Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 augustus 2022, 13:10   #341
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
(...)

Mensen zijn niet bezig met hun kinderen, maar met andere, belangrijker dingen.
Anders 'vergeet' je je kind niet, waar dan ook.
't Is maar waar je prioriteiten liggen.
Werk is belangrijk, en iemand heeft niet altijd te kiezen als de werkdruk hoog is. Daarmee zeg ik niet dat werk belangrijker is dan een kind. Werkdruk kan wel aanleiding zijn tot meer verstrooidheid of vergetelheid.
Een smartphone is een bewuste keuze als die enkel moet dienen voor privégebruik. Daar is geen enkel excuus.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 13:11   #342
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Die test werd wel gedaan bij een geparkeerde auto, dus ook daar geen airco. Bovendien is de test weldegelijk relevant binnen de context van de discussie, en wel om de reden dat het van uiterste essentie is aan te tonen hoe gevaarlijk zoiets is.
ik meen mij te herinneren uit lessen voedselveiligheid in den tijd, (We waren toen meer bezig wanneer uw vlees ging slecht worden) loopt de temperatuur op tot 70 a 80 graden achter glas van een auto. (hoedenplank)

Dan weet je dat het voor baby of hondje achteraan in een voiture die in de zon staat zonder verluchting (en zelfs met) het daar behoorlijk gevaarlijk wordt.

om diezelfde reden mag je daar ook geen houders onder druk (fleskes deo, haarlak, etc...) achterlate of fleskes laten liggen met bvb water in. Voor je het weet staat je auto in de fik.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 14:22   #343
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik meen mij te herinneren uit lessen voedselveiligheid in den tijd, (We waren toen meer bezig wanneer uw vlees ging slecht worden) loopt de temperatuur op tot 70 a 80 graden achter glas van een auto. (hoedenplank)

Dan weet je dat het voor baby of hondje achteraan in een voiture die in de zon staat zonder verluchting (en zelfs met) het daar behoorlijk gevaarlijk wordt.

om diezelfde reden mag je daar ook geen houders onder druk (fleskes deo, haarlak, etc...) achterlate of fleskes laten liggen met bvb water in. Voor je het weet staat je auto in de fik.
Met een fleske water?
Straf spul dat water van u.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 14:32   #344
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Met een fleske water?
Straf spul dat water van u.
ik kan het zelf laten branden met ne klomp ijs.

gebruik uw verstand even 5 minuten , u kan het ook
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 14:40   #345
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Soms worden de prioriteiten voor u gemaakt he,

en inderdaad iedereen zal aan zijn eigen kind denken, maar ge zijt even afgeleid geweest, je hebt hem / haar niet gehoord. Zit schoon te slapen, je bent gehaast, grabeld uw boel bij mekaar, gaat gaan werken, naar die belangrijke meeting, of zoveelste keer dat je iets moet gaan uitleggen aan een of andere pipo, en hop, je denkt er niet meer aan , je zit in dat stress / denkprocess dat er u even niet toe brengt om na te denken over de kleine.

dat overkomt de besten he, de hoeveelheid vliegtuigen die al door zo een interupties, /storing in uw denken zijn verongelukt, dat wil je niet weten.

Daarom dat ik zeg, dit kan iedereen overkomen, ja ook de allerbeste en zorgzaamste moeder ter wereld. Jammer genoeg wel.
Schreef ik dat ook al niet, eerder hierboven ergens misschien?
Over die ratrace & mallemolen waar ze niet vanaf geraken.
Omdat de huidige maatschappij nu eenmaal zo geëvolueerd is.

Nog steeds is 't 'n kwestie van waar je prioriteiten liggen.
En die leg je zelf.

Laatst gewijzigd door SDX : 2 augustus 2022 om 14:42.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 14:54   #346
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Schreef ik dat ook al niet, eerder hierboven ergens misschien?
Over die ratrace & mallemolen waar ze niet vanaf geraken.
Omdat de huidige maatschappij nu eenmaal zo geëvolueerd is.

Nog steeds is 't 'n kwestie van waar je prioriteiten liggen.
En die leg je zelf.
Het zijn niet enkel mannen die in een ratrace terecht komen.
Nu toch niet meer.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 14:55   #347
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Schreef ik dat ook al niet, eerder hierboven ergens misschien?
Over die ratrace & mallemolen waar ze niet vanaf geraken.
Omdat de huidige maatschappij nu eenmaal zo geëvolueerd is.

Nog steeds is 't 'n kwestie van waar je prioriteiten liggen.
En die leg je zelf.
Stop met zagen.
Onze maatschappij is er ne eenmaal één van jagen en...

Ook met kinderen, van de muziekschool naar de sportclub en in het weekend naar de jeugdvereniging.
Ouders spelen steeds meer voor taxichauffeur, daarbij moeten ze werken, hebben zelf nog hobby's.

Nee, in deze maatschappij worden we geleefd.
Ik zie het toch zo dikwijls, als dat ding in onze zakken van z'n oren begint te maken, moeten we zo snel mogelijk kijken wie ons wilt bellen of wie een berichtje stuurt.

Niemand, nee ook u niet, staat daar boven.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 15:00   #348
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Ik heb even een vraag voor al diegenen die het niet abnormaal vinden dat iemand zijn/ haar kindje in de auto 'vergeten' is:

Kijken jullie nooit in de achteruitkijkspiegel wanneer jullie kind/ kleinkind naar de creche of naar school brengen?

Ik zie MIJN kleinkinderen perfect op de achterbank zitten wanneer ik - om de halve minuut of zoiets- in mijn spiegel kijk!
Ik denk niet dat er één forummer is die vindt dat zo'n vergetelheid niet abnormaal, dus normaal, zou zijn.
Maar wel menselijk. Heel uitzonderlijk maar menselijk.

Wel, eigenlijk vind ik de manier van jouw vragenstellen zoals hierboven, erg beledigend. U leest ons onvoldoende genuanceerd, alsof wij criminelen zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 15:11   #349
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Stop met zagen.
Onze maatschappij is er ne eenmaal één van jagen en...

Ook met kinderen, van de muziekschool naar de sportclub en in het weekend naar de jeugdvereniging.
Ouders spelen steeds meer voor taxichauffeur, daarbij moeten ze werken, hebben zelf nog hobby's.

Nee, in deze maatschappij worden we geleefd.
Ik zie het toch zo dikwijls, als dat ding in onze zakken van z'n oren begint te maken, moeten we zo snel mogelijk kijken wie ons wilt bellen of wie een berichtje stuurt.

Niemand, nee ook u niet, staat daar boven.
Wie & welk leger gaat gij daarvoor meebrengen om mij, hier - of elders - tegen te houden mijn mening te verkondigen?

Gij loopt hier toch ook al telkens opnieuw te zagen dat ne smartfoon belangrijker is dan 'n kind.

Niemand houdt u tegen om daarover te blijven zagen.

En wat weet gij waar ik al dan niet boven sta.

Ik heb er gewoon geen, nuldebotten, begrip voor.
En gij wel.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 15:29   #350
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik heb er gewoon geen, nuldebotten, begrip voor.
En gij wel.
Het is geen kwestie van begrip.
Begrip hoeft niet.
Het gaat om fouten maken. En wie beweert nooit een fout te maken, met of zonder dramatische gevolgen, klinkt niet geloofwaardig.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 15:36   #351
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het is geen kwestie van begrip.
Begrip hoeft niet.
Het gaat om fouten maken. En wie beweert nooit een fout te maken, met of zonder dramatische gevolgen, klinkt niet geloofwaardig.
En niemand heeft dat beweerd.

Ook dat had je meegekregen als je wat moeite gedaan had om te lezen wat er eerder geschreven werd.

Edit; ik ben overigens vorige week alleen al 2 zonnebrillen kwijtgespeeld.

Laatst gewijzigd door SDX : 2 augustus 2022 om 15:38.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 15:50   #352
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Edit; ik ben overigens vorige week alleen al 2 zonnebrillen kwijtgespeeld.
Dat zijn voorwerpen hé.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 15:56   #353
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
En niemand heeft dat beweerd.

Ook dat had je meegekregen als je wat moeite gedaan had om te lezen wat er eerder geschreven werd.
Die moeite heb ik gedaan. Ik heb alles goed gelezen.
De teneur was en is wat die is. Ik kreeg de indruk dat een vent die z'n kleine vergeet wordt beschouwd als een misdadiger.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 17:58   #354
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat zijn voorwerpen hé.
Just!

Dat zijn voorwerpen, waar ge geen emotionele waarde aan hecht, die vervangbaar zijn, waar je niet continu met je gedachten bij bent, omdat je soms met andere, belangrijker dingen bezig bent.




En nu trek je dat door naar iemand die z'n kind vergeet/verliest/kwijtraakt.


En daarom beweer ik dat dat soort lui, bezig met andere, belangrijker dingen, niet echt 'n emotionele band hebben met hun kind en beschouwen als 'voorwerp', anders vergeet je dat niet.

Criminelen?
Er werd iig 'n onderzoek ingesteld, en hij zal sowieso veroordeeld worden, al is 't maar voor nalatigheid met de dood (van z'n kind tot gevolg).
Ja, dan ben je 'n crimineel.

Volgende keer, als je 't dan nog niet begrepen hebt, vraag je om 'n tekeningske.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 18:05   #355
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Werk is belangrijk, en iemand heeft niet altijd te kiezen als de werkdruk hoog is. Daarmee zeg ik niet dat werk belangrijker is dan een kind. Werkdruk kan wel aanleiding zijn tot meer verstrooidheid of vergetelheid.
Een smartphone is een bewuste keuze als die enkel moet dienen voor privégebruik. Daar is geen enkel excuus.
Als de werkdruk zo hoog is dat ie aanleiding geeft tot verstrooidheid of vergetelheid, ben je ook niet in staat om die job naar behoren uit te voeren.
Ben je ook niet in staat om achter 't stuur te kruipen, want in je verstrooidheid en vergetelheid maak je dan ook kapitale fouten op 't werk of op de weg, met soms fatale gevolgen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 18:09   #356
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Wie & welk leger gaat gij daarvoor meebrengen om mij, hier - of elders - tegen te houden mijn mening te verkondigen?

Gij loopt hier toch ook al telkens opnieuw te zagen dat ne smartfoon belangrijker is dan 'n kind.

Niemand houdt u tegen om daarover te blijven zagen.

En wat weet gij waar ik al dan niet boven sta.

Ik heb er gewoon geen, nuldebotten, begrip voor.
En gij wel.
Ik heb Godverdomme nooit gezegd dat ne GSM of ne Smartphone belangrijker is dan een kind.

Leer begrijpend lezen, dan is de hele discussie hier niet nodig OK.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 18:10   #357
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 72.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die moeite heb ik gedaan. Ik heb alles goed gelezen.
De teneur was en is wat die is. Ik kreeg de indruk dat een vent die z'n kleine vergeet wordt beschouwd als een misdadiger.
Inderdaad.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 22:03   #358
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Ik heb even een vraag voor al diegenen die het niet abnormaal vinden dat iemand zijn/ haar kindje in de auto 'vergeten' is:

Kijken jullie nooit in de achteruitkijkspiegel wanneer jullie kind/ kleinkind naar de creche of naar school brengen?
Nee, want daar zie ik het verkeer achter mij in, en niet de passagiers op de bank. Als dat WEL zou zou zijn, dan is mijn spiegel slecht geregeld

Citaat:
Ik zie MIJN kleinkinderen perfect op de achterbank zitten wanneer ik - om de halve minuut of zoiets- in mijn spiegel kijk!
Dat is dus wat ik bedoel: je bent daar gans de tijd mee bezig. Ja dan vergeet je ze niet. Je moet wel ongelofelijk gevaarlijk op de weg zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 22:09   #359
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Als de werkdruk zo hoog is dat ie aanleiding geeft tot verstrooidheid of vergetelheid, ben je ook niet in staat om die job naar behoren uit te voeren.
Dat gaat daar niet om. Het gaat om op een zeker moment al uw aandacht aan iets anders te besteden: bijvoorbeeld: komt er echt geen auto van rechts ?

EENS uw aandacht weg is van "uw kleine" of "uw zonnebril" of "uw fles melk" of weet ik veel, is die aandacht WEG he, want je bent nu, al was het maar 1 minuut, 100% met iets anders bezig.

Awel, na die minuut weet je niet waar uw aandacht naar zal terugkeren he, want mocht je het wel beslissen, dan was het al terug in uw aandacht. Dat is dus een spontaan proces waar je geen controle over hebt.

Het kan goed zijn dat het "gaat zoals het hoort" en dat je terug bij uw kleine zijt met uw gedachten. Maar het kan evengoed iets anders zijn.

Citaat:
Ben je ook niet in staat om achter 't stuur te kruipen, want in je verstrooidheid en vergetelheid maak je dan ook kapitale fouten op 't werk of op de weg, met soms fatale gevolgen.
Welnee, omdat je, als je achter het stuur zit ENKEL MAAR bezig bent met rijden. Vandaar dat je dan ook niet mag praten of zo en enkel maar bezig zijn met rijden. 100% uw aandacht daaraan.

Nu is het wel zo dat als je TOCH praat of zo terwijl je rijdt, het nogal gemakkelijk spontaan zal terugkomen nadien, omdat je nog steeds achter het stuur zit, en nog steeds de weg ziet en zo. Je gaat dus VISUEEL eraan herinnerd worden dat je aan het rijden bent. Je zal niet VERGETEN van te sturen, want na uw babbel zijn er visuele indicaties die U zullen laten beseffen dat je aan het sturen bent.

Maar ja, niks gevaarlijker dan aan iets anders denken terwijl je rijdt. Want je stuurt dan "op automatische piloot" en je moet daar op tijd terug uw aandacht bij krijgen, wat niet altijd lukt als je snel moet reageren. Vandaar dat je, achter het stuur, ENKEL maar met uw rijden bezig mag zijn, en dus zeker niet in de spiegel kijken naar uw kinderen !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 07:26   #360
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.826
Standaard

Ik moest aan deze draad denken, als ik dit las. En aan die superieure mensen die nooit iets ergs kan overkomen ...

titel: ‘We hebben het er moeilijk mee dat we ook voelende wezens zijn’
link: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220802_96392791



Citaat:
Neuroloog Steven Laureys ziet hoe toxisch chronische stress voor ons brein is, maar leert ook hoe een overspannen geest te kalmeren. ‘Waarom hebben zoveel mensen burn-out of zijn ze ongelukkig? We leren niet naar onze emotionele noden te luisteren.’

De neurobiologie achter burn-out vertoont nog veel gaten. Toch weten we wel al iets. ‘Chronisch hoge stress kan je brein aan?*tasten. Je prefrontale cortex met je denkvermogen krimpt op hersenscans, je ?*hippocampus met je werkgeheugen ook’, zegt professor Steven Laureys, neuroloog aan het UZ Luik en auteur van het No nonsense meditatie-boek en dito Slaap-boek. ‘Daardoor krijg je aandacht- en geheugenproblemen. Je emotionele brein, je amygdala, wordt daarentegen groter. Burn-out illustreert de negatieve plasticiteit van onze hersenen, hoe uitdagend alle hedendaagse eisen zijn.’

Een geluk: die plasticiteit werkt in twee richtingen. ‘Als je zorg draagt voor jezelf en je leven beter afstemt op je noden, worden de verschrompelde regio’s weer groter. ?*Meditatie heeft bijvoorbeeld een duidelijk ?*positief effect op je brein, net als beter ?*slapen of drie keer per week sporten.’

Al wil Laureys bij burn-out niet alleen kijken naar de neurobiologie. Dat is te reductionistisch, te arrogant ook. ‘Mijn vader was garagist, maar ons brein werkt niet zoals een auto’, lacht hij. ‘Als het sputtert, kan je niet zomaar de olie vervangen. Als je een gestoorde baas hebt die geen rekening met je houdt, is de serotoninebalans in je hoofd van ondergeschikt belang. Als je mentaal minder goed functioneert, heeft dat te maken met een complexe interactie tussen zoveel systemen: hoe je je voelt, wat je aandacht opeist, hoe het gesteld is met je cognitieve flexibiliteit en nog zoveel meer.’

• ‘Ik was te enthousiast, te geëngageerd, te alles’

Ook burn-out zelf benader je het best als een multidimensioneel en individueel verschillend gegeven, benadrukt hij. ‘Er is geen one size fits all-oplossing en al zeker geen quick fix. Veeleisend werk moet je vaak combineren met de zorg voor je ?*kinderen en de relatie met je partner. Hoe je werkt, leeft, slaapt en beweegt, grijpt ?*allemaal op elkaar in.’

Kalmeren

Het goede nieuws is dat je de kennis van je brein kunt gebruiken om je overspannen geest te kalmeren. ‘We hebben drie breinnetwerken’, verduidelijkt Laureys. ‘Het ?*eerste is je interne bewustzijnsnetwerk, een voorspellingsmachine. Ervaring leert je wat je moet vermijden en wat goed werkt. Helaas kan die innerlijke stem ook gaan waarschuwen voor alles wat fout zou kunnen lopen op basis van dat verleden. Dan raak je verlamd door allerlei ramp?*scenario’s.’

Die bewuste breinnetwerken staan ?*permanent in contact met ons onbewuste brein, dat bestaat uit het sympathische en parasympathische zenuwstelsel. Stress ?*activeert je sympathische zenuwstelsel: je bloeddruk en suikerspiegel stijgt, je hart gaat sneller slaan. ‘Oog in oog met een tijger helpt dat evolutionair overlevings?*mechanisme je om te vechten of te vluchten. Noodzakelijk bij echt gevaar, maar erg negatief als het overbelast raakt door ?*chronische stress. Bijvoorbeeld als een ?*rotbaas telkens die hele cascade opwekt.’

• ‘Nu pas besef ik hoe groot de impact is van stress op het liuchaam’

Dan kan het helpen om je parasympathische zenuwstelsel te activeren: dan verlagen je hartslag en bloeddruk. ‘Dat werkt kalmerend. De vagale zenuw die je brein met onder meer je longen en je hart verbindt, speelt daarbij een hoofdrol. Controle van die zenuw helpt je stressniveau en je mindset te reguleren. Telkens als je rustig uitademt, stimuleer je die zenuw om rust te brengen in je lichaam én in je brein. Je daarin trainen is een krachtige manier om je onbewuste stressreacties en angsten bewust te controleren en te verminderen.’

Daarnaast heb je het externe bewustzijnsnetwerk, vervolgt Laureys. ‘Wat eist je aandacht op? Wat zie en hoor je nu? Bij een burn-out kun je je aandacht er vaak niet meer bijhouden. Of loop je verloren in emoties en gedachten. Meditatie nodigt je uit om je aandacht weer op één ding te richten. En in het hier en nu te leven, het verleden los te laten. Zo kun je je monkey mind tot rust brengen.’

Ten slotte kun je je emotionele netwerk beter leren gebruiken. ‘Cognitieve gedragstherapie speelt daar ook op in’, zegt Laureys. ‘Met oefeningen leer je herkennen hoe je je voelt en welke gedachten je daarbij hebt. Zo kun je je cognitieve flexibiliteit trainen. Als een collega zich vaak pesterig gedraagt, kan de gedachte eraan je al verlammen van de stress. Mentale gymnastiek kun je leren om anders om te gaan met zulke stresserende of onverwachte situaties.’

Rustige zee

‘Helaas besteden we pas aandacht aan mentale veerkracht als we met ons hoofd tegen de muur knallen’, zegt Laureys. ‘Dan mentale gymnastiek leren, is moeilijk. Als het stormt, kun je ook niet leren surfen, daarvoor heb je een rustige zee nodig. We moeten meer inzetten op preventie.’

‘Burn-out is maar één uitingsvorm, op de spoeddienst en intensieve zorg word ik helaas ook vaak geconfronteerd met de ?*gevolgen van suïcidepogingen. Op mijn ?*teleconsultatie zie ik mensen met een topcarrière die soms erg ongelukkig blijken te zijn. Ze komen met spanningshoofdpijn, tandenknarsen of slapeloosheid, maar kunnen de signalen van hun lichaam niet lezen. Waarom zijn zoveel mensen angstig, gestresseerd of mentaal moe?’

Als samenleving focussen we nog altijd te veel op het cognitieve, vindt hij. ‘We zijn ook voelende wezens, maar daar hebben we het veel moeilijker mee. Je ressens, donc je suis. Je motivatie, waarom je ergens graag werkt, waarom je graag met die collega samenwerkt of niet, heeft met emoties te maken. Hoe leer je je emotionele noden te communiceren, hoe leer je samen te werken, samen te leven?’

‘Je kunt mensen met een burn-out niet kwalijk nemen dat ze nooit hebben geleerd om naar hun eigen emotionele noden en die van anderen te luisteren. Waarom hebben we geen leerkracht mentale opvoeding? Die ons leert te luisteren naar onze grenzen, onze waarden, onze emotionele behoeftes, naar wat ons chronische stress geeft en wat niet.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be