Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2010, 21:27   #341
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Het is een beetje een nest om de juiste bedragen te vinden, maar de prijs voor LG was 2,6 mia voor het stationsgebouw, en een 3,9 mia voor alle spoorwerken. Voor AC vind ik de cijfers niet direct terug, maar die zaten aan meer dan 3 mia voor het gebouw, en een flink pak meer voor alle spoorwerken. Toegegeven, daar zit ook de Antwerpse NZV voor iets tussen.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 21:33   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Het is een beetje een nest om de juiste bedragen te vinden, maar de prijs voor LG was 2,6 mia voor het stationsgebouw, en een 3,9 mia voor alle spoorwerken. Voor AC vind ik de cijfers niet direct terug, maar die zaten aan meer dan 3 mia voor het gebouw, en een flink pak meer voor alle spoorwerken. Toegegeven, daar zit ook de Antwerpse NZV voor iets tussen.
Daarbij zou het interessant zijn wat het aantal reizigers is dat door beide stations reist. Dat kan ook de investering in een juister perspectief plaatsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 22:02   #343
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

15.153 voor Luik-Guillemins, 31.118 voor Antwerpen-Centraal op een weekdag, volgens de reizigerstellingen van 2009 die TreinTramBus te pakken heeft kunnen krijgen. Respectievelijk staan ze daarmee op een 11e en 5e plaats.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 22:12   #344
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
15.153 voor Luik-Guillemins, 31.118 voor Antwerpen-Centraal op een weekdag, volgens de reizigerstellingen van 2009 die TreinTramBus te pakken heeft kunnen krijgen. Respectievelijk staan ze daarmee op een 11e en 5e plaats.
In die zin bevestigt dit wat ik eigenlijk, op basis van mijn subjectieve bevindingen in die twee stations, al zei: in Luik vind ik het een overinvestering omdat het mijns inziens niet beantwoordt aan de mate van gebruik van het station.

Dat het in Antwerpen nog veel meer heeft gekost, komt waarschijnlijk door die tunnel en de noodzakelijke herinrichting van het station zelf.

Dat men echter in Bergen ook een megalomaan station wil neerpoten, kan ik echter niet begrijpen. Tenzij men dat doet voor de mooie ogen van Di Rupo.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 22:17   #345
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Het station van Bergen wordt wel veel minder megalomaan, en er is ook behoorlijk wat kritiek uit Bergen en omgeving, trouwens. Het huidige station is zo lelijk nog niet.
Het Belgische wafelijzer is nog lang niet dood, hoor, en Bergen staat op de lijst ter compensatie van Mechelen. Net als Charleroi-Sud ter compensatie van Gent-Sint-Pieters, Namen ter compensatie van Leuven, etc. Ik ben wel nog aan het zoeken naar de compensatie van Brugge, Hasselt en Kortrijk, die ook een nieuw station zouden krijgen.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 22:22   #346
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Het station van Bergen wordt wel veel minder megalomaan, en er is ook behoorlijk wat kritiek uit Bergen en omgeving, trouwens. Het huidige station is zo lelijk nog niet.
Het Belgische wafelijzer is nog lang niet dood, hoor, en Bergen staat op de lijst ter compensatie van Mechelen. Net als Charleroi-Sud ter compensatie van Gent-Sint-Pieters, Namen ter compensatie van Leuven, etc. Ik ben wel nog aan het zoeken naar de compensatie van Brugge, Hasselt en Kortrijk, die ook een nieuw station zouden krijgen.
Wat heeft de NMBS toch met die stationsvernieuwingen? Kon het niet veel goedkoper door slechts de perrons aan de moderne tijden aan te passen en de gebouwen te restaureren? En voor het overige misschien iets te doen aan de soms ronduit schandalig slechte wachtinfrastructuur van de kleinere haltes?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 22:55   #347
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In die zin bevestigt dit wat ik eigenlijk, op basis van mijn subjectieve bevindingen in die twee stations, al zei: in Luik vind ik het een overinvestering omdat het mijns inziens niet beantwoordt aan de mate van gebruik van het station.

Dat het in Antwerpen nog veel meer heeft gekost, komt waarschijnlijk door die tunnel en de noodzakelijke herinrichting van het station zelf.

Dat men echter in Bergen ook een megalomaan station wil neerpoten, kan ik echter niet begrijpen. Tenzij men dat doet voor de mooie ogen van Di Rupo.
Tja de trein is terug "in" als transportmiddel en burgemeesters willen van hun station terug een visitekaartje maken en beter integreren met de rest van de stad. As such is dat een goede evolutie maar de plannen voor Mons staan niet in verhouding met het aantal reizigers. Het drukste station van Wallonië is dat van Ottignies.... Ik vermoed dat het station daar ietwat bescheidener is dat dat van Luik....
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 22:58   #348
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat heeft de NMBS toch met die stationsvernieuwingen? Kon het niet veel goedkoper door slechts de perrons aan de moderne tijden aan te passen en de gebouwen te restaureren? En voor het overige misschien iets te doen aan de soms ronduit schandalig slechte wachtinfrastructuur van de kleinere haltes?
Kleine haltes, kleine burgemeesters. Nu de grote stations in België waren/zijn aan een grondige vernieuwing nodig. Het station van Luik is één van de mooiste ter wereld maar met het geld hadden ze wellicht alle kleine stations in Wallonië en wellicht België kunnen moderniseren.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 22:59   #349
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Het station van Bergen wordt wel veel minder megalomaan, en er is ook behoorlijk wat kritiek uit Bergen en omgeving, trouwens. Het huidige station is zo lelijk nog niet.
Het Belgische wafelijzer is nog lang niet dood, hoor, en Bergen staat op de lijst ter compensatie van Mechelen. Net als Charleroi-Sud ter compensatie van Gent-Sint-Pieters, Namen ter compensatie van Leuven, etc. Ik ben wel nog aan het zoeken naar de compensatie van Brugge, Hasselt en Kortrijk, die ook een nieuw station zouden krijgen.
U vergeet nog dat ze in Wallonië ook nog een tunnel en station onder "Brussels-South" willen. Nu ook daar is heel wat kritiek op o.a van Ecolo.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:14   #350
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Kleine haltes, kleine burgemeesters. Nu de grote stations in België waren/zijn aan een grondige vernieuwing nodig. Het station van Luik is één van de mooiste ter wereld maar met het geld hadden ze wellicht alle kleine stations in Wallonië en wellicht België kunnen moderniseren.
Vraag is altijd: wat is de taak van de NMBS? Is het kunstwerken neer te poten in eigenlijke dan wel esthetische betekenis van het woord? Is het niet eerder de taak van de spoorwegen om goede verbindingen en voorzieningen uit te werken eerder dan stations die in de boekjes architectuur terechtkomen? Ik heb ook al altijd eenzelfde kanttekening geplaatst bij fietsbruggen. Vaak zoek men gerenommeerde architecten om een fietsbrug te ontwerpen, met als resultaat een mooi ontwerp maar een al even mooie kostprijs. Is het dan niet veel beter iets eenvoudigs maar doeltreffendst neer te poten dat eerder een lagere kostprijs heeft?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:17   #351
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vraag is altijd: wat is de taak van de NMBS? Is het kunstwerken neer te poten in eigenlijke dan wel esthetische betekenis van het woord? Is het niet eerder de taak van de spoorwegen om goede verbindingen en voorzieningen uit te werken eerder dan stations die in de boekjes architectuur terechtkomen? Ik heb ook al altijd eenzelfde kanttekening geplaatst bij fietsbruggen. Vaak zoek men gerenommeerde architecten om een fietsbrug te ontwerpen, met als resultaat een mooi ontwerp maar een al even mooie kostprijs. Is het dan niet veel beter iets eenvoudigs maar doeltreffendst neer te poten dat eerder een lagere kostprijs heeft?
Mooie architectuur verbetert de psychogeografie van een plek. Het zou best kunnen dat dit mensen gelukkiger maakt.

Ikzelf, als ik eens in een melancholische bui ben, voel mij een stuk beter na een wandeling door Gent s'avonds.
Een wandeling door pakweg Mechelen zou mijn stemming enkel verergeren.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:20   #352
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Mooie architectuur verbetert de psychogeografie van een plek. Het zou best kunnen dat dit mensen gelukkiger maakt.

Ikzelf, als ik eens in een melancholische bui ben, voel mij een stuk beter na een wandeling door Gent s'avonds.
Een wandeling door pakweg Mechelen zou mijn stemming enkel verergeren.
Ik denk dat de modale treinreiziger eerder veel gelukkiger wordt als de treinen stipt op tijd rijden, treinkaartjes goedkoper zijn en er een goede dienstverlening is, dan wanneer ze mogen opstappen in een van de duurste stations van België...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:21   #353
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat de modale treinreiziger eerder veel gelukkiger wordt als de treinen stipt op tijd rijden, treinkaartjes goedkoper zijn en er een goede dienstverlening is, dan wanneer ze mogen opstappen in een van de duurste stations van België...
Mijn antwoord was bedoeld op de algemene draad in je post, niet op het specifiek geval station L-G.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:24   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Mijn antwoord was bedoeld op de algemene draad in je post, niet op het specifiek geval station L-G.
Dan ook. De modale treinreiziger ligt niet wakker van de architecturale schoonheid van een station. Wat hij van een station verwacht, is dat het er gerieflijk is, netjes en proper en dat de perrons vlot en gemakkelijk te bereiken zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:26   #355
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan ook. De modale treinreiziger ligt niet wakker van de architecturale schoonheid van een station. Wat hij van een station verwacht, is dat het er gerieflijk is, netjes en proper en dat de perrons vlot en gemakkelijk te bereiken zijn.
Herlees mijn post toch maar eens.


Wat de modale treinreiziger bewust denkt is iets anders dan wat hij onbewust ervaart.



Als het lente is, voel jij je dan vaak energiek en vrolijk?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:28   #356
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Herlees mijn post toch maar eens.


Wat de modale treinreiziger bewust denkt is iets anders dan wat hij onbewust ervaart.



Als het lente is, voel jij je dan vaak energiek en vrolijk?
Ik aard even goed bij storm en ontij, als ik u daarbij van dienst kan zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:30   #357
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik aard even goed bij storm en ontij, als ik u daarbij van dienst kan zijn.
Niet iedereen is zo. Er zijn aangetoonde hoogcorrelaties tussen menselijke stemming en externe factoren die op eerste zicht geen directe invloed hebben op zijn leven.

Nuja, eerste zicht is tegenwoordig een kosten-batenanalysetje geworden.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:32   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Niet iedereen is zo. Er zijn aangetoonde hoogcorrelaties tussen menselijke stemming en externe factoren die op eerste zicht geen directe invloed hebben op zijn leven.
Daar ben ik mij van bewust. Mijn vrouw gaat meer mee met de jaargetijden, maar dat zal een sterker vrouwelijk gegeven zijn, niet?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:33   #359
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar ben ik mij van bewust. Mijn vrouw gaat meer mee met de jaargetijden, maar dat zal een sterker vrouwelijk gegeven zijn, niet?!
Dat denk ik eigenlijk niet.

Ik denk dat het in onze maatschappij taboe is om over zo'n dingen te spreken.
Rationalisatie en mechanisatie van alles.


Zelfmoordcijfers liegen niet.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:33   #360
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan ook. De modale treinreiziger ligt niet wakker van de architecturale schoonheid van een station. Wat hij van een station verwacht, is dat het er gerieflijk is, netjes en proper en dat de perrons vlot en gemakkelijk te bereiken zijn.
het grote probleem van het spoor is dat het de stijging in reizigers niet aankan. De vertragingen zijn een gevolg van een oververzadiging van het net.

Vooral Brussel Centraal met zijn luttele zes sporen vormt een bottleneck. Van mijn part mag er daar ook nog een tunnel onder komen om de capaciteit te verhogen.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be