Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2008, 21:08   #341
Cassandra
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U spreekt uit ervaring ..Hehe ,nu wéét ik van wie die enkele begicistische reacties in mijn krant steeds wéér afkomstig zijn...
Nu hebt U zichzelf verraden mijn beste..
Inzake de werkwijze van propagandadiensten lijkt Geert C in alle geval een ervaringsexpert.
Cassandra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 21:13   #342
Cassandra
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het weekblad Humo zegt een lokaal kaderlid van het Vlaams Belang te hebben ontmaskerd die niet alleen onder zijn eigen naam, maar ook met behulp van minstens 30 schuilnamen regelmatig opduikt in de brievenrubrieken van diverse kranten en tijdschriften.

http://www.villamedia.nl/archief-vak...riefschrijver/
Heeft Humo ook lokale en niet-lokale kaderleden van andere partijen gecheckt op schuilnamen, anders is er nog veel werk aan de winkel.
Oud 14 december 2008, 21:18   #343
Cassandra
Burger

Standaard

Ik herinner me trouwens vaag iets waar het hele kabinet van Verhofstadt op een eerder ongewone wijze aan meewerkte.
Oud 14 december 2008, 21:37   #344
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cassandra Bekijk bericht
Je bedoelt dat de propagandienst van het Vlaams Belang de reacties in alle kranten voor zijn rekening neemt?
Mocht dat het geval zijn, wat zou dan daar de reden voor zijn?
Proberen de publieke opinie en de politieke agenda te beïnvloeden, tiens! Het VB is volgens mij lang niet de enige die dat doet (maar wel de enige die al door de mand gevallen is), er zijn geregeld reacties te lezen in de Vlaamse kranten waarvan ik denk dat ze van de LDD, de BUB, enz... komen.

Citaat:
Aan de aard van de reacties te zien lijkt het merendeel van de reacties mij niet van welke propagandadienst dan ook te komen, maar van ...mmmmmmmmmmmm.... gewone mensen.
Neen, ze willen het enkel doen uitschijnen dat "de Vlaming" zo denkt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U spreekt uit ervaring ..Hehe ,nu wéét ik van wie die enkele begicistische reacties in mijn krant steeds wéér afkomstig zijn...
Nu hebt U zichzelf verraden mijn beste..
1. Ik ben geen belgicist.
2. Ik heb nog nooit een lezersbrief naar een krant gestuurd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Geloof je die onzin nu zelf?
Een bank achteruit dan maar.
Maar enfin, ik zeg hier toch niets nieuws! Wat ik zeg over partijen die lezersbrieven schrijven is toch allang algemeen geweten.

Of zijn jullie soms VB-propagandisten die doen alsof ze compleet uit de lucht vallen als ze dit horen?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 21:39   #345
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht

Of zijn jullie soms VB-propagandisten die doen alsof ze compleet uit de lucht vallen als ze dit horen?
Ze lezen misschien geen Vlaamse kranten en tijdschriften?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 23:05   #346
Cassandra
Burger

Standaard

Citaat:
Proberen de publieke opinie en de politieke agenda te beïnvloeden, tiens! Het VB is volgens mij lang niet de enige die dat doet (maar wel de enige die al door de mand gevallen is
Makkelijk zat om de vijand door de mand te laten vallen als daarop alle pijlen worden gericht.

Verder zijn de reacties die uit partijbesturen komen herkenbaar aan hun aard. Je kan echter niet ontkennen dat Janneke en Mieke meer en meer een boze duit in het zakje doen.
Oud 27 december 2008, 01:25   #347
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelf meester Jan Vandenberghe heeft mij op dat vlak al gelijk gegeven.
In het groene Boekje vind je inderdaad... de spelling van heel veel woorden. Maar je mag niet besluiten dat alles wat in het groene boekje staat ook AN is.
Beenhouwer staat er ook in en is geen AN.
Zoals gewoonlijk weet azert het weer eens beter: Niet een woordenboek Algemeen Nederlands, niet het groene boekje van de Nederlandse taal maar enkel azert heeft als enige spreker van de Nederlandse taal de wijsheid in pacht om te oordelen welk woord al dan niet aanvaard wordt als Algemeen Nederlands.

Zo heb je natuurlijk altijd gelijk.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 01:43   #348
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Zoals gewoonlijk weet azert het weer eens beter: Niet een woordenboek Algemeen Nederlands, niet het groene boekje van de Nederlandse taal maar enkel azert heeft als enige spreker van de Nederlandse taal de wijsheid in pacht om te oordelen welk woord al dan niet aanvaard wordt als Algemeen Nederlands.

Zo heb je natuurlijk altijd gelijk.
een groot genie is in ons midden!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 07:05   #349
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelf meester Jan Vandenberghe heeft mij op dat vlak al gelijk gegeven.
In het groene Boekje vind je inderdaad... de spelling van heel veel woorden. Maar je mag niet besluiten dat alles wat in het groene boekje staat ook AN is.
Beenhouwer staat er ook in en is geen AN.
Groene flamingant schrijft daar niet over. Wel

Citaat:
Je weet duidelijk niet waarover je praat. Het enige boekje met de officiële spelling van alle Nederlandstalige woorden is niet Van Dale maar 'het groene boekje'.
Inderdaad, het groene boekje is het enig normerend werk voor onze Nederlandse taal als het over de spelling gaat. Als er zich een spellingsprobleem voordoet tussen een woordenboek en het groene boekje, dan is het laatste altijd regelgevend.

Wel heeft de Nederlandse Taalunie sedert enige tijd een waarmerk toegekend aan bepaalde woordenboeken, waardoor de aldaar gebruikte spelling voor de aangegeven woorden overeenkomstig de officiële spellingsregels zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 07:07   #350
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Dale is hét wooordenboek der Nederlandse taal en ook de taaladviseur van de VRT is een man die er verstand van heeft.
Van Dale is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de zesdelige Robert voor de Franse taal, geen normerend dan wel een beschrijvend woordenboek. Dat is een belangrijke nuance.
Oud 27 december 2008, 07:10   #351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Prisma wordt vaak gekocht door ouders die er weinig verstand van hebben en voor niet al te veel geld kunnen zeggen dat ze voor hun kinderen een woordenboek hebben gekocht.
Onzin. Prisma is een uitstekend woordenboek voor de schoolgaande jeugd. Meer zelfs, in de opeenvolgende edities is er een duidelijke verbetering merkbaar als het op de omschrijving van door de jeugd begrijpbare verklaringen aankomt. De laatste herwerking is heel goed.

Vroeger werd het eerder gezien als een compact woordenboek voor de volwassen gebruiker. Nu niet meer. Vandaar ook de redactionele wijzigingen.
Oud 27 december 2008, 07:13   #352
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van Dale is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de zesdelige Robert voor de Franse taal, geen normerend dan wel een beschrijvend woordenboek. Dat is een belangrijke nuance.
Maar in de praktijk is het wel uitgegroeid tot een normerend woordenboek; ook al is dat niet de bedoeling van de makers.
Oud 27 december 2008, 07:14   #353
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Prisma is een uitstekend woordenboek voor de schoolgaande jeugd. Meer zelfs, in de opeenvolgende edities is er een duidelijke verbetering merkbaar als het op de omschrijving van door de jeugd begrijpbare verklaringen aankomt. De laatste herwerking is heel goed.

Vroeger werd het eerder gezien als een compact woordenboek voor de volwassen gebruiker. Nu niet meer. Vandaar ook de redactionele wijzigingen.
Allee, Jan, het is de kerstperiode.
Deze keer kan ik je gelijk geven.
Oud 27 december 2008, 07:16   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Het Prisma-woordenboek, laatste uitvoering, verklaart duimspijker gewoon als een synoniem voor punaise. Beter dan te leuteren over zogenaamde taalfouten en Vlamingen die geen correct Nederlands kennen, zou je dus wel degelijk een woordenboek kopen.
De laatste jaren is er een verandering gekomen in de visie van wat standaardtaal hoort te zijn. In het verleden leunde men daarvoor veel sterker aan bij de Franstalige wereld dan bij de Duitse buren. Er was een stringent voorgeschreven norm en die hoorde in alle aspecten gevolgd te worden. Daar pasten bepaalde eerder gewestelijk maar toch in Vlaanderen algemeen gebruikte woorden niet in (merkwaardig genoeg was wel het omgekeerde het geval: woorden die enkel en alleen in Nederland in gebruik waren). Men is zich van die eenrichtingsverkeer bewust geworden, waardoor men wat meer is gaan aanleunen bij de Duitstalige visie op standaardtaal. Daar is wel ruimte voor bepaalde woorden die binnen een bepaald deel van de Duitstalige wereld algemeen in gebruik zijn.
Oud 27 december 2008, 07:19   #355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar in de praktijk is het wel uitgegroeid tot een normerend woordenboek; ook al is dat niet de bedoeling van de makers.
Als Van Dale de norm zou weergeven, dan waren er geen opeenvolgende edities met allerlei wijzigingen. Juist dit laat zien dat het taalgebruik niet Van Dale volgt, maar wel omgekeerd. Om de zoveel tijd - nu ja, dat gebeurt eigenlijk doorlopend door een netwerk van informanten - toetst de redactieploeg van VD het taalgebruik en voelt dan om de zoveel jaar de noodzaak het woordmateriaal bij te werken (sommige woorden verwijderen, andere worden er bijgevoegd).
Oud 27 december 2008, 07:24   #356
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De laatste jaren is er een verandering gekomen in de visie van wat standaardtaal hoort te zijn. In het verleden leunde men daarvoor veel sterker aan bij de Franstalige wereld dan bij de Duitse buren. Er was een stringent voorgeschreven norm en die hoorde in alle aspecten gevolgd te worden. Daar pasten bepaalde eerder gewestelijk maar toch in Vlaanderen algemeen gebruikte woorden niet in (merkwaardig genoeg was wel het omgekeerde het geval: woorden die enkel en alleen in Nederland in gebruik waren). Men is zich van die eenrichtingsverkeer bewust geworden, waardoor men wat meer is gaan aanleunen bij de Duitstalige visie op standaardtaal. Daar is wel ruimte voor bepaalde woorden die binnen een bepaald deel van de Duitstalige wereld algemeen in gebruik zijn.
Enige tijd geleden gehoord van de Taalraadsman VRT Ruud Hendrix op de radio. Ik citeer (uit mij herinnering):
Het lijkt eigenaardig maar uit onderzoek is gebleken dat de Vlaming vooral een vaste en niet meer veranderbare norm wil.
Als je luistert naar nieuwslezers van nu en pakweg 25 jaar geleden dan is de taal op de VRT ongeveer hetzelfde NL.
In Nederlands is er veel meer verandering; zeker in de uitspraak. Nederlanders gaan veel losser om met de norm.
Vlamingen zijn zeer taalonzeker en vinden dat er 1 duidelijke norm moet zijn waarbij ze te rade kunnen gaan als ze onzeker zijn.
Oud 27 december 2008, 07:26   #357
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Van Dale de norm zou weergeven, dan waren er geen opeenvolgende edities met allerlei wijzigingen. Juist dit laat zien dat het taalgebruik niet Van Dale volgt, maar wel omgekeerd. Om de zoveel tijd - nu ja, dat gebeurt eigenlijk doorlopend door een netwerk van informanten - toetst de redactieploeg van VD het taalgebruik en voelt dan om de zoveel jaar de noodzaak het woordmateriaal bij te werken (sommige woorden verwijderen, andere worden er bijgevoegd).
Ik zeg dat veel taalgebruikers Vandale als de norm beschouwen. Wanneer men het niet weet, dan moet Vandale de uitkomst bieden en ze lezen bijv. bij sommige woorden dat ze enkel in BE worden gebruikt.
Oud 27 december 2008, 07:27   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enige tijd geleden gehoord van de Taalraadsman VRT Ruud Hendrix op de radio. Ik citeer (uit mij herinnering):
Het lijkt eigenaardig maar uit onderzoek is gebleken dat de Vlaming vooral een vaste en niet meer veranderbare norm wil.
Als je luistert naar nieuwslezers van nu en pakweg 25 jaar geleden dan is de taal op de VRT ongeveer hetzelfde NL.
In Nederlands is er veel meer verandering; zeker in de uitspraak. Nederlanders gaan veel losser om met de norm.
Vlamingen zijn zeer taalonzeker en vinden dat er 1 duidelijke norm moet zijn waarbij ze te rade kunnen gaan als ze onzeker zijn.
U heeft dus niet begrepen waar mijn bericht over ging. In ieder geval niet over "een meer veranderbare norm", wel over krijtlijnen die breder worden gezet naar het voorbeeld van de Duitstalige wereld.
Oud 27 december 2008, 07:31   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg dat veel taalgebruikers Vandale als de norm beschouwen. Wanneer men het niet weet, dan moet Vandale de uitkomst bieden en ze lezen bijv. bij sommige woorden dat ze enkel in BE worden gebruikt.
Zoveel koppen, zoveel gedachten. Wat sommige mensen denken, lijkt me niet bepalend. Feit is en blijft dat Van Dale geen normerend woordenboek, en bijgevolg niet als argument kan gebruikt worden om in een bepaald taaldispuut uitkomst te geven. Over dat laatste ging het hier juist.

De eenzijdigheid van VD komt trouwens mooi tot uiting in het enige tijd ingevoerde label "Belgisch-Nederlands" of "in België gebruikt". Er zijn immers ook heel wat woorden die zo goed als enkel in Nederland (of een deel ervan, met name de Randstad) worden gebruikt. Daar treffen we dan niet aan "Nederlands-Nederlands" of iets dergelijks. De regionalismen in Nederland krijgen dat etiket niet.
Oud 27 december 2008, 07:53   #360
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoveel koppen, zoveel gedachten. Wat sommige mensen denken, lijkt me niet bepalend. Feit is en blijft dat Van Dale geen normerend woordenboek, en bijgevolg niet als argument kan gebruikt worden om in een bepaald taaldispuut uitkomst te geven. Over dat laatste ging het hier juist.

De eenzijdigheid van VD komt trouwens mooi tot uiting in het enige tijd ingevoerde label "Belgisch-Nederlands" of "in België gebruikt". Er zijn immers ook heel wat woorden die zo goed als enkel in Nederland (of een deel ervan, met name de Randstad) worden gebruikt. Daar treffen we dan niet aan "Nederlands-Nederlands" of iets dergelijks. De regionalismen in Nederland krijgen dat etiket niet.
Natuurlijk niet. Veel Nederlanders denken dat Nederlanders de wijsheid in pacht hebben i.v.m. het Nederlands.
Vlamingen zijn daarbij het 5de wiel aan de wagen en moeten niet denken dat zij zullen meebepalen wat Nederlands is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be