niet op dat document uit de Kamer.
Indien onthouding gelijkstaat aan steunen, kan ik er ook zo wel enkele uit mijn mouw schudden.
Jean-Pierre had het bij het rechte eind.
http://www.gva.be/dossiers/-k/kieswet/dossier.asp
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 19:17   #322
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko
Marie-José,
De recente kieswethervorming dateert reeds van 25 september 2002 (paars-groen) en zorgde voor het nodige tumult bij enkele tak-leden, er werd een hitler groet gebracht zonder verder gevolg en de stemmachines bleken hun werk te doen.
U vergist zich deerlijk en hoop dat het onwetenheid en geen kwaadwillendheid is die u dit soort dingen laat beweren
Begin dit jaar (februari) werd in het federale parlement door alle regeringspartijen een kieshervorming goedgekeurd waarbij provinciale kieskringen alsook een kiesdrempel van 5% vastgelegd werd voor de komende regionale verkiezingen. Het Vlaams Blok onthield zich bij de eindstemming, CD&V en N-VA stemden tegen.

Ik hoop dat u na verificatie van de feiten bereid zal zijn uw ongelijk toe te geven.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 20:39   #323
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
U vergist zich deerlijk en hoop dat het onwetenheid en geen kwaadwillendheid is die u dit soort dingen laat beweren
Begin dit jaar (februari) werd in het federale parlement door alle regeringspartijen een kieshervorming goedgekeurd waarbij provinciale kieskringen alsook een kiesdrempel van 5% vastgelegd werd voor de komende regionale verkiezingen. Het Vlaams Blok onthield zich bij de eindstemming, CD&V en N-VA stemden tegen.

Ik hoop dat u na verificatie van de feiten bereid zal zijn uw ongelijk toe te geven.
[quote]
Oorspronkelijk bericht door Clemens
Aangezien het Blok in de kamer destijds reeds de voorkeur gaf
aan het invoeren van een kiesdrempel tegen N-VA, boven de
splitsing van BHV, zou het mij niet verwonderen dat ze ook deze
keer partijbelang boven Vlaams belang zullen stellen.

Dat zal dan waarschijnlijk geweest zijn nadat Bourgeois voorstelde het Vlaams Blok te verbieden?... En trouwens, de kiesdrempel is ingevoerd door VLD, SP.A en Agalev...[quote]

Verontschuldig mij mijn onwetendheid, maar wanneer begon Agalev nu Groen uitroepingsteken eigenlijk te pannikeren? Ik denk dat hier het een en ander door elkaar gehaald wordt.

Laatst gewijzigd door Jakko : 26 juli 2004 om 20:51.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 21:13   #324
Marie-José
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Jakko,

De recente kieswethervorming, waarnaar in deze topic meermaals werd verwezen, had plaats begin dit jaar.(wat door zorroaster reeds werd aangehaald) Je kan het verslag lezen op de website van de kamer (www.dekamer.be) , het gaat over de plenaire vergadering n° 0046.

AGALEV zat op dat moment niet meer in de federale regering en had ook geen verkozenen.
Marie-José is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 21:26   #325
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
De Blokkertjes zijn selectief doof of hebben geen antwoord.
Wat zeg je ??????????

............

Je hebt gelijk ! Nu blij ?

Lees het programma eens van 302 blz... daar staan honderden voorstellen in !
Maar ja je moet ze willen... lezen !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 21:32   #326
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

[quote=Jakko][quote]
Oorspronkelijk bericht door Clemens
Aangezien het Blok in de kamer destijds reeds de voorkeur gaf
aan het invoeren van een kiesdrempel tegen N-VA, boven de
splitsing van BHV, zou het mij niet verwonderen dat ze ook deze
keer partijbelang boven Vlaams belang zullen stellen.

Dat zal dan waarschijnlijk geweest zijn nadat Bourgeois voorstelde het Vlaams Blok te verbieden?... En trouwens, de kiesdrempel is ingevoerd door VLD, SP.A en Agalev...
Citaat:

Verontschuldig mij mijn onwetendheid, maar wanneer begon Agalev nu Groen uitroepingsteken eigenlijk te pannikeren? Ik denk dat hier het een en ander door elkaar gehaald wordt.
Het is vrij eenvoudig: In 2002, toen Groen! nog Agalev heette, werd een eerste kieshervorming goedgekeurd voor de federale verkiezingen van mei 2003. Dit beoogde de invoering van een kiesdrempel van 5% en provinciale kieskringen.

Pas in februari 2004, toen Agalev al lang Groen! heette, kwam er een regionaal luik toen het federale parlement de kiesregels voor de regionale en Europese verkiezingen opnieuw wijzigde, met de kiesdrempel van 5% als voornaamste luik. Hier onthield het Vlaams Blok zich bij de eindstemming, hoewel al haar amendementen rond Brussel-Halle-Vilvoorde verworpen waren geweest in de voorgaande stemmingen.
In het Vlaamse parlement werd tegelijkertijd provinciale kieskringen ingevoerd.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 22:13   #327
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Beer
Inderdaad, de stemming in de kamer duurt slechts 5 minuten.
Maar vooraf moeten alle Vlaamse partijen op één lijn gebracht worden.
Heeft het Blok daarvoor gezorgd ??? NEEN dus.
In het regeerakkoord is dit wel gebeurd, dank zij N-VA.
Vanaf october kan het parlementair werk starten,
eerst via de commissievergaderingen, vervolgens in de kamer en uiteindelijk in de senaat.
Hopelijk zal het Blok GEEN vertragingsmaneuvers uitvoeren met hun circusstrategie.
Als ik Clemens en Marie-José moet geloven dan moet niet het Belgisch regime maar wel het VB bestreden worden. 1.000.000 kiezers denken daar anders over.
Wat denken beiden van het nieuwe Brusselse regeerakkoord waar ééntalige (Franse uiteraard) ambtenaren mogen benoemd worden?
Hopelijk doet de huidige regering het beter ivm B-H-V zonder betalen
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 22:17   #328
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Als de regering nu smeergeld wil gebruiken om de kieskring te splitsen laat ze dat dan gewoon doen, beter dan het in brand te steken (althans niet voor de sp.a natuurlijk)
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 22:17   #329
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Als de regering nu smeergeld wil gebruiken om de kieskring te splitsen laat ze dat dan gewoon doen, beter dan het in brand te steken (althans niet voor de sp.a natuurlijk)
Hebben we niet wat van dat Agustageld over ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 22:19   #330
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Hebben we niet wat van dat Agustageld over ?
Mss ja, als ze bij de nationale bank zwart-geblakerd oud belgisch geld nog aanvaarden zijn we uit de problemen.
Oud 26 juli 2004, 22:23   #331
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Zijn de jaarlijkse 10 miljard euro dan nog niet genoeg?
Is de geldhonger dan nooit gestild?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 22:29   #332
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Akkoord luc broes maar als de N-VA nu wil betalen voor de kieskring te splitsen laat ze dat dan toch gewoon doen, ze zitten in de regering dus...oogjes en oortjes toe.

Laatst gewijzigd door Cyperken : 26 juli 2004 om 22:29.
Oud 26 juli 2004, 22:39   #333
Marie-José
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als ik Clemens en Marie-José moet geloven dan moet niet het Belgisch regime maar wel het VB bestreden worden. 1.000.000 kiezers denken daar anders over.
Wat denken beiden van het nieuwe Brusselse regeerakkoord waar ééntalige (Franse uiteraard) ambtenaren mogen benoemd worden?
Geloof wat je graag gelooft.

Het grofste wat ik tot hiertoe uit Brussel vernomen heb, is dat het Blok tijdens de verkiezingen daar ééntalige Franse Blokpropaganda voerde.

Het is ook wel zo dat het steeds het Blok is die uithaalt naar N-VA.(o.a kiesdrempel, partijfinanciering, de welkomgroep,... )
Oud 26 juli 2004, 23:03   #334
Marie-José
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Akkoord luc broes maar als de N-VA nu wil betalen voor de kieskring te splitsen laat ze dat dan toch gewoon doen, ze zitten in de regering dus...oogjes en oortjes toe.
Waar staat er dat N-VA wil betalen?

N-VA heeft een duidelijk regeerakkoord en vertrouwt zijn partners.
Het team Yves Leterme en Geert Bourgeois zullen wel zorgen dat er wordt woord gehouden!
Oud 26 juli 2004, 23:13   #335
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
De Vlaamse leeuw is zijn tanden kwijt,
Den blauwvoet is gemazouteerd.
Oh my god, Patriot! Begint ge hier ook al?

(sorry voor de insider)
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 23:15   #336
tigerpants
Burgemeester

Standaard

Citaat:
"Vlaandere onafhankelijk, gedaan met de transfer!"

Waar zit de geldhonger??
Oud 26 juli 2004, 23:18   #337
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Waar staat er dat N-VA wil betalen?
Aangezien de N-VA sympathisanten het Vlaams Blok hier ervan verweten dat ze alles willen splitsen zonder financiële compensatie of tegenprestatie leidde ik daaruit af dat ze bereid zijn te betalen de splitsing van de kieskring.

Citaat:
N-VA heeft een duidelijk regeerakkoord en vertrouwt zijn partners.
Het team Yves Leterme en Geert Bourgeois zullen wel zorgen dat er wordt woord gehouden!
Eerst zien en dan geloven zei de moeder van het verdronken kalf...als het een woord is zoals 'ik stap niet in de regering voor BHV gesplitst is' dan wens ik er u véél succes méé!

Laatst gewijzigd door Cyperken : 26 juli 2004 om 23:18.
Oud 26 juli 2004, 23:32   #338
tigerpants
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat hebben we al vaak gehoord... Het volgende misschien ook: Een paar bemerkingen:

In het verleden is al meermaals gebleken dat de meerderheid van de mensen het bij het foute eind kunnen hebben! Vooral als het om partijen gaat die erg goed zijn in propaganda, populisme en negativistische politiek...

Alle andere partijen steunen het cordon sanitair. Dus mensen die niet voor het Blok stemmen, zijn dus VOOR het cordon sanitair. Evenzeer zoals ALLE mensen die VOOR het Blok stemmen radicaal TEGEN drugs zijn...).
Dit is de theorie! Beiden zijn echter onjuist! Niet iedereen die op een andere partij stemt is daarom per definitie ook tegen het VB, net als dat er bij de VB-kiezers ook drugsverslaafden, ja zelfs drugsdealers in het bestuur zitten (of zaten...).

Nationalisme is ZEER gevaarlijk! Weet dat sinds het begin van de 19e E nagenoeg ALLE oorlogen in heel de wereld een gevolg waren van, jawel: nationalisme! Hier zeg ik niet mee dat alle nationalismen tot oorlog leiden, maar wel dat alle oorlogen het gevolg waren van nationalisme...

Citaat:
Waarom in godsnaam moeten ALLE Brusselse ambtenaren tweetalig zijn (of moeten ze volgens jou ééntalig Nederlands zijn?)???? Als er ergens in een kantoor twee ambtenaren werken, de ene spreekt perfect Nederlands en de andere perfect Frans, wat is dan het probleem??? Zo wordt toch iedereen in zijn eigen taal geholpen!?
Oud 26 juli 2004, 23:35   #339
Marie-José
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Aangezien de N-VA sympathisanten het Vlaams Blok hier ervan verweten dat ze alles willen splitsen zonder financiële compensatie of tegenprestatie leidde ik daaruit af dat ze bereid zijn te betalen de splitsing van de kieskring.
Dat heb ik toch nergens gelezen!

Citaat:
Eerst zien en dan geloven zei de moeder van het verdronken kalf...als het een woord is zoals 'ik stap niet in de regering voor BHV gesplitst is' dan wens ik er u véél succes méé!
Die uitspraak heeft Geert Bourgeois onmiddellijk verduidelijkt.
Oud 26 juli 2004, 23:45   #340
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat heb ik toch nergens gelezen!
Quote: giserke - Strategie Vlaams Blok over splitsen federale bevoegdheden
[font=Times New Roman][size=3]het Vlaams Blok zit al maanden te zeggen, met ons in de regering is het gedaan met België; Wij zullen onmiddelijk alles splitsen zonder ervoor te betalen of tegenprestatie. -end [/size][/font][font=Times New Roman][size=3]quote-[/size][/font]

Citaat:
Die uitspraak heeft Geert Bourgeois onmiddellijk verduidelijkt.
Had hij zich versproken voor de verkiezingen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be