![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#321 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In 1830 hebben wij de hollandse bezetter buiten gezet. Na de inval door duitsland heeft VNV en de vrienden van REX mee de eigen bevolking onderdrukt, duizenden landgenoten op transport gezet voor dwangarbeid in duitsland en is massaal gaan russische burgers vermoorden als huursoldaten in loondienst van de SS. Onze 'opstandelingen' (jouw terminologie...) in die zwarte periode uit de geschiedenis waren verraders van zowel Vlaanderen als Wallonië en bijgevolg van heel België. |
|
|
|
|
|
|
#322 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#323 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het is nu eenmaal zo dat een deel van de toenmalige Vlaamse Beweging op één of andere manier in de collaboratie betrokken geraakte. Ik zeg maar wat is.
|
|
|
#324 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toch heeft hij gelijk.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 juli 2024 om 19:46. |
|
|
|
|
|
#325 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Om die reden begon het VNV langzaam afstand te nemen van de Duitsers. Dit alles staat uitgebreid beschreven in "Greep naar de macht" van Bruno De Wever. Ik signaleer hier graag voor de geïnteresseerden dat dat boek volledig gratis te downloaden is op internet, via deze link: https://www.dbnl.org/tekst/weve009gr...9gree01_01.pdf. Warm aanbevolen voor wie de buikgevoel-discussies hier wil te boven komen en met kennis van zaken wil spreken.
|
|
|
|
#326 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#327 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Interessant artikel van Jan Lampo over de Vlaamse collaborateurs in het najaar 1944, voorjaar 1945. https://janlampo.com/2012/02/22/hitl...ing-1944-1945/
Vooral dit excerpt trok mijn aandacht: Citaat:
|
|
|
|
#328 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 juli 2024 om 21:50. |
|
|
|
|
|
|
#329 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Je hoort ook weinig over de aanhangers van Degrelle, het gaat altijd over de Vlaamsgezinden, en de Vlaamsgezinden van tegenwoordig worden ook altijd gelinkt met de collaboratie, in dat bedje ben jij ook zwaar ziek. Citaat:
En misschien moet je dat tegen landsverrader nummer één zeggen, uw geliefde Leopold III, nazi-collaborateur nummer 1. Citaat:
Ik ben opgegroeid lang na de 2e wereldoorlog, ik heb mij nooit echt verdiept in de materie, mij dan verwijten om toespraken te kopiëren van tijdens de tweede wereldoorlog is er ver over. Ik ga deze post rapporteren, want ik ben uw smerige beschuldigingen kotsbeu.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 14 juli 2024 om 06:49. |
|||
|
|
|
|
|
#330 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#331 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
We waren zooo erg door de Hollanders “bezet” dat er niemand was om hun ambtenarij te beschermen toen de Luikse oproerkraaiers in het Warandepark opdaagden. Van een Hollandse troepenmacht was er in Brussel in geen geval sprake.
|
|
|
|
#332 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Uit dat door u geciteerde artikel: < ... C'est que le mouvement flamand, et les nationalistes en son sein, est encore loin, au sortir de la guerre, de voir ses revendications satisfaites. Pas question, donc, pour ses partisans, de le reléguer aux oubliettes de l'histoire, quand bien même il se serait compromis pour les besoins de la cause avec l'occupant nazi. ... > Wat ik in het vet-blauw zette, nodigt mij uit me af te vragen of de geschiedenis van de collaboratie een héél ander verhaal zou zijn geworden indien 'le mouvement flamand' beduidend méér 'revendications satisfaites' had gezien VOORDAT de NSDAP gesticht werd.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
#333 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uiterst onwaarschijnlijk toch ? In Wallonië was er géén mouvement flamand en toch waren er evenveel collaborateurs. De cijfers die Koen Aerts, Luc Huyse en Bruno De Wever meegeven in hun boeken tonen dat glashelder aan. Net zo in Nederland of Frankrijk, waar men evenveel last had van de collaboratiepest. Verraders zijn er overal, en dat is iets van alle tijden. Het enige waarin wij afwijken van de Walen en van onze buurlanden is dat er 80 jaar na de oorlog nog altijd een politieke strekking is die probeert het revisionisme in ere te houden dat de Vlaamse collaborateurs 'anders' waren dan de Waalse, of Nederlandse, of Franse collabo's. Die construct, die Hendrik Elias nota bene vanuit de gevangenis handig heeft weten in de geest van de jonge Van Der Elst te planten heeft succes gehad. De uitlopers daarvan blijven voortbestaan tot op heden. |
|
|
|
|
|
|
#334 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wellicht zouden de Vlaamse collaborateurs dan gewoon een gelijkaardig profiel hebben gehad: ofwel "Rexisten" ofwel "lompenproletariaat", maar zonder 'Vlaams-nationalistische' 'motivatie'. Dat is uiteraard enkel speculatie; de 'werkelijke' geschiedenis is nu eenmaal onveranderbaar (ze kan hoogstens 'herschreven' worden, maar dat wijzigt 'de feiten' zélf natuurlijk niet).
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#335 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
en net als in de andere landen zou de collaboratie dan niet tot op de dag van vandaag blijven voortleven zijn in ruime kring.
|
|
|
#336 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De ultieme ironie is trouwens dat VNV uiteindelijk fuseerde met REX Vlaanderen Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Pandareus : 14 juli 2024 om 10:02. |
|||
|
|
|
|
|
#337 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja, dat is niet de enige van hun gaffes. Weliswaar onder zware druk van de bezetter, maar niettemin de zoveelste rode vlag.
“Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and then beat you with experience.” - Mark Twain Laatst gewijzigd door E. Gidius : 14 juli 2024 om 10:07. |
|
|
|
|
|
#338 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uit pakweg het boek "Greep Naar De Macht" van Bruno De Wever heb ik toch iets helemaal anders geleerd. Las ik het 'fout'/'onjuist'/'verkeerd'?
|
|
|
|
|
|
#339 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De maffia baas die toch de geheime Omerta wist door te geven.
|
|
|
|
#340 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Sorry Panda, maar soms leest het zoals een goede thriller.
Uiteindelijk gaat het over dictators uit Rusland en Duitsland met grootheidswaanzin. Niet over lokale kleinhandel.
|