Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2007, 21:25   #321
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Samenlevingsgevoel kan inderdaad niet opgelegd worden, maar staatsinmenging wel. En door de staatsinmenging kan het samenlevingsgevoel misschien wel beïnvloed worden.

In de Republiek der Verenigde Nederlanden was sprake van semi-onafhankelijke provincies. Men had genoeg gemeen om samen te werken, maar niet genoeg om een eenheid te vormen: autonomie was blijkbaar belangrijk. Door de komst van het Koninkrijk der Nederlanden kwam die eenheid er wel. Niet omdat de provincies het wilden, maar omdat dit van bovenaf werd opgelegd. Ik betwijfel of er in 1815 genoeg samenlevingsgevoel bestond om dat eenheidsmodel vrijwillig in te voeren. Zeker is dat er nu wèl een samenlevingsgevoel bestaat in Nederland. Mijns inziens heeft het loutere bestaan van het eenheidsmodel, en het feit dat het succesvol is, mede het model zelf aanvaardbaar gemaakt. Als het al bestond, is het samenlevingsgevoel er in ieder geval door versterkt.
Dat klinkt redelijk.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 21:29   #322
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Het gaat u dus niet om de dienstverlening naar de burger of het milieu, maar louter om het garanderen van zoveel mogelijk overheidsjobs. Gelieve dan ook geen drogargumenten meer te gebruiken.

Persoonlijk ben ik het grondig met uw overtuiging oneens en vind ik ze zelfs wansmakelijk. De overheid moet ten dienste staan van de burgers, niet omgekeerd, maar goed daarover verschillen we dus van mening.
Hoe kan de overheid ten dienste staan van de bevolking, als ze haar essentiële taken (en OV is daar één van!) overlaat aan de privé??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 21:30   #323
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is dan ook het grootste voordeel van de VS. De mogelijkheid om rijker te worden is groter dan hier..
En het grootste nadeel: de mogelijkheid om armer te worden is er ook groter dan hier.
Oud 1 augustus 2007, 21:39   #324
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Hoe kan de overheid ten dienste staan van de bevolking, als ze haar essentiële taken (en OV is daar één van!) overlaat aan de privé??
Wat een wereldvreemde vraag!
De overheid kan de gunstige voorwaarden voorzien waardoor het privéinitiatief de essentiële taken kan vervullen en dikwijls beter vervult dan de overheid.
Dit wordt ontegensprekelijk aangetoond door het onderwijs. de overgrote meerdeheid van de ouders stuurt hun kinderen naar het vrij ondewijs omdat het meestal beter is.
De ziekenzorg is een ander duidelijk voorbeeld.
Syndikaten worden toch ook niet ingericht door de overheid

Laatst gewijzigd door luc broes : 1 augustus 2007 om 21:39.
Oud 1 augustus 2007, 21:41   #325
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De overheid kan de gunstige voorwaarden voorzien waardoor het privéinitiatief de essentiële taken kan vervullen en dikwijls beter vervult dan de overheid.
Dit wordt ontegensprekelijk aangetoond door...
...door Groot-Brittannië?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 1 augustus 2007, 21:53   #326
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat klinkt redelijk.
En daaruit volgt dat ik het onredelijk zou vinden als mensen in een bepaald deel van het land (in mijn voorbeeld: Cadzand) verstoken zouden blijven van of meer zouden moeten betalen voor een openbare dienst, enkel op basis van hun woonplaats. En dat ik het onredelijk zou vinden als de kwaliteit van een openbare dienst of bijv. de sociale zekerheid in het ene deel van het land beter of slechter zou zijn dan in een ander deel. En dat ik bijv. de mogelijkheid wil hebben om bij verkiezingen op mijn favoriete kandidaat te kunnen stemmen, ongeacht waar deze woont (ik wil dus niet beperkt worden tot de kandidaten uit mijn eigen kieskring).

Dat het samenlevingsgevoel in Nederland vele malen sterker is dan in België moge duidelijk zijn. Misschien is het zelfs wel sterker dan in Vlaanderen!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 21:58   #327
luc broes

Standaard

Citaat:
...door Groot-Brittannië?
Niet vluchten!
Trouwens als ik me niet vergis heeft men in GB de National health sevice die door de staat georganiseerd is, en naar het schijnt: een ramp!
Maar ik praat wel van ons onderwijs en ziekenzorg in Vlaanderen.
Oud 1 augustus 2007, 22:00   #328
Dimitri

Standaard

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Median_household_income

Dat is dus pertinent onwaar. De middenklasse is economisch merkelijk beter af in de VS dan hier. Er is een enorme discrepantie tussen de cijfers en het beeld dat hier in de media wordt opgehangen.

En btw natuurlijk ben ik niet tegen alle sociale correcties. Net zomin alsof er in de VS helemaal geen sociale correcties zouden zijn, nog zo een waanbeeld dat hier door vnl links maar al te graag wordt gepropageerd.
Welvaart wordt niet enkel afgemeten aan het inkomen. Je kunt nog zoveel verdienen, als je een chronische ziekte hebt zul je daar weinig van kunnen profiteren. Vandaar dat de ontwikkelingsindex van de VN zo'n goed middel is. Daar worden behalve het BNP per hoofd ook andere factoren meegewogen.

Ik zie in je bron overigens geen wereldwijd overzicht. Kun je dat ergens vinden?
Oud 1 augustus 2007, 22:02   #329
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet vluchten!
Trouwens als ik me niet vergis heeft men in GB de National health sevice die door de staat georganiseerd is, en naar het schijnt: een ramp!
Maar ik praat wel van ons onderwijs en ziekenzorg in Vlaanderen.
Een overheidsinstelling kan je nog altijd aanpassen als het niet goed werkt. Bij een privatisering ben je afhankelijk van de private instellingen.
Ik heb hier een privatisering al eens vergeleken met Russische roulette. Ik denk dat die vergelijking nog steeds stand houdt.
Oud 1 augustus 2007, 22:08   #330
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens274 Bekijk bericht
Je zegt zelf dat elektriciteit, elektriciteit is dus dat er in het product geen kwaliteit kan worden afgemeten. Wat is dat dan structureel goedkoper? Als men zegt dat iets goedkoop is dan heeft dat te maken met de prijs.
Ik heb mij niet goed uitgedrukt, ik doelde op de kwaliteit van de productie en de infrastructuur.

Citaat:
Van mij wel wanneer de Vlaamse overheid de markt transparent kan maken.
Drinkwater is geen markt, drinkwater is een eerste levensbehoefte. Daar mag nooit een onderscheid op basis van kwaliteit in worden gemaakt.

Citaat:
En toch verschillen de prijzen van het ene bedrijf tegenover het andere door transportkosten(3de keer). De structuur van de elektriciteit, de palen, de voorziening kan men ook privatiseren. De regering rekent haar eigen kost uit voor het onderhoud ervan, ze geeft een aanbesteding uit, de bedrijven zenden hun offerte in. En deze die het goedkoopst en het meest kwalitatief(je moet de keuze maken) is mag de structuur van elektriciteit beheren. Het kabelnetwerk wordt op deze manier beheerd door Mixtics
Dat risico kun je niet nemen. Als het bedrijf slecht werk aflevert, zet je de hele stroomvoorziening op het spel. Dat kan niet.

Citaat:
Das toch normaal. Als er geen vragers van zijn waarom zou er men dan moeten in investeren. Dat zou hetzelfde zijn om nu nog te investeren als bedrijf in typmachines. De tijd van de groene stroom zal er wel komen wanneer Doel zal moetne worden gesloten. Want dan denk ik dat groene stroom de goedkoopste zal zijn.
Ook als er geen vragers zijn, moet men erin investeren, omdat het een feitelijke noodzaak (fossiele brandstoffen raken op) en de morele plicht (tegengaan van vervuiling) is van een elektriciteitsbedrijf om zijn bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van duurzame energiebronnen.
Oud 1 augustus 2007, 22:10   #331
luc broes

Standaard

Citaat:
En daaruit volgt dat ik het onredelijk zou vinden als mensen in een bepaald deel van het land (in mijn voorbeeld: Cadzand) verstoken zouden blijven van of meer zouden moeten betalen voor een openbare dienst, enkel op basis van hun woonplaats. En dat ik het onredelijk zou vinden als de kwaliteit van een openbare dienst of bijv. de sociale zekerheid in het ene deel van het land beter of slechter zou zijn dan in een ander deel. En dat ik bijv. de mogelijkheid wil hebben om bij verkiezingen op mijn favoriete kandidaat te kunnen stemmen, ongeacht waar deze woont (ik wil dus niet beperkt worden tot de kandidaten uit mijn eigen kieskring).
In een behoorlijk bestuurd land streeft men ernaar om overal gelijke diensten aan te bieden of mogelijk te maken.
In Nederland behoort dat geen probleem te zijn denk ik.
In België is de toestand wel totaal anders. Wallonië wordt zeer slecht bestuurd en maakt misbruik van de jaarlijkse transfers van meer dan 10 miljard euro uit Vlaanderen. En er komt maar geen einde aan;
Daarom moet Wallonië zelf de handen uit de mouwen steken en verantwoordelijk gesteld worden voor eigen bestuur eigen inkomsten en eigen uitgaven. Solidariteit kan enkel om echte problemen op te lossen en niet om voor hen een sociale hangmat te voorzien.
Oud 1 augustus 2007, 22:15   #332
Dimitri

Standaard

Citaat:
In een behoorlijk bestuurd land streeft men ernaar om overal gelijke diensten aan te bieden of mogelijk te maken.
In Nederland behoort dat geen probleem te zijn denk ik.
In België is de toestand wel totaal anders. Wallonië wordt zeer slecht bestuurd en maakt misbruik van de jaarlijkse transfers van meer dan 10 miljard euro uit Vlaanderen. En er komt maar geen einde aan;
Daarom moet Wallonië zelf de handen uit de mouwen steken en verantwoordelijk gesteld worden voor eigen bestuur eigen inkomsten en eigen uitgaven. Solidariteit kan enkel om echte problemen op te lossen en niet om voor hen een sociale hangmat te voorzien.
Dat bewijst mijn stelling: in België bestaat nauwelijks een samenlevingsgevoel.
Oud 1 augustus 2007, 22:18   #333
luc broes

Standaard

Citaat:
Een overheidsinstelling kan je nog altijd aanpassen als het niet goed werkt.
Bij een privatisering ben je afhankelijk van de private instellingen..
Waar wacht de overheid op om het staatsonderwijs even goed of beter te maken dan het vrij onderwijs?
Bij een staatsinstelling ben je afhankelijk van de staat...
Oud 1 augustus 2007, 22:23   #334
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waar wacht de overheid op om het staatsonderwijs even goed of beter te maken dan het vrij onderwijs?
Bij een staatsinstelling ben je afhankelijk van de staat...
Je kunt onderwijs toch niet beschouwen als iets dat geprivatiseerd is? Er is vrijheid van onderwijs, maar de overheid neemt ook deel aan die vrijheid met openbare scholen (die in NL gemeentelijk aangestuurd worden, maar goed).

Bij privatisering gaat het om het aan marktpartijen overlaten van een dienst die voorheen in handen van de overheid was.
Oud 1 augustus 2007, 22:28   #335
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat bewijst mijn stelling: in België bestaat nauwelijks een samenlevingsgevoel.
Ik zie op dit forum 11.229 bijdragen van een zeker dimitri.
Heeft het echt zo lang geduurd eer je dat kon vaststellen?

Leterme tracht een regering op de been te krijgen bijna twee maand na de verkiezingen met totaal andere uitslag in Vl en Wallonië. Elk onderwerp dat wordt aangesneden is een gevecht tussen Vl en Fr.
Vlaanderen wil meer zelfbestuur.
De Franstaligen willen de éénheid van het land versterken. Lees ze willen de transfers van meer dan 10 miljard per jaar behouden, en een deel van Vlaams Brabant inpalmen.
Oud 1 augustus 2007, 22:32   #336
luc broes

Standaard

Citaat:
Je kunt onderwijs toch niet beschouwen als iets dat geprivatiseerd is? Er is vrijheid van onderwijs, maar de overheid neemt ook deel aan die vrijheid met openbare scholen (die in NL gemeentelijk aangestuurd worden, maar goed)..
In Vlaanderen is het vrij onderwijs (dus meestal het katholiek onderwijs) privé maar ondersteund door de staat.
Daarnaast bestaat het officiëel onderwijs.
Oud 1 augustus 2007, 22:37   #337
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik zie op dit forum 11.229 bijdragen van een zeker dimitri.
Heeft het echt zo lang geduurd eer je dat kon vaststellen?
Je weet toch wel wat het icoontje betekent?

Citaat:
Leterme tracht een regering op de been te krijgen bijna twee maand na de verkiezingen met totaal andere uitslag in Vl en Wallonië. Elk onderwerp dat wordt aangesneden is een gevecht tussen Vl en Fr.
Vlaanderen wil meer zelfbestuur.
De Franstaligen willen de éénheid van het land versterken. Lees ze willen de transfers van meer dan 10 miljard per jaar behouden, en een deel van Vlaams Brabant inpalmen.
Zie je er dit keer nog een regering uitkomen? Wat doen "België blijft" en "België wordt gesplitst" bij de bookmakers?

Laatst gewijzigd door Dimitri : 1 augustus 2007 om 22:38.
Oud 1 augustus 2007, 22:40   #338
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En het grootste nadeel: de mogelijkheid om armer te worden is er ook groter dan hier.

Ik vind dat niet noodzakelijk een nadeel. Ik heb liever een samenleving waar er meer afhangt van persoonlijke inzet en verdienste dan een waar het er vooral vanaf hangt of je rijk of arm geboren bent.

Natuurlijk geldt dit dan ook in twee richtingen, dat lijkt me onvermijdelijk.

Je kan niet én toelaten dat armeren zich kunnen opwerken én tegelijkertijd ervoor zorgen dat er niemand verarmt.

Waar je wel voor kan proberen te zorgen is dat de 'globale' beweging zo positief mogelijk is en dat die zoveel mogelijk van persoonlijke verdienste afhangt, en dat lukt hen blijkbaar beter dan het ons lukt.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 22:44   #339
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen is het vrij onderwijs (dus meestal het katholiek onderwijs) privé maar ondersteund door de staat.
Daarnaast bestaat het officiëel onderwijs.
Het bestaan van openbare scholen en het feit dat bijna alle scholen worden bekostigd door de overheid betekent dan toch dat het niet (geheel) geprivatiseerd is? Privatisering wil zeggen dat de overheid zich terugtrekt t.b.v. private investeerders. Die zijn er in het onderwijs nauwelijks, op enkele echte privéscholen na. Privatisering betekent doorgaans dat de overheid geen enkele rol meer speelt, wat in het onderwijs wel gebeurt via de openbare scholen.

Daarom vond ik de vergelijking niet zo goed eerlijk gezegd.
Oud 1 augustus 2007, 22:49   #340
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik vind dat niet noodzakelijk een nadeel. Ik heb liever een samenleving waar er meer afhangt van persoonlijke inzet en verdienste dan een waar het er vooral vanaf hangt of je rijk of arm geboren bent.

Natuurlijk geldt dit dan ook in twee richtingen, dat lijkt me onvermijdelijk.

Je kan niet én toelaten dat armeren zich kunnen opwerken én tegelijkertijd ervoor zorgen dat er niemand verarmt.

Waar je wel voor kan proberen te zorgen is dat de 'globale' beweging zo positief mogelijk is en dat die zoveel mogelijk van persoonlijke verdienste afhangt, en dat lukt hen blijkbaar beter dan het ons lukt.
Ik heb korte tijd in de VSA gewerkt.
Ik verkies zeker ons systeem. ziekenzorg, ook tandarts is zeer duur en voor velen onbetaalbaar;
Ik werkte voor een multinational in Antwerpen met zetel in VSA. De werkomstandigheden waren in Antwerpen veel beter. Het werk dat we leverden was ook beter denk ik.
Onmiddellijk veel geld verdienen krijgt in VSA voorrang.
Als ergens een gat is in de markt onmiddellijk 20 ingenieurs aanwerven, en die terug vlug ontslaan als het blijkt dat het niet meevalt.
In Antwerpen ging men verstandiger en socialer te werk.

Laatst gewijzigd door luc broes : 1 augustus 2007 om 22:54.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be