Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2013, 23:27   #3421
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Niet to the point.

Het punt is dat ik mijn studies wil afmaken en dat in dit land iedereen recht heeft op een diploma. Waarlijk iedereen.
Ons onderwijsnet maakt ons land zo uniek, want het maakt opklimmen voor iedereen mogelijk, ook voor armen, en zelfs voor (chronisch) zieken of mindervaliden.
Ik zeg zelf, maar eigenlijk moet dit vanzelfsprekend zijn. Iedereen heeft recht op evenveel kansen.

Alleen ben ik dat recht ergens kwijtgespeeld blijkbaar.

Ik ben ziek, maar krijg geen tegemoetkomingen hiervoor van ene of gene instelling (eigenlijk vooral omdat de ziekte veel te laat ontdekt werd).
Ten tweede krijgt iedere student in mijn situatie leefloon... Idem hier: niet in mijn geval.

Rechten die je zogenaamd hebt als inwoner van dit land, gelden echt niet voor iedereen hoor.

Het spijt me niet dat ik vecht voor onrecht. Ik zou het doen voor ieder ander in een gelijkaardige situatie, dus ook voor mezelf.
Hoe heb je dat recht dan kwijtgespeeld?
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 17:44   #3422
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is...geen huis bezitten

Commentaar:

Dat lijkt nogal wiedes.

Maar volgens de armoedegrens zit 1 op 7 Belgen onder de armoededrempel.

De armoedegrens houdt evenwel alleen rekening met het inkomen: 950€.

Of je huiseigenaar bent of niet, dat speelt geen rol.

Zo een opstelling betekent dus een totale scheeftrekking
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 17:45   #3423
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Hoe heb je dat recht dan kwijtgespeeld?
Ze was gezakt? (onvoldoende credits?)
Oud 21 januari 2013, 13:11   #3424
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is... Kat en muisspel in het Voorgeborchte

Commentaar:
I.v.m. de problematiek van de dakloosheid, valt het mij op, dat er weinig of geen aandacht besteed wordt aan de overgang naar de dakloosheid. Terwijl er toch dikwijls een periode van adresloosheid aan vooraf gaat. Dat is een periode waarbij mensen in nood ten allen koste proberen een dak over hun hoofd te versieren door tijdelijk in te trekken bij kennissen of familie, of onder te duiken in tijdelijke onderkomens zoals vakantiewoningen of caravans. Het aanbod van noodwoningen bij de OCMW’s is immers beperkt of onbestaande, behalve in de grote steden, waar er toch ook nog wachtlijsten zijn voor noodwoningen. Je moet immers zes maand dakloos zijn voor je in aanmerking komt voor prioriteit voor een sociale woning. Die zes maanden moeten dus overbrugd worden dakloos of in het voorgeborchte. Ik heb nogal wat tijd in het voorgeborchte doorgebracht. Dat gebeurt dus dikwijls met mensen met een woonproblematiek. Ik zat twee keer tijdelijk bij familie, een keer in een vakantiewoning, en een keer ondergedoken (in het buitenland). Uiteindelijk heb ik nooit moeten beroep doen op een sociale woning en heb ik zonder enige woonhulp mijn plan kunnen trekken. Bij al die wederwaardigheden en woononzekerheid heb ik nooit mijn dop verloren, voor de eenvoudige reden dat ik nooit mijn adresloosheid in het voorgeborchte van de dakloosheid aangegeven heb bij het RVA. Behalve 1 keer toen ik bij mijn tante domicilie kreeg. Toen gaf ik samenwonen aan, en mijn dop werd gehalveerd. Daarop nam ik een eigen domicilieadres en mijn dop verdubbelde weer. Het was een kat en muis spel in het voorgeborchte.
Echt dakloos onder de blote hemel ben ik eigenlijk nooit geweest, want toen ik op een bepaald moment helemaal niets meer kon versieren, trok ik voor een tijd met behoud van dop een pension in…
Om het helemaal correct te spelen, zouden doppers hun adresloosheid moeten aangeven en zichzelf zo dakloos moeten maken en zonder inkomsten. Dat zijn zo de belachelijkheden van het systeem. Terwijl het zelfs met een dop onder de armoedegrens niet altijd mogelijk is, een huur te betalen..
Oud 23 januari 2013, 23:39   #3425
eno2
Banneling

Standaard

Ik dacht het al: lange epistels schrijven, druipend van ernst, levert hier niks op.
Oud 23 januari 2013, 23:46   #3426
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik dacht het al: lange epistels schrijven, druipend van ernst, levert hier niks op.
Klopt , zeker als ze toch niets inhouden .

ECHT arm zijn is op je eigen draad oeverloos antwoorden en eigenlijk niets te zeggen hebben
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 10:30   #3427
ZION
Banneling

Standaard

Mijn mening over Echt arm zijn?

Miljoenen bezitten,en zagemeel onder de hersenpan.
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 10:46   #3428
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht
Mijn mening over Echt arm zijn?

Miljoenen bezitten,en zagemeel onder de hersenpan.
Oneigenlijk. Het ging- gaat hier echt over echt arm zijn. Het is een wonder dat een draad over een zo weinig sexy onderwerp zoveel belangstelling krijgt...

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 januari 2013 om 10:47.
Oud 24 januari 2013, 18:55   #3429
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is… uit ervaring een klarekijk hebben op de armoede

Commentaar:
Citaat:
vandaag, 13:49 Armoederapport Vlaanderen 2013
Van de belgische bevolking leeft 15,3 procent onder de armoedegrens. Dat is 9,8 procent in Vlaanderen en 19,2 procent in Wallonië. Voor Brussel wordt het percentage geraamd op 30 procent. Dat blijkt uit cijfers in het pas gepubliceerde jaarboek 2013 'Armoede in Vlaanderen'.
De Europese armoedegrens werd voor België in 2010 vastgelegd op 1.000 euro per maand voor een alleenstaande en 2.101 euro voor een huishouden van twee volwassenen en twee kinderen.
Veertig jaar geleden maakten wetenschappers een eerste schatting van het aantal mensen dat onder de armoedegrens leefde. Ze kwamen uit op 13,5 procent. Werken blijft het middel om uit de armoede te geraken.
Nu leeft 37,8 profent van de werklozen onder armoedegrens. Ook 4,2 procent van de werkenden kent een armoederisico, meest uitgesproken bij jongeren en eenoudergezinnen. Voorts stelt het jaarboek vast dat 21 procent van de Belgen leeft in een woning met lekkend dak, schimmels, vochtige muren en plafonds.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 januari 2013 om 18:56.
Oud 25 januari 2013, 13:49   #3430
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is... echt arm blijven

Commentaar:
Sinds jaar en dag zijn en blijven er in België 15% armen. De overheid doet daar niets aan. Laat staan dat ze de uitkeringen op armoededrempel brengen.
Oud 27 januari 2013, 12:46   #3431
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is...dubbel arm zijn

commentaar: met name arm zijn en geen liefde kennen
Oud 27 januari 2013, 12:47   #3432
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Klopt , zeker als ze toch niets inhouden .

ECHT arm zijn is op je eigen draad oeverloos antwoorden en eigenlijk niets te zeggen hebben
Waarom open je zelf niet eens een draadje dat een beetje massale en blijvende belangstelling trekt, in plaats van een grote muil op te zetten?

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 januari 2013 om 12:49.
Oud 29 januari 2013, 03:18   #3433
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet to the point.

Het punt is dat ik mijn studies wil afmaken en dat in dit land iedereen recht heeft op een diploma. Waarlijk iedereen.
Ons onderwijsnet maakt ons land zo uniek, want het maakt opklimmen voor iedereen mogelijk, ook voor armen, en zelfs voor (chronisch) zieken of mindervaliden.
Ik zeg zelf, maar eigenlijk moet dit vanzelfsprekend zijn. Iedereen heeft recht op evenveel kansen.

Alleen ben ik dat recht ergens kwijtgespeeld blijkbaar.

Ik ben ziek, maar krijg geen tegemoetkomingen hiervoor van ene of gene instelling (eigenlijk vooral omdat de ziekte veel te laat ontdekt werd).
Ten tweede krijgt iedere student in mijn situatie leefloon... Idem hier: niet in mijn geval.

Rechten die je zogenaamd hebt als inwoner van dit land, gelden echt niet voor iedereen hoor.

Het spijt me niet dat ik vecht voor onrecht. Ik zou het doen voor ieder ander in een gelijkaardige situatie, dus ook voor mezelf.
je verhaal maakt geen steek... het kan niet zijn dat jij in exact dezelfde situatie zit dan iemand die wel 'alles' krijgt. Je liegt en/of je weerhoudt iets...
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 09:27   #3434
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Arme mensen krijgen nogal vrij snel de stempel op hun hoofd gedrukt met de woorden:

Te lui om te werken.

Uiteraard is dat in bepaalde gevallen zeker zo niet.
Veel mensen die hier op dit forum hun zegje doen zullen verre van in armoede leven dacht ik.
Ik durf het zelfs zo stellen dat er hier niemand echt weet wat in armoede leven is.
Vanachter een pc is het gemakkelijk om daar over te oordelen.

Oud 29 januari 2013, 11:47   #3435
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is... je zesjarige dochter verkopen voor 2500$ om je schulden af te betalen die je gemaakt hebt om te overleven

Commentaar: Natuurlijk in Afganistan
Oud 31 januari 2013, 10:46   #3436
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is… een inkomen hebben onder de armoedegrens en toch belastingen moeten betalen daarop

Commentaar: Heb je een inkomen kleiner dan 6.690 euro (alleenstaande) of 13.380 euro (gehuwden of wettelijk samenwonenden) dan ben je niet belastingplichtig. Daarboven moet je dus belasting betalen, ook al zit je onder de armoedegrens. Dat is criminele belastingterreur vanwege de staat. Mensen onder de armoedegrens dienen geen belasting te betalen.
Oud 3 februari 2013, 11:50   #3437
eno2
Banneling

Standaard

Echt arm zijn is... minder erg dan eenzaam zijn en je rotvervelen

Commentaar: je kan dus de pijn van de armoede verdoven onder de pijn van het alleenzijn en van je rot te vervelen...
Oud 5 februari 2013, 22:17   #3438
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Heel hard nood hebben aan ontspanning en liefst een reis, al was het een daguitstapje in het binnenland. Maar beseffen dat dat niet kan.

Vrienden willen zien, maar beseffen dat je er nog amper hebt en moeilijk kan afspreken, omdat je geen geld hebt.

Heel hard meubels nodig hebben, al was het maar een ladeblokje van 25 euro, en een nieuwe kapstok omdat de vorige kapot is, maar beseffen dat dat niet kan, en je broeken neerliggen en je spullen in een kartonnen doos op de grond staan (nu nog jij zelf in die kartonnen doos).

Een laptop-toetsenbord met kapotte toetsen, wat nog het minst erge is.

Beseffen dat je je kleren wil wassen, maar dat eigenlijk niet kan, en een berg kleren hebben liggen die nog wel eens gedragen kunnen worden, omdat de wasserij toch wel heel erg duur is. Om die reden vrienden en kennissen uit je kot houden, omdat je niet wil dat zij dit zien, etc. (sorry voor de details).

Een nieuwe bril nodig hebben, maar niet kunnen kopen omdat die stukken van mensen kost.

Graag een huidverzorging hebben, maar beseffen dat dat echt niet kan (ja ik denk nog aan luxe, maar een mens moet ook toonbaar zijn, dat helpt ook al om vrienden te maken en in sociale contacten).

Eno2, ik vind de eenzaamheid niet helpend om de armoede te vergeten, maar zeer pijnlijk, het maakt het net extreem hard en doet je beseffen hoezeer armoede en eenzaamheid ook samen hangen. Echte vrienden gaan niet weg, al ben je arm. Nonsens... als je altijd 'neen' moet zeggen... en/of geen cinema, etentje, drankje, ... wat dan ook kan betalen 'het is geen duur restaurant, voor 25 euro heb je gegeten ' en je totaal vervreemd van je "peer-group" die zichzelf zo gelukkig prijst omdat ze zoveel materialistische bezittingen hebben en 'zoveel kunnen itt in andere landen' ... Ik had tot voor kort nooit gelooft dat ik in deze situatie terecht was gekomen, maar een bal kan snel gaan rollen ... en voor je het weet zit je van het ene in het andere schuitje.
Ook hier startte het met problemen aan een bepaalde onderwijsinstelling ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 februari 2013 om 22:21.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 22:24   #3439
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Echt arm zijn is… een inkomen hebben onder de armoedegrens en toch belastingen moeten betalen daarop

Commentaar: Heb je een inkomen kleiner dan 6.690 euro (alleenstaande) of 13.380 euro (gehuwden of wettelijk samenwonenden) dan ben je niet belastingplichtig. Daarboven moet je dus belasting betalen, ook al zit je onder de armoedegrens. Dat is criminele belastingterreur vanwege de staat. Mensen onder de armoedegrens dienen geen belasting te betalen.
Ik ben zeer jaloers. Ik wou dat ik belastingen mocht betalen.
Ironisch wel, eerst uitdelen en dan vragen om het terug te geven.

Soit, niet dat ik voor al at "sociaal" gedoe ben, zeker niet als je met een land met vier miljoen werkenden maximum de overige 7 miljard probeert te voeden. Het is een genereuze geste, dat wel. Maar dan vind ik leningen om iets op te zetten en zelfbedruipend te zijn stukken interessanter.

Binnenkort mag ik weer mijn armoede gaan bevechten. Ik vraag me af welke argumenten ik moet gebruiken "ik eet ook?".

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 februari 2013 om 22:26.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 01:15   #3440
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben zeer jaloers. Ik wou dat ik belastingen mocht betalen.
Ik heb zes jaar in een regime van laagsteloonwerk gewerkt en kwam toen 8000bf per maand tekort kwam om te overleven. Die 8000bf per maand die ik tekort kwam , kwamen precies overeen met de belastingen die ik moest betalen op het einde van het jaar.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 februari 2013 om 01:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be