![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3421 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had het specifiek over Pierro's idee dat men immuniteit van griep zou kunnen gebruiken voor covid-19. Dat is zo goed als onmogelijk. Verkoudheden wel eventueel. Maar griep niet. Totaal andere biologie, en dus totaal andere immuniteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3422 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3423 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel nuttig bijvoorbeeld bij mensen bij beginnende symptomen. Hier gaat de besmettingsgraad veel hoger zijn en dus de vals positieve veel lager. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3424 |
Minister-President
|
![]() Nog een interessante paper die concludeert dat lockdown's impact hebben gehad: https://www.thelancet.com/pdfs/journ...20)31357-X.pdf
Gaat niet zo ver als een schatting te maken van aantal vermeden doden; edoch, ondersteunt de (nogal triviale) hypothese dat lockdown de verklaring is voor de afname van de epidemie. Lees het, lees het niet, n'importe. Ik vond het interessant
![]() |
#3425 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan bijna zeggen dat de fractie van positieve testen op het totaal aantal testen, een indicatie is van de efficientie van tracing ; maar ook daar is er een probleem. Inderdaad, "efficiente tracing" moet ALLE mogelijke besmetten vatten, niet enkel "de meest waarschijnlijke". In werkelijkheid is datgene wat telt, het vinden van alle besmetten en het zo min mogelijk lastig vallen van zij die niet besmet zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3426 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
BTW: natuurlijk heeft de lockdown een afname veroorzaakt, kan moeilijk anders als men iedereen opsluit. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3427 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
1) er is reeds, door cross immunity, een immuniteit zonder ziek te worden, in de bevolking (Maw, SIR hypothese, maar niet-maagdelijke begintoestand). 2) de dynamiek is niet SIR, en de R0 van de totale bevolking is kleiner dan 1. Maar bovendien heeft men dit: Citaat:
Het is merkwaardig dat men een factor 5 beschouwt als problematisch, daar waar het Imperial College model factoren 3 en 4 in R0 (in hun fits) als resultaat heeft. Verder: Citaat:
Italie en Spanje waren bij de eerste landen met een lockdown. Zweden, Japan en Canada hebben dat nooit gedaan. Nochtans kan men niet zeggen dat er een sterke correlatie is tussen "datum van lockdown" en uiteindelijk aantal besmettingen. Wat wel interessant is, is dat de IFR tussen 0.5% en 1% ligt. Dat is dus inderdaad wat men min of meer vermoedt, en veel minder erg is dan de erge cijfers die aanvankelijk aangegeven werden: corona is 5 of 10 keer dodelijker dan griep. En dus stukken minder erg dan de Spaanse griep bijvoorbeeld. Het probleem is dat men uitgaat van "herd immunity" in een maagdelijke bevolking, en met een SIR dynamiek. Men vermijdt in dat artikel de olifant in de porseleinwinkel: het opheffen van de regels. Waarom neemt het niet toe wanneer men de nodige maatregel opheft en er nog besmettingen zijn ?? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3428 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
15:07: post met paper 15:10: pak dat je dan de paper begint te lezen 15:17: gelezen en conclusies gevormd 15:24: reactie gepost Soms kan wetenschap snel gaan
![]() |
![]() |
#3429 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er wordt hier en daar getwijfeld aan die hypothese
![]() |
![]() |
#3430 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nog nooit een presentator weten reageren "denkt gij echt dat ge op 8 minuten een fout in mijn argument kunt vinden ", maar ik zal dat onthouden de volgende keer dat een smeerlap in het publiek mijn talk onderuit wil halen ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2020 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3431 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad was dat een Bayesiaanse a priori.
Maar gezien dat: 1) sommige landen zonder lockdown geen noemenswaardig grotere evolutie van de epidemie gekend hebben dan landen met (Canada, Zweden, Japan, vs UK, Belgie, Spanje...) 2) vooral: het opheffen van die lockdown geen verhoging van R heeft aangegeven (zelfs al bleef R < 1) moeten we besluiten dat het empirische bewijsmateriaal voor een sterk lockdown effect afwezig is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3432 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wetenschapper presenteert paper; tijdens Q&A na afloop presentatie komt er een vraag uit het publiek die getuigt van een dermate gebrek aan basiskennis van de materie van de paper dat de presenterende wetenschapper niet goed weet wat te antwoorden. Geroezemoes in de aula. Bon, ongerelateerd vraagje, denk je dat confirmation bias mogelijk een rol speelt in uw snelle negatieve beoordeling van de paper?
![]() |
![]() |
#3433 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn punt is dat er een paar serieuze gaten zitten in de gepresenteerde logica, en de reden waarom ik die zo snel zie is gewoon omdat ik ondertussen gewoon ben aan dat soort argumenten. Als ik het volgende schrijf: Citaat:
Als de populatie al voor 80% immuun is (door cross immuniteit), dan gaat een R0 van 10 (die normaal gezien dus een herd immunity van 90% nodig heeft), zich voordoen als een R0 van 2, maar zal maar 10% van de bevolking moeten infecteren om inderdaad die herd immunity van 90% te halen. Zelfs BINNEN het SIR model, dat niet eens geldig moet zijn. Maw, als men DENKT van met een naieve bevolking te maken te hebben in een SIR model, maar in werkelijkheid heeft men een reeds grotendeels immune bevolking, dan gaat men een totaal verkeerd "maagdelijk SIR model" fitten aan een totaal ander SIR model met een flinke fractie in R. De R(t) van dat laatste model (dus 10 * 20% = 2) wordt dan verkeerdelijk als de R0 van een maagdelijk model gezien. Maar het echte model (waar reeds 80% in R zit, en een R0 heeft van 10, maar ondertussen een R(t) heeft van 2) gaat een herd immunity van 90% hebben waarvan reeds 80% "op voorhand" in R zit, en er dus nog maar 10% moet bijkomen. Terwijl het naieve model met R0 = 2 verkeerdelijk gaat denken dat men nog 50% te gaan heeft. Dat is elementair. En het haalt de logische affirmatie van het paper totaal onderuit, dat herd immunity moet overeen komen met "besmet", en dus met doden. Het hoeft niet eens waar te zijn: het logische bestaan van die mogelijkheid maakt dat de logische affirmatie in het paper, vals is. Maw, de auteur gaat uit van een valse logische dwang terwijl er vele andere mogelijkheden zijn. De fout van "there is no alternative". Pas op: het kan zijn dat de lockdown op een heel speciale manier een effect gehad heeft. Maar het argument in het paper is daar geen logische aanwijzing voor. Die logica is gewoon fout en ik leg dat uit. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2020 om 15:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3434 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3435 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je inhoudelijk wil graven, sluit eventueel hier aan bvb.: https://www.reddit.com/r/COVID19/com...plateaued_due/ I'm taking a pass on this one... Helemaal niet. Ik stel gewoon de vraag of je het risico van confirmation bias hier erkent. Ik denk dat ge nu toch iets te snel op uw teen getrapt zijt... To conclude:
![]() |
![]() |
#3436 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
EDIT: meestal zijn de vragen prima en de antwoorden van de auteur verhelderend. De meeste auteurs hebben huiswerk goed gedaan
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 13 juni 2020 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3437 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zeg U gewoon dat het artikel dat je citeert, logische alternatieven negeert, en doet alsof herd immunity overeenkomt met "grote delen van de bevolking zijn ZIEK geworden". Door uit te gaan dat die verkeerde aanname logisch exclusief is, gaan ze dan bewijzen dat geen grote delen van de bevolking ziek geworden zijn en DUS de maatregelen een sterk effect moeten gehad hebben. Ik noem dat een logische fallacy in een bewijsvoering. Welke motieven ik heb om dat te zeggen heeft geen belang. Niet meer dan dat iemand die Trump haat, erop zou wijzen dat "bleekwater in de longen spuiten geen zinvolle behandeling van covid-19 is". Het wijzen dat die persoon iets tegen Trump heeft, verandert niks aan zijn argument. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2020 om 15:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3438 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je reageert feitelijk op het artikel in onderstaande link. Het kan zijn dat de redactie verantwoordelijk is voor de titel en dat dat een blunder is.. Maar dat is niet de essentie van mijn argument. https://www.medischcontact.nl/nieuws...herming-op.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3439 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja:
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2020 om 15:20. |
|
![]() |