Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2008, 10:49   #341
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik vind dat we het Brussels gewest moeten uitbreiden met de 308 Vlaamse gemeenten (Het hinterland van Brussel). Wie is het met mij eens?
Ikke
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 10:53   #342
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het aantal seperatisten in Vlaanderen is nog geen 10-15% op dit moment. Het probleem van veel Franstaligen onder impuls van hun media en politieke kaste is dat voor hen Vlaanderen gelijk staat aan de Vlaamse politieke kaste en de broodheren die ze dienen. Het klopt dat er weinig van België zal overschieten als al die zogemaamd "Vlaamse" resoluties worden binnengehaald maar om nu te zeggen dat dit op vraag van dé Vlamingen is is zwaar overdreven. Vorig jaar waren er nog enquetes waarin 51% van de Vlamingen terug wilde naar een unitaire staat. De realiteit is dat 20% echte voorstanders zijn van meer bevoegdheden en al de rest tegen is, zich laat meeslepen door de rest of er niet echt in geïnteresseerd maar dat die 20% voor de touwtjes in handen hebben in Vlaanderen.
Er zijn ook peilingen geweest die een héél ander beeld gaven, een overgrote meerderheid voor minstens meer Vlaamse bevoegdheden bvb.
Er is overigens nooit een enquete geweest waaruit bleek dat 51 procent terug wilde naar een unitaire staat. Misschien op de BUB website ja.
Oud 25 februari 2008, 10:55   #343
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Als je echter dat nationalisme zo kleinschalig maakt en het verandert in regionalisme is het grotere internationalisme ver zoek. Het nationalisme dat Ghandi bedoelt is een nationalisme dat kadert in een groter geheel en niet het enge nationalisme dat vooral het eigen verheerlijkt ten nadele van de anderen. Eenheid in verscheidenheid, dat was wat Gandhi bedoelde..... eenheid, samenwerking en geen versnippering die elk groot project onmogelijk maakt.
Hoe kan Europa eensgezind naar buiten komen als de kleinste regio's elkaar al tegenwerken ?
ik noteer dus alvast dat jij voorstander bent van het neoliberale Europese imperialisme.
Ferm voor een zelfverklaarde 'nieuw linkse'.
Oud 25 februari 2008, 10:56   #344
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het linkse dat u schetst is het oude linkse, het nieuwe wenst ook meer nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid maar met het behoud van de solidariteit voor hen die het werkelijk nodig hebben. Waarom denkt u toch dat links niet kan evolueren van een zuivere strijd tussen werknemers en werkgevers naar een gemeenschappelijke positieve samenwerking ? Tijden veranderen, alleen bij conservatieven blijven de oeroude denkbeelden en contradicties bestaan.
Sta me toe even te melden dat jij geen linkse bent, maar een imperialist.
Oud 25 februari 2008, 10:59   #345
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Wie meewerkt aan de uitbouw van meer Vlaams zelfbestuur is 'een echte'.
Dus zeker ook NVA, en ook de mannen van Meervoud en ook allen die in het Vl parlement de resoluties hebben goegekeurd.

Dan begrijpen we elkaar Luc
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 12:49   #346
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Alla, volgens Luc Broes ben ik een agressor omdat ik de uitbreiding van het Brusselse Gewest bepleit.

Kostelijk!

ja.....islamofoboob en agressorofoob ..........ik vraag een patent aan op het woord.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 13:29   #347
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vreemd, aangezien je zelf een agressor en een imperialist bent.
Oud 25 februari 2008, 13:59   #348
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Sta me toe even te melden dat jij geen linkse bent, maar een imperialist.
Ja zeg.... je kan ook geen aardappelen kweken zonder grond. Werkgevers en werknemers hebben elkaar nodig. Zonder werkgevers geen welvaart voor het grootste deel van de bevolking, geen onderwijs, geen gezondheidszorg enz... maar zonder werknemers staan de kapitalisten ook nergens natuurlijk.
Ik ben dus voor sociale en verantwoorde ondernemers die rekening houden met het milieu en arbeidskrachten die zich goed voelen in hun job, een harmonie tussen beiden en geen kakofonie. Evolutie geen revolutie, en hiervoor reken ik op een nieuw links gedachtegoed waar zelfs sociale ondernemers welkom zijn.
Protesteren is gemakkelijk, maar heb jij een alternatief ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 14:14   #349
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Ja zeg.... je kan ook geen aardappelen kweken zonder grond. Werkgevers en werknemers hebben elkaar nodig. Zonder werkgevers geen welvaart voor het grootste deel van de bevolking, geen onderwijs, geen gezondheidszorg enz... maar zonder werknemers staan de kapitalisten ook nergens natuurlijk.
Ik denk dat jij in volle naïviteit managers verwart met "werkgevers".

Managers, leiders van bedrijven zijn voor het leeuwendeel werknemers.

INdien we het hebben over "werkgevers" bedoelen we de eigenaren van de bedrijven, die zich graag die titel opspelden. Terwijl zij natuurlijk niet graag zouden hebben dat we hen "werkstelers", "arbeidsdieven", "kapitaal bezitters", of couponknippers, profiteurs, luie nietsdoeners en economische despoten zouden noemen.
Laat ons dus de organisatie van het werk, waarin organisatoren, coördinatoren, ploegleiders noodzakelijk zijn in de bedrijfseconomische structuur van een bedrijf niet verwarren met kapitalisten, eigenaars en dieven.

Laat ons nog duidelijker zijn: ik bedoel met werkgevers degenen die enkel door hun bezit rijker worden, zonder daar een klop voor uit te voeren, en die dan met de poen gaan lopen omdat onze maatschappij georganiseerde diefstal door deze bende niet enkel tolereert maar toejuicht.

Maar dit is hen bekijken langs de geldzijde.

Je kan het ook vanuit de productie zijde bekijken:
werkgevers zijn mensen die geen bal bijdragen tot de productie, die geen diensten of goederen produceren, die enkel bezitter zijn, despoot spelen over de productiemiddelen omdat ze tot een bepaald milieu behoren en door vriendendiensten, milieu en erfrecht toevallig aan de goede kant van het kapitalisme staan. Het zijn dus op economisch vlak totaal nutteloze profiteurs, die geen bal uitsteken en daar rijkelijk voor moeten beloond worden, zo menen zij.

Hun slogan: ik ben al rijk, dus mag ik rijker worden. Mijn geld moet opbrengen.
Arbeid adelt, maar de geldadel arbeidt niet. Mijn vrouw heeft veel geld nodig.
Je weet niet wat een jacht allemaal kost.
Mijn vader heeft hard gewerkt: al zijn werkvolk draagt hem op de handen!

Laatst gewijzigd door ericferemans : 25 februari 2008 om 14:30.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 14:54   #350
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

[quote=ericferemans;3275179]
Citaat:

INdien we het hebben over "werkgevers" bedoelen we de eigenaren van de bedrijven, die zich graag die titel opspelden. Terwijl zij natuurlijk niet graag zouden hebben dat we hen "werkstelers", "arbeidsdieven", "kapitaal bezitters", of couponknippers, profiteurs, luie nietsdoeners en economische despoten zouden noemen.
Laat ons dus de organisatie van het werk, waarin organisatoren, coördinatoren, ploegleiders noodzakelijk zijn in de bedrijfseconomische structuur van een bedrijf niet verwarren met kapitalisten, eigenaars en dieven.

Laat ons nog duidelijker zijn: ik bedoel met werkgevers degenen die enkel door hun bezit rijker worden, zonder daar een klop voor uit te voeren, en die dan met de poen gaan lopen omdat onze maatschappij georganiseerde diefstal door deze bende niet enkel tolereert maar toejuicht.

werkgevers zijn mensen die geen bal bijdragen tot de productie, die geen diensten of goederen produceren, die enkel bezitter zijn, despoot spelen over de productiemiddelen omdat ze tot een bepaald milieu behoren en door vriendendiensten, milieu en erfrecht toevallig aan de goede kant van het kapitalisme staan. Het zijn dus op economisch vlak totaal nutteloze profiteurs, die geen bal uitsteken en daar rijkelijk voor moeten beloond worden, zo menen zij.

Is haar niet min inkomen én dat van U niet voldoende?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 15:02   #351
Chipie
Banneling

Standaard

[quote=ericferemans;3275179]
Citaat:

Welke rijkdom voor de gemeenschap zou er bvb in de PS staat door 'links' gecreëerd zijn? Of elders in de wereld (U mag jaar teruggaan)

En niet afkomen met De Post, de steenkoolmijnen, de NMBS, Sabena, de scheepvaart...
(U weet toch wat dat betekent... 'linkse handen'?

--------------------------------------

Professors (let op: hier zit prof van profiteren in ) weten nog niet eens wat werken is...
Oud 25 februari 2008, 15:19   #352
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Is haar niet min inkomen én dat van U niet voldoende?
Heb ploef niek pat verwoorden.
Kan het misschien iets nederlandser, en iets meer terzake?

Laatst gewijzigd door ericferemans : 25 februari 2008 om 15:19.
Oud 25 februari 2008, 15:22   #353
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'iets meer terzake' betekent voor chipie een random zin met de namen 'pol pot', 'mao', 'stalin' en/of 'di rupo' in.
Ik zou dat dus niet vragen.
Oud 25 februari 2008, 15:25   #354
ericferemans

Standaard

Citaat:
Welke rijkdom voor de gemeenschap zou er bvb in de PS staat door 'links' gecreëerd zijn? Of elders in de wereld (U mag jaar teruggaan)

En niet afkomen met De Post, de steenkoolmijnen, de NMBS, Sabena, de scheepvaart...
(U weet toch wat dat betekent... 'linkse handen'?

--------------------------------------

Professors (let op: hier zit prof van profiteren in ) weten nog niet eens wat werken is...
Het moet zijn dat ge in de knoop zijt geslagen door mijn nogal forse uitval.
Ik wist niet dat te kapitaalkrachtig waart en zo op je teentjes getrapt!

"LINKS", de arbeidende wereld, heeft ALLE welvaart gecreëerd. "RECHTS", de werled van de bezitters heeft zich daar een groot stuk (in Belgie sinds vorig jaar méér dan de helft...) van toegeëigend.
Het is spijtig genoeg zo dat niet alle uitgebuitenen links stemmen.
Ik wens hierbij rechts te feliciteren met de geslaagde campagne om de meerderheid van de mensen wijs te maken dat geneukt worden, onderdrukt, uitgemolken en bedrogen de normaalste gang van zaken is: dat is en blijft één van de grootste verwezenlijkingen op het oplichtersvlak van de geschiedenis.

Ooit zal men zich afvragen: "Hoe was dat in godsnaam mogelijk!", zoals we ons dat nu afvragen van de Middeleeuwse koningen.

We zijn nog niet lang uit de bomen.

Wat je hekel aan professoren betreft: als geleerdheid niet productief is dan moet je maar eens de resultaten van gepatenteerde domheid evalueren.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 25 februari 2008 om 15:27.
Oud 25 februari 2008, 15:32   #355
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben dus voor sociale en verantwoorde ondernemers die rekening houden met het milieu en arbeidskrachten die zich goed voelen in hun job, een harmonie tussen beiden en geen kakofonie. Evolutie geen revolutie, en hiervoor reken ik op een nieuw links gedachtegoed waar zelfs sociale ondernemers welkom zijn.
Protesteren is gemakkelijk, maar heb jij een alternatief ?
je pleit met andere woorden voor solidarisme en corporatisme, waarmee je je defacto rechts opstelt.

Tja kijk je verwacht toch niet dat we je 'nieuw links' gepreek dan gaan serieus nemen?
Oud 25 februari 2008, 15:32   #356
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht

"LINKS", de arbeidende wereld, heeft ALLE welvaart gecreëerd. "RECHTS", de werled van de bezitters heeft zich daar een groot stuk (in Belgie sinds vorig jaar méér dan de helft...) van toegeëigend.
Ik wens hierbij rechts te feliciteren met de geslaagde campagne om de meerderheid van de mensen wijs te maken dat geneukt worden, onderdrukt, uitgemolken en bedrogen de normaalste gang van zaken is: dat is en blijft één van de grootste verwezenlijkingen op het oplichtersvlak van de geschiedenis.

Ooit zal men zich afvragen: "Hoe was dat in godsnaam mogelijk!", zoals we ons dat nu afvragen van de Middeleeuwse koningen.

Wat je hekel aan professoren betreft: als geleerdheid niet productief is dan moet je maar eens de resultaten van gepatenteerde domheid evalueren.
ik wil er nog aan toevoegen dat Chipie geen voorbeelden heeft gegeven van rijkdom die door rechts werd gegenereerd.
Oud 25 februari 2008, 15:38   #357
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eindelijk wordt links (of een gedeelte) toch wakker en eist links ook dat de redelijke en rechtvaardige Vlaamse eisen voor een staatshervorming worden hard gemaakt...
Ook dat BHV gesplitst wordt zonder betaling van een prijs...

Hier wat op de site van De Standaard te lezen valt:
Vlaams is links, zeggen 17 intellectuelen

Zeventien kunstenaars en intellectuelen publiceren een manifest dat zegt dat de Vlaamse strijd ook nu een linkse strijd is.

Het Belgische status-quo is onaanvaardbaar.

Dat is de kernzin van een manifest van 17 vooraanstaande Vlamingen die zich 'kunstenaars en intellectuelen' noemen en van wie het overgrote deel als 'links' bekendstaat: Etienne Vermeersch, Peter De Graeve, Ludo Abicht, Eric Defoort, Piet Van Eeckhaut, Jef Turf, Bart Staes en tien anderen.

Ze publiceren hun manifest vandaag in De Standaard.

Wat dreef hen tot die publieke verklaring? Ze zijn het beu dat in 'een flink deel van de Vlaamse culturele wereld' de 'redelijke en rechtvaardige Vlaamse eisen voor een staatshervorming' geassocieerd worden met het extreem-rechts gedachtegoed.

Dit is óns links gedachtegoed, is de boodschap van het manifest.

Ze beschrijven het ontstaan van België en de evolutie van de staatshervorming in dat licht.

Meer autonomie voor de deelstaten zal iedereen tot voordeel strekken. Franstalig België moet beseffen dat het zijn eigen groeikansen hypothekeert als het zich laat gijzelen door politici die zweren bij het status-quo, luidt het in het manifest.

En de onschendbaarheid van de interne grenzen tussen de regio's is een absolute voorwaarde om de staat België en de interpersoonlijke en interregionale solidariteit overeind te houden, zo gaat de tekst voort. De ondertekenaars vragen respect voor het territorialiteitsbeginsel (en dus de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde) en ze menen dat ze dit respect 'niet hoeven af te kopen'.

De discussie over sociaal-economische solidariteit wordt onmogelijk indien men geen respect betoont voor de grenzen, menen ze. Wij willen als welvarende regio de solidariteit in stand houden, verklaren ze voort, maar niet met een latent onbehagen over cultuurimperialisme, ongezond parasitisme en verborgen partijpolitieke agenda's.

'Wallonië als bevriende partner' lijkt hen 'aantrekkelijker dan een staatsbestel dat zich van de ene naar de andere crisis voortsleept'
Bron: De Standaard 22/03/08

Zo'n straffe praat heb ik van het Vlaamse kartel/Open VLD de laatste weken niet meer gehoord...

Manifest is te lezen op blz. 25 opinie: Belgisch status-quo is onaanvaardbaar.
Eindelijk is, wat gezegd moet worden, een politiek overschrijdende mening. Gedaan met het franstalig imperialisme!
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 16:09   #358
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht

U hoort volgens mijn bescheiden mening thuis in het rijtje van de linkse groten...
Oud 26 februari 2008, 06:10   #359
straatrue
Minister-President

Standaard

Reactie van andere Vlaamse linkse intellectuelen in de Standaard 26 feb 2008.

Vlaams regionalisme is ook neoliberaal globaliseringsproject

Negen academici reageren op De Gravensteengroep. 'Ze is blind voor de manier waarop zich op het politiek regionalisme een zuiver economisch liberaal regionalisme geënt heeft.'

slotalinea=

In tegenstelling tot de Gravensteengroep denken wij dat een progressieve Vlaamse analyse ook oog moet hebben voor het project van de eigen Vlaamse bourgeoisie in haar poging om de winsten te laten stijgen en arbeidskosten te doen dalen. De inzet van het regionaliseringsdebat gaat niet over de technocratische doelstellingen van goed bestuur, subsidiariteit en verantwoordelijkheid, maar over de fundamenteel politieke vraag op welk overheidsniveau de solidariteitsmechanismen in onze geglobaliseerde wereld het best ingebed worden. Voor de internationalistische linkerzijde ligt het antwoord voor de hand.

Auteurs:
Stijn Oosterlynck (KU Leuven), Karim Zahidi (UA/UGent), Pascal Debruyne (UGent), Eric Corijn (VUB), Maarten Loopmans (Erasmus Hogeschool Brussel), Francine Mestrum (ULB), Chris Kesteloot (KU Leuven), Jan Teurlings (Universiteit Amsterdam), Bart Cammaerts (London School of Economics)

Laatst gewijzigd door straatrue : 26 februari 2008 om 06:12.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2008, 11:12   #360
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Reactie van andere Vlaamse linkse intellectuelen in de Standaard 26 feb 2008.

Vlaams regionalisme is ook neoliberaal globaliseringsproject

Negen academici reageren op De Gravensteengroep. 'Ze is blind voor de manier waarop zich op het politiek regionalisme een zuiver economisch liberaal regionalisme geënt heeft.'

slotalinea=

In tegenstelling tot de Gravensteengroep denken wij dat een progressieve Vlaamse analyse ook oog moet hebben voor het project van de eigen Vlaamse bourgeoisie in haar poging om de winsten te laten stijgen en arbeidskosten te doen dalen. De inzet van het regionaliseringsdebat gaat niet over de technocratische doelstellingen van goed bestuur, subsidiariteit en verantwoordelijkheid, maar over de fundamenteel politieke vraag op welk overheidsniveau de solidariteitsmechanismen in onze geglobaliseerde wereld het best ingebed worden. Voor de internationalistische linkerzijde ligt het antwoord voor de hand.

Auteurs:
Stijn Oosterlynck (KU Leuven), Karim Zahidi (UA/UGent), Pascal Debruyne (UGent), Eric Corijn (VUB), Maarten Loopmans (Erasmus Hogeschool Brussel), Francine Mestrum (ULB), Chris Kesteloot (KU Leuven), Jan Teurlings (Universiteit Amsterdam), Bart Cammaerts (London School of Economics)
Zeer zwak...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be