![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#321 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Uiteraard wilde ik op geen enkel moment de ziel verlagen tot een quantumdeeltje of het equivalent ervan. De unificatie-theorie, waar () S. Hawking en co. al heel hun leven naar op zoek zijn, die in één klap het principe en de werking van het universum verklaart is inderdaad nog niet gevonden. Een formule die is opgetekend in een symbool dat alle andere beschreven natuurwetten en theorieën verenigd, is dan ook een kwestie van een niet meer zo héél lange tijd, net zoals het nog niet zo lang geleden tijd werd, dat een zekere Albert E. de onderlinge verhouding tussen energie, materie en de snelheid ervan vastlegde in zijn relativiteitstheorie. Uit welke zinnen die unificatie-theorie dan wel zou moeten luiden, daar heb ik ook het raden naar, maar mocht Steven H. wanhopig op zoek zijn naar één symbool voor zijn queeste, ik gaf hem met plezier een [SIZE=3]O. [/SIZE] Laatst gewijzigd door Diego Raga : 23 februari 2006 om 20:44. |
|
|
|
|
|
|
#322 | |
|
|
Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 23 februari 2006 om 21:41. |
|
|
|
|
|
|
#324 | |
|
|
Citaat:
Toch bleef het gros van deze kaste tot aan het eind van hun leven, zichzelf als voorname en veelal onfeilbare onderzoekers beschouwen, die zich echter niet bewust waren van de eerste natuurwet, nl. aanpassen of opkrassen. Evenzeer geldig op het lichamelijke als het geestelijk/intellectueel vlak. Honderd jaar geleden begrepen hooguit een dozijn mensen de relativiteitstheorie en wat deze omschreef maar vandaag wordt dit in de hele wereld onderwezen aan studenten natuurkunde. Zo zien we maar hoe veelal stoemelings ontdekte 'fabelachtige toverconcepten' eerst worden onthaald op ongeloof en kritiek, om daarna als een geaccepteerd denkpatroon te worden gebruikt voor verdere ontwikkelingen in de wetenschap. Blijkbaar wordt elk soort vooruitgang, hetzij fysisch of psychisch, dan toch voorafgegaan door een aandienende crisis. Het 'te verwerken probleem' dient dan als het ware door het organisme geabsorbeerd te worden als voorbode van een abstrahering van het 'probleem'. Als dit niet lukt blijft het organisme steken in de 'crisissituatie' en komt zo in een evolutionaire stilstand terecht. Verdwijning is dan een natuurlijke optie. Vandaag de dag is er echter een opener ingesteldheid op te merken bij de serieuzere wetenschappers, omdat er de laatste decennia deftige doorbraken zijn gerealiseerd in het wetenschappelijk experimenteel en voortgezet onderzoek. Goe bezig dus. Ik ben wel wreed benieuwd naar de reacties en gevolgen van het menselijk denken en handelen, na de publikatie van zo'n stoemelings gevonden eenheidsformule, wanneer die op een mooie dag door een handjevol wetenschappers aan de pers zou worden voorgesteld. |
|
|
|
|
|
|
#325 |
|
|
Misschien is de aard van ons wezen slechts zuiver gewaarzijn dat fungeert als een stille getuige van het kosmisch spel dat Het voor Zich op touw heeft gezet ?
Laatst gewijzigd door Diego Raga : 24 februari 2006 om 00:32. |
|
|
|
|
|
#326 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#327 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#328 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Dus ook u gevoelens, uw denken...
|
|
|
#329 |
|
|
Inderdaad, nu ja, het is maar een subjectief 'uiten' van onze ervaring van materiële processen waarbij 'onze' (het ik, het bewustzijn dus eigenlijk) ook daaronder valt
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 3 maart 2006 om 01:00. |
|
|
|
|
|
#330 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#331 | |
|
Banneling
|
--------------------------------------------------------------------------------
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 3 maart 2006 om 12:56. |
|
|
|
|
|
|
#332 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#333 | |
|
|
Citaat:
Nr1, je hebt zonet het ei van Colombus gelegd. Dan is het toch ook voor u vast poepsimpel, om in 't kort even te expliceren hoe juist een materieel proces (lichaam), immateriële gevoelens en gedachten produceert, hierop deze 'gewaar' wordt en vervolgens concretiseerd in verbale of materiële concepten (ideeën, de wereld), terwijl diezelfde zielloze en onbewuste materie er toch "maar" in slaagt bij 'zichzelf' (onbewust uiteraard !) een subjectiviteitsbeginsel van onmiskenbare bewustheid of een 'zichzelf gewaarzijn' (ik) toe te kennen, al dan niet in flagrante ontkenning van ...zichzelf. Fill 'em up Stevie. |
|
|
|
|
|
|
#334 |
|
|
Cool. Ik versta er de balle van
|
|
|
|
|
|
#335 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#336 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Hiertegenover bepaal ik nu mijn positie: Quote:"het geheel en het wezen van het niet-stoffelijke" Neen ! Quote:"althans het stoffelijk niet te bepalen beginsel van waaruit de mens leeft" Ja Sommigen zullen hier het voorname woordje 'voorlopig' willen aan toevoegen.... Quote:"In wetenschappelijke (psychologische ) zin meer als het vermogen om gewaar te worden en te begeren, de zetel of bron des gedachten, van het gevoel en de wil;" Ja Quote: "in de ruimste zin die reeks van verschijnselen welke in meerdere of mindere mate verschillen van de verschijnselen die het lichaam vertoont; " Nogal duistere uitspraak. Misschien zijn hier psychosomatiek en zielsziekten bedoeld? Quote: "in bespiegelende of godsdienstige zin opgevat als een hoger beginsel, van goddelijke oorsprong en onsterfelijk geacht." Neen. __________ Wie zich geroepen voelt, tegenover deze definitie zijn eigen positie te bepalen, mag. Laatst gewijzigd door eno2 : 9 maart 2006 om 18:34. |
|
|
|
|
|
|
#337 |
|
Schepen
|
Beste Diego Raga, Beste Eno2,
Jullie hebben blijkbaar een groot probleem, De ziel bestaat niet! evenmin als welk onstoffelijk deel ook! Hebben jullie teveel verstand? Er loopt duidelijk iets mis! De mens is niet méér dan welk ander dier ook! Ik volg jullie al vele maanden, maar jullie problemen bestaan niet, er is niets buiten het materieel zijnde. God is blijkbaar jullie probleem, ik heb hem nog niet ontmoet! Hij (of Zij) god, Jezus, de heilige maagd, Bog, Allah, of Gishi manitoe, mag het mij eens uitleggen! ik geloof niet dat er meer is als schrik voor de dood bij jullie!! Groetjes Gerard Golsteyn.
|
|
|
#338 |
|
|
Pas op, Eno2 heeft zijn eigen stoffelijke definitie voor de ziel, het nut daarvan, ken ik wel niet.
|
|
|
|
|
|
#339 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Tesamen met alle andere woorden en ideeën die verwijzen naar al het onstoffelijke. Zonder de inquisitie van de materialisten in te voeren zal het je niet lukken. En ik herhaal: Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 10 maart 2006 om 11:43. |
||
|
|
|
|
|
#340 |
|
|
??
Wat ik mij afvraag Eno2: uit jouw posts begrijp ik eigenlijk dat jij onder het begrip 'ziel' iets niet onstoffelijk (iets stoffelijks dus toch?) verstaat, maar dan ga jij net in tegen wat algemeen aanvaard is en in de woordenboek staat. En verder zie ik het nut van zo'n alternatieve definitie niet in. |
|
|
|