Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2007, 11:42   #321
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Ja goed, maar dan is er wel een absolute immigratiestop nodig. Of dat realistisch is laat ik terzijde. Het is in elk geval hard en niet makkelijk. Moeilijk in een democratie. Zelfde geldt voor grens van 2 kinderen. In een land met een centraal bestuur en weinig inspraak van de bevolking is dat beter te verwezenlijken. Denk aan China.
Ik zeg niet dat je voorstel niet deugt, maar om het erdoor te krijgen moet je vele hindernissen overwinnen. Volgens mij niet haalbaar.
Geen enkel probleem om de immigratiestop te verwezelijken, maar dan moet je eerst kunnen loskomen van het RKK idee van broederlijkdelen en verantwoordelijk zijn voor het leed van anderen.
En van het idee dat iedereen gelijke rechten heeft.

En een echte democratie durft ook maatregelen nemen die de vrijheid van zelfbeschikking beperken, maar wel nodig zijn om de bevolking te beschermen.
Democratie wil helemaal niet zeggen, dat iedereen zomaar alles moet kunnen doen wat hij/zij wil, maar juist dat iedereen zijn zeg mag doen, maar zich daarna, gewoon neerlegt bij de beslissingen van de meerderheid of beslissingen die nodig zijn voor het welzijn van de gemeenschap.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 11:48   #322
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Geen enkel probleem om de immigratiestop te verwezelijken, maar dan moet je eerst kunnen loskomen van het RKK idee van broederlijkdelen en verantwoordelijk zijn voor het leed van anderen.
En van het idee dat iedereen gelijke rechten heeft.

En een echte democratie durft ook maatregelen nemen die de vrijheid van zelfbeschikking beperken, maar wel nodig zijn om de bevolking te beschermen.
Democratie wil helemaal niet zeggen, dat iedereen zomaar alles moet kunnen doen wat hij/zij wil, maar juist dat iedereen zijn zeg mag doen, maar zich daarna, gewoon neerlegt bij de beslissingen van de meerderheid of beslissingen die nodig zijn voor het welzijn van de gemeenschap.
Eerlijk gezegd denk ik ook dat een immigratie-stop of een algemene repatriëring realistischer is dan een geboorteberperking. Daar zal binnenkort een ruime steun voor zijn onder de bevolking.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 13:00   #323
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja goed, maar dan is er wel een absolute immigratiestop nodig. Of dat realistisch is laat ik terzijde. Het is in elk geval hard en niet makkelijk. Moeilijk in een democratie. Zelfde geldt voor grens van 2 kinderen. In een land met een centraal bestuur en weinig inspraak van de bevolking is dat beter te verwezenlijken. Denk aan China.
Ik zeg niet dat je voorstel niet deugt, maar om het erdoor te krijgen moet je vele hindernissen overwinnen. Volgens mij niet haalbaar.
Ik zou niet zover gaan om te opteren voor nul immigratie.
Wel quota die strikt nageleefd worden en die voldoende laag zijn om geen ontwrichting op onze maatschappij te veroorzaken.
Quota die ervoor zorgen dat wie hier binnenraakt genoodzaakt is zich aan te passen.
Nu is het zo dat zich allerlei enclaves beginnen te vormen waar in de praktijk andere wetten en regels beginnen gelden.

Wat betreft de 2 kinderen ik zou dat minder als een vaste grens zien als wel als een norm waar diegene die hem behaald meer beloond/minder bestraft wordt dan diegene die deze norm fel overschrijd. Alles gradueel uiteraard.

China is een vb om te zien hoe het niet moet. Veel te rigide en drastisch, met als gevolg ontwrichting vd maatschappij.

We moeten met kleine stapjes gaan en niet met reuzestappen.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 13:04   #324
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Spijtig genoeg is het slechts een waan-idee dat de RKK en andere godsdiensten geen invloed meer hebben op onze samenleving.
De RKK heeft zelfs nog een zeer grote invloed op ons rechtsysteem en haar dienaars maken zelfs nog deel uit van Justitie en worden dan ook door Justitie betaald.

En zelfs de Groenen laten zich meer leiden door deze instelling dan men denkt.

De dag dat godsdiensten de dienst niet meer uitmaken in onze samenlevingen is nog zeer ver weg.

Ik zeg ook niet dat rkk niets meer te zeggen heeft.
Toch is het duidelijk dat haar greep op de maatschappij in vergelijking met pakweg 50 jaar terug, serieus verminderd is.

In vele landen staat men lang zover niet om staat van godsdienst los te zien.

Wat dat betreft hebben wij dus meer mogelijkheden.
Oud 16 juli 2007, 13:07   #325
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd denk ik ook dat een immigratie-stop of een algemene repatriëring realistischer is dan een geboorteberperking. Daar zal binnenkort een ruime steun voor zijn onder de bevolking.
Dat denk ik ook.
Toch is het makkelijker om aan andere landen ook een inspanning te vragen als je zelf ook de nodige inspanningen doet, zelfs al zijn deze inspanningen veeleer symbolisch van aard gezien we gemiddeld genomen reeds op een goede koers zitten.
Oud 16 juli 2007, 13:42   #326
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik zeg ook niet dat rkk niets meer te zeggen heeft.
Toch is het duidelijk dat haar greep op de maatschappij in vergelijking met pakweg 50 jaar terug, serieus verminderd is.
.
Da's waar. Maar in vergelijking met 20 jaar terug, zijn ze weer wat sterker aan het worden.
Oud 16 juli 2007, 13:43   #327
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik zou niet zover gaan om te opteren voor nul immigratie.
Wel quota die strikt nageleefd worden en die voldoende laag zijn om geen ontwrichting op onze maatschappij te veroorzaken.
Quota die ervoor zorgen dat wie hier binnenraakt genoodzaakt is zich aan te passen.
Nu is het zo dat zich allerlei enclaves beginnen te vormen waar in de praktijk andere wetten en regels beginnen gelden.
Zo zie ik het ook.

Laatst gewijzigd door Dycore : 16 juli 2007 om 13:44.
Oud 16 juli 2007, 17:17   #328
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zo zie ik het ook.
Altijd fijn om eensgezindheid te bereiken
Oud 18 juli 2007, 23:32   #329
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hier even niet meer gelezen maar snel ff dit artikel droppen waarvan ik denk dat het hier wel enkelen goedgezind zal maken.

Citaat:
Wereldbank erkent belang geboortebeperking
De Wereldbank heeft gewezen op het belang van geboortebeperking, een onderwerp dat onder de gewezen voorzitter Paul Wolfowitz onderbelicht bleef. Het rapport is gericht aan arme landen, hulporganisaties en fondsenverstrekkers en wijst hen op hun gebrek aan interesse voor contraceptie en seksuele gezondheid. Zulke programma's dragen bij aan de economie doordat ze het geboorteoverschot beperken dat "sterk samenhangt met endemische armoede, slecht onderwijs en een hoge sterfte onder moeders en kinderen".

Met deze positiebepaling zet de Wereldbank een stap weg van het tijdperk-Wolfowitz, die dicht bij Amerikaans conservatief rechts aanleunde. De laatste weken dat Paul Wolfowitz in functie was, woedde er binnen het bestuur van de Bank een scherpe polemiek over dit ontwerp.

Ons eigen land stuurde op 19 april samen met Frankrijk, Duitsland en Noorwegen een brief naar de Wereldbank waarin ze schreven dat "gezondheidsmaatregelen op het gebied van voortplanting en seksualiteit samen met geboorteplanning integraal deel uit zou moeten maken" van de strategie van de Wereldbank voor de landen die hulp ontvangen. (belga/hln)
Oud 19 juli 2007, 09:18   #330
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hier even niet meer gelezen maar snel ff dit artikel droppen waarvan ik denk dat het hier wel enkelen goedgezind zal maken.

Dit gaat tenminste in de goede richting.
Hopen dat er ook op het terrein wat gebeurd en dat het tijdig gebeurd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be