Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2008, 15:02   #341
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 22.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Ik ben een tijdje afwezig geweest en bij de derde posting had ik alweer prijs. Voor mij kunnen ze de pot op.
Neem misschien eens een erg Frans klinkende nick? Jeanne d'Arc of zoiets?
__________________
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 15:35   #342
rainbox
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2007
Berichten: 401
Standaard

Voor mijn taalfouten ... Ik schrijf soms te veel vlug en ik verandert daarna als ik teruglees.

In Wallonïe, ik ben een "flamoutch" met mijn naam.

Laatst gewijzigd door rainbox : 28 november 2008 om 15:37.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 15:38   #343
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Voor mijn taalfouten ... Ik schrijf soms te veel vlug en ik verandert daarna als ik teruglees.

In Wallonïe, ik ben een "flamoutch"
Ja, dat zal wel...

Je valt hier zwaar door de mand, rainbox.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 15:41   #344
rainbox
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2007
Berichten: 401
Standaard

Okay, bye iedereen dan.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 15:46   #345
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Voor mijn taalfouten ... Ik schrijf soms te veel vlug en ik verandert daarna als ik teruglees.

In Wallonïe, ik ben een "flamoutch" met mijn naam.
je Nederlands is ruimschoots goed, beter dan mijn Frans, daarover heb ik niets te zeggen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 15:52   #346
rainbox
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2007
Berichten: 401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je Nederlands is ruimschoots goed, beter dan mijn Frans, daarover heb ik niets te zeggen.
Je hebt een beter Frans dan sommige Franstaligen of zelfs Fransen ... Ik heb een Franse werkgever gehad die schrijft heel slecht. Ik belach niet maar mijn Nederlands is niet heel goed nu voor een tweetalige job.

Laatst gewijzigd door rainbox : 28 november 2008 om 15:53.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 15:55   #347
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Okay, bye iedereen dan.
Ben je weg misschien?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 15:56   #348
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Je hebt een beter Frans dan sommige Franstaligen of zelfs Fransen ... Ik heb een Franse werkgever gehad die schrijft heel slecht. Ik belach niet maar mijn Nederlands is niet heel goed nu voor een tweetalige job.
maar waarom hits jij de Franstaligen op Le Soir zo erg op?? ik heb je daar al gezegd dat je visie over flamiganten totaal niet klopt! veralgemeen eens niet zo!
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 15:57   #349
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Je hebt een beter Frans dan sommige Franstaligen of zelfs Fransen ... Ik heb een Franse werkgever gehad die schrijft heel slecht. Ik belach niet maar mijn Nederlands is niet heel goed nu voor een tweetalige job.
Het gaat er niet om of je Nederlands nu al dan niet goed is of hoeveel schrijffouten er in staan. Waar het om draait, is dat je hier op dit forum de mensen probeert stroop om de baard te smeren door te doen alsof je begrip hebt voor de verzuchtingen van de Vlamingen, maar dan op Franstalige fora gewoon iedereen tegen die zelfde Vlamingen zit op te zetten door middel van leugens en regelrechte laster. Daarvoor bestaat er een woord dat zowel in het Nederlands als in het Frans hetzelfde is en dat dus onmogelijk verkeerd begrepen kan worden: 'hypocrisie'.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 28 november 2008 om 16:01.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 15:58   #350
rainbox
Schepen
 
Geregistreerd: 8 juli 2007
Berichten: 401
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ben je weg misschien?
Ik geloof dat ik die forum en Le Soir gaat verlaten. Bye.

Laatst gewijzigd door rainbox : 28 november 2008 om 15:59.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 17:02   #351
Mr. Orange
Parlementslid
 
Mr. Orange's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Locatie: Café Pajottenland!
Berichten: 1.802
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
NVA is nog in kartel in de vlaamse gemeenten met CD&V. En soms, is de hoofdlijst van CD&V/NVA is een NVA'er. Een mogelijke burgemeester NVA in een gemeente met faciliteiten ...
FDF mag dan weer wel?
__________________
Vlaams-republikeinse atheist.
Echte Belgen haten Nederlanders.
Mr. Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2008, 17:05   #352
Mr. Orange
Parlementslid
 
Mr. Orange's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Locatie: Café Pajottenland!
Berichten: 1.802
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guggenheimer Bekijk bericht
De wet hoort idd nageleefd te worden. Maar er bestaan heel wat belachelijk verouderde wetten die zeker wat aandacht verdienen om aangepast te worden.

Ik ken geen voorbeelden binnen de brandveiligheid ( Indien u wil mag u er altijd geven ).
Artikel 52 uit het ARAB voldoet niet meer aan de eisen van vandaag. Normaliter zal dit artikel herschreven worden (waarbij ook normen zullen opgenomen worden) onder een nieuwe vorm in de Codex Veiligheid.
__________________
Vlaams-republikeinse atheist.
Echte Belgen haten Nederlanders.
Mr. Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 11:41   #353
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guggenheimer Bekijk bericht
Maar wanneer je het hebt over het Frans is het een andere zaak. Zelfs wanneer het gaat om het Duits. We leven nu eenmaal in een land dat bestaat uit 3 taalgebieden. Je kan mensen moeilijk verbieden om uit je eigen taalgebied te verhuizen.
Kijk, daar stuurde ik nu op aan. Jij, zoals vele Vlamingen en quasi alle Franstaligen gaan nog steeds uit van een geprivilegeerde positie van het Frans in Vlaanderen. Dit is onterecht.

We leven ook in een Europa met dozijnen taalgebieden. Wettelijk is er geen enkel verschil tussen de nationale taalgebieden en de 'internationale taalgebieden', aangezien de taal bij ons op gewestelijk niveau vast ligt (technisch het Nederlandstalige taalgebied, maar dat valt samen met het gewest).

De enige wijze waarop het Frans eventueel 'speciaal' is, is dat dit de enige taalgroep is die onze rechten en zelfs ons territorium in vraag stellen, nota bene op basis van de speciale privileges die hun in het verleden zijn verleend. Als er dus anders met het Frans moet omgegaan worden is het restrictiever, niet inschikkelijker.

Citaat:
Het land is zo gevormd in het verleden. Het is geen optimale regeling maar ze bestaat, wat Frans en Nederlands betreft, 178 jaar.
Nee hoor, in het volledige Vlaamse gewest is Frans geen officiele taal meer sinds 1963.

Citaat:
De taalwet heeft ook een aantal goede aspecten maar daar gaat het nu niet om. Het gaat me enkel en alleen om de kiesbrieven. Over de taalwet kunnen we een andere keer discussieren indien gewenst.
Tja, ik begrijp dat je dit zegt uit een rechtgeaarde reflex om de andere te willen helpen, maar je kan de twee niet van elkaar scheiden.

Het is onmogelijk, en zelfs niet rechtvaardig ten opzichte van de franstaligen, om te zeggen dat in dit geval de taalwet mag overtreden worden om onze goede wil te tonen, maar dan wanneer men bijvoorbeeld de gemeenteraadszittingen ook in een andere taal begint te houden ineens wél eisen dat ze gevolgd wordt. Zoals je zelf later aangeeft, de taalwet gedeeltelijk uitvoeren is ze niét uitvoeren.

Dat is waarom er geen enkel compromis mogelijk is in het geval van de burgemeesters. Dezelfde redenering waarmee ze nu aandraven, "Wij zijn toch wel democratisch verkozen zeker!", zou een joker worden om alle mogelijke beperkingen aan hun laars te lappen. Als we 1x ja zeggen hebben ze zelfs een juridisch argument om dat in de toekomst ook te doen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 11:48   #354
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guggenheimer Bekijk bericht
Dat is een op eigen indrukken gebaseerde uitspraak die derhalve geen greintje geloofwaardigheid bezit.
Dit kan je onderhand toch niet meer 'op eigen indrukken gebaseerd' noemen hoor. Na alle uitspraken van de Franstaligen over het 'geopolitieke belang' van BHV, de notas van de PS over de aanhechting van de helft van Vlaams Brabant, e.d.

In weze is "geef ze een hand en ze nemen een arm" de vervolkste versie van het "uti possidetis" principe. De franstaligen verdedigen hun aanspraak op Vlaams grondgebied met de rechten die ze daar reeds hebben, dus een zeer concrete toepassing.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 11:57   #355
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guggenheimer Bekijk bericht
Al kan je je wel afvragen waarom het nog een Vlaamse gemeente wordt genoemd wanneer de meeste inwoners franstalig zijn.
Nogmaals, ik ben zeker dat het niet in die aard bedoeld is, maar besef je dat je hier een ultra-nationalistisch standpunt uitdrukt?

Een gemeenschap waar het aantal 'volkszuivere' bewoners beneden een bepaald peil valt kan territoriaal en staatkundig niet meer bij hun gebied blijven en moet overgedragen worden? Het zou nogal eens stuiven binnen Europa.

Je moet niet aarzelen om het consensus-standpunt van de Franstaligen qua extremisme ruim rechts van het Vlaams Blok aan Vlaamse kant te situeren hoor.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 16:23   #356
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De slavenmentaliteit van sommige 'Vlamingen' kent werkelijk geen grenzen.
En ze schamen er zich niet voor. Ze produceren zulke blog-artikels en copy/pasten ze dan op elk forum dat ze kunnen vinden.

Ik krijg altijd een akelig "mijn grote gelijk"-gevoel bij de manier waarop Renaat zijn pensioendagen probeert op te vullen.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 00:09   #357
eric v68
Burgemeester
 
eric v68's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Locatie: zuid oost Veluwe
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Vlaams minister van 'Binnenlandse Zaken' heeft maandag, om gezichtsverlies te vermeiden, gedaan wat hij moest doen: voor de tweede maal de vraag tot benoeming van de drie 'dissidente' Franstalige burgemeesters afwijzen. De onenigheid binnen de Vlaamse regering over het 'slechte moment' en de mogelijke gevolgen zijn bij deze beslecht.

Aan de (te verwachten) reactie vanwege de Franstalige partijen kan men afleiden dat we terug een aardig robbertje communautair boksen te verwachten hebben. Wie dus nog enig geloof hechte aan de volksverlakkende verklaringen van de afgelopen weken over de 'goede sfeer' en de kans op 'voldoende deelakkoorden' tegen begin volgend jaar, is er weer eens aan voor zijn (naïeve) moeite.

Het wordt nu wel tijd dat men aan Vlaamse zijde begint in te zien dat zonder een degelijk akkoord voor Brussel en het 'Franstalige' deel van de Vlaamse rand, men nooit tot een degelijke staatshervorming kan komen. Bij borstkanker is het wegnemen van het lichaamsdeel waar de kanker in woekert, dikwijls de enige oplossing. Misschien is het afstaan van de Franstalige kanker in de Vlaamse rand de enige mogelijkheid tot genezing...
Onlangs was er nog een communautaire discussie over een plantentuin in Meise (ten noorden van Brussel)
het blijft niet bij de Vlaamse Rand.


never surrender
__________________
O crassum ingenium! Suspicor fuisse Batavum
"Wat een plompe geest! Ik vermoed dat het een Nederlander was" (Erasmus 1466-1536)


ceterum censeo Belgicam delendam esse
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 03:10   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guggenheimer Bekijk bericht
De verkiezing zou er toch gekomen zijn louter omwille van de Waalse meerderheid in die gemeenten. Waarom dan die mensen het moeilijk maken en ze een aanvraag laten doen en zo de administratieve kosten te laten oplopen. Dan liever onmiddelijk een franstalige brief voor de Walen en een Nederlandstalige voor de Vlamingen.
"Men" maakt het de mensen niet moeilijk. De wet wordt gewoon toegepast. En die stelt dat er helemaal geen tweetaligheid is in de faciliteitengemeenten, maar wel eentaligheid waarop, in bepaalde door de wet omschreven, omstandigheden hiervan als uitzondering kan afgeweken worden. Daarenboven is deze afwijking individueel en niet institutioneel. Dat is niet alleen de wettelijke achtergrond van wat faciliteiten inhouden, maar ook de achterliggende bedoeling ervan.

Tot voor kort was het evenwel zo dat faciliteiten door de Franstaligen als een de facto tweetaligheid werden gezien. Vandaar dat die gemeenten met faciliteiten een veel grotere instroom van Franstaligen uit het Brusselse kenden dan de andere gemeenten zonder faciliteiten. In plaats van integrerend te werken, bleken de faciliteiten juist een aanzuigend effect te scheppen. Faciliteiten waren in de praktijk gewoon de verlenging van het tweetalige Brussel. En laat de faciliteiten nu van alles zijn, maar juist d�*t niet. Daarom ook dat de strikte interpretatie zoals voorgedragen door de opeenvolgende Vlaamse regeringen tot driemaal toe door de hoogste juridische colleges van België als grondwettelijk en overeenkomstig met de faciliteitenregeling werd omschreven en dan ook bevestigd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 05:37   #359
epicurist_dirk
Minister
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 3.079
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Kijk, daar stuurde ik nu op aan. Jij, zoals vele Vlamingen en quasi alle Franstaligen gaan nog steeds uit van een geprivilegeerde positie van het Frans in Vlaanderen. Dit is onterecht.

We leven ook in een Europa met dozijnen taalgebieden. Wettelijk is er geen enkel verschil tussen de nationale taalgebieden en de 'internationale taalgebieden', aangezien de taal bij ons op gewestelijk niveau vast ligt (technisch het Nederlandstalige taalgebied, maar dat valt samen met het gewest).

De enige wijze waarop het Frans eventueel 'speciaal' is, is dat dit de enige taalgroep is die onze rechten en zelfs ons territorium in vraag stellen, nota bene op basis van de speciale privileges die hun in het verleden zijn verleend. Als er dus anders met het Frans moet omgegaan worden is het restrictiever, niet inschikkelijker.


Nee hoor, in het volledige Vlaamse gewest is Frans geen officiele taal meer sinds 1963.


Tja, ik begrijp dat je dit zegt uit een rechtgeaarde reflex om de andere te willen helpen, maar je kan de twee niet van elkaar scheiden.

Het is onmogelijk, en zelfs niet rechtvaardig ten opzichte van de franstaligen, om te zeggen dat in dit geval de taalwet mag overtreden worden om onze goede wil te tonen, maar dan wanneer men bijvoorbeeld de gemeenteraadszittingen ook in een andere taal begint te houden ineens wél eisen dat ze gevolgd wordt. Zoals je zelf later aangeeft, de taalwet gedeeltelijk uitvoeren is ze niét uitvoeren.

Dat is waarom er geen enkel compromis mogelijk is in het geval van de burgemeesters. Dezelfde redenering waarmee ze nu aandraven, "Wij zijn toch wel democratisch verkozen zeker!", zou een joker worden om alle mogelijke beperkingen aan hun laars te lappen. Als we 1x ja zeggen hebben ze zelfs een juridisch argument om dat in de toekomst ook te doen.
De Vlaming spreekt meestal meer talen, al is het soms een broebel taal de Vlaming probeert zich verstaanbaar te maken.
Of er nu Nederlands, Frans , Marokkaans, Turks of Chinees gesproken word dit speelt geen rol. De vlammig geaccepteerd de taal die men in familieverband spreekt.
Het word anders voor de onwillige burgemeesters.
Om een maatschappij te laten functioneren heeft men wetten gemaakt. Op Vlaamse bodem is Nederlands gekoppeld aan het Vlaamse grondgebied. Punt uit.
De wet is de wet. Kan het nog simpeler?
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 16:02   #360
Ongetemde Leeuw
Gouverneur
 
Ongetemde Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.155
Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Volledig gelijk "renaat-ik-copy-paste-mijn-blog-hier-bij-gebrek-aan-beters-te-doen". Laten we vooral bang zijn voor de reactie van de franstaligen en reeds op voorhand met onze kont omhoog gaan liggen. Dat zou zoveel makkelijker zijn, nietwaar?
*renaat-ik-copy-paste-mijn-blog-hier-bij-gebrek-aan-beters-te-doen-en-doe-dit-dan-nog-eens-in-drieëntwintigvoud-op-alle-mogelijke-fora-zodat-ik-terug-de-aandacht-krijg-die-ik-werkelijk-verdien-want-alles-wat-ik-zeg-is-enkel-de-waarheid-en-de-regel-van-meerdere-gelijke-posts-geldt-dus-niet-voor-mij [/francofonia af]

Even gecorrigeerd
__________________
"Nations whose nationalism is destroyed are subject to ruin." -Muammar al-Gaddafi
Ongetemde Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be