Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2007, 17:40   #321
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Jong en naief als excuus?

Sorry maar wat dan met alle jonge en naieve verzetsstrijders die omkwamen in de oorlog of deze overleefden?
Weet je dat vele van deze verzetsstrijders later werden uitgescholden voor communisten?
Deze partisanen werden met hun naiviteit door de oostfronters beloond met executie, al goed voor hen dat wij deze oostfronters wat zachter hebben behandeld.
Oud 14 oktober 2007, 22:41   #322
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Jong en naief als excuus?

Sorry maar wat dan met alle jonge en naieve verzetsstrijders die omkwamen in de oorlog of deze overleefden?
Weet je dat vele van deze verzetsstrijders later werden uitgescholden voor communisten?
Deze partisanen werden met hun naiviteit door de oostfronters beloond met executie, al goed voor hen dat wij deze oostfronters wat zachter hebben behandeld.
Verzetstrijders jong en nief? Het grote deel van hen waren oudstrijders uit WW1

En door de oostfronters geëxecuteerd, man toch ik geloof dat jij heel veel weet over de oostfronters, maar die hebben NOOIT een Belgische verzetstrijder kunnen aanpakken, laat staan doodschieten, ze zaten namelijk een paar 1000 km uit elkaar gescheiden en toen ze terug samen kwamen, was de amerikaan hier reeds en het zijn de verzetstrijders die de oostfronters hebben mishandeld, niet omgekeerd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 23:07   #323
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

En door de oostfronters geëxecuteerd, man toch ik geloof dat jij heel veel weet over de oostfronters, maar die hebben NOOIT een Belgische verzetstrijder kunnen aanpakken, laat staan doodschieten, ze zaten namelijk een paar 1000 km uit elkaar gescheiden en toen ze terug samen kwamen, was de amerikaan hier reeds en het zijn de verzetstrijders die de oostfronters hebben mishandeld, niet omgekeerd.
Citaat:
Inderdaad, IMO waren ze niet zo "jong en naïef" als de Vlaamse beweging altijd beweert en wisten ze verdomd goed wiens spel ze speelden, wiens politiek ze militair steunden.

Citaat:
de oostfronters, maar die hebben NOOIT een Belgische verzetstrijder kunnen aanpakken, laat staan doodschieten
En niet-Belgische, hoorde of las je daarover, of "tellen die niet mee" volgens de leer van Rosenberg?

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 oktober 2007 om 23:11.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 23:12   #324
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En niet-Belgische, hoorde of las je daarover, of "tellen die niet mee" volgens de leer van Rosenberg?
Welke verzetstrijders zijn er door de Oosrfrontstrijders aangepakt geweest?

De meeste van hen zaten aan het front en hadden niets te maken met wat er achter het front gebeurde en waren vaak zelfs niet op de hoogte.
Oud 15 oktober 2007, 20:58   #325
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helden of Verraders (oostfronters)
De laatste Vlaamse helden.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:59   #326
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke verzetstrijders zijn er door de Oosrfrontstrijders aangepakt geweest?

De meeste van hen zaten aan het front en hadden niets te maken met wat er achter het front gebeurde en waren vaak zelfs niet op de hoogte.
Het is omgekeerd, familieleden van oostfronters zijn vermoord door het verzet. Zo een krapuul was dat nu eenmaal.

Verschaeve
Oud 15 oktober 2007, 21:11   #327
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, IMO waren ze niet zo "jong en naïef" als de Vlaamse beweging altijd beweert en wisten ze verdomd goed wiens spel ze speelden, wiens politiek ze militair steunden.
Citaat:
Verzetstrijders jong en naïef? Het grote deel van hen waren oudstrijders uit WW1
De meeste Oostfronters waren idd amper 18 jaar, zeker zij de pas het laatste jaar zijn vertrokken.

Het waren de verzetstrijders die ouder waren en veel van hen waren dan nog gewoon lafaards die pas op het laatste ogenblik zijn beginnen wraak nemen op iedereen die zij verdachten.
Sommige echte verzetstrijders zijn zelfs gedood, door deze lafaards
Oud 15 oktober 2007, 21:57   #328
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Verzetsstrijders jong en naief, vlen onder hen waren indd. jongeren,
zo zie je bijvoorbeeld in het archief van studentencubs bepaalde linkse studentenclubs ineens verdwijnen...Toevallig.

Ik heb ook oostfronters binnen de familie helaas,
deze waren blijkbaar opgeleid in Belgie?
Het is trouwens niet omdat zij streden in Duitsland dat zij plots geen deeluitmaakten van hetzelfde leger als dat het verzet in Belgie bestrijdt,
meer nog, zij waren al van het bestaan daarvan op de hoogte.

Over wat er op het einde van de oorlog is gebeurd bestaan indd twijfels,
wie er toen nog tot de partisanen behoorde die ook tijdens de oolog vochten daar bestaan inderdaad vragen bij,
en het lastig vallen van familieleden valt uiteraard ook niet goed te praten,
maar twee slechte dingen maken helaas nog niets goed, hé? het blijven gewoon twee negatieve zaken.

Om het voor de rest zelfs nog boeiender te maken,
ik ken ook nog verzetsstrijders die tijdens wo2 nog even jong waren als deze oostfronters.
Oud 16 oktober 2007, 07:14   #329
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien wisten ze het niet toen ze zich aanmelden, maar na hun aankomst moet het hen zeker zeer snel duidelijk zijn geworden. De Duitsers staken namelijk de ware reden van hun aanwezigheid ginder niet echt onder stoelen of banken.
Dat iemand die nu pretendeert volksnationalist te zijn achteraf nog trots kan zijn over zijn deelname aan deze kolonialistische veroveringsoorlog kan er bij mij gewoon niet in.
Deze foto vat voor mij in één beeld samen waarom zo vele Vlamingen ginder toen gestorven zijn:

Laatst gewijzigd door Public energy : 16 oktober 2007 om 07:15.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 08:55   #330
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Dan had u het toen moeten zeggen als u het zo goed wist.

Verschaeve
Oud 16 oktober 2007, 09:09   #331
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om het voor de rest zelfs nog boeiender te maken,
ik ken ook nog verzetsstrijders die tijdens wo2 nog even jong waren als deze oostfronters.
Dan zou ik die maar rap een pak op hun broek geven, want dit zijn dan juist verzetstrijders uit het laatste uur.

Want de meeste Oostfronters waren amper 18/19 of 20 jaar toen de oorlog afgelopen was.

Kan mij dus echt niet inbeelden dat er veel verzetstrijders waren die reeds op hun 14 en 15de levensjaar actief waren. Of werkte het verzet soms met kindsoldaten in het begin van de oorlog?
Oud 16 oktober 2007, 09:14   #332
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy Bekijk bericht
Misschien wisten ze het niet toen ze zich aanmelden, maar na hun aankomst moet het hen zeker zeer snel duidelijk zijn geworden. De Duitsers staken namelijk de ware reden van hun aanwezigheid ginder niet echt onder stoelen of banken.
Dat iemand die nu pretendeert volksnationalist te zijn achteraf nog trots kan zijn over zijn deelname aan deze kolonialistische veroveringsoorlog kan er bij mij gewoon niet in.
Deze foto vat voor mij in één beeld samen waarom zo vele Vlamingen ginder toen gestorven zijn:

Mag ik nu heel even uit de toen vallen.
Duitsland wilde onder de Nazi's idd één europa maken onder één bestuur.
Maar dit was hen reeds vele malen voor gedaan en word op dit ogenblik hen nog eens achterna gedaan, dan wel op een andere manier en met andere wapens, maar ook nu is de burgerbevolking er het grote slachtoffer van.

Begrijp dus koe langer hoe minder van de hetze tegen de Oostfronters, bestrijd het communisme en maak Europa één, maar als je het dan werkelijk doet word je achtervolgd tot in de 20ste generatie.
Oud 16 oktober 2007, 13:11   #333
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ter info: als je dan toch zo rechtvaardig wil zijn... De repressie was er nooit geweest als er geen collaboratie en verraad had plaatsgevonden.
Zo is dat inderdaad. Invallen van de Nazi's in België en in Vlaanderen, meecollaboreren door het VNV en DeVlag, ronselen voor het Oostfront, meeheulen met de bezetter, mensen bij nachtelijk razzia's uit hun huizen halen door verklikking, verraad aan Vlaanderen, kortom: niet en nooit goed te keuren. Meer valt er niet over te zeggen. Ook jeugdigen kunnen in de fout gaat en zijn hier zeker in de fout gegaan. En als ze dat achteraf nog wilden toegeven. Helaas, velen deden dat niet en hebben dat nooit gedaan. En daar wringt het schoentje.

Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2007 om 13:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 13:16   #334
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy Bekijk bericht
...
mooie foto ... toch steeds weer pakkend vind ik, zoveel jonge levens voor geo-politieke concepten als natiestaten en landenbonden, unies ...

onwezenlijk gewoon dat dat telkens weer pakt ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 15:32   #335
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mooie foto ... toch steeds weer pakkend vind ik, zoveel jonge levens voor geo-politieke concepten als natiestaten en landenbonden, unies ...

onwezenlijk gewoon dat dat telkens weer pakt ...
Ik vraag me af of het nog zo 'gepakt' zou hebben moesten deze kornuiten de zege behaald hebben.

Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2007 om 15:36.
Oud 16 oktober 2007, 15:36   #336
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vraag me af of het nog zo 'gepakt' zou hebben moesten deze kornuiten de zege behaald hebben.
op wat slaat dat nu weer ?

ja, zulke beelden raken mij ... altijd, ongeacht nationaliteit, winnaars of verliezers ...

je moet eens in de westhoek gaan kijken naar de soldatenkerkhoven van WO1 of 2 maakt niet uit ...)

wie daar nog onderscheid maakt tussen partijen is niet goed bij zijn hoofd ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 15:44   #337
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik nu heel even uit de toen vallen.
Duitsland wilde onder de Nazi's idd één europa maken onder één bestuur.
Maar dit was hen reeds vele malen voor gedaan en word op dit ogenblik hen nog eens achterna gedaan, dan wel op een andere manier en met andere wapens, maar ook nu is de burgerbevolking er het grote slachtoffer van.

Begrijp dus koe langer hoe minder van de hetze tegen de Oostfronters, bestrijd het communisme en maak Europa één, maar als je het dan werkelijk doet word je achtervolgd tot in de 20ste generatie.

van zulke posts moet ik kotsen
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 15:51   #338
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
op wat slaat dat nu weer ?

ja, zulke beelden raken mij ... altijd, ongeacht nationaliteit, winnaars of verliezers ...

je moet eens in de westhoek gaan kijken naar de soldatenkerkhoven van WO1 of 2 maakt niet uit ...)

wie daar nog onderscheid maakt tussen partijen is niet goed bij zijn hoofd ...
Ik ben daar gaan kijken. Allemaal geen reclame voor het menselijk ras. Het meeste serene kerkhof vond ik de Duitse Soldatenfriedhof in Vladslo.

Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2007 om 15:52.
Oud 16 oktober 2007, 16:12   #339
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
van zulke posts moet ik kotsen
Als het maar op je eigen klavier is, kan het geen kwaad.

Maar er zijn wel andere zaken om van te kotsen hoor.
Zoals de afrikaanse bevolking die de afval mag eten van de vis die naar hier word gebracht uit hun meren en rivieren.

Of van de arme negerslaaf die enkel de zweep en droge boomschrost krijgt terwijl hij de koffie en cacaobonen voor de Belgen aan het plukken is.

Zitten zeveren en mensen van misdrijven en lompigheid beschulden in zaken waar niemand nog de juiste toedraagd van ken, en ondertussen zelf niet weten waar het eten vandaan komt op je bord ligt en welk leed mensen daarvoor ondergaan en de helft weggooien omdat je het niet lust, of omdat je te veel gedronken hebt, dat vind ik om te kosten.
Oud 18 oktober 2007, 21:31   #340
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan zou ik die maar rap een pak op hun broek geven, want dit zijn dan juist verzetstrijders uit het laatste uur.

Want de meeste Oostfronters waren amper 18/19 of 20 jaar toen de oorlog afgelopen was.

Kan mij dus echt niet inbeelden dat er veel verzetstrijders waren die reeds op hun 14 en 15de levensjaar actief waren. Of werkte het verzet soms met kindsoldaten in het begin van de oorlog?
Neen beste, er leven ook nog verzetstrijders die toen 16 tot ouder waren

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be