Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2013, 17:13   #3481
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Laten we zeggen dat sommigen verwoede pogingen doen. Ergens denk ik wel dat ze weten dat iedereen het weet, maar er is toch nog die trots die hun weerhoudt van openlijk bvb kleding aan te nemen.
Goed, er is veel verborgen armoede. Maar in hoeverre willen de meeste mensen zich hierover laten informeren door de slachtoffers?

Ik heb zo het gevoel, dat mijn familie er ook meestal succesvol overheen gekeken heeft, over mijn armoede. In elk geval was het zelden of nooit onderwerp van gesprek.

Toen het ernaar uitzag, dat ik geholpen zou moeten worden (behoeftig, wegens geen werk meer vinden), heeft mijn stiefvader mij buiten gesmeten...

Met als gevolg dat ik mijn moeder niet meer zag...

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 februari 2013 om 17:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 18:29   #3482
Belask0
Banneling

Standaard

oude grieken
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 20:31   #3483
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Oud 25 februari 2013, 20:33   #3484
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Laat ons zeggen dat het OCMW de allerarmsten slecht of niet bedient...

Procentueel zullen dat er maar een beperkt aantal zijn, die door de mazen vallen...
!!!

Maar je zal er maar bij zijn...
Oud 25 februari 2013, 20:39   #3485
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
!!!

Maar je zal er maar bij zijn...
Oud 25 februari 2013, 23:27   #3486
Belask0
Banneling

Standaard

we zitten met een rood-oranje bestuur
wie laat wie begaan
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2013, 16:36   #3487
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, er is veel verborgen armoede. Maar in hoeverre willen de meeste mensen zich hierover laten informeren door de slachtoffers?

Ik heb zo het gevoel, dat mijn familie er ook meestal succesvol overheen gekeken heeft, over mijn armoede. In elk geval was het zelden of nooit onderwerp van gesprek.

Toen het ernaar uitzag, dat ik geholpen zou moeten worden (behoeftig, wegens geen werk meer vinden), heeft mijn stiefvader mij buiten gesmeten...

Met als gevolg dat ik mijn moeder niet meer zag...
Daar heb je gelijk in, het grootste deel van de bevolking loopt met oogkleppen op en wil het gewoon niet zien. Terwijl het aantal mensen dat in armoede leeft jaar na jaar stijgt. Ondertussen al 13% in West-Europa!
Oud 26 februari 2013, 17:50   #3488
Groentje-18

Standaard

Armoede en armoede is twee.
Sorry hoor, maar met iedere factuur naar het ocmw kunnen lopen dat je bovendien onderhoudt en een woning geeft, waarin je het warm kan hebben, electriciteit hebt en voedsel kan kopen, al is dat dan niet dagelijks champagne en kaviaar, dat noem ik geen armoede.
Dat is in heel veel gevallen ook geen echte armoede, maar een keuze die men maakt, een keuze om op die manier te leven omdat men het niveau van welstand dat men zo kan bereiken vindt volstaan. Bovendien kan men zonder verplichtingen de tijd indelen hoe men wil.

Wat men in Griekenland, Spanje, ... meemaakt, maar ook wat ik hier meemaak, dat noem ik armoede.

Toetsenbord trouwens kapot, geel geld om nieuw te kopen, berg medische facturen, in ziekenhuis geweest waar ik twee weken moest blijven maar eerder ben gaan lopen omdat ik dat helemaal niet zou kunnen betalen, nog lekker bestraald geweest waardoor ik al helemaal niet aan nageslacht zal hoeven denken, ...
De ziekenkas die maar blijft vragen naar mijn bewijs van werkloosheidsuitkering, leefloon, of inkomen omdat ze niet geloven dat ik niéts daarvan heb en deze categorie van mensen niet bestaat en hun volledig in de war brengt! Bijgevolg weten ze niet welke rechten ik moet krijgen en verlies ik ze allemaal, etc.

En dan horen dat er een discussie wordt gevoerd over medische hulp aan illegalen waarvan men het abnormaal vindt dat men ze dan nadien het land zou uitzetten? Heu ze zijn illegaal ... Dat woord betekent iets dacht ik... Betaalt iemand mijn medische hulp?

En een de gelder die in alle ernst verklaart dat de samenleving hard voor hem is, en hij hard terug is ... en met dat excuus baby's begint neer te sabelen al waren het een bende wilde tijgers die hem volledig morsdood zouden maken... Wat moet ik dan zeggen?? Gelukkig voor de samenleving alvast dat mijn boosheid zich niet tegen de maatschappij richt, dan zou ik er allicht een kernbom moeten opgooien op z'n minst. (Die richt zich eerder tegen mezelf trouwens... maar goed). Man man ...

Grappig toch, dit Belgenland.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 26 februari 2013 om 17:52.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2013, 18:18   #3489
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reycatcher Bekijk bericht
Waarvan leef je dan ?

Belastingbrief/afrekening 2j eerder. dEsnoods kopie ophalen belastingskantoor.
De ware reden van haar verwerping door het OCMW blijft me duister
Oud 27 februari 2013, 00:18   #3490
Groentje-18

Standaard

Mij ook. Niemand snapt er iets van.

Allicht krijg ik binnenkort weer een hoop leugens voorgeschoteld. Dat is de enige manier waarop ze het me kunnen weigeren. Ik voldoe namelijk overduidelijk aan alle voorwaarden opdat ze me kunnen helpen.
Alleen lijkt mensen helpen absoluut niet het doel van dit ocmw. Een ander ocmw reageerde hier reeds geschokt over.

Door mijn ziek zijn nu ziet het ernaar uit dat ik er niet zal kunnen bijzijn op de zitting .... ik hoop wel dat ik achteraf duidelijk op papier krijg wat de argumenten van het ocmw waren/deze van mijn advocaat (pro deo).

To be continued ... Maar ik verwacht zeker geen positieve uitspraak, nogmaals, door de vele leugens die het ocmw vorige keer probleemloos de rechtbank instuurde en die gewoon overgenomen werden in het vonnis...
Oud 27 februari 2013, 23:57   #3491
Groentje-18

Standaard

Je leven zien stilstaan, ter plaatse blijven trappelen, afzien en jezelf continu alles moeten ontzeggen, terwijl alle maatschappelijke instanties op de hoogte zijn maar toekijken.

Armoede in België anno 2013.
Oud 28 februari 2013, 11:16   #3492
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je leven zien stilstaan, ter plaatse blijven trappelen, afzien en jezelf continu alles moeten ontzeggen, terwijl alle maatschappelijke instanties op de hoogte zijn maar toekijken.

Armoede in België anno 2013.
Ik uit de armoede geraakt door op pensioen te gaan. Ik hoop dat jij zo lang niet moet wachten.
Oud 5 maart 2013, 17:03   #3493
Groentje-18

Standaard

Daar begint het op te lijken...

Net als vorige keer, heeft de auditorate een negatief advies verstrekt. Volgens haar moest ik vorige keer hoger beroep hebben aangetekend bij het arbeidshof, als die zitting dan zo fout gelopen was en de argumenten om hun vonnis op te baseren niet klopten.
Dat wou ik doen, maar mijn advocaat was gaan lopen daar ze met zodanig andere argumenten geconfronteerd werd (die niet klopten) vanuit het ocmw ... en zei dat het zinloos was. Te meer daar de grapjassen van een bepaalde onderwijsinstelling me dat jaar hadden geblokkeerd daar ik een aantal opleidingsonderdelen te vaak had afgelegd, daarbij werd er geen rekening gehouden met het feit dat ik OPO's niet had kunnen afleggen wegens ziekte/over twee jaar moest afleggen wegens ziekte/... en een financiering vragen voor een studie die je niet doet ... komt idioot over.

Een volgende pro deo krijgen bleek een titanenwerk want begin overal maar eens je statuut te bewijzen zonder leefloon- of uitkeringsrecht, zelfs als je student bent, terwijl je officieel adres wel nog bij je ouder is. Dat is onbegonnen werk. Niemand begrijpt dat dit kan in België, dus er bestaat ook geen statuut voor, en zonder dat statuut van leefloon- of uitkeringsgerechtigde niet de voordelen die daaraan vasthangen (omniumstatuut, recht op pro deo, ...).

Als ik mijn studies wil afmaken, mag ik dus aan de bedelstaf ... :-S En dat terwijl er 20 000 studenten zijn wiens studies gefinancieerd worden in dit land.

Bye bye diploma en tewerkstellingskansen en welkom leven in de marginaliteit en depressie.

Heb ik daarvoor negen jaar lang zo volhard en gevochten tegen de bierkaai, ondanks mijn medische problemen die het me vaak onmogelijk maakten?

Zo zuur en bitter kan het leven dus zijn.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 maart 2013 om 17:10.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 18:06   #3494
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar begint het op te lijken...

Net als vorige keer, heeft de auditorate een negatief advies verstrekt. Volgens haar moest ik vorige keer hoger beroep hebben aangetekend bij het arbeidshof, als die zitting dan zo fout gelopen was en de argumenten om hun vonnis op te baseren niet klopten.
Dat wou ik doen, maar mijn advocaat was gaan lopen daar ze met zodanig andere argumenten geconfronteerd werd (die niet klopten) vanuit het ocmw ... en zei dat het zinloos was. Te meer daar de grapjassen van een bepaalde onderwijsinstelling me dat jaar hadden geblokkeerd daar ik een aantal opleidingsonderdelen te vaak had afgelegd, daarbij werd er geen rekening gehouden met het feit dat ik OPO's niet had kunnen afleggen wegens ziekte/over twee jaar moest afleggen wegens ziekte/... en een financiering vragen voor een studie die je niet doet ... komt idioot over.

Een volgende pro deo krijgen bleek een titanenwerk want begin overal maar eens je statuut te bewijzen zonder leefloon- of uitkeringsrecht, zelfs als je student bent, terwijl je officieel adres wel nog bij je ouder is. Dat is onbegonnen werk. Niemand begrijpt dat dit kan in België, dus er bestaat ook geen statuut voor, en zonder dat statuut van leefloon- of uitkeringsgerechtigde niet de voordelen die daaraan vasthangen (omniumstatuut, recht op pro deo, ...).

Als ik mijn studies wil afmaken, mag ik dus aan de bedelstaf ... :-S En dat terwijl er 20 000 studenten zijn wiens studies gefinancieerd worden in dit land.

Bye bye diploma en tewerkstellingskansen en welkom leven in de marginaliteit en depressie.

Heb ik daarvoor negen jaar lang zo volhard en gevochten tegen de bierkaai, ondanks mijn medische problemen die het me vaak onmogelijk maakten?

Zo zuur en bitter kan het leven dus zijn.
Kijk groentje, ben je bang van je ouders? Ben je bang dat ze geen kindergeld meer gaan trekken voor jou? Zet je adres waar je woont 3 maanden lang, ga naar het OCMW en je bent uitkeringsgerechtigde. Strijk het geld op en ga naar school, het leven kan zo simpel zijn.
Maar vooral je bent wettelijk totaal niet in orde en daardoor kan je niet genieten van gratis geld.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 18:27   #3495
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Kijk groentje, ben je bang van je ouders? Ben je bang dat ze geen kindergeld meer gaan trekken voor jou? Zet je adres waar je woont 3 maanden lang, ga naar het OCMW en je bent uitkeringsgerechtigde. Strijk het geld op en ga naar school, het leven kan zo simpel zijn.
Maar vooral je bent wettelijk totaal niet in orde en daardoor kan je niet genieten van gratis geld.
Als diagnose is dat waarschijnlijk er niet ver naast.

Maar j e vergeet één iets: Van een leefloon kan je niet studeren. Daar is het te laag voor.

En je vergeet nog iets: Je bent geacht werkbereid te zijn op een leefloon. Als student ben je dat niet.

Dus zo simpel is het NIET

Volgens mij moet ze een studielening nemen voor dat laatste jaar.
Oud 5 maart 2013, 19:00   #3496
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ik krijg geen kindergeld meer.
Ik ben de 25 al gepasseerd. En op dat moment heb ik aan de OCMW-noodbel getrokken ja.

Op mijn studentenkot kan ik mijn domicilie niet zet. Uiteraard ook al geprobeerd, is onmogelijk.
Oud 5 maart 2013, 19:35   #3497
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Als diagnose is dat waarschijnlijk er niet ver naast.

Maar j e vergeet één iets: Van een leefloon kan je niet studeren. Daar is het te laag voor.

En je vergeet nog iets: Je bent geacht werkbereid te zijn op een leefloon. Als student ben je dat niet.

Dus zo simpel is het NIET

Volgens mij moet ze een studielening nemen voor dat laatste jaar.
Wat ik kan lenen is 1000 euro ...

Een leefloon is 800 euro. Nu leef ik van nul de botten en nougatbollen.
Geloof me, 800 euro per maand is voor mij een fortuin bij wijze van spreken. Ik bedoel: ik zou er ruimschoots content mee zijn, echter dat hoeft zelfs niet want je krijgt er nog allerlei voordelen bovenop die ook meer dan welkom zijn overigens (terugbetaling socioculturele activiteiten, kortingsbon voor groot-elektro, gunstige tarieven telecom, water en energie, terugbetaling medische kosten, ...).

En er zijn 20 000 studenten die studeren van een leefloon in België.
Je hoeft niet werkbereid te zijn voor een leefloon, het leefloon kan toegekend worden als men niet werkbereid is bij
- billijkheidsredenen
- bij ziekte

Ik kom voor beide redenen in aanmerking.

Voor studenten is zelfs nog een categorie apart voorzien ...
Oud 5 maart 2013, 19:38   #3498
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat ik kan lenen is 1000 euro ...

Een leefloon is 800 euro. Nu leef ik van nul de botten en nougatbollen.
Geloof me, 800 euro per maand is voor mij een fortuin bij wijze van spreken. Ik bedoel: ik zou er ruimschoots content mee zijn, echter dat hoeft zelfs niet want je krijgt er nog allerlei voordelen bovenop die ook meer dan welkom zijn overigens (terugbetaling socioculturele activiteiten, kortingsbon voor groot-elektro, gunstige tarieven telecom, water en energie, terugbetaling medische kosten, ...).

En er zijn 20 000 studenten die studeren van een leefloon in België.
Je hoeft niet werkbereid te zijn voor een leefloon, het leefloon kan toegekend worden als men niet werkbereid is bij
- billijkheidsredenen
- bij ziekte

Ik kom voor beide redenen in aanmerking.

Voor studenten is zelfs nog een categorie apart voorzien ...
Je komt helemaal niet in aanmerking, je bent nu al verschillende keren afgewezen. Redenen moeten er toch zijn...Je moet natuurlijk een eigen domicilie hebben...bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 maart 2013 om 19:41.
Oud 5 maart 2013, 19:51   #3499
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Je komt helemaal niet in aanmerking, je bent nu al verschillende keren afgewezen. Redenen moeten er toch zijn...Je moet natuurlijk een eigen domicilie hebben...bijvoorbeeld.
Hoezo helemaal niet in aanmerking?

Ik voldoe aan de financiële voorwaarden, dat is duidelijk, ik heb namelijk recht op geen enkele ander uitkering, toelage, subsidie, ...

Of een ocmw je al dan niet aanvaardt als student, beslist het soeverein. Daardoor is er veel rechtsonzekerheid bij studenten en zijn er grote regionale verschillen. In se moet het ocmw je de kans geven maarja ... als het daar anders over denkt mag het dat. Ze vertelden naar het schijnt weinig in de rechtbank, enkel dat ze vinden dat ik mijn studies niet moet vervolmaken op kosten van de samenleving. (Maar dat punt was natuurlijk al duidelijk.)

Ze kunnen me ook een leefloon geven op basis van arbeidsongeschikt wegens gezondheidsproblemen. Maar ze vinden dat dit dan maar gedaan moet worden door het ocmw van de stad waar ik verblijf, en deze schuift natuurlijk de hete aardappel weer door.
Is vermoedelijk vooral een begrotingsproblematiek van ons ocmw dat de laatste tijd overspoeld wordt, en waarbij er keuzes gemaakt moeten worden ... Bovendien ben ik duurder omdat ik echt geen band meer heb met ouders en volledig alleen woon (en dus 800 euro/maand kost itt de 485 euro voor de samenwonende studenten).
Oud 5 maart 2013, 20:04   #3500
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoezo helemaal niet in aanmerking?

Ik voldoe aan de financiële voorwaarden, dat is duidelijk, ik heb namelijk recht op geen enkele ander uitkering, toelage, subsidie, ...

Of een ocmw je al dan niet aanvaardt als student, beslist het soeverein. Daardoor is er veel rechtsonzekerheid bij studenten en zijn er grote regionale verschillen. In se moet het ocmw je de kans geven maarja ... als het daar anders over denkt mag het dat. Ze vertelden naar het schijnt weinig in de rechtbank, enkel dat ze vinden dat ik mijn studies niet moet vervolmaken op kosten van de samenleving. (Maar dat punt was natuurlijk al duidelijk.)

Ze kunnen me ook een leefloon geven op basis van arbeidsongeschikt wegens gezondheidsproblemen. Maar ze vinden dat dit dan maar gedaan moet worden door het ocmw van de stad waar ik verblijf, en deze schuift natuurlijk de hete aardappel weer door.
Is vermoedelijk vooral een begrotingsproblematiek van ons ocmw dat de laatste tijd overspoeld wordt, en waarbij er keuzes gemaakt moeten worden ... Bovendien ben ik duurder omdat ik echt geen band meer heb met ouders en volledig alleen woon (en dus 800 euro/maand kost itt de 485 euro voor de samenwonende studenten).
Ik persoonlijk vind, dat ze je een leefloon moeten geven als je geen andere inkomsten hebt, punt. Maar ik ben geen OCMW-baas
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be