Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2022, 21:04   #321
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik weet 't nog gekker gemaakt.

Als je naar links gekeken hebt om te zien of de weg verkeersvrij is, en je kijkt terug voor je uit, weet je plots niet eens meer wat je in je auto zit te doen.
Dat is dan ook vaak zo. Maar meestal komt dat wel terug in de geest. Soms niet, en dan doe je een "standaard" traject en kom je uit voor je werkplek, terwijl je eigenlijk naar de supermarkt ging. Het is pas als je staat te tureluren voor je werkplek, en je beseft dat dat NIET de bestemming is, dat je op zoek gaat naar wat ze dan WEL was he. En als je dan gaat graven naar wat je allemaal gedaan hebt, is de kans nu groter dat "ah ja, de supermarkt" ! tevoorschijn komt. Of soms niet.

Ik ga geregeld 's morgens een pak flessen melk in de kelder halen omdat de melk op is, en dan zie ik iets in de kelder, bijvoorbeeld dat ik de wasmachine moet wisselen, en dan kom ik terug boven... zonder melk. Maar als ik dan WEER mijn zwarte koffie zie, en WEER geen melk heb, dan komt het mij weer ter geest dat ik de melk moest gaan halen. En ga dan WEER naar de kelder. En soms zie ik NIKS anders, en blijf aan de melk denken. Dan kom ik daar mee boven. Zoniet doe ik WEER iets anders in de kelder, en vergeet WEER de melk.

Nog eens: ik zeg niet dat je ALTIJD ALLES vergeet. Maar "vergeten" wil gewoon zeggen dat het niet "spontaan is teruggekomen" en daar heb je geen controle over. Als het spontaan terugkomt, dan ben je het niet vergeten, en komt het niet terug, wel, dan vergeet je het.

Blijkbaar snap je het fenomeen niet dat ik beschrijf: dat je je aandacht maar bij 1 ding tegelijkertijd kan houden. En als je dus iets in je aandacht had, en nadien moet je je aandacht aan iets anders besteden, wel, als dat tweede ding voorbij is, dan moet je gewoon maar hopen dat uw aandacht naar de "juiste" zaken spontaan terugkomt. Vaak is dat zo, maar eigenlijk is dat gewoon "chance". Soms is dat zo niet, en dan ben je dus iets "vergeten". Je hebt dat niet onder controle, tenzij je een speciaal "mechanisme" volgt zoals een checklijst of zo. Omdat je juist niet kan denken aan waar je vergeet aan te denken. Bij definitie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2022 om 21:06.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 04:11   #322
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is dan ook vaak zo. Maar meestal komt dat wel terug in de geest. Soms niet, en dan doe je een "standaard" traject en kom je uit voor je werkplek, terwijl je eigenlijk naar de supermarkt ging. Het is pas als je staat te tureluren voor je werkplek, en je beseft dat dat NIET de bestemming is, dat je op zoek gaat naar wat ze dan WEL was he. En als je dan gaat graven naar wat je allemaal gedaan hebt, is de kans nu groter dat "ah ja, de supermarkt" ! tevoorschijn komt. Of soms niet.

Ik ga geregeld 's morgens een pak flessen melk in de kelder halen omdat de melk op is, en dan zie ik iets in de kelder, bijvoorbeeld dat ik de wasmachine moet wisselen, en dan kom ik terug boven... zonder melk. Maar als ik dan WEER mijn zwarte koffie zie, en WEER geen melk heb, dan komt het mij weer ter geest dat ik de melk moest gaan halen. En ga dan WEER naar de kelder. En soms zie ik NIKS anders, en blijf aan de melk denken. Dan kom ik daar mee boven. Zoniet doe ik WEER iets anders in de kelder, en vergeet WEER de melk.

Nog eens: ik zeg niet dat je ALTIJD ALLES vergeet. Maar "vergeten" wil gewoon zeggen dat het niet "spontaan is teruggekomen" en daar heb je geen controle over. Als het spontaan terugkomt, dan ben je het niet vergeten, en komt het niet terug, wel, dan vergeet je het.

Blijkbaar snap je het fenomeen niet dat ik beschrijf: dat je je aandacht maar bij 1 ding tegelijkertijd kan houden. En als je dus iets in je aandacht had, en nadien moet je je aandacht aan iets anders besteden, wel, als dat tweede ding voorbij is, dan moet je gewoon maar hopen dat uw aandacht naar de "juiste" zaken spontaan terugkomt. Vaak is dat zo, maar eigenlijk is dat gewoon "chance". Soms is dat zo niet, en dan ben je dus iets "vergeten". Je hebt dat niet onder controle, tenzij je een speciaal "mechanisme" volgt zoals een checklijst of zo. Omdat je juist niet kan denken aan waar je vergeet aan te denken. Bij definitie.
Ik snap best dat jij dat niet kan.
Dat dat fenomeen zich bij jou voordoet.

Maar dan nog hebben we 't over hetgeen ik eerder al zei.
Over 'voorwerpen' (je fles melk) die je vergeet, dat gebeurt wel eens.
Niet zo vaak als blijkbaar bij jou 't geval is, maar 't komt voor, uiteraard.

Dat ik plots voor de supermarkt kom te staan ipv - ik noem maar wat - mijn werkplaats, is me nog nooit overkomen.
Tenzij je seniel wordt, maar dan blijf je beter uit 'n voertuig, of helemaal van de openbare weg.
Zelfs uit de kelder.

Mijn geest is blijkbaar niet zo chaotisch.

Iets wat wel beweerd wordt is, dat je bvb iets nodig hebt in 'n andere ruimte in je huis, beseft dat je vergeten was wat je er kwam halen (omdat je 'n deur gepasseerd bent), je gewoon terugkeert door diezelfde deur en 't je plots terug te binnen valt.

Maar 't *besef* van 'vergeten' is er wel.

Nog steeds heb ik 't over voorwerpen.

Geen menselijke wezens, zelfs geen dierlijk wezen.
Dat zit onbewust in m'n achterhoofd, daar hoef ik niet constant over na te denken opdat ik 't toch maar niet zou vergeten.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 06:06   #323
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar je bloedeigen kind in 'n snikhete auto achterlaten, alsof 't 'n voorwerp betreft, om 'n gruwelijke dood te sterven is er natuurlijk niet over.
Da's gewoon alledaags.

Allee kom, wie heeft dat nu nog nooit eens aan't hand gehad.

Clown Wereld!
Ik geloof dat u niet goed weet wat u schrijft.
Niemand, maar dan ook niemand hier op het forum heeft ooit zoiets gezegd of beweerd, laat staan dat er iemand zo over denkt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 06:11   #324
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat 'n vent niet kan multitasken was al geweten.

Maar dat ze niet eens aan 2 (of meerdere) dingen tegelijk kunnen denken, da's nieuw.

Als ik zo vergeetachtig zou zijn dat ik enkel aan 1 ding tegelijk kan denken, ben ik elke dag 20 keer naar de supermarkt aan't lopen.

Ik heb (ikzegmaarwat) koffie nodig, ik heb koffie nodig... (Telkens opnieuw herhalen, anders vergeet ik zelfs dat ook nog).
Ik kom thuis; ohja terug, want ik heb ook (bvb) brood nodig, hupsakee, terug naar de winkel...enzoverder, want ik kan maar 1 ding tegelijk onthouden.

Ge zijt er't zotteke mee aan't houden.
Daarom hebben de meeste mensen een boodschappenlijstje.
Niets mis mee hoor.

Deze discussie heeft daarbij de kloten van Schoof te maken met man versus vrouw.
Oud 2 augustus 2022, 06:12   #325
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In tien jaar forumdeelname is deze bagger wat mij betreft het laagtepunt wat ik hier al gelezen heb...

Je bent records aan het verzetten...

Ayatollah Khamenei of de Taliban hopman is progressief-woke tegenover jou...
Ik wel, ik las ooit iets over vergassen.
Iemand?
Oud 2 augustus 2022, 06:17   #326
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat ik plots voor de supermarkt kom te staan ipv - ik noem maar wat - mijn werkplaats, is me nog nooit overkomen.
Tenzij je seniel wordt, maar dan blijf je beter uit 'n voertuig, of helemaal van de openbare weg.
Zelfs uit de kelder.

Mijn geest is blijkbaar niet zo chaotisch.

Iets wat wel beweerd wordt is, dat je bvb iets nodig hebt in 'n andere ruimte in je huis, beseft dat je vergeten was wat je er kwam halen (omdat je 'n deur gepasseerd bent), je gewoon terugkeert door diezelfde deur en 't je plots terug te binnen valt.

Maar 't *besef* van 'vergeten' is er wel.

Nog steeds heb ik 't over voorwerpen.

Geen menselijke wezens, zelfs geen dierlijk wezen.
Dat zit onbewust in m'n achterhoofd, daar hoef ik niet constant over na te denken opdat ik 't toch maar niet zou vergeten.
Ik hoop echt dat u of uw familie zo'n drama nooit overkomt.
Oud 2 augustus 2022, 06:29   #327
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk: bij iedereen. Let wel, dat wil niet zeggen dat je DE GANSE TIJD ALLES VERGEET. Nee, dat wil zeggen dat het fenomeen van "terug eraan denken" iets is dat spontaan moet gebeuren en waar je bij definitie geen controle over hebt (maar dat je wel kan sturen met een checklist of zo).

Het gegeven dat, na aan iets anders gedacht te hebben, uw originele idee 'TERUG KOMT' is spontaan en niet onder controle, want voor het teruggekomen is, kan je het uiteraard niet laten terugkomen - je denkt er niet aan.

Citaat:
Het ONDERWERP van het gedacht heeft hierbij niet het minste belang. Het kan gaan over "een tas koffie nemen" of het kan gaan over "niet vergeten de atoombom te ontmijnen" of "niet vergeten naar uw lief te gaan".

Ik denk dat het verschil waar jij en NN het over hebben, gewoon te maken heeft met de HOEVEELHEID aandacht die een kind neemt in vergelijking met een voorwerp, voor sommigen. Als je daar van 's morgens tot 's avonds mee bezig bent, is er veel kans dat dat "spontaan" terugkomt. Als je daar een half uur per dag mee bezig bent, en je je aandacht het gros van de dag aan andere dingen moet besteden, dan is dat veel minder evident. Dat heeft niks met de "waarde" van het object in kwestie te maken, dat heeft gewoon te maken met de hoeveelheid aandacht die je er gewoonlijk aan dient te besteden.

Een moeder die 80% van de tijd voor haar kleine bezig is, ja, het zal nogal rap spontaan terugkomen om daaraan te denken. Iemand die 10% van zijn aandacht aan zijn kleine kan besteden, want vele andere dingen om het hoofd die 90% van zijn aandacht opeisen, daar is de kans kleiner he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 06:35   #328
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Ah ik ben dus toch niet alleen.

Het omgekeerde kan ook.

Ik zit met een technisch probleem, en je kijkt daar de hele dag, naar, soms met een paar man, en ge ziet geen oplossing. Ge zit dan s avonds op den trein, of in uw auto, of een paar uur later naar den TV te gapen en ineens, gaat het licht aan.

Je hebt daar niet aan zitten denken of zo, je bent met andere dingen bezig geweest en toch is er plots die brainwave die vanuit het niets lijkt te komen en het probleem oplost.

Dat wil dus zeggen dat uw brain daar in uw onderbewuste mee bezig is.

Ik heb het hier niet over de draairichting van een vijs of zo, maar vrij ingewikkelde processen waarbij je ineens vanuit het niets weet, van ja zo kan ik een bypass maken of die component heeft een probleem.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 2 augustus 2022 om 06:49.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 06:57   #329
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ah ik ben dus toch niet alleen.

Het omgekeerde kan ook.

Ik zit met een technisch probleem, en je kijkt daar de hele dag, naar, soms met een paar man, en ge ziet geen oplossing. Ge zit dan s avonds op den trein, of in uw auto, of een paar uur later naar den TV te gapen en ineens, gaat het licht aan.

Je hebt daar niet aan zitten denken of zo, je bent met andere dingen bezig geweest en toch is er plots die brainwave die vanuit het niets lijkt te komen en het probleem oplost.

Dat wil dus zeggen dat uw brain daar in uw onderbewuste mee bezig is.

Ik heb het hier niet over de draairichting van een vijs of zo, maar vrij ingewikkelde processen waarbij je ineens vanuit het niets weet, van ja zo kan ik een bypass maken of die component heeft een probleem.
Ik heb dat ook soms.
Zeker in de tijd dat ik werkte (automatisatie).
Een ingewikkeld probleem en niet onmiddellijk een oplossing.
En dan, terwijl ik lig / lag te slapen in mijn bed, kwam de oplossing uit het niets.
Vreemd, maar het is / was wel zo.
Oud 2 augustus 2022, 07:07   #330
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb dat ook soms.
Zeker in de tijd dat ik werkte (automatisatie).
Een ingewikkeld probleem en niet onmiddellijk een oplossing.
En dan, terwijl ik lig / lag te slapen in mijn bed, kwam de oplossing uit het niets.
Vreemd, maar het is / was wel zo.
Ik heb dat van nog al mensen gehoord. we zijn zeker niet alleen.

echt sjieken en sjieken op een probleem en dan midden in de nacht, de aha erlebnis.
Oud 2 augustus 2022, 10:55   #331
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mij kan dat nooit overkomen. Want ik ben duidelijk superieur.

Zo redeneren sommige mensen dus.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 10:58   #332
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Daarom dat wij ook met plezier uw kloten kussen he Schoof, om toch maar een beetje van dat superieure intellect overgedragen te krijgen.
Oud 2 augustus 2022, 11:15   #333
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Ik heb even een vraag voor al diegenen die het niet abnormaal vinden dat iemand zijn/ haar kindje in de auto 'vergeten' is:

Kijken jullie nooit in de achteruitkijkspiegel wanneer jullie kind/ kleinkind naar de creche of naar school brengen?

Ik zie MIJN kleinkinderen perfect op de achterbank zitten wanneer ik - om de halve minuut of zoiets- in mijn spiegel kijk!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 11:36   #334
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Erg hé.

Ik ga steeds uit van het feit dat ik een mens ben, een mens met z'n gebreken, met z'n fouten, met z'n... .

Op zich is dat normaal en helemaal niet erg, maar soms kunnen de gevolgen wel heel zwaar zijn.
Oud 2 augustus 2022, 11:37   #335
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Daarom dat wij ook met plezier uw kloten kussen he Schoof, om toch maar een beetje van dat superieure intellect overgedragen te krijgen.
Oud 2 augustus 2022, 11:38   #336
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Ik heb even een vraag voor al diegenen die het niet abnormaal vinden dat iemand zijn/ haar kindje in de auto 'vergeten' is:

Kijken jullie nooit in de achteruitkijkspiegel wanneer jullie kind/ kleinkind naar de creche of naar school brengen?

Ik zie MIJN kleinkinderen perfect op de achterbank zitten wanneer ik - om de halve minuut of zoiets- in mijn spiegel kijk!
We zijn nu eenmaal niet allemaal superieur, gelukkig zijn er ook gewone mensen met hun foutjes en hun gebreken.

Ik hoop voor u dat u nooit terug op de aarde dondert.
Oud 2 augustus 2022, 11:39   #337
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht

Waarom vindt jij het abnormaal dat een mens verstrooid kan zijn en kun je geen begrip en empathie opbrengen voor menselijke fouten waarvoor die iemand zichzelf levenslang zal verwijten met ondraaglijk verdriet, schaamte en schuld voor zijn grootste verlies door een menselijke fout?

Wat de achteruitkijkspiegel, ook de buitenspiegels betreft, die worden door vele automobilisten evenveel gebruikt als de richtingaanwijzer: NIET.
Er zouden veel minder ongevallen gebeuren en ja, misschien ook geen kinderen vergeten worden.
Oud 2 augustus 2022, 12:05   #338
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Er wordt zó verschrikkelijk verontwaardigd gereageerd als ik stel dat kinderen vergeleken worden met voorwerpen.

Maar hetgeen ik hierboven lees bewijst gewoon mijn stelling.

Behalve Patrickve die stelt dat je, als moeder voor 100 % bezig bent met je kind (ondertussen kan je niet - niemand kan dat overigens volgens hem - met wat anders bezig zijn) je dat kind niet vergeet, maar als je er maar voor 10% mee bezig bent, 't al veel makkelijker is om 't te vergeten.

Is dat niet wat ik al heel de tijd probeer te vertellen misschien?

Mensen zijn niet bezig met hun kinderen, maar met andere, belangrijker dingen.
Anders 'vergeet' je je kind niet, waar dan ook.
't Is maar waar je prioriteiten liggen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 12:56   #339
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wordt zó verschrikkelijk verontwaardigd gereageerd als ik stel dat kinderen vergeleken worden met voorwerpen.

Maar hetgeen ik hierboven lees bewijst gewoon mijn stelling.

Behalve Patrickve die stelt dat je, als moeder voor 100 % bezig bent met je kind (ondertussen kan je niet - niemand kan dat overigens volgens hem - met wat anders bezig zijn) je dat kind niet vergeet, maar als je er maar voor 10% mee bezig bent, 't al veel makkelijker is om 't te vergeten.

Is dat niet wat ik al heel de tijd probeer te vertellen misschien?

Mensen zijn niet bezig met hun kinderen, maar met andere, belangrijker dingen.
Anders 'vergeet' je je kind niet, waar dan ook.
't Is maar waar je prioriteiten liggen.

Soms worden de prioriteiten voor u gemaakt he,

en inderdaad iedereen zal aan zijn eigen kind denken, maar ge zijt even afgeleid geweest, je hebt hem / haar niet gehoord. Zit schoon te slapen, je bent gehaast, grabeld uw boel bij mekaar, gaat gaan werken, naar die belangrijke meeting, of zoveelste keer dat je iets moet gaan uitleggen aan een of andere pipo, en hop, je denkt er niet meer aan , je zit in dat stress / denkprocess dat er u even niet toe brengt om na te denken over de kleine.

dat overkomt de besten he, de hoeveelheid vliegtuigen die al door zo een interupties, /storing in uw denken zijn verongelukt, dat wil je niet weten.

Daarom dat ik zeg, dit kan iedereen overkomen, ja ook de allerbeste en zorgzaamste moeder ter wereld. Jammer genoeg wel.
Oud 2 augustus 2022, 13:04   #340
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Tegenwoordig hebben de auto's airco, tijdens het rijden.
Eenmaal de auto geparkeerd is er geen airco meer.
Die test is eigenlijk niet relevant binnen de context van de discussie.
Die test werd wel gedaan bij een geparkeerde auto, dus ook daar geen airco. Bovendien is de test weldegelijk relevant binnen de context van de discussie, en wel om de reden dat het van uiterste essentie is aan te tonen hoe gevaarlijk zoiets is.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be