![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#321 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Juist, maar dat neemt niet weg dat de gemiddelde loadfactor van de windmolens op belgisch grondgebied 25% was in 2016. Als je je capaciteit verdubbeld (in MWp) uitgedrukt met windmolens met een loadfactor van 50% dan zal je gemiddelde loadfactor nog steeds maar 37.5% zijn. Dus, wiens cijfers zijn het meest realistisch? Uw 50% van de toekomst of mijn 25% van vandaag? En als je het antwoord geeft op de vraag waarom deze loadfactor zo belangrijk is, dan geef je meteen het antwoord op de vraag waarom kernenergie altijd goedkoper is dan windenergie.
|
|
|
|
|
|
#322 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#323 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waar heb ik dat ergens gezegd ?
|
|
|
|
#324 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Windenergie, met een hogere LF op zee is dan weer duurder dan kernenergie. Maw, een hogere LF wil niet zeggen dat het ook effectief goedkoper is. Capito ? Sorry, maar je leest hier zelf de linken in de postings niet. Je hebt totaal geen idee van wat zelfs een load factor is. Je weet zelfs ook niet dat windenergie nu al goedkoper is dan kernenergie Je lult maar wat uit je bek, laat mensen dingen zeggen die ze niet gezegd hebben en bovendien gooi je dan nog met een hoop verwijten die nergens op slaan. Zou je ofwel: - niet in uw bed kruipen - op een ander uwe pretentieuze zever gaan verkopen ?
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 9 augustus 2018 om 00:20. |
|
|
|
|
|
|
#325 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar, het is pas vergelijkbaar met kernenergie als die windenergie er is wanneer we die nodig hebben. En daar wringt het schoentje. Op dit moment gebruiken we verrek gascentrales als backup om de wispelturigheid van het weer op te vangen. Met kern en fossiele brandstofcentrales weten we dat de elektriciteit gemaakt kan worden op't moment er vraag naar is. Met wind of zon is dat een heel ander verhaal, en kunnen we pas over een stabiele productie spreken als er genoeg opslagcapaciteit is. En energie-opslag op dit moment is of groot en lomp (gepompte waterkracht als voorbeeld), of peperduur (accu's in alle soorten vormen en smaken) .
|
|
|
|
#326 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jantje probeert zelfs om zijn laag geschoolde collega's te overtuigen zich bij te scholen en minstens een graduaat te gaan behalen. Jantje weet nu eenmaal uit ervaring dat je zowel praktische en theoritische kennis nodig hebt om iets te kunnen verwezelijken. Jantje legt zijn collega's ook uit dat je moet zorgen niet in 1 richtig geschoold te zijn, maar een zeer uitgebreide gescholing nodig is. Men zich dus zijn hele leven moet blijven bijscholen, want dat men anders vast komt te zitten in vakjes en met oogkleppen kijkt. Jantje maakt zijn collega's ook vaak duidelijk dat niet het diploma dat men behaald van belang is, maar de kennis, het inzicht en de ervaring die men op doet. |
|
|
|
|
|
|
#327 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Windmolens zijn goedkoper in bouw, onderhoud, brandstof en afbraak. Maar er zijn onderdelen die bestaan uit stoffen die niet afbreekbaar en/of herbruikbaar zijn. Na gebruik van de windmolen blijft men dus eeuwig met een berg afval zitten. Zonnepanelen hebben hetzelfde probleem. Als je bij de productie van energie de kostprijs van de beveiliging en bewaking van die afval mee in rekening brengt, kan die kostprijs dus nooit lager liggen, dan kernenergie, dat een afval heeft waar slechts enkele honderduizenden jaren toezicht moet op gehouden worden. En dan heb je nog de medische gevolgen, die van kernenergie zijn gekend, die van windenergie en zonneënergie blijken echter een nog grotere impact te hebben op gezondheid en leefmilieu. Zijn die kosten meegerekend in de kostprijs? |
|
|
|
|
|
|
#328 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
Aan je 50% load factor en de trigger waarom die 50% er maar is, zijn windmolens niet in staat stuurbare centrales te vervangen. Niet gisteren, niet vandaag, niet morgen. Tip: de term "stuurbaarheid" is niet te onderschatten Citaat:
Ga niet te snel uit dat je tegenpartij niet weet hoe zo'n windmolen werkt; you might be very disappointed Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 9 augustus 2018 om 09:23. |
||||
|
|
|
|
|
#329 |
|
Minister
|
Hoog tijd dan om die scholing om te zetten in minder blabla en meer boemboem Jan. Ik wil heus nog wel geloven dat je links en rechts wat praktijk-kennis hebt opgedaan, maar je slaagt hier op technisch vlak zoveel kemels, dat ik durf betwijfelen of je zelfs nog maar de intro van de theorie hebt gelezen.
En dat zeg ik je niet als iemand die dag in dag uit nog zwaar met techniek en wetenschap bezig is, dat zeg ik je puur op basis van de basis-knowledge die ik zowat 15 jaar geleden heb opgedaan. |
|
|
|
|
|
#330 | |
|
Minister
|
Citaat:
Op dat vlak valt er meer te zeggen voor de planeconomie van de Chinezen en de Russen, dan de particratie van België. Bar corruption, cleptocracy and self-service, slagen die er wel in enkele jaren/decennia vooruit te kijken. België slaagt er amper in verder te kijken dan de volgende regionale/gemeente/federale verkiezingen, als ze uberhaupt al zo ver geraken en niet gelimiteerd worden door de huidige begrotingsronde. |
|
|
|
|
|
|
#331 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik ben ook lang fan geweest van zo'n technocratie, waarin De Rede heerst. Ben er toch iets van teruggekomen, vooral o.w.v. "accountability". Een expert moet geen verantwoording afleggen waarom zijn/haar gekozen beleid optimaal zou zijn. Om maar een voorbeeld te geven, MKBA's bevatten belangrijke assumpties die impliciet ideologie herbergen (discount rates, distributie-effecten, value of statistical life,...). In feite worden die ideologische keuzes "gemaskeerd" door de massa cijfers, maar ze zijn wel bepalend voor het resultaat en het beleidsadvies. Idealiter lijkt het me dat door het volk verkozen non-technici zich laten bijstaan door experten, de (ideologische) assumpties helder zijn, de beperkingen van de berekeningen transparant zijn en dat uiteindelijk de verkozene de knoop doorhakt en daarop democratisch afgerekend wordt. Accountability. Dat je China als goed voorbeeld aanhaalt, doet me toch wat wenbrauwen fronsen... Akkoord, een sterk gestuurde planeconomie heeft voordelen, maar zijn die jouw vrijheden waard? Die planeconomie heeft trouwens ook nadelen; er zijn tal van voorbeelden van misallocatie van kapitaal, typisch voor een planeconomie. Ook niet bepaald efficient. Nee, ik ben toch meer voor een échte vrije markt met individuele vrijheden. Ik heb Peter Hinssen ook zo eens bezig gehoord over de kracht van China e.d., maar die gaat toch ook snel voorbij aan de vrijheidbeperkingen daar, de censuur,...
|
|
|
|
#332 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#333 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Binnen de Chinese politiek heb je nog steeds een dictatuur en het is die welke de vrijheden en cencuur gebruikt om maar macht te kunnen behouden. Het probleem met een democratie is dat men direct resulaten moet hebben om aan de macht te kunnen blijven, op lange termijn plannen is hierdoor bijna onmogelijk. En die planning verandert bij elke machtsoverdracht. En men moet geen rekening houden met de impact van beslissingen op langere termijn, want tegen dan is men immers toch niet meer aansprakelijk. Ooit besliste Paars/Groen over de kernuitstap, maar van alle politici die deze beslissing hebben genomen, zijn er nog weinig actief binnen de Belgische politiek en moet er geen enkel nog verantwoording afleggen aan de kiezers. Paars heeft ons de snel Belg wet door de strot gejaagd, maar geen van die politici moet zich daarvoor nu verantwoorden aan de kiezers. |
|
|
|
|
|
|
#334 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik interpreteer de term als een bestuur door experten, die niet democratisch verkozen zijn, maar begrijp dat ook een bestuursvorm van verkozen vertegenwoordigers bijgestaan door experten in zekere zin ook als technocratie gezien kan worden. Bon, een nevendiscussie...
|
|
|
|
#335 | |
|
Banneling
|
Citaat:
off shore is > 50 % zeker niet meer een uitzondering. Het gemiddelde van alle parken samen in denemarken is 45,9 %. De windmoles op zee in Belgie zitten ook rond de 50 %. |
|
|
|
|
|
|
#336 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ze zetten dan andere capaciteit in, indien nodig, om te compenseren. In binnen en buitenland. En per kWh zal die wind en zon goedkoper zijn dan de andere capaciteit. Echter een deftige hoeveelheid kernenergie in onze mix kan geen kwaad, dus je hoort me daar niet over klagen. |
|
|
|
|
|
|
#337 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Bedrijven ook aanzetten om zelf energieoplossingen te voorzien. En dan nog zullen we een peperdure nieuwe kerncentrale nodig hebben. |
|
|
|
|
|
|
#338 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar... Zet ze op locaties waar er altijd of bijna altijd wind is, en het probleem wordt al een pak kleiner. En, met de laatste nieuwe generatie turbines heb je ook al een pak minder wind nodig om ze te laten draaien, zij het dan op een lager vermogen. En dat verklaart ook de uitleg dat ze voor deze gevallen de load faktor kunstmatig verlagen. Om je een idee te geven van die locaties op zee. Ga eens tot op de kop van de havendam in ZeeBrugge. Daar voel je al het verschil, zelfs al is het op de dijk windstil. Vroeger deelde ik zelf je mening helemaal, en gebruikte net dezelfde argumenten als jij hier nu gebruikt, maar je moet wat verder kijken. In dit geval wat verder op zee. Ik heb in alle geval mijn mening moeten herzien.
|
|
|
|
#339 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waarom heeft de Hoover dam dan maar een load factor van 20% ? Is de Hoover dam op slag geen stuurbare centrale meer ofzo ? Een duidelijk bewijs dat je het niet wilt begrijpen. Je wilt trouwens ook de link niet lezen waar het in uitgelegd staat. Nu ja, ik ben mss technisch beter aangelegd dan jij, maar ik ga nooit beweren dat ik alles weet. Ik blijf lezen en bijleren, daar ben je nooit te oud voor.
|
|
|
|
#340 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Wind/zon zijn wat ze altijd al geweest zijn, en zullen altijd blijven wat ze altijd al geweest zijn: aanvulling op je netwerk ipv baseload-carriers. Politici die dat negeren op basis van ideologie, horen mijlen ver weg te blijven van enige beslissing in die sector. Citaat:
Of je moet uiteraard overgaan naar een systematiek waarbij bevoorrading niet gegarandeerd is. Daar zit niemand op te wachten denk ik. Citaat:
Alleen ben je daar al hopeloos te laat voor. Die investering had begin jaren 2000 al in gang gezet moeten worden. Het enige waar je nu op kan hopen zijn importtarieven die beheersbaar blijven, en subsidies om backups te zetten, die desondanks de energieprijzen niet nog verder laten escaleren. |
||||
|
|
|