Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2007, 12:30   #321
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Maar neen gij. Tenzij er ondertussen iets met u gebeurd is waar ik niets van weet.

Ik had het in die post niet over de islam maar over mensen die vinden dat ze hun vrouw binnenshuis mogen slaan cq. een tik geven, en dat niemand daar zaken mee heeft. Dat vinden sekten namelijk ook.

Die mensen moeten dan wmb ook maar als een sekte behandeld worden.
Oud 12 januari 2007, 12:31   #322
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Zoals ik al zei: partnergeweld werd in België pas in 1997 erkend als misdrijf. Voordien werd het aanzien als een privé-aangelegenheid. Maw hoewel fysiek geweld bij wet inderdaad al verboden was, werd er niet opgetreden tegenover partnergeweld aangezien dit werd beschouwd als privé.
Dat is lasterlijke onzin.

Graag een bron voor je bewering dat partnergeweld voor 1997n beschouwd werd als een privé aangelegenheid.
Oud 12 januari 2007, 12:32   #323
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tamelijk pervers wat je hier doet, al is het ook wat te doorzichtig.

Natuurlijk was het slaan van vrouwen, inclusief je echtgenote, bij ons ook voor 1997 strafbaar. Wel was er geen specifieke wet tegen partnergeweld, die er nu dus wel is, maar dat betekende allerminst dat men ongestraft zijn partner kon slaan. Geweld was ook voor 1997 strafbaar, op vrouwen of op mannen, op partners en niet-partners.

Dat zit in sommige islamitische landen blijkbaar heel anders. Daar is geweld wel strafbaar, maar kunnen sommige vormen van geweld tegen echtgenotes blijkbaar wettelijk wel.

En uitgerekend dat wettelijk verschil probeer jij hier te verdrinken door te doen alsof het hier niet veel beter is. Deugniet!
Hier was het echt tot voor kort echt niet veel beter hoor. Want - zoals ik in mijn vorige post al zei - tot 1997 werd partnergeweld wel degelijk als een privé-zaak beschouwd. Ondanks het feit dat fysiek geweld per definitie strafbaar was, werd dat zelden of nooit vervolgd. En zoals ik ook al zei: ook vandaag nog zijn niet alle vormen van partnergeweld strafbaar. En reken maar dat psychologisch geweld of het vernietigen van materiële zaken en andere dingen een even nefast kan zijn. Ook hier nog is partnergeweld jammer genoeg schering en inslag. In alle lagen van de bevolking.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 12:37   #324
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is voor u een levendige schepsel die een mens zal worden alleen maar een "spiraaltje", van waardering voor de mensheid gesproken ??
Lincoln, even een lesje voorlichting: een spiraaltje is een voorbehoedsmiddel dat ervoor zorgt dat een bevruchte eicel zich niet kan innestelen. Een soort van abortus in het allereerste stadium dus.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 12:39   #325
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier was het echt tot voor kort echt niet veel beter hoor. Want - zoals ik in mijn vorige post al zei - tot 1997 werd partnergeweld wel degelijk als een privé-zaak beschouwd. Ondanks het feit dat fysiek geweld per definitie strafbaar was, werd dat zelden of nooit vervolgd. En zoals ik ook al zei: ook vandaag nog zijn niet alle vormen van partnergeweld strafbaar. En reken maar dat psychologisch geweld of het vernietigen van materiële zaken en andere dingen een even nefast kan zijn. Ook hier nog is partnergeweld jammer genoeg schering en inslag. In alle lagen van de bevolking.
Edina, U verkondigt hier ongelooflijke onwaarheden.

ook voor 1997 kon men klacht indienen wegens slagen en verwondingen, zelfs al waren die door je partner toegebracht! Waar h�*�*�*l je het dat dit niet zo zou geweest zijn????

Ik ken voldoende mensen die speciaal een doktersattest gingen ophalen om als bewijs in te brengen. Waarop baseer je je in feite om ervan uit te gaan dat dit niet het geval was?

Het kapotslaan van je eigen boel is dan weer iets anders (ik geef toe: ook nefast): maar niemand kan iemand verhinderen om zijn eigen goederen in de prak te slaan v olgens mij.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 12 januari 2007 om 12:42.
Oud 12 januari 2007, 12:40   #326
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lees de topic-titel nog eens: deze draad gaat niet over concrete gevallen van partnergeweld, maar over hoe culturen daarover denken. In de meeste islamculturen is het officieel toegelaten, in de meeste westerse culturen is het verboden. En daar heeft die wet uit 1997 niets aan veranderd.
Oud 12 januari 2007, 12:41   #327
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Lincoln, even een lesje voorlichting: een spiraaltje is een voorbehoedsmiddel dat ervoor zorgt dat een bevruchte eicel zich niet kan innestelen. Een soort van abortus in het allereerste stadium dus.
Dat is dan maar de eerste stadia wat het niet geval is bij abortus, bij abortus spreken we niet alleen van de eerste stadia maar van meerdere stadia's ,zie hier: http://forum.politics.be/showthread.php?t=75481

Laatst gewijzigd door Lincoln : 12 januari 2007 om 12:42.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 12:45   #328
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Dat is dan maar de eerste stadia wat het niet geval is bij abortus, bij abortus spreken we niet alleen van de eerste stadia maar van meerdere stadia's ,zie hier: http://forum.politics.be/showthread.php?t=75481
Tot 12 weken geloof ik.
Nadien beschouwt men het embryo als foetus (lees daarover misschien "Van Antigone tot Dolly" van Etienne Vermeersch, in het stukje: "Legalisering van abortus, bedenkingen bij de discussies in de senaatscommissie".

Oud 12 januari 2007, 13:31   #329
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is lasterlijke onzin.

Graag een bron voor je bewering dat partnergeweld voor 1997n beschouwd werd als een privé aangelegenheid.
Ik zal je verschillende bronnen geven:

Citaat:
Het heeft echter geduurd tot 1997 alvorens partnergeweld in België als een misdrijf werd erkend en tot 1998 alvorens het delict echt strafbaar was.
Bron

Citaat:
Ooit werd het geweld in het gezin beschouwd als een privé-aangelegenheid, maar wordt nu erkend als misdrijf.
Bron

Citaat:
Zelfs in België werd partnergeweld pas in 1997 strafbaar gesteld. Daarvoor werd het gezien als een private aangelegenheid.
Bron

Waarom dacht je dat wie wet noodzakelijk was? Het is niet omdat fysiek geweld sowieso al strafbaar was dat fysiek geweld van de partner ook effectief al werd vervolgd hé. En zelfs die wet bleek ontoereikend en werd dan ondertussen ook al vervangern door een nieuwe wet in 2003. Maar alle wetten ten spijt, bleef partnergeweld nog veel te vaak gezien als een privé-kwestie. Er werd niet altijd PV opgemaakt en de meeste klachten werden nog geseponeerd. Daarom was er vorig jaar nog een rondzendbrief met het doel partnergeweld beter te bestrijden. Politie en parket worden daardoor verplicht om elke zaak serieus te nemen (wat tot dan dus niet gebeurde). Of deze rondzendbrief ook het gewenste effect heeft valt nog af te wachten. Dat zijn de jammerlijke feiten, Baarle.

Laatst gewijzigd door Edina : 12 januari 2007 om 13:33.
Oud 12 januari 2007, 13:34   #330
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Dus als je voor 1997 je vrouw afklopte met de dood als gevolg dan was je niet strafbaar?

Raar, nooit geweten.

Oud 12 januari 2007, 13:36   #331
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus als je voor 1997 je vrouw afklopte met de dood als gevolg dan was je niet strafbaar?

Raar, nooit geweten.

een links mediacomplot natuurlijk, ze hebben dat heel die tijd voor ons verzwegen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 13:38   #332
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een links mediacomplot natuurlijk, ze hebben dat heel die tijd voor ons verzwegen ...
Zeg! weet ge wel hoeveel die echtscheiding me gekost heeft? Gewoon mes d'rin en heel het boeltje had gewoon opgelost geweest!

Had ik Edina maar vroeger ontmoet

Oud 12 januari 2007, 13:41   #333
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik heb nog enkele filmpjes op deze site bekeken o.a. een uitleg waarom vrouwen niet mogen autorijden. Eén ding is zeker : ik ben over het algemeen vredelievend maar op het ogenblik heb ik verdraaid veel zin om die fanatieke imam's en korangeleerden een duchtig pak slaag te geven.
En al dat gezever : hier in het westen gebeurt het ook. Ja, overal gebeurt het, zoals er trouwens overal ook vrouwen zijn die hun man slaan, zoals er ook overal diefstallen, moorden, verkrachtingen enzovoort gebeuren.
Is dat een reden om het te promoten ?
A propos, d'r is ook een mooi filmpje op die site "Nice Muslim women in Hijab". Echt prachtige foto's worden daar getoond. Alleen jammer dat ik na het zien van de vorige filmpjes niet echt er van genieten : welke of liever hoeveel van die vrouwen hebben rammel gekregen van hun man voor ze die prachtige gewaden aandeden waardoor er geen blauwe plekken of kneuzingen meer te zien zijn ?
Ik ben het hier mee eens. Het verschil tussen islam: daar is het aftroeven van je vrouw cultureel bepaald en niet strafbaar, hier is het tegen onze cultuur en wel strafbaar.

Daarnaast: deze imam vergelijkt de koran met een handleiding voor een elektrisch apparaat. Is de islam dan niet een beetje materialistischer dan deze zich voordoet.

Trouwens: de verklaring waarom vrouwen zich moeten inpakken is nu inderdaad duidelijk. Blauwe plekken zijn niet meteen sierlijk.
Oud 12 januari 2007, 13:47   #334
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Edina, U verkondigt hier ongelooflijke onwaarheden.

ook voor 1997 kon men klacht indienen wegens slagen en verwondingen, zelfs al waren die door je partner toegebracht! Waar h�*�*�*l je het dat dit niet zo zou geweest zijn????

Ik ken voldoende mensen die speciaal een doktersattest gingen ophalen om als bewijs in te brengen. Waarop baseer je je in feite om ervan uit te gaan dat dit niet het geval was?
Op de praktijk. Vandaar dat die wet noodzakelijk was. En zelfs niet voldoende bleek. Zie mijn vorige post.

Het is niet omdat het in theorie strafbaar was, dat het ook daadwerkelijk werd vervolgd hé. Het werd algemeen aanzien als een privé-aangelegenheid. Vaak werd bij een klacht niet eens een PV opgemaakt. En als dat wel gebeurde, dan werden de zaken meestal geseponeerd.

Citaat:
Het kapotslaan van je eigen boel is dan weer iets anders (ik geef toe: ook nefast): maar niemand kan iemand verhinderen om zijn eigen goederen in de prak te slaan v olgens mij.
Nochthans kan zoiets een even groot effect op de partner hebben dan geslagen worden hoor. Net zoals bij psychisch geweld.
Oud 12 januari 2007, 13:50   #335
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Raar, nooit geweten.
Natuurlijk wel. Kijk nog eens naar de openingspost. Het gaat hier niet over het doodslaan van je vrouw hé. Maar wel over slagen en verwondingen.
Oud 12 januari 2007, 13:53   #336
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het enige dat veranderd is Edina, is dat er tegenwoordig inderdaad tot vervolging wordt overgegaan en dat er zware effektieve gevangenisstraffen zijn voorzien (iets van zes maanden of zo? die dan niet moeten worden uitgezeten wegens plaatsgebrek).

Bovendien konden STEEDS slagen en verwondingen worden aangewend om een echtscheidingsprocedure in gang te steken.

Dit lijkt me nog steeds iets helemaal anders dat het AANRADEN om je vrouw te slaan (nee, geen gebroken beenderen,en niet in aangezicht) indien je ongehoorzaamheid VREEST.

Laatst gewijzigd door circe : 12 januari 2007 om 13:54.
Oud 12 januari 2007, 14:05   #337
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige dat veranderd is Edina, is dat er tegenwoordig inderdaad tot vervolging wordt overgegaan en dat er zware effektieve gevangenisstraffen zijn voorzien (iets van zes maanden of zo? die dan niet moeten worden uitgezeten wegens plaatsgebrek).

Bovendien konden STEEDS slagen en verwondingen worden aangewend om een echtscheidingsprocedure in gang te steken.

Dit lijkt me nog steeds iets helemaal anders dat het AANRADEN om je vrouw te slaan (nee, geen gebroken beenderen,en niet in aangezicht) indien je ongehoorzaamheid VREEST.
En na eerst ...... ?

Nuance en volledighied ?
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 14:16   #338
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vroeger (en ook nu nog) werd (wordt) het niet vervolgd, maar dat kan geen kwaad hé. Het was (is) wel schering en inslag (1 op 5 vrouwen), maar soit!!! Je kon op basis daarvan immers wel een echtscheiding eisen. Hoera hoera!!! Want mishandelde vrouwen zaten (zitten) meestal in zo'n comfortabele positie dat dit een vanzelfsprekendheid was en is. En dat politie en parket het ondertussen eigenlijk als een privé-gelegendheid beschouw(d)en en het dus de facto ook goedkeur(d)en, dat is toch niet erg. Het was(is) - naar de letter van de wet - immers verboden.

Laatst gewijzigd door Edina : 12 januari 2007 om 14:17.
Oud 12 januari 2007, 14:38   #339
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vroeger (en ook nu nog) werd (wordt) het niet vervolgd, maar dat kan geen kwaad hé. Het was (is) wel schering en inslag (1 op 5 vrouwen), maar soit!!! Je kon op basis daarvan immers wel een echtscheiding eisen. Hoera hoera!!! Want mishandelde vrouwen zaten (zitten) meestal in zo'n comfortabele positie dat dit een vanzelfsprekendheid was en is. En dat politie en parket het ondertussen eigenlijk als een privé-gelegendheid beschouw(d)en en het dus de facto ook goedkeur(d)en, dat is toch niet erg. Het was(is) - naar de letter van de wet - immers verboden.

De vrouwen die in die oncomfortabele positie zitten dat ze niet kunnen scheiden, zitten dan in een betere positie als hun aggressief ventje in den bak zit?
Bovendien komt hij na het uitzitten van zijn straf welgemutst naar huis, omarmt zijn vrouwtje die hem aangeklaagd heeft en belooft van het nooit meer te doen?

Het belangrijkste is dat slagen en verwondingen kan dienen als basis voor echtscheiding, niét dat het ventje daarvoor in den bak moet of zelfs boete moet betalen (daar gaat de winterjas van het vrouwtje dat geen inkomen heeft).

Dit alles NOGMAALS heeft niks te maken met het AANRADEN om je vrouw af te kloppen als je vreest dat ze ongehoorzaam gaat zijn.

Hier is het verboden om gelijk wie af te kloppen en ik zie geen enkele andere mogelijkheid dan echtscheiding indien je ventje dat niet wil snappen.

Misschien zie je het verschil?

Oud 12 januari 2007, 14:41   #340
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom jij hier al een tijdje zit te beweren dat dat geen kwaad kan en het het niet erg was, is me een raadsel. Waarom vind jij dat?

Laatst gewijzigd door baarle : 12 januari 2007 om 14:41.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be