![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nu, en dat toch al een aantal jaren wordt er terug Vlaams onderwezen en de mensen zijn er fier op hun Vlaamse afkomst, het stikt er van de Vlaamse vlaggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Banneling
|
![]() ...tot je ze confronteert met de mogelijkheid om Belg/Vlaming te worden. Dan worden hun ogen groter, word je enkele seconden aangestaard als een pas gelande alien, en schieten ze vervolgens in een bulderlach, waar ze de volgende vijf minuten niet meer kunnen uit komen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#324 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Vlaming die daar op uitstap gaat spreekt toch Frans met hen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wens geen afbreuk te doen aan de verklaringen hier en heb alleen maar een 5-6 maal de kuststreek van Frans Vlaanderen bezocht.
Een W.- Vlaamse taal invloed bij de ouderen is er nog nauwelijks merkbaar. De Vlaamse Belgen hier nemen hun wensen omtrent afkomstgevoelens van de autochtone FRANSEN aldaar met ietwat teveel heimwee voor 't romanneke van Conscience? Waar 't gemoed vol van is, enz... enz. Reality check: Mispoes! zoals verduidelijkt in 322 hierboven.
![]() |
#326 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In België heeft de overheid de Kerk bijvoorbeeld altijd totaal vrij gelaten op dat vlak. Daardoor heeft de Kerk steeds lagere scholen georganiseerd waar de voertaal het Nederlands was. In Frankrijk kwam daar met de wet-Combes daar een volledig einde aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U schiet losse flodders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#331 |
Minister-President
|
![]() Wat wil zeggen dat er ooit een Germaanse (oud-Nederlandstalige) gemeenschap gewoond heeft. Behalve de namen zijn alle andere taalsporen volledig uitgewist. Net zoals nu in Frans-Vlaanderen volop aan het gebeuren is (gebeurd is).
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 17 augustus 2016 om 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat klopt. Maar tot in het begin van de 20-ste eeuw werd er in het gebied , donkerrood op de kaart nog voornamelijk Vlaams gesproken. En sinds een aantal jaren wordt het Vlaams daar opnieuw op school onderwezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar we gaan op basis van de etymologie van plaatsnamen toch onze staatsgrenzen niet aanpassen, nietwaar?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of hen (de lokalen) dat ook wat extra toegevoegde waarde in het dagelijkse leven brengt = da's dan the question, niet? Maar de streek is meer dan een bezoekje waard, alleen al culinair, ...YES SIR!
![]() |
![]() |
#335 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, dat stelt niet veel voor, hoor. Het is folklore. Eens thuis doen die jongens en meisjes er verder niets meer mee. Het zal niet resulteren in het opnieuw vervlaamsen van de regio, ook al omdat de organisatie achter dat initiatief rabiaat tegen het AN is. Hierdoor kunnen ze niet terugvallen op een ondersteunend, naburig taalgebied. In de Elzas beseft men dat, en daarom leert men op school Standaard-Duits.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Banneling
|
![]() Absoluut! Maar dat geldt evenzeer voor Zeeuws-Vlaanderen, hoor! Dikke aanraders aldaar zijn ondermeer De Kromme Watergang**, Spetters*, La Trinité*, 't Vlasblommeken*, Pure-C* en Etablissement 1880!
Laatst gewijzigd door Bartjeuh : 17 augustus 2016 om 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is ook een radio die uitzendt in het West-Vlaams als ik me niet vergis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Had een steiger-adres in Kortgene in de 90-ger jaren en kende de omgeving daar tot Yerseke en Midden-Zeeland airfield. Jouw nieuwe plaatsen: zal opzoeken en evt. bezoeken volgende keer. Dans-cul. Ahem: dank U.
![]() |
![]() |
#339 |
Minister-President
|
![]() Dat is mijn ambitie niet. Heb ik ook nooit beweerd. Integendeel zelfs.
![]() |
#340 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op radio Uylenspieghel kan je inderdaad af en toe nog wat Frans-Vlaams horen, maar de meest gebruikte taal is het Frans geworden. |
|
![]() |
![]() |