Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2008, 17:13   #341
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dat is toch helemaal niet waar hoor. Er zijn massas 'Belgische' bedrijven die hun volledig zakencijfer in hun Brusselse hoofdzetel boeken. Dat komt allemaal bij het BBP van Brussel, maar is geen verwezenlijking van Brusselaars. Uiteraard is dit niet enkel waar voor Vlaanderen maar ook voor Wallonie.
Het zijn vooral bedrijven die filialen in gans Belgie hebben (financiele instellingen,verzekeringsmij e.a.) alsook heel wat Belgische vestigingen van buitenlandse bedrijven die voor Brussel kiezen.
De reden hiervoor is dat om één of andere reden het lobbywerk bij de EC gemakkelijker verloopt als men een prestigieuse zetel in Brussel heeft. Om die reden hebben meer dan 2000 buitenlandse bedrijven, zonder dat ze in Belgie een industrieleactiviteiten uitvoeren ook een zetel in Brussel.
Maar dit geldt voor alle europese hoofdsteden waar het BBP meestal hoger ligt dan in de provincie.
speurneus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 18:26   #342
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Het zijn vooral bedrijven die filialen in gans Belgie hebben (financiele instellingen,verzekeringsmij e.a.) alsook heel wat Belgische vestigingen van buitenlandse bedrijven die voor Brussel kiezen.
Dit zijn belangrijke voorbeelden, maar het gaat om alle bedrijven met hun maatschappelijke zetel in Brussel en activiteiten (goederen & diensten) in heel Belgie. Denk maar aan Belgacom, Electrabel, etc...

Je stelling dat de enige bijdrage aan het Brusselse BBP van een handvol Vlaamse ambtenaren komt is dus niet juist, die is veel en veel groter.

Citaat:
Maar dit geldt voor alle europese hoofdsteden waar het BBP meestal hoger ligt dan in de provincie.
Oh volledig akoord, maar het ging hem erom dat het argument dat Vlaanderen zich absoluut niet kan permitteren om Brussel los te laten "want kijk eens hoeveel welvaart ze daar produceren", heel wat moet genuanceerd worden. Het grootste verlies zou absoluut voor Brussel zijn, het is daar zeer kwetsbaar in.

Dat is niet iets wat van toepassing is op andere grote zakensteden.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 19 november 2008 om 18:27.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 09:41   #343
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Gezien het onderwerp, wat zou Vlaanderen moeten doen om zeker te stellen dat Brussel behouden blijft?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 10:01   #344
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Gezien het onderwerp, wat zou Vlaanderen moeten doen om zeker te stellen dat Brussel behouden blijft?
Ik zie mogelijkheden, en véél.

Ik weet echter niet of die ook haalbaar zijn.

Veel zal afhangen van de bereidheid van Vlaams Belang om zich voor eens en voorgoed van zijn 'islamofobie' te bevrijden.

Dat hoeft niet te betekenen dat de rode loper moet worden neergelegd voor fundamentalistische gekken, hé, begrijp mij a.u.b. niet verkeerd.

Dat willen de meeste moslims in Brussel trouwens òòk niet, integendeel zelfs. Ik hoop dat er binnen Vlaams Belang een begin wordt gemaakt met een ernstige denkoefening en een gedurfde koerswijziging.

Wees maar gerust dat VB met 'anti-homo-huwelijk', 'harde aanpak van de criminaliteit', invoering van het BROV en andere standpunten ook bij de allochtonen in Brussel héél wat stemmen zou winnen. De meeste van die mensen beseffen maar al te goed dat ze van 'Belgique' nauwelijks iets te verwachten hebben. Daarvoor zijn ze net iets te vaak met de nek aangekeken, bij de neus genomen, in de steek gelaten, voor de gek gehouden, met een kluitje in het riet gestuurd en bie den buk gezet.

Ik doe er alles aan om die gevoelens van onvrede met 'les Belges' niet te laten afzwakken, en tegelijk de (helaas meestal heimelijke) bewondering voor de 'rebelse Vlamingen' aan te wakkeren.

Ik ben dan ook een bandiet éérste klas

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 10:04   #345
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

We plannen eigenlijk al meerdere jaren (ook in Brussel) een 'Vlaanderen tegen racisme' campagne op te starten, maar ja, plannen en uitvoeren zijn twee eh.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 10:49   #346
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

gij boefke

Ik begrijp de commotie rondom het VB niet zo goed. Natuurlijk heeft die partij ideeën die niet door de beugel kunnen, maar in een goed functionerende democratie worden die in het proces geneutraliseerd door de overige standpunten in de maatschappij. In Nederlandse context zou de partij waarschijnlijk in de regering zitten, maar toch NIET in staat zijn het ongedragen deel van haar punten ten uitvoer te brengen in het compromis dat regeren heet. De partij realiseert dat dan en wordt automatisch milder. Partijen die je isoleert worden makkelijk radicaler omdat dat de enige uitweg is die ze heeft.

Terug naar het onderwerp, ik surf me suf op zoek naar een coherente strategie om Brussel geïmplementeerd te houden (en dit te versterken) in de Vlaamse samenleving. Kom echter bar weinig tegen. Is er niets, of zoek ik verkeerd. Kan iemand me geruststellen en uitleggen wat er wordt gedaan?

Voor de goede orde, ik zie wel wat gebeuren in 'de Rand' en in het Brusselse onderwijs, maar dit lijkt vooralsnog weinig effect te hebben. Behalve dat het gebruik van het Nederlands in Brussel langzaam begint toe te nemen, tegen een nog altijd verzwakkende basis. Als ik het zo goed samenvat.
Oud 21 november 2008, 11:56   #347
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gij boefke

Ik begrijp de commotie rondom het VB niet zo goed. Natuurlijk heeft die partij ideeën die niet door de beugel kunnen, maar in een goed functionerende democratie worden die in het proces geneutraliseerd door de overige standpunten in de maatschappij. In Nederlandse context zou de partij waarschijnlijk in de regering zitten, maar toch NIET in staat zijn het ongedragen deel van haar punten ten uitvoer te brengen in het compromis dat regeren heet. De partij realiseert dat dan en wordt automatisch milder. Partijen die je isoleert worden makkelijk radicaler omdat dat de enige uitweg is die ze heeft.
Het grote verschil met Nederland is dat het VB nog een bijkomend programmapunt heeft (het allereerste op haar politieke agenda zelfs) dat in Nederland een non-issue zou zijn wegens geen enkel maatschappelijk draagvlak maar in België een dusdanig gevaar betekent voor het bestaande establishment dat dit zich genoodzaakt zag hiervoor ondemocratische maatregelen uit de kast te halen. En er juist het feit dat het VB op dit éne programmapunt geen enkele toegeving wil, maakt dat ze zo'n gevaar vormen en dat men hen niet kan milderen door hen in een regering op te nemen. Vergeet ook niet dat het VB juist opgericht is uit reactie op een andere partij die deze fout wél maakte.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 21 november 2008 om 12:00.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 12:04   #348
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het grote verschil met Nederland is dat het VB nog een bijkomend programmapunt heeft (het allereerste op haar politieke agenda zelfs) dat in Nederland een non-issue zou zijn wegens geen enkel maatschappelijk draagvlak maar in België een dusdanig gevaar betekent voor het bestaande establishment dat dit zich genoodzaakt zag hiervoor ondemocratische maatregelen uit de kast te halen. En er juist het feit dat het VB op dit éne programmapunt geen enkele toegeving wil, maakt dat ze zo'n gevaar vormen en dat men hen niet kan milderen door hen in een regering op te nemen. Vergeet ook niet dat het VB juist opgericht is uit reactie op een andere partij die deze fout wél maakte.
Bedoelt u onderstaande?

Citaat:
1. Vlaamse onafhankelijkheid

De partij strijdt voor een onafhankelijk Vlaanderen. Dit betekent dat het einddoel de ontbinding is van de Belgische staatsstructuur en de stichting van een onafhankelijke Vlaamse staat. Deze zal zijn soevereiniteit uitoefenen ten minste binnen de perken van de huidige Belgische taalgrens en zal, met een bijzonder taalstatuut, Brussel als hoofdstad hebben.
Als dit het belangrijkste bezwaar is om aan tafel te zitten bij mekaar dan is die democratie geen knip voor de neus waard. Voorts zullen die bezwaren de komende jaren wel eens als sneeuw voor de zon verdwijnen als de werkelijkheid dat 'establishment' achterhaald.
Oud 21 november 2008, 12:33   #349
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dit het belangrijkste bezwaar is om aan tafel te zitten bij mekaar dan is die democratie geen knip voor de neus waard.
Waarom anders denk je dat de Franstalige partijen zelfs 'gematigde en democratische' nationalisten ten allen prijze van de onderhandelingstafel weg wilden hebben?
Oud 21 november 2008, 13:55   #350
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoelt u onderstaande?

Citaat:
1. Vlaamse onafhankelijkheid

De partij strijdt voor een onafhankelijk Vlaanderen. Dit betekent dat het einddoel de ontbinding is van de Belgische staatsstructuur en de stichting van een onafhankelijke Vlaamse staat. Deze zal zijn soevereiniteit uitoefenen ten minste binnen de perken van de huidige Belgische taalgrens en zal, met een bijzonder taalstatuut, Brussel als hoofdstad hebben.
Als dit het belangrijkste bezwaar is om aan tafel te zitten bij mekaar dan is die democratie geen knip voor de neus waard. Voorts zullen die bezwaren de komende jaren wel eens als sneeuw voor de zon verdwijnen als de werkelijkheid dat 'establishment' achterhaald.

Maar zie jij dan niet dat dit separatisme is van het allerlaagste allooi? Amper verborgen nazisme !! Boordevol rassisme !!!
Iedere Waal en Franstalige Brusselaar ruikt dat op kilomters van de toekomstige staatsgrens !!

't Moet zijn dat gij een afgevlakt iemand zijt, een boerke van een Vlaming vb.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 november 2008 om 13:56.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 15:04   #351
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zie mogelijkheden, en véél.

Ik weet echter niet of die ook haalbaar zijn.

Veel zal afhangen van de bereidheid van Vlaams Belang om zich voor eens en voorgoed van zijn 'islamofobie' te bevrijden.

Dat hoeft niet te betekenen dat de rode loper moet worden neergelegd voor fundamentalistische gekken, hé, begrijp mij a.u.b. niet verkeerd.

Dat willen de meeste moslims in Brussel trouwens òòk niet, integendeel zelfs. Ik hoop dat er binnen Vlaams Belang een begin wordt gemaakt met een ernstige denkoefening en een gedurfde koerswijziging.

Wees maar gerust dat VB met 'anti-homo-huwelijk', 'harde aanpak van de criminaliteit', invoering van het BROV en andere standpunten ook bij de allochtonen in Brussel héél wat stemmen zou winnen. De meeste van die mensen beseffen maar al te goed dat ze van 'Belgique' nauwelijks iets te verwachten hebben. Daarvoor zijn ze net iets te vaak met de nek aangekeken, bij de neus genomen, in de steek gelaten, voor de gek gehouden, met een kluitje in het riet gestuurd en bie den buk gezet.

Ik doe er alles aan om die gevoelens van onvrede met 'les Belges' niet te laten afzwakken, en tegelijk de (helaas meestal heimelijke) bewondering voor de 'rebelse Vlamingen' aan te wakkeren.

Dit kan een aanzet zijn, maar het aantal allochtonen dat zich daarover mag en wil uitspreken weegt niet op tegen het aantal franstalige autochtonen. n. Maar uiteindelijk geloof ik toch dat in eerste instantie de Brusselse politichi /partijen overtuigd zullen moeten worden omdat zij bij, een eventueel referendum, de bevolking zullen bespelen tot het nemen van een bepaalde keuze.
Oud 21 november 2008, 15:05   #352
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Terug naar het onderwerp, ik surf me suf op zoek naar een coherente strategie om Brussel geïmplementeerd te houden (en dit te versterken) in de Vlaamse samenleving. Kom echter bar weinig tegen. Is er niets, of zoek ik verkeerd. Kan iemand me geruststellen en uitleggen wat er wordt gedaan?
Voor een analyse van het Brussel-thema en een suggestie voor strategie vanuit confederaal-Nederlands standpunt, zie http://www.baarlewerkgroep.org/visie/brussel.htm.
Oud 21 november 2008, 15:19   #353
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sorry, maar het VB is in het cordon terechtgekomen wegens haar racisme.
Hoe verklaar je het immers dat NVA, die toch ook een onafhankelijk Vlaanderen nastreeft niet in die verdomhoek zit.
Een partij die gebouwd is op de fundamenten van de collaboratie** zou in Nederland zelfs nooit mogen opgericht worden.

**"De Vlaamse nationalisten zijn de erfgenamen van de collaborateurs van '40-'45" - VB-stichter Karel Dillen in 1990
Oud 21 november 2008, 16:47   #354
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, maar het VB is in het cordon terechtgekomen wegens haar racisme.
Het cordon werd pas uitgesproken in 1991, na de eerste 'zwarte zondag', toen de partij te groot begon te worden.

Citaat:
Hoe verklaar je het immers dat NVA, die toch ook een onafhankelijk Vlaanderen nastreeft niet in die verdomhoek zit.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=349

Zolang de partij in een kartel met CD&V zat, kon men die bovendien min of meer nog in een bepaalde baan leiden. Wie geeft bovendien de garantie dat men de N-VA nog steeds op dezelfde manier zal behandelen zoals nu indien zij bij de volgende verkiezingen plotseling te groot zou worden? Iets zich wat bovendien het alfgelopen jaar al manifesteerde. Of ben je de verschillende doodsbedreigingen die aan het adres van Bart Dewever geuit werden al vergeten?
Oud 21 november 2008, 17:07   #355
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of ben je de verschillende doodsbedreigingen die aan het adres van Bart Dewever geuit werden al vergeten?
Welke tegenstander van Dewever wil van hem nu een martelaar voor de Vlaemsche zaak maken.

Laatst gewijzigd door azert : 21 november 2008 om 17:08.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 17:12   #356
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

**"De Vlaamse nationalisten zijn de erfgenamen van de collaborateurs van '40-'45" - VB-stichter Karel Dillen in 1990
Waarom zou wie dan ook Karel Dillen au sérieux moeten nemen en zijn uitspraken voor zoete koek moeten slikken?

Oud 21 november 2008, 19:20   #357
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Welke tegenstander van Dewever wil van hem nu een martelaar voor de Vlaemsche zaak maken.
Oud 22 november 2008, 10:22   #358
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom zou wie dan ook Karel Dillen au sérieux moeten nemen en zijn uitspraken voor zoete koek moeten slikken?
Moet ik daaruit besluiten dat we die partij ook niet au serieux moeten nemen?
Oud 23 november 2008, 03:05   #359
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet ik daaruit besluiten dat we die partij ook niet au serieux moeten nemen?
Ja en neen.

Ja, omwille van het aantal kiezers en de soort kiezers,

neen vanwege het feit dat de vlag de lading niet dekt.

"Vlaams Belang" mag zich dan al "Vlaams" noemen (ik durf er steeds luider aan te twijfelen dat VB dat ook wèrkelijk is)

het "Belang" van het Vlaamse volk dient de partij in het beste geval slechts gedeeltelijk en dan nog meestal eerder 'ondanks' dan 'dankzij' zichzelf.

Harde woorden? Ongetwijfeld, maar daar heeft niemand een monopolie op.

Vriendelijke groeten,

djimi

Oud 23 november 2008, 14:31   #360
anakin
Partijlid

anakin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Waarom gebruik jij archaïsche woorden ?
Bespeur ik hier een misprijzen van de Vlaamse zaak ?

Laatst gewijzigd door anakin : 23 november 2008 om 14:32.
anakin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be