Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2018, 16:39   #321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
2007- wet ter bestrijding discriminatie mannen en vrouwen.
met een artikel over gelijke behandeling mannen en vrouwen wat betreft toegang aanbod goederen en diensten.

Openbaar vervoer valt daaronder, dus een islam partij die pleit voor vrouwen achterin de bus, zet aan tot handelen tegen de wet en kan dus verboden worden.
Helder redeneren Jan, niet iedereen gegeven.
Neen, uw bericht getuigt van een schrijnend gebrek aan inzicht en "helder redeneren".

Iedere partij mag immers een wetsverandering nastreven, ook al botst die met de vigerende wetgeving. Zo mag een partij pleiten voor het legaliseren van de kweek van soft drugs, ook al is dat aspect strijdig met de huidige wetgeving.

Dat standpunt is ook geen aanzetten tot het overtreden van de wetgeving. Het is een streven naar het veranderen van de wetgeving.

Dus, neen, je kan een partij niet veroordelen omdat die een verandering wil doorvoeren in de huidige wetgeving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 16:40   #322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat het standpunt van het VB precies was weet ik niet, maar het feit dat een gemeenteraadslid van het VB bij zijn inauguratie de hitlergroet bracht spreekt tot mijn verbeelding.
Oud 12 oktober 2018, 16:41   #323
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat het standpunt van het VB precies was weet ik niet, maar het feit dat een gemeenteraadslid van het VB bij zijn inauguratie de hitlergroet bracht spreekt tot mijn verbeelding.
Over wie spreekt u?
Oud 12 oktober 2018, 17:02   #324
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat de invulling is, dan kan men de verwoording van de wetgeving beter herbekijken. Dan spreken we niet langer over "oproep tot haat", maar "oproep tot het schenden van de mensenrechten". Juridisch heel duidelijk.
Dat is het overwegen waard, al zou ik eerder kiezen voor de enkelvoudige vorm, namelijk het schenden van enig mensenrecht zoals vastgelegd in de UVRM. En in die zin dat de rechten wel onderwerp van discussie mogen zijn maar dat aanzetten tot schending en het schenden zelf verboden is. Maar dat zal juridisch wel moeilijk zijn omdat de mensenrechten een interpretatie behoeven voor specifieke gebieden van toepassing. En de UVRM kent geen strafbepalingen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 17:06   #325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het overwegen waard, al zou ik eerder kiezen voor de enkelvoudige vorm, namelijk het schenden van enig mensenrecht zoals vastgelegd in de UVRM. En in die zin dat de rechten wel onderwerp van discussie mogen zijn maar dat aanzetten tot schending en het schenden zelf verboden is. Maar dat zal juridisch wel moeilijk zijn omdat de mensenrechten een interpretatie behoeven voor specifieke gebieden van toepassing. En de UVRM kent geen strafbepalingen.
Alsof "oproep tot haat" geen verregaande interpretatie behoeft...
Oud 12 oktober 2018, 17:08   #326
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over wie spreekt u?
Dat weet ik niet precies. Ik kan proberen het terug te vinden. Maar is het ongeloofwaardig dat een vertegenwoordiger van het VB een Hitler fan was en heb ik een verkeerde indruk van die partij?
Oud 12 oktober 2018, 17:09   #327
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet ik niet precies. Ik kan proberen het terug te vinden. Maar is het ongeloofwaardig dat een vertegenwoordiger van het VB een Hitler fan was en heb ik een verkeerde indruk van die partij?
Ik ben al van bij het begin bij het Vlaams Belang/Blok. Die "Hitlerfans" over wie sommigen het steeds weer hebben, heb ik eerlijk gezegd nog nooit ontmoet.
Oud 12 oktober 2018, 17:16   #328
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alsof "oproep tot haat" geen verregaande interpretatie behoeft...
Ja ja ja, dat heb ik al eens gesteld. Waar is de grens tussen afkeer en haat en waarom zou het verboden zijn om te haten? Het is een belangrijke eigenschap. De rechter zou nooit haat op zich kunnen beoordelen. Het zal dan vreemdelingenhaat moeten zijn. Men mag vreemdelingen haten, maar men mag er niet toe aanzetten. Ik neem aan dat de echte vreemdelingenhater geen buitenlandse reizen maakt en bepaalde wijken uit grote steden mijdt.
Oud 12 oktober 2018, 17:31   #329
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben al van bij het begin bij het Vlaams Belang/Blok. Die "Hitlerfans" over wie sommigen het steeds weer hebben, heb ik eerlijk gezegd nog nooit ontmoet.
Hebt u dan nooit wijlen Karel Dillen ontmoet? Dat zou me toch verbazen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2018, 18:22   #330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hebt u dan nooit wijlen Karel Dillen ontmoet? Dat zou me toch verbazen.
Wat wilt u nu precies aanbrengen?
Oud 12 oktober 2018, 18:28   #331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja ja, dat heb ik al eens gesteld. Waar is de grens tussen afkeer en haat en waarom zou het verboden zijn om te haten? Het is een belangrijke eigenschap. De rechter zou nooit haat op zich kunnen beoordelen. Het zal dan vreemdelingenhaat moeten zijn. Men mag vreemdelingen haten, maar men mag er niet toe aanzetten. Ik neem aan dat de echte vreemdelingenhater geen buitenlandse reizen maakt en bepaalde wijken uit grote steden mijdt.
Als ik de zaak rond het Vlaams Blok bekijkt, dan ging dat uiteindelijk niet over gevoelens. Niet over de vraag of het Vlaams Blok vreemdelingen "haat" of er "afkeer" voor koestert. Het oordeel viel gewoon omdat de partij een bijzonder kritisch standpunt inneemt over de toenmalige immigratie- en asielpolitiek, over de problematische aanwezigheid van bepaalde vreemdelingengroepen, enzovoort.
Oud 12 oktober 2018, 20:05   #332
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was in 2006 en het werd ontkend.

https://forum.politics.be/showpost.p...60&postcount=1

https://www.gva.be/cnt/aid694838/uit...id-op-18-april

Vrijgesproken - was misverstand. Het altijd waakzame Centrum voor Gelijke Behandeling en Discriminatie had beren gezien die er niet waren. Oef!

https://forum.politics.be/showpost.p...08&postcount=1
Oud 12 oktober 2018, 20:32   #333
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat dat zogezegd gewelddadige wel zal meevallen: het laat tenminste toe om tot een dynamisch evenwicht te komen, en de spanningen niet te hoog laten op te lopen.
Als je met een redelijk persoon te maken hebt oftewel een redelijk intelligent persoon. Niet te hysterisch en niet te koud; dat zijn meestal aangename mensen.
Oud 12 oktober 2018, 20:55   #334
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik de zaak rond het Vlaams Blok bekijkt, dan ging dat uiteindelijk niet over gevoelens. Niet over de vraag of het Vlaams Blok vreemdelingen "haat" of er "afkeer" voor koestert. Het oordeel viel gewoon omdat de partij een bijzonder kritisch standpunt inneemt over de toenmalige immigratie- en asielpolitiek, over de problematische aanwezigheid van bepaalde vreemdelingengroepen, enzovoort.
Juist, Jan. Het VB hekelt vooral dat wij een foute immigratie bewerkstelligen waarbij we allerlei mensen importeren die niets toevoegen aan ons land. Je kan ook een blok beton en een ketting aan je enkels binden als bepaalde mensen daar een kick van krijgen, ik stop hen niet. Het is alleen een vorm van zelfkastijding. Masochisme is leuk; maar na een tijd laat je het spreekwoordelijke blok beton vallen als je 2 hersencellen hebt.

Ik moet tot mijn spijt concluderen dat er veel masochisten in Vlaanderen wonen. Niet dat sadisten veel beter zijn. Maar als ik toch moet kiezen; neig ik meer naar de sadistische kant. Als ik heel eerlijk ben tegenover mezelf...
Oud 13 oktober 2018, 05:58   #335
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat standpunt is ook geen aanzetten tot het overtreden van de wetgeving. Het is een streven naar het veranderen van de wetgeving.

Dus, neen, je kan een partij niet veroordelen omdat die een verandering wil doorvoeren in de huidige wetgeving.
Dit is inderdaad het essentiële punt. Als het bij wet de facto verboden wordt om voor te stellen om een wet te veranderen, dan zitten we op die fameuze gladde helling. En natuurlijk is het nodig om, bij het voorstellen van het veranderen van een wet, aan te geven welke de voordelen zouden zijn van die verandering. Het opsommen van die potentiele voordelen kan dan altijd gezien worden als een "oproep tot onwettigheid", en zo is de cirkel gesloten.

Bijvoorbeeld: ik wil de wetten wijzigen, zodat het mogelijk wordt voor burgers, om onder zekere condities, andere burgers te doden. Dat is gewoon maar een voorstel tot wetwijziging. Maar om de zin daarvan aan te geven, moet ik toch illustreren waarom het nuttig of zelfs noodzakelijk is opdat burgers sommige andere burgers zouden mogen doden.

Welnu, dat laatste zal beschouwd worden als een "oproep tot haat" of een "oproep tot het schenden van de mensenrechten". Uiteraard, dat is precies wat ik gunstig vind en de wet wil laten toelaten !

Blijkbaar zijn sommige wetten dus nu onwettig om ervan voor te stellen om ze te veranderen. Dat is een gladde helling.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 oktober 2018 om 06:01.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 10:11   #336
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, uw bericht getuigt van een schrijnend gebrek aan inzicht en "helder redeneren".

Iedere partij mag immers een wetsverandering nastreven, ook al botst die met de vigerende wetgeving. Zo mag een partij pleiten voor het legaliseren van de kweek van soft drugs, ook al is dat aspect strijdig met de huidige wetgeving.

Larie en apekool. Een godsdienst die zijn gelovigen aanzet in zijn geschriften om afvalligen te doden, hoort hier niet thuis. De islam zou in België moeten verboden worden. Maar niemand durft het aan. Zo simpel is het.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 oktober 2018 om 10:15.
Oud 13 oktober 2018, 15:16   #337
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Larie en apekool. Een godsdienst die zijn gelovigen aanzet in zijn geschriften om afvalligen te doden, hoort hier niet thuis. De islam zou in België moeten verboden worden. Maar niemand durft het aan. Zo simpel is het.
Het is een standpunt dat coherent zou zijn. Het andere standpunt is van die oproep tot doden in de twee richtingen toe te laten. Het is eerlijk gezegd mijn voorkeur. Omdat het absolute vrije meningsuiting toelaat ; anders moet je gaan neuzelen (zoals nu het geval is, maar enkel maar in 1 richting) wat nu wel en wat nu niet kan gezegd worden ; wat nu wel en wat nu niet kan geloofd worden.

Dat gaat er geneuzeld worden over wat men nu EIGENLIJK gelooft. En of men het nu EIGENLIJK meent met dat doden van afvalligen. En zo voort. Muggezifterij tot in het oneindige. Zoals nu. Hypocrisie tot in het oneindige.

Want er is toch wel het punt dat men "ideeen" niet kan verbieden. Men kan eventueel verbieden ze te UITEN, maar men kan U toch niet verbieden ze in uw hoofd te hebben. En als je nu echt iets denkt, dan verandert dat niet, of men U nu verbiedt van te zeggen of je dat denkt of niet, he.

Het is trouwens een heel erg eigenaardige zaak om iets te denken, en het niet te mogen zeggen. Dat dwingt U in een schijnbaar schizofrene toestand.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 oktober 2018 om 15:20.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2018, 16:09   #338
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie oproept tot het doden van andersgelovigen, wordt naar volgens wetten vervolgd en veroordeeld. Of anders gezegd: we beoordelen individuen op hun daden; niet op geschriften van eeuwen ver. Net zo wordt een mormoon gerust gelaten als hij niet aan polygamie doet, ook al schrijft hun profeet dat eigenlijk voor.
Oud 13 oktober 2018, 16:13   #339
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is een standpunt dat coherent zou zijn. Het andere standpunt is van die oproep tot doden in de twee richtingen toe te laten. Het is eerlijk gezegd mijn voorkeur. Omdat het absolute vrije meningsuiting toelaat ; anders moet je gaan neuzelen (zoals nu het geval is, maar enkel maar in 1 richting) wat nu wel en wat nu niet kan gezegd worden ; wat nu wel en wat nu niet kan geloofd worden.
De wetgeving was vroeger eigenlijk heel duidelijk: strafrechtelijk worden oproepen vervolgd tot doodslag en geweld, en ook laster en eerroof.
Oud 13 oktober 2018, 16:47   #340
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie oproept tot het doden van andersgelovigen, wordt naar volgens wetten vervolgd en veroordeeld. Of anders gezegd: we beoordelen individuen op hun daden; niet op geschriften van eeuwen ver. Net zo wordt een mormoon gerust gelaten als hij niet aan polygamie doet, ook al schrijft hun profeet dat eigenlijk voor.
Neen, dat wordt hij niet!! Want de islam en hun imams roepen op tot het vermoorden van afvalligen wanneer zij de islam verspreiden. Dat vermoorden van afvalligen zit vervat in hun leer! En welke strafrechterlijke maatregelen worden er getroffen hier in België tegen de islam en hun verspreiders?? Géén!

Bukhari 52:260 – De profeet zei, ‘Als iemand (een moslim) zijn godsdienst afdankt, dood hem.’

Bukhari 84:57 – ”[In de woorden van] de apostel van Allah, ‘wie zijn islamitische godsdienst verandert, dood hem.”

Indien ik zou oproepen op internet deze of deze te doden, het zou mijn beste dag niet zijn. En terecht. De islam roept op tot moorden en tevens de imams. Alleen al door het feit dat zij de islam verkondigen. De diepgelovige islamieten gaan hiermee per defintie vermits zij zich houden aan de koran, de sharia, en de hadith . Vaneiges. Maar die laat men ongemoeid. Zo zit het in mekaar.

Aanhangers van deze barbaarse, achterlijke, en tot moord aanzettende godsdienst moet men gewoon over de grens zetten. Zonder pardon buiten gooien. Punt uit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 oktober 2018 om 17:12.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be