Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2018, 10:31   #341
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nergens lees ik bij uw argumentatie een redenering die de mijne tegenspreekt.
U gelooft dat er leven, heiland en paradijs is na de dood, waarmee u mijn stellingname onbedoeld juist ondersteund.

Ik geloof dat niet, omdat er niets is wat dat geloof onderbouwd, behalve dan dat er in geloofd wordt door sommigen.
Wat bedoelt u eigenlijk met "er is niets wat dat geloof onderbouwt"? Ik heb immers de sterke indruk dat geloof verwart met wetenschap. Geloof is een aanname in vertrouwen. U gaat ervan uit dat zo'n aanname onredelijk is, maar dat toont u niet aan. Daar draait u dan gewoon cirkeltje: het is onredelijk omdat ik zeg dat er geen redelijke onderbouw is. Wat is dan wel een "redelijke onderbouw" voor geloof?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 10:35   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waarmee u weer me iets in de schoenen schuift, wat ik nooit beweert heb.
Wat bedoelde u dan wel met "onredelijke mensen" als tegenstelling van "redelijke mensen"?

Als u weent om het verlies van een geliefde, behoort u dan tot de "onredelijke mensen"? En als u uw gevoelens verdringt, is dat dan plotseling "redelijk"?

Citaat:
Dat los daarvan redelijke en onredelijke mensen bestaan, emoties een rol spelen in discussies staat los van waar het over gaat.
Het blijft merkwaardig dat u in deze discussie de emoties plotseling aan de kant schuift ("... het staat er los van..." waarom?).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 11:45   #343
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u eigenlijk met "er is niets wat dat geloof onderbouwt"? Ik heb immers de sterke indruk dat geloof verwart met wetenschap. Geloof is een aanname in vertrouwen. U gaat ervan uit dat zo'n aanname onredelijk is, maar dat toont u niet aan. Daar draait u dan gewoon cirkeltje: het is onredelijk omdat ik zeg dat er geen redelijke onderbouw is. Wat is dan wel een "redelijke onderbouw" voor geloof?
Nee , daar ga ik niet van uit jan.
Ik vind geloof onredelijk, maar daarom mogen anderen daar wel anders over denken.
Waarom zou ik iets moeten aantonen?
Samen met steeds meer mensen beschouw ik religie als iets van mensen, niet van iets wat goddelijk zou zijn. Daar hoef je geen verantwoording voor af te leggen, evenmin moet u dit, voor uw aanname in vertrouwen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 11:49   #344
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelde u dan wel met "onredelijke mensen" als tegenstelling van "redelijke mensen"?

Als u weent om het verlies van een geliefde, behoort u dan tot de "onredelijke mensen"? En als u uw gevoelens verdringt, is dat dan plotseling "redelijk"?



Het blijft merkwaardig dat u in deze discussie de emoties plotseling aan de kant schuift ("... het staat er los van..." waarom?).
Wat redelijk is of niet wanneer het menselijke emoties betreft, is een oordeel vanuit een bepaald perspectief.
Ik zie het belang hier niet van in deze discussie?

Dat lijkt me niet " merkwaardig" maar nuchter en logisch.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 12:05   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee , daar ga ik niet van uit jan.
Ik vind geloof onredelijk, maar daarom mogen anderen daar wel anders over denken.
Waarom zou ik iets moeten aantonen?
Samen met steeds meer mensen beschouw ik religie als iets van mensen, niet van iets wat goddelijk zou zijn. Daar hoef je geen verantwoording voor af te leggen, evenmin moet u dit, voor uw aanname in vertrouwen.
Dat kan allemaal zijn, maar de vraag blijft onbeantwoord. Waarom acht u geloof onredelijk?

Liefst een antwoord dat wat verder gaat dan uw vorige "het is niet redelijk omdat er geen redelijke argumentatie is". Dat is nu eenmaal een cirkelredenering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 12:06   #346
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat redelijk is of niet wanneer het menselijke emoties betreft, is een oordeel vanuit een bepaald perspectief.
Ik zie het belang hier niet van in deze discussie?

Dat lijkt me niet " merkwaardig" maar nuchter en logisch.
Ik zie het belang er zeker van in, daar u "redelijkheid" als referentie gebruikt. Dan is het toch belangrijk te bepalen wat die redelijkheid inhoudt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 13:12   #347
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ja, geloof en rede zijn tegengesteld aan mekaar. U kunt geloven dat je na de dood gewekt wordt door een heiland die je beoordeelt en al of niet toelaat tot een paradijs, niet dat er ooit een redelijk argument was voor die redenering, maar wie gelooft neemt dit aan.

Wie niet gelooft gaat uit de rede, een lijk ontbindt en vergaat, meer is er niet.
Je toont geen tegenstelling aan, enkel een alteriteit, een wezenlijk verschillend-zijn. Het ene heft het andere niet op. Het geloof is een supplement (de gelovige zal misschien zeggen: een complement), geen substituut. Ik ken persoonlijk geen gelovigen die ervan uitgaan dat het lijk van een gewone sterveling niet ontbindt en vergaat. Evenmin ken ik wetenschappers die kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Daarom vind je grote wetenschappers met een diep geloof, net zo goed als povere geesten die nergens in geloven.

Wetenschap kan natuurlijk wel aan bepaalde religieuze voorstellingen knabbelen, m.n. de concrete, talige aspecten van religie die in het leven zijn geroepen om het onnoembare en onbevattelijke in tastbare, communiceerbare begrippen en beelden te vatten. Daarom ook moet het scheppingsverhaal in Genesis niet letterlijk worden gelezen. Waar het om gaat is dat mens, wereld en universum een goddelijke oorsprong kennen; hoe dat alles uit de goddelijke wil is voortgekomen - een schepping via natuurkundige processen of een schepping 'ex nihilo' - is niet de essentie.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 26 december 2018 om 13:19.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 14:22   #348
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Alice en De Duisteren zien geen zin in het leven. Alles eindigt in het graf.
Ook je amuseren eindigt daar. Ik vind dat triest.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 14:42   #349
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat kan allemaal zijn, maar de vraag blijft onbeantwoord. Waarom acht u geloof onredelijk?

Liefst een antwoord dat wat verder gaat dan uw vorige "het is niet redelijk omdat er geen redelijke argumentatie is". Dat is nu eenmaal een cirkelredenering.
Wat wil je dat daarop gezegd wordt jan?
Mij lijkt het een onredelijke veronderstelling dat god zou bestaan. Er is niets wat in die richting wijst, ik denk eerder dat wij helemaal niet zo belangrijk zijn, we maken deel uit van het leven op aarde, maar zijn geen uitzondering met een God die waakt en ter verantwoording roept.

Ik denk dat er na dit leven ook helemaal niets is, je lichaam vergaat net zoals alle andere zaken op deze aarde, zodra het dood is.

God is door mensen bedacht, bedoeld om zaken te verklaren die niet gekend waren, bedoeld om controle te hebben over de onzekerheid die het bestaan nu eenmaal mee brengt, dat is mijn mening, u mag daar gerust anders over denken.

Er is nu eenmaal niets wat op het bestaan van God wijst, behalve de getuigenis van wie gelooft. Ik weet het, bij u brandt dan het heilig vuur van bekeren, overtuigen, maar wanneer ik u de ruimte geeft om te geloven, waarom geeft u dan niet de ruimte om dit niet te doen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 14:48   #350
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Je toont geen tegenstelling aan, enkel een alteriteit, een wezenlijk verschillend-zijn. Het ene heft het andere niet op. Het geloof is een supplement (de gelovige zal misschien zeggen: een complement), geen substituut. Ik ken persoonlijk geen gelovigen die ervan uitgaan dat het lijk van een gewone sterveling niet ontbindt en vergaat. Evenmin ken ik wetenschappers die kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Daarom vind je grote wetenschappers met een diep geloof, net zo goed als povere geesten die nergens in geloven.

Wetenschap kan natuurlijk wel aan bepaalde religieuze voorstellingen knabbelen, m.n. de concrete, talige aspecten van religie die in het leven zijn geroepen om het onnoembare en onbevattelijke in tastbare, communiceerbare begrippen en beelden te vatten. Daarom ook moet het scheppingsverhaal in Genesis niet letterlijk worden gelezen. Waar het om gaat is dat mens, wereld en universum een goddelijke oorsprong kennen; hoe dat alles uit de goddelijke wil is voortgekomen - een schepping via natuurkundige processen of een schepping 'ex nihilo' - is niet de essentie.
Prima dat u dit gelooft, ik doe dit echter niet.
Het leven op aarde is een gevolg van omstandigheden die dit mogelijk maakte en evolutie, maar met God heeft dit niets te maken.
Natuurlijk kunnen wetenschappers ook gelovig zijn, maar evengoed zijn ze dit niet. Ik denk dat wanneer een wetenschapper echter geloof bij wetenschap betrekt, er niet meer aan wetenschap wordt gedaan. Want dan vormt niet meer rede maar geloof het uitgangspunt voor je stellingname, dat mag gerust, maar noem het niet wat het niet is.
Dus ja, rede en geloof liggen niet op dezelfde lijn.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 14:49   #351
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Alice en De Duisteren zien geen zin in het leven. Alles eindigt in het graf.
Ook je amuseren eindigt daar. Ik vind dat triest.
Van mij mag u gerust lol hebben in uw graf, maar de kans is klein dat dit lukt, dus beter voor je in dat graf ligt!
Juist dat inzicht maakt het leven erg zinvol.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 14:52   #352
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie het belang er zeker van in, daar u "redelijkheid" als referentie gebruikt. Dan is het toch belangrijk te bepalen wat die redelijkheid inhoudt.
Waarom zou dit met emotie te maken moeten hebben? Inzicht baseert zich op hypothese die zich bewijst, op feiten, datgene wat je redelijkerwijs als aantoonbaar kunt weergeven.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 15:11   #353
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Van mij mag u gerust lol hebben in uw graf, maar de kans is klein dat dit lukt, dus beter voor je in dat graf ligt!
Juist dat inzicht maakt het leven erg zinvol.
Huh? Ik zei toch dat jullie het leven lollig vinden tot in het graf.
Ik niet.

Ik denk dat je universiteit hebt gedaan. Iedereen zijn waarheid.
1 +1= 2. En 1 +1 = 4,5.

Je moet tenslotte respect hebben voor de mening van iedereen.
__________________
Ex Gladio Libertas

Laatst gewijzigd door Gamla : 26 december 2018 om 15:12.
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 15:43   #354
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Huh? Ik zei toch dat jullie het leven lollig vinden tot in het graf.
Ik niet.

Ik denk dat je universiteit hebt gedaan. Iedereen zijn waarheid.
1 +1= 2. En 1 +1 = 4,5.

Je moet tenslotte respect hebben voor de mening van iedereen.
Dit schreef u toch?
Alice en De Duisteren zien geen zin in het leven. Alles eindigt in het graf.
Ook je amuseren eindigt daar. Ik vind dat triest.

U vindt het triest dat "ook het amuseren daar eindigt" alsof er andere opties zijn!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 15:46   #355
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Ik heb dat in Egypte ook eens gedaan. Ik kan me wel voor m'n kop slaan.
Nog altijd. Dertig jaar geleden. En toch.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 16:19   #356
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Ik heb dat in Egypte ook eens gedaan. Ik kan me wel voor m'n kop slaan.
Nog altijd. Dertig jaar geleden. En toch.
Wat heb je in Egypte gedaan, Gamla? Je geamuseerd?

Je doet me nog versteld staan!
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 17:03   #357
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Stap voor stap.

Leer de kinderen anders ook nog hoe ze een perfecte nazigroet kunnen uitvoeren. FTW!
Die kindjes zitten nu vast bommengordels in elkaar te flansen, zou het niet?


Ik vraag me soms af of de mensheid tegenwoordig niet te veel tijd heeft ofzo.
Kindjes knielen in de moskee!!
Paniek!!
Hop, achter het toetsenbord en azijn pissen!

Ik bezocht als kind ooit ook verschillende gebedshuizen en daar moesten wij ons ook aan de regels houden die daar gelden.
En geloof het of niet: voor zo ver ik weet heeft niemand daar een trauma aan overgehouden, niemand heeft zich halsoverkop bekeerd tot die godsdienst en niemand heeft er ooit een minuut van wakker gelegen.

Toen was het een leerrijke ervaring, tegenwoordig is het brainwashen...

Tsja...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2018, 17:45   #358
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Die kindjes zitten nu vast bommengordels in elkaar te flansen, zou het niet?


Ik vraag me soms af of de mensheid tegenwoordig niet te veel tijd heeft ofzo.
Kindjes knielen in de moskee!!
Paniek!!
Hop, achter het toetsenbord en azijn pissen!

Ik bezocht als kind ooit ook verschillende gebedshuizen en daar moesten wij ons ook aan de regels houden die daar gelden.
En geloof het of niet: voor zo ver ik weet heeft niemand daar een trauma aan overgehouden, niemand heeft zich halsoverkop bekeerd tot die godsdienst en niemand heeft er ooit een minuut van wakker gelegen.

Toen was het een leerrijke ervaring, tegenwoordig is het brainwashen...

Tsja...

religie is altijd brainwashen geweest
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 01:18   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat wil je dat daarop gezegd wordt jan?
Mij lijkt het een onredelijke veronderstelling dat god zou bestaan. Er is niets wat in die richting wijst, ik denk eerder dat wij helemaal niet zo belangrijk zijn, we maken deel uit van het leven op aarde, maar zijn geen uitzondering met een God die waakt en ter verantwoording roept.

Ik denk dat er na dit leven ook helemaal niets is, je lichaam vergaat net zoals alle andere zaken op deze aarde, zodra het dood is.

God is door mensen bedacht, bedoeld om zaken te verklaren die niet gekend waren, bedoeld om controle te hebben over de onzekerheid die het bestaan nu eenmaal mee brengt, dat is mijn mening, u mag daar gerust anders over denken.

Er is nu eenmaal niets wat op het bestaan van God wijst, behalve de getuigenis van wie gelooft. Ik weet het, bij u brandt dan het heilig vuur van bekeren, overtuigen, maar wanneer ik u de ruimte geeft om te geloven, waarom geeft u dan niet de ruimte om dit niet te doen?
En weer zien we dezelfde cirkelredenering. Op de vraag waarom u geloof onredelijk vindt, antwoordt u met "mij lijkt het onredelijke veronderstelling dat God bestaat". Kortom, ik vind het onredelijk omdat ik het onredelijk vind. Argumenten? Niet te zien.

Ook niet als het verder gaat. U stelt dan "niets wijst in die richting". Dat sluit aan bij mijn eerdere vraag: welke criteria hanteert u hier? Wat is redelijk of onredelijk in de context van het geloof? Ook hier komt geen antwoord op.

De rest is weer een opeenstapeling van meningen: "Ik denk dat God niet bestaat"; "Ik denk dat er na dit leven niets is"; "Ik denk dat mensen God hebben uitgevonden"; "Ik denk dat dit was om hun onzekerheid te sussen"; enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2018, 01:21   #360
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Prima dat u dit gelooft, ik doe dit echter niet.
Dat schrijft hij nergens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be