Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2025, 05:10   #321
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Huh? Waarom zou je in godsnaam snelheidsvertragende drempels wegnemen op een trajectcontrole, dat riekt mijns inziens naar uitlokking van de kant van de overheid. Dan gebruik je trajectcontroles puur voor de geldklopperij en niet voor de verkeersveiligheid!
Omdat verkeersdrempels nog veel ambetanter zijn voor fietsers dan voor automobilisten, er nog steeds te hoge drempels liggen van voor de regels in voege gingen, automobilisten er over klaaaagden en omdat ze niet meer nodig zijn vermits er trajectcontrole komt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 06:05   #322
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

[quote=Vlad;10514858]Omdat verkeersdrempels nog veel ambetanter zijn voor fietsers dan voor automobilisten, er nog steeds te hoge drempels liggen van voor de regels in voege gingen, /QUOTE]

Verkeerdrempels op fietspaden of moordstrookjes?

Goe bezig.
Oud 18 juli 2025, 07:28   #323
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Verkeerdrempels op fietspaden of moordstrookjes?

Goe bezig.
Heel het land trajectcontrole!

Ik heb trouwens al eens zware verkeersagressie gehad met een gedrogeerde of afwezige autodebielist die me vanachter aanreed toen ik over een vernauwing met verkeersdrempel reed. Ik zou op zijn auto gestampt hebben. Die mongool had niet eens door dat er een vernauwing was en hij mij aanreed. Sommige snelheid brekende constructies hebben onvoorziene gevolgen vermits veel autodebielisten afwezig in hun lelijk lawaaierig moordblik zitten. 1 miljoen dagdosissen antidepressiva, een pak andere medicatie en drugs, en 1 op 10 autodebielisten op de dumbphone kunnen dat tot gevolg hebben. Weg met dat privaat vervoer. Schaf dat af en onze openbare ordening en mobiliteitsproblemen lossen zichzelf op. Niet dat ik dat zie gebeuren, de verandering van de NV-A is 'meer van hetzelfde'.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 18 juli 2025 om 07:37.
Oud 18 juli 2025, 09:13   #324
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Heel het land trajectcontrole!
Heel het land onder nazi controle voor dictatuur om geld te kunnen rapen en daarvoor breken ze zelfs de verkeersdrempels op, dan kan er sneller gereden en beboet worden, iedereen snapt al dat het niet om verkeersveiligheid maar om de poen gaat behalve gij....
Citaat:
Ik heb trouwens al eens zware verkeersagressie gehad met een gedrogeerde of afwezige autodebielist die me vanachter aanreed toen ik over een vernauwing met verkeersdrempel reed. Ik zou op zijn auto gestampt hebben. Die mongool had niet eens door dat er een vernauwing was en hij mij aanreed.
Sommige snelheid brekende constructies hebben onvoorziene gevolgen vermits veel autodebielisten afwezig in hun lelijk lawaaierig moordblik zitten.
Sommige gatachterlijke autodebielisten snappen niet dat ze in hun gat worden gereden als hun remlichten niet aan staan en niemand kan zien dat ze stilstaan of met een slakkengangetje over een verkeersdrempel kruipen.
Citaat:
1 miljoen dagdosissen antidepressiva, een pak andere medicatie en drugs, en 1 op 10 autodebielisten op de dumbphone kunnen dat tot gevolg hebben. Weg met dat privaat vervoer. Schaf dat af en onze openbare ordening en mobiliteitsproblemen lossen zichzelf op. Niet dat ik dat zie gebeuren, de verandering van de NV-A is 'meer van hetzelfde'.
De mobiliteitsproblemen gaat gij oplossen door elk verkeer en private verplaatsingen te verbieden dus niemand kan nog gaan werken....voor elke shift en elke job wil jij een openbare bus?
De verandering van nva is toch dat iedereen aan het werk moet, hé?
Gij zou er nogal een puinhoop van maken en nog wel onhaalbaar in de praktijk.

Gij noemt iedere automobilist een autodebielist en dan blijkt dat je zelf ne autodebielist zijt die ze in zijn gat rijden.
Oud 18 juli 2025, 09:52   #325
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat verkeersdrempels nog veel ambetanter zijn voor fietsers dan voor automobilisten, er nog steeds te hoge drempels liggen van voor de regels in voege gingen, automobilisten er over klaaaagden en omdat ze niet meer nodig zijn vermits er trajectcontrole komt.
Fietsers hebben ook een snelheidsbeperking nodig bewijzen metingen op Antwerpse fietspaden.

Bijna de helft reed sneller dan 25 kmu
Citaat:
https://www.gva.be/regio/antwerpen/r.../37819099.html

Met een speedgun trokken we Antwerpse fietspaden op. © Dirk Kerstens, fotomontage GVA

Bijna helft van fietsers rijdt sneller dan 25 km/u: steekproef toont aan dat snelheidsbeperking op Antwerpse fietspaden geen onzinnig voorstel is

Het stadsbestuur wil een maximumsnelheid van 25 km per uur invoeren op alle fietspaden in Antwerpen, ook langs de gewestwegen. Wie sneller wil rijden, moet zich op de rijbaan begeven. Wij trokken met een speedgun het fietspad op en stelden vast: er wordt serieus gevlamd in ’t Stad. “Met mijn step haal ik 48. Ik weet het, dat is supergevaarlijk.”

6 februari 2025
Fietsers gaan dan ook flitsers en trajectcontroles krijgen, lol.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/regio/west.../57585996.html

Fietser geflitst aan 50 kilometer per uur in Kortrijk

In Kortrijk heeft de politie een laagvliegende elektrische fietser gevat die meer dan vijftig kilometer per uur reed. Hij beweerde dat hij een getraind fietser was en daarom zo’n snelheden haalde. De fiets was ingevoerd uit China en voldeed niet aan de Europese regels. Bovendien werkten de remmen niet.

27 augustus 2019
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/boete...orden-geflitst

Ook fietsers worden geflitst

Door een aanpassing in de wetgeving kunnen nu ook speedpedelecs door flitscamera’s geverbaliseerd worden als ze te snel rijden in een zone 30. Dat is een goede zaak in de strijd tegen het ‘fietsterrorisme’ op onze fietspaden en wegen.

Gepubliceerd op 30 november 2023
Is er al een draad ‘fietsterrorisme’?

discussie: De Speed Pedelec en de wetgeving:

https://ft.bbforum.be/de_speed_pedel...g-t1198-1.html
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 50774275082_0f130742c2_o.jpg‎ (820,7 KB, 8x gelezen)

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2025 om 10:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 12:26   #326
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Bij mij in de buurt hebben ze een straat waar je 70 mocht veranderd naar 50. Bijkomend hebben ze infrastructuurwerken gedaan waarbij het moordstrookje werd weggehaald en vervangen door verhoogde fietspaden afgescheiden met een haag. Bijkomend werd zoveel mogelijk straatmeubilair weggehaald. Waar vroeger die straat uitnodigde om 50 te rijden terwijl je 70 mocht, nodigt die nu uit om 70 te rijden waar je 50 mag. Daar hebben ze nu een trajectcontrole gezet. Met verkeersveiligheid heeft zo een ingreep niets meer van doen. Je wil immers door de infrastructuur zo aan te passen dat mensen sneller gaan rijden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2025, 18:02   #327
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Heel het land onder nazi controle voor dictatuur om geld te kunnen rapen en daarvoor breken ze zelfs de verkeersdrempels op, dan kan er sneller gereden en beboet worden, iedereen snapt al dat het niet om verkeersveiligheid maar om de poen gaat behalve gij....

...
In vele landen houden autodebielisten zich veel beter aan de snelheidsregels. Als iedereen zich aan die regels zou houden zouden er zo geen maatregelen nodig zijn. Trouwens, vele autodebielisten willen zulke maatregelen wel in hun eigen straat maar niet elders. Zo hypocriet.

Citaat:
Gij noemt iedere automobilist een autodebielist en dan blijkt dat je zelf ne autodebielist zijt die ze in zijn gat rijden.
Ik was met de fiets. Projecteer zo niet.

Laatst gewijzigd door Vlad : 18 juli 2025 om 18:09.
Oud 18 juli 2025, 18:08   #328
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Fietsers hebben ook een snelheidsbeperking nodig bewijzen metingen op Antwerpse fietspaden.

Dat zijn geen fietsers. Dat gaat om gemotoriseerd verkeer. Ik rij nooit harder dan 20km/u, toch nog nooit gezien als ze die borden met die lachende of huilende gezichtjes zetten.

Oud 19 juli 2025, 06:13   #329
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In vele landen houden autodebielisten zich veel beter aan de snelheidsregels.
In veel meer landen worden alle verkeersregels aan de laars gelapt en is er geen heksenjacht op snelheid voor de poen.
Citaat:
Als iedereen zich aan die regels zou houden zouden er zo geen maatregelen nodig zijn. Trouwens, vele autodebielisten willen zulke maatregelen wel in hun eigen straat maar niet elders. Zo hypocriet.
Die maatregelen komen er ook alleen maar door de hypocriete azijnpissers die klagen dat voor hun deur te snel wordt gereden maar elders zelf laag vliegen.
Citaat:
Ik was met de fiets. Projecteer zo niet.
Jij hoort niet met je fiets op een verkeersdrempel voor auto's.
Oud 19 juli 2025, 07:14   #330
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
... Jij hoort niet met je fiets op een verkeersdrempel voor auto's.
https://www.google.com/maps/@51.1966...oASAFQAw%3D%3D

Oud 19 juli 2025, 12:20   #331
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk gewoon opdat de snelheidsregels daar veel realistischer zijn. Ik heb in Duitsland totaal geen probleem om me aan de snelheidsregels te houden en weet zelfs ten allen tijde hoe hard ik ergens mag rijden zonder zelfs naar een bord te moeten zoeken.
Hier moet je altijd en overal liggen zoeken en denken hoe of wat. Het is op dat vlak meer dan een apenkot. In de ochtend heb ik op 10 kilometer soms 6 maal een andere snelheid te respecteren.....het is een grote chaos van verkeersborden en sommigen daarvan staan ettelijke jaren gewoon te roesten opdat er ooit lang geleden werken waren of werken die nooit plaatsvonden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 juli 2025 om 12:21.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2025, 13:33   #332
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja natuurlijk gewoon opdat de snelheidsregels daar veel realistischer zijn. Ik heb in Duitsland totaal geen probleem om me aan de snelheidsregels te houden en weet zelfs ten allen tijde hoe hard ik ergens mag rijden zonder zelfs naar een bord te moeten zoeken.
Hier moet je altijd en overal liggen zoeken en denken hoe of wat. Het is op dat vlak meer dan een apenkot. In de ochtend heb ik op 10 kilometer soms 6 maal een andere snelheid te respecteren.....het is een grote chaos van verkeersborden en sommigen daarvan staan ettelijke jaren gewoon te roesten opdat er ooit lang geleden werken waren of werken die nooit plaatsvonden.
Lol. Ooit al in Duitsland geweest ? Verschilt in bijna niets van België. Op de autostrade en buiten de bebouwde kom mag je wat sneller maar in de bebouwde kom is het evengoed 50 km/u en in de steden heb je ook zones 40, 30 en nog minder. Er wordt daar evengoed geflitst. Trajectcontrole is daar wel minder omdat de een of andere debiele rechter vond dat dit de privacy schendt; alsof flitsen of met belachelijke gerechtelijke uitspraken in de pers komen dat niet doen. Misschien rij je in België stoned en durf ja dat niet in Duitsland omdat er een geheelverbod telt ipv onze je mag nog een kleine roes.

Laatst gewijzigd door Vlad : 19 juli 2025 om 13:34.
Oud 19 juli 2025, 17:39   #333
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lol. Ooit al in Duitsland geweest ? Verschilt in bijna niets van België. Op de autostrade en buiten de bebouwde kom mag je wat sneller maar in de bebouwde kom is het evengoed 50 km/u en in de steden heb je ook zones 40, 30 en nog minder. Er wordt daar evengoed geflitst. Trajectcontrole is daar wel minder omdat de een of andere debiele rechter vond dat dit de privacy schendt; alsof flitsen of met belachelijke gerechtelijke uitspraken in de pers komen dat niet doen. Misschien rij je in België stoned en durf ja dat niet in Duitsland omdat er een geheelverbod telt ipv onze je mag nog een kleine roes.
Nochtans is cannabis legaal in Duitsland maar weet niet of jij als D kenner dat al wist ??

https://duitslandinstituut.nl/artike...k-van-cannabis

Maar waar heb ik dan geschreven er daar niet wordt geflitst ?? Ik heb duidelijk geschreven dat de regels er een pak realistischer zijn dan hier wat uiteraard niet moeilijk is gezien het apenkot BE is op dat vlak

Maar wat ga jij me nu als fervente fietser uit de Kempen leren over Duitsland hun wegen auto's en tuners aan mij die 40 jaar geleden Duitsland al doorkruiste van Noord naar Zuid en van Oost naar West en er uren ging racen op de Ring ....Op de meeste binnenwegen in de Eifel mag je overal 100 rijden ja ja 100 en in de dorpen mag je 50 en dat is dan meer dan heel duidelijk aangegeven.
Ja en ik kan U verzekeren dat op veel van die wegen 100 halen enige stuurmanskunst vereist

Op veel Duitse wegen buiten de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 100 km/u
De maximaal toegestane snelheid in Duitsland is 50 km/h binnen de bebouwde kom en 100 km/h buiten de bebouwde kom.

Trajectcontroles omzeggens onbestaande

https://topgear.nl/autonieuws/waarom...ctcontrole-is/

https://www.autoweek.nl/verkeer/wat-...-in-duitsland/

Dus schoenmaker blijf aub bij je leest.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 juli 2025 om 17:54.
Oud 19 juli 2025, 19:44   #334
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans is cannabis legaal in Duitsland maar weet niet of jij als D kenner dat al wist ??

https://duitslandinstituut.nl/artike...k-van-cannabis

Maar waar heb ik dan geschreven er daar niet wordt geflitst ?? Ik heb duidelijk geschreven dat de regels er een pak realistischer zijn dan hier wat uiteraard niet moeilijk is gezien het apenkot BE is op dat vlak

Maar wat ga jij me nu als fervente fietser uit de Kempen leren over Duitsland hun wegen auto's en tuners aan mij die 40 jaar geleden Duitsland al doorkruiste van Noord naar Zuid en van Oost naar West en er uren ging racen op de Ring ....Op de meeste binnenwegen in de Eifel mag je overal 100 rijden ja ja 100 en in de dorpen mag je 50 en dat is dan meer dan heel duidelijk aangegeven.
Ja en ik kan U verzekeren dat op veel van die wegen 100 halen enige stuurmanskunst vereist

Op veel Duitse wegen buiten de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 100 km/u
De maximaal toegestane snelheid in Duitsland is 50 km/h binnen de bebouwde kom en 100 km/h buiten de bebouwde kom.

Trajectcontroles omzeggens onbestaande

https://topgear.nl/autonieuws/waarom...ctcontrole-is/

https://www.autoweek.nl/verkeer/wat-...-in-duitsland/

Dus schoenmaker blijf aub bij je leest.
Blijf jij maar weg uit Duitsland. Een chronische wietroker heeft tien keer meer thc in het bloed dan er is toegelaten om met de auto te rijden.

In België is het aantal verkeersdoden al jaren dalend terwijl dat in Duitsland stabiel is. Misschien moeten ze daar ook maar eens wat trajectcontroles invoeren en snelheden verlagen.

Ik schreef overigens niets anders dan wat jij hier boven in het vet gedrukt zet, op die laatste opmerking na. Ik kom trouwens niet uit de Kempen. Uw benevelde brein geeft weer kortsluitingen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 19 juli 2025 om 19:47.
Oud 19 juli 2025, 20:47   #335
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijf jij maar weg uit Duitsland. Een chronische wietroker heeft tien keer meer thc in het bloed dan er is toegelaten om met de auto te rijden.

In België is het aantal verkeersdoden al jaren dalend terwijl dat in Duitsland stabiel is. Misschien moeten ze daar ook maar eens wat trajectcontroles invoeren en snelheden verlagen.

Ik schreef overigens niets anders dan wat jij hier boven in het vet gedrukt zet, op die laatste opmerking na. Ik kom trouwens niet uit de Kempen. Uw benevelde brein geeft weer kortsluitingen.
Als ik schrijf dat wiet in Duitsland tot op zeker vlak legaal is ga je me direct bestempelen als een chronisch wietroker.

Ik moet U teleurstellen want sport is mijn drug en ik loop op mijn gezegende leeftijd nog steeds 10 km in een goede 45 minuten.

Maar ik ben het hier al gewoon. Wie iets schrijft over olifanten is hier dan ogenblikkelijk ook wel een olifant.

Nu inzake de Kempen heb je een punt en is een vergissing van mij.... waarschijnlijk verwarde ik je met een ander lid. Als ik iets verkeerds denk of schrijf heb ik geen moeite om dat toe te geven.

Nu dat het alleen verkeersdoden in BE dalend is is niet meer dan normaal .....kan moeilijk anders.

En nog steeds meer dan 40 per miljoen inw in BE en amper 33 per miljoen in Duitsland.Dus het kan niet anders dan dat het nog heel wat moet zakken in BE want nog steeds bijna 25 % meer doden ondanks de in BE vele trajectcontroles en veel lagere snelheidslimieten.

Dus rare kronkels want eerst schrijf je dat het daar helemaal niet verschilt met de situatie in BE (net wat ik wilde weerleggen) en nu ga je schrijven ze de snelheden moeten verlagen en ook maar trajectcontroles moet installeren

Ik fris graag even Uw brein op want je schreef ;
Verschilt in bijna niets van België.
Er wordt daar evengoed geflitst.

Wat is het dan uiteindelijk ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 juli 2025 om 21:04.
Oud 19 juli 2025, 21:21   #336
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik schrijf dat wiet in Duitsland tot op zeker vlak legaal is ga je me direct bestempelen als een chronisch wietroker.

Ik moet U teleurstellen want sport is mijn drug en ik loop op mijn gezegende leeftijd nog steeds 10 km in een goede 45 minuten.

Maar ik ben het hier al gewoon. Wie iets schrijft over olifanten is hier dan ogenblikkelijk ook wel een olifant.

Nu inzake de Kempen heb je een punt en is een vergissing van mij.... waarschijnlijk verwarde ik je met een ander lid. Als ik iets verkeerds denk of schrijf heb ik geen moeite om dat toe te geven.

Nu dat het alleen verkeersdoden in BE dalend is is niet meer dan normaal .....kan moeilijk anders.

En nog steeds meer dan 40 per miljoen inw in BE en amper 33 per miljoen in Duitsland.Dus het kan niet anders dan dat het nog heel wat moet zakken in BE want nog steeds bijna 25 % meer doden ondanks de in BE vele trajectcontroles en veel lagere snelheidslimieten.

Dus rare kronkels want eerst schrijf je dat het daar helemaal niet verschilt met de situatie in BE (net wat ik wilde weerleggen) en nu ga je schrijven ze de snelheden moeten verlagen en ook maar trajectcontroles moet installeren

Ik fris graag even Uw brein op want je schreef ;
Verschilt in bijna niets van België.
Er wordt daar evengoed geflitst.

Wat is het dan uiteindelijk ?
Bijna niets schreef ik met al de uitzonderingen er al bij maar je zette slechts enkele in het vet waarna je als een klein kind doet alsof ik die andere niet vermeldde. Op een na had ik al je tegenargumenten al vermeld. De bevolkingsdichtheid in Duitsland is meer dan een derde minder. Dat is het enige verschil wat er echt toe doet. Aan dit kleutergedoe heb ik een hekel.

Laatst gewijzigd door Vlad : 19 juli 2025 om 21:36.
Oud 19 juli 2025, 21:37   #337
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijna niets schreef ik met al de uitzonderingen er al bij maar je zette slechts enkele in het vet waarna je als een klein kind doet alsof ik die andere niet vermeldde. Aan dat kleutergedoe doe ik niet mee.
Ik weerleg veel van hetgeen U schreef en daar is niks kleuterachtig aan. En als ik iets schrijf dat niet blijkt te kloppen ben ik niet te benauwd om toe te geven dat ik me heb vergist en dat kan jij wie mensen onterecht bestempelt als zijnde junkies blijkbaar niet. Kleuters geven zelden hun fouten toe wat ook hier weer mag blijken.

En je spreekt jezelf constant tegen want ook dit schreef je;

Dat zal dan wel toevallig niet in Duitsland zijn

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 juli 2025 om 21:41.
Oud 19 juli 2025, 22:11   #338
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijna niets schreef ik met al de uitzonderingen er al bij maar je zette slechts enkele in het vet waarna je als een klein kind doet alsof ik die andere niet vermeldde. Op een na had ik al je tegenargumenten al vermeld. De bevolkingsdichtheid in Duitsland is meer dan een derde minder. Dat is het enige verschil wat er echt toe doet. Aan dit kleutergedoe heb ik een hekel.
Heeft er niks mee te maken want de cijfers zijn per miljoen inwoners.

Duitsland 33 doden Per Miljoen inwoners en BE bijna 40 per Miljoen inwoners. Dus Duitsland is nog steeds een verkeersveiliger land dan BE.

En in tegenstelling tot wat jij schreef daalt ook in D het aantal doden.

Volgens gegevens van het Bundesstatistikamt kwamen in Duitsland in 2023 2.839 mensen om bij verkeersongevallen ; 1,8% of 51 personen meer dan het jaar ervoor. Vergeleken met 2019, vóór de COVID-19-pandemie, is het aantal verkeersdoden met 7% gedaald.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 juli 2025 om 22:17.
Oud 20 juli 2025, 10:05   #339
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bevolkingsdichtheid in Duitsland is meer dan een derde minder. Dat is het enige verschil wat er echt toe doet. Aan dit kleutergedoe heb ik een hekel.
Bij jou zal het dan onwetendheid zijn.

Significant minder bevolkingsdichtheid geeft in de regel MEER verkeersdoden per inwoner over een lange periode (best minstens 5 jaren om toeval uit te sluiten), niet minder.

Het Gewest Brussel zal dan minder verkeersdoden/inwoners hebben dan Vlaanderen en Vlaanderen minder dan Wallonië, ongeacht andere parameters.

En best vergelijkt men de grote Bundesländer van Duitsland onderling.

Zo zullen het dichtbevolktere NordRhein-Westfalen en ook het (veel kleinere) Saarland alvast het minste verkeersdoden per inwoner hebben van alle normale Bundesländer. (stadsstaten zoals Hamburg, Berlin, Bremen natuurlijk nog minder)
Citaat:
https://www.adac.de/news/bilanz-verkehrstote/

Verkehrstote in den Bundesländern

Gemessen an der Einwohnerzahl gab es 2024 die meisten Verkehrstoten in Mecklenburg-Vorpommern mit 59 und in Sachsen-Anhalt mit 52 je einer Million Einwohnerinnen und Einwohnern. Weit unter dem Bundeswert von 33 Getöteten je einer Million Einwohnern lagen die Stadtstaaten Hamburg mit 21, Bremen mit 17 und Berlin mit 15 Menschen, die starben. Das gilt auch für Nordrhein-Westfalen mit 26 und das Saarland mit 24 Getöteten.
Je moogt gerust de bevolkingsdichtheid nachecken.

NR-W (529 inw/km²) is bevolkingsdichter dan Vlaanderen (500) en Nederland (432), Saarland (400) kan je maar met een provincie vergelijken qua grootte. België heeft 388 inw/km², Wallonië ~220 inw/km².

Verkeersdoden per voertuigkilometer zegt meestal meer dan per inwoner.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ted_death_rate

Maar verkeersdoden per miljoen inwoners wordt wel het meeste gebruikt als men internationaal wil vergelijken, men gaat alvast veel juistere data hebben van meer landen. Europa doet dat elk jaar: https://germany.representation.ec.eu...-2025-03-18_de

Maar helaas worden dan enkel de kilometers van motorvoertuigen geregistreerd, en niet van de kwetsbare weggebruikers.
Bij (vlakke) landen met zeer veel fietsers moet men daar ook rekening mee houden.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2025 om 10:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2025, 14:33   #340
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Waarom? Er is geen beperking van de snelheid voor fietsers. Tenzij er een algemene snelheidsbeperking is voor alle weggebruikers.
Op dijkwegen (langs kanaal of rivier) is er wel een beperking tot 30km/u

Ik heb het wel over gewone fietsen. Niet over speed-pedelecs of elektrische fietsen.

Het zou dom zijn om een snelheidsbeperking op te leggen. Het enige resultaat van snelheidsbeperking (en/of verplichte fietshelm) is dat het aantal mensen dat de fiets inruilt voor de auto sterk stijgt.

PS Ik lees dat de borden met snelheidsbeperking voor fietsers die in Antwerpen staan onwettelijk zijn. Logisch dat men er zich niet aan houdt.

Citaat:
en gemeente moet binnen die krijtlijnen blijven en mag dus geen verkeersbord uitvinden. "Het huidige vierkante blauwe bordje van 25 km/u naast de Antwerpse fietsostrades is nochtans zo'n onofficiële uitvinding", zegt Hajo Beeckman. "Het is een advies aan alle fietsers, maar het kan niet afgedwongen worden."
bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02...-stadsbestuur/

Die dictators van Antwerpen moeten eens leren om de wetten te volgen. Dat zou een goed voorbeeld zijn.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 juli 2025 om 14:37.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be