Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2009, 09:45   #341
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Komaan zeg, zelfs het kleinste kind ziet dat het met een konkurrentie tussen de Antwerpse en Rotterdamse haven te maken heeft. De blokkade van de Ijzeren Rijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied via Nederland heeft daar ook mee te maken. En zelfs binnen Vlaanderen heb je al een konkurrentie tussen de havens van Zeebrugge, Gent en Antwerpen die alleen maar met een interne Vlaamse wafelijzerpolitiek kan worden gekompenseerd.
Trouwens, als de provincie Zeeland de plannen van de provincie Antwerpen dwarsboomt heb je ook al kommunautaire konfliken binnen een Vlaams-Nederlandse unie. Om die interne konflikten en wafelijzerpolitiek te vermijden hoef je het ook al niet te doen.
Dus, omwille van de concurrentie Rotterdam-Antwerpen zouden we de idee van een Nederlands-Vlaamse alliantie dan maar best laten vallen? Ik denk dat zowel Rotterdam als Antwerpen uiteindelijk beter af zouden zijn door een goed beredeneerde samenwerking binnen dergelijke alliantie. Al was het maar om eens te kunnen snijden in de kosten. Overigens, ook binnen Nederland zelf is er concurrentie tussen de (veel talrijker) havens.
Oud 4 november 2009, 12:43   #342
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het grote verschil, beste Doomy, is dat over het algemeen de Vlamingen ernaar streven dat potverteren in te dijken. Nederlanders zouden van de Vlamingen dan ook niet zo gek veel financiële last ondervinden. Kijk maar eens naar het sterk uiteenlopend begrotingsbeleid tussen Vlaanderen, Bruxelles en Wallonië. De Vlaamse regering heeft zich formeel geëngageerd om zijn begrotingstekort (ingevolge de crisis) op twee jaar tijd (2010 en 2011) weg te werken. De Walen willen er niet over horen vóór 2015. En Bruxelles vindt dat ze nog in de verste verte niet moeten denken aan bezuinigen. Integendeel Picqué vindt dat zij zelfs nog geld zouden moeten bijkrijgen.
De Walen moeten zelfs nog kijk- en luistergeld innen om financieel rond te komen. Ze wilden dat eerst ook afschaffen; maar het moet nu blijven wegens broodnodig (enkel het luistergeld is al afgeschaft; denk ik).
Vorig jaar had VL nog veeeel geld op overschot. Ze wisten niet wat gedaan ermee zodat ze dan zomaar een jobkorting konden uitdelen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 09:55   #343
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
1. dat is economisch: moet nog worden onderzocht door economisten.

2. het Fries is een officiële andere taal, geen STREEKtaal.
momenteel is enkel het Limburgs erkend als streektaal in Nederland maar het is eveneens een dialect van het Nederlands.
duidelijk een onderscheid maken beste.
Toch eigenaardig dat ook heel 'neutrale instanties' het verschil tussen het Vlaams en het Nederlands moeten constateren.

Vlamingen vinden zichzelf beter in taal dan Nederlanders. (De Morgen 04 november 09)

"Vlamingen en Nederlanders scoren even goed in Nederlandse grammatica en taalvaardigheid, maar toch lijken ze een "andere taal" te spreken. Dat blijkt uit een online onderzoek van het gezelschapsspel Scrabble."
.../...
"Bij vragen rond woordenschat blijkt dat Vlamingen en Nederlanders vaak andere woorden gebruiken. Om Vlamingen en Nederlanders taalkundig dichter bij elkaar te brengen, organiseert Scrabble van 6 tot 27 november een online taalstrijd en op 9 december volgt in Antwerpen de interlandfinale met teamleidsters Lien Van de Kelder en Sophie Hilbrand. (belga/gb)"

Als men nu al wedstrijden moet gaan organiseren om Vlamingen en Nederlanders korter bij mekaars taal te brengen, impliceert dat natuurlijk dat ze niet dezelfde taal spreken. Maar goed, dat laatste vermoedden we al lange tijd. Alleen spijtig alleen dat niet iedereen dat wil beseffen. Edoch, edoch, wij weten ook waarom die kornuiten daar geen oren naar hebben.

Laatst gewijzigd door system : 5 november 2009 om 10:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 10:09   #344
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als men nu al wedstrijden moet gaan organiseren om Vlamingen en Nederlanders korter bij mekaars taal te brengen, impliceert dat natuurlijk dat ze niet dezelfde taal spreken. Maar goed, dat laatste vermoedden we al lange tijd. Alleen spijtig alleen dat niet iedereen dat wil beseffen. Edoch, edoch, wij weten ook waarom die kornuiten daar geen oren naar hebben.
Deze discussie is al tig keer gevoerd, maar, een zinnig mens weet dat het Vlaams-Nederlands en Nederlands-Nederlands natiolecten zijn van een groter geheel, het Nederlands. Bijna geen enkele taal in de wereld die vergelijkbare verschillen niet heeft.
We weten waarom erop gehamerd wordt dat we een zogenaamde "andere taal" zouden spreken.

(ergens ook een trollpoging, al zie ik ook een lang onderdrukte sporadisch terugkomende ware aard vrijkomen)

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 november 2009 om 10:12.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 10:15   #345
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Deze discussie is al tig keer gevoerd, maar, een zinnig mens weet dat het Vlaams-Nederlands en Nederlands-Nederlands natiolecten zijn van een groter geheel, het Nederlands. Bijna geen enkele taal in de wereld die vergelijkbare verschillen niet heeft.
We weten waarom erop gehamerd wordt dat we een zogenaamde "andere taal" zouden spreken.

(ergens ook een trollpoging, al zie ik ook een lang onderdrukte sporadisch terugkomende ware aard vrijkomen)
Ja ja leg het maar uit. De feiten zijn de feiten. En het Zuid-Nederlands is niet gelijk aan het Noord-Nederlands. Wel wil men ons in het Zuiden 'de taal van van Dale' opsolveren. Noord-Nederlands dus. Wel, het zal niet pakken deze keer.
Oud 5 november 2009, 10:18   #346
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ja leg het maar uit. De feiten zijn de feiten. En het Zuid-Nederlands is niet gelijk aan het Noord-Nederlands. Wel wil men ons in het Zuiden 'de taal van van Dale' opsolveren. Noord-Nederlands dus. Wel, het zal niet pakken deze keer.
integendeel, wij gaan onze woorden aan hun opdringen!

fokie komt mss in de Van Dale!
Oud 5 november 2009, 10:19   #347
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is toch niet meer dan logisch dat het Zuid-Nederlands pas later erkenning begon te krijgen? Dit is niet anders in andere landen, zoals Ierland en Oostenrijk (om voorbeelden op te noemen). Openheid naar natiolecten is ook in die landen een discussie; dit is dus een Europese tendens. Doch vrees ik, dat taalapartheid toch niet de wens is van de mensen hier, en is erkenning voldoende.
Ons Nederlands heeft zich op een later stadium kunnen standardiseren dan dat uit het noorden, om de gekende historische redenen. Een woordenboek heeft trouwens minder macht dan u denkt.

De verongelijkte toon die u vertoont heeft natuurlijk wel iets meelijwekkends. Enkel een afkeer van het noorden zou zo'n houding kunnen verklaren. Zoiets blijft natuurlijk ook circuleren binnen de oude vastberaden kliek.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 november 2009 om 10:26.
Oud 5 november 2009, 10:32   #348
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
integendeel, wij gaan onze woorden aan hun opdringen!

fokie komt mss in de Van Dale!
Wel, vroeger namen mensen het taalgebruik uit invloedrijke gebieden over en sijpelden evoluties binnen via handelaren. In de moderne samenleving drukt vooral de media een zekere stempel, maar niet uitsluitend, ze ontwikkelt ook met een verbetering van mobiliteit van de inwoners. Natiolecten zijn een fenomeen waar tot voor kort weinig rekening werd gehouden (gezien ze bestaande dialectengroepen doorklieft, daarom is de term Vlaams-Nederlands correcter dan Zuid-Nederlands; Oostenrijkers hebben ook gemerkt dat hun Duits verschilt met dat van Beieren). Vandaar dat men zo laat is in het erkennen van standaardtaal dat men vroeger als 'dialect' afdeed (wat men ook oprecht dacht trouwens).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 november 2009 om 10:34.
Oud 5 november 2009, 10:32   #349
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het is toch niet meer dan logisch dat het Zuid-Nederlands pas later erkenning begon te krijgen? Dit is niet anders in andere landen, zoals Ierland en Oostenrijk (om voorbeelden op te noemen). Openheid naar natiolecten is ook in die landen een discussie; dit is dus een Europese tendens. Doch vrees ik, dat taalapartheid toch niet de wens is van de mensen hier, en is erkenning voldoende.
Ons Nederlands heeft zich op een later stadium kunnen standardiseren dan dat uit het noorden, om de gekende historische redenen. Een woordenboek heeft trouwens minder macht dan u denkt.

De verongelijkte toon die u vertoont heeft natuurlijk wel iets meelijwekkends. Enkel een afkeer van het noorden zou zo'n houding kunnen verklaren. Zoiets blijft natuurlijk ook circuleren binnen de oude vastberaden kliek.
Wat een vooringenomenheid. Waarom zou ik nu een afkeer hebben van het Noorden? Leg me dat eens uit. Omdat ik de zaken zeg zoals ze zijn? Als mensen die de godganse dag niets anders doen scrabble-spelletjes in mekaar te steken, te promoten en te vergelijken, vaststellen dat de Vlaming andere woorden gebruikt dan de Nederlander, dan kunt u daar toch niet langs kijken? Waarom blijft u toch zo uw kop in het zand steken? Kom eens tot de realiteit.

Let wel, ik heb geen vergelijkende 'scrabble-studies' nodig om vast te stellen dat Vlaams en Noord-Nederlands verschillende talen zijn. Ik zeg dit al een hele poos hier op dit forum.

Laatst gewijzigd door system : 5 november 2009 om 10:33.
Oud 5 november 2009, 10:37   #350
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat een vooringenomenheid. Waarom zou ik nu een afkeer hebben van het Noorden? Leg me dat eens uit. Omdat ik de zaken zeg zoals ze zijn? Als mensen die de godganse dag niets anders doen scrabble-spelletjes in mekaar te steken, te promoten en te vergelijken, vaststellen dat de Vlaming andere woorden gebruikt dan de Nederlander, dan kunt u daar toch niet langs kijken? Waarom blijft u toch zo uw kop in het zand steken? Kom eens tot de realiteit.

Let wel, ik heb geen vergelijkende 'scrabble-studies' nodig om vast te stellen dat Vlaams en Noord-Nederlands verschillende talen zijn. Ik zeg dit al een hele poos hier op dit forum.
U zegt ze zoals ze zijn in uw hoofd. Ik zeg toch ook dat er andere woorden zijn? U kent toch zelf ook andere talen dan het Nederlands? U ziet toch ook soortgelijke fenomenen in het Engels, het Spaans, het Duits? U ziet toch ook dat het vaak afhangt van landsgrenzen? Als u enkel de zakelijke variant kent, dan merkt u dat niet natuurlijk en denkt u dat onze situatie uniek is.

U bent de vooringenomen persoon hier, niet ik (ja een gij-bak).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 november 2009 om 10:43.
Oud 5 november 2009, 10:39   #351
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wauw ik kan nu een taal meer niet enkel het Vlaams nederlans maar ook het Nederland nederlands wat een zever
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 10:54   #352
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
De verschillen lopen dwars door Vlaanderen en Nederland heen.
zie : http://www.janstroop.nl/images/Goossens935-mapgoos.jpg
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 11:18   #353
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bazelt u toch weer over Noord- en Zuid-Nederlands? Het begint erop te lijken dat de wens de vader van de gedachte is. Dit zegt prof. Andries Postma:

Citaat:
Er is ook een taalkundige convergentie. Ondanks alle beweringen van het tegendeel, ondanks alle jammerklachten, is de taalkundige eenheid groter dan ooit te voren. Taaleenheid is er vroeger nooit geweest: de gewone bevolking sprak haar streektaal. Illustratief in dit verband zijn de jeugdherinneringen van de latere Gentse hoogleraar Willem Pee. In 1913 – zo verhaalt hij – vestigden zijn ouders zich in de plaats Oostkamp bij Brugge. Van alle inwoners was er slechts één die het algemeen Nederlands beheerste – dat was zijn vader, leraar Duits en Nederlands.

Wie nu in Nederland en Vlaanderen rondreist, kan zich overal verstaanbaar maken in het algemeen Nederlands en wordt daarin geantwoord, ook vanuit de laagste sociale klassen.

Het belang van taaleenheid valt niet te onderschatten. Het gebruik van dezelfde taal leidt tot gebruik van dezelfde begrippen en daardoor tot eenzelfde begrip van de werkelijkheid. De taalkundige convergentie doet de werkelijkheidsbeleving van Nederlanders en Vlamingen naar elkaar toe groeien. De taalkundige eenheid is ook daarom zo van belang nu wij in een samenleving verkeren die zich kenmerkt door communicatie.
Nogmaals, het zijn de woorden van een professor, die toch enig verstand van zaken heeft.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 5 november 2009 om 11:19.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 11:35   #354
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dat jij niet schijnt te begrijpen dat iemand van Texel, uit Groningen, Limburg of Rotterdam óók niet exact dezelfde woordenschat gebruiken verbaast mij in hoge mate.
Het verbaast me óók in hoge mate dat jij kennelijkwel perceptief genoeg bent om dezelfde soort verschillen te zien tussen lokaties in Vlaanderen enerzijds en Nederland anderzijds.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 11:40   #355
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat jij niet schijnt te begrijpen dat iemand van Texel, uit Groningen, Limburg of Rotterdam óók niet exact dezelfde woordenschat gebruiken verbaast mij in hoge mate.
Het verbaast me óók in hoge mate dat jij kennelijkwel perceptief genoeg bent om dezelfde soort verschillen te zien tussen lokaties in Vlaanderen enerzijds en Nederland anderzijds.
U en Niessen verdraaien. Er wordt niet gesteld dat de taal van de Groninger verschilt van die van de Noord-Brabanter die dan weer verschilt van de Oost-Vlaming. Er wordt wel degelijk geponeerd dat de standaardtaal die de Vlamingen gebruiken wel degelijk afwijkt (verschilt) van de standaartaal die de Nederlanders gebruiken.Dat is al heel wat anders.

En als Postema zegt dat er convergentie is, dan wil ik dat best geloven ja. Men wil de Noord-Nederlandse taal opdringen aan het Zuiden. In die zin is er convergentie, dat klopt. En de Vlaamse lakeien in de vermaletijde Taalcomissie werken hier driftig aan mee.

Laatst gewijzigd door system : 5 november 2009 om 11:42.
Oud 5 november 2009, 11:45   #356
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De verschillen lopen dwars door Vlaanderen en Nederland heen.
zie : http://www.janstroop.nl/images/Goossens935-mapgoos.jpg
Wie geen verschil tussen het Nederlands van Vlaanderen en het Nederlands van Nederland ziet, heeft serieuse problemen :

http://www.youtube.com/watch?v=T6YE5h2Xtow
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 11:52   #357
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch verstaan we elkaar op deze forum, niet?
Misschien zijn de verschillen niet zo groot als ge ons wil doen geloven.
Het is zuiver jouw antipathie naar de Nederlanders die ge parten doen spelen.
Kortom ge ziet geesten.
Oud 5 november 2009, 11:58   #358
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
En toch verstaan we elkaar op deze forum, niet?
Misschien zijn de verschillen niet zo groot als ge ons wil doen geloven.
Het is zuiver jouw antipathie naar de Nederlanders die ge parten doen spelen.
Kortom ge ziet geesten.
Het accent is toch verschillend tussen Vlaanderen en Nederland :
http://www.youtube.com/watch?v=6kC4uB4kQF8

Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 12:03   #359
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U en Niessen verdraaien. Er wordt niet gesteld dat de taal van de Groninger verschilt van die van de Noord-Brabanter die dan weer verschilt van de Oost-Vlaming. Er wordt wel degelijk geponeerd dat de standaardtaal die de Vlamingen gebruiken wel degelijk afwijkt (verschilt) van de standaartaal die de Nederlanders gebruiken.Dat is al heel wat anders.

En als Postema zegt dat er convergentie is, dan wil ik dat best geloven ja. Men wil de Noord-Nederlandse taal opdringen aan het Zuiden. In die zin is er convergentie, dat klopt. En de Vlaamse lakeien in de vermaletijde Taalcomissie werken hier driftig aan mee.
U miskent de dialecten in het zuiden van het Nederlandse taalgebied. Of wilt u zeggen dat het Limburgs een (West- of Oost-)Vlaams dialect is.

Kom op, system, u en ik - en overigens iedereen die hier berichten post in het Nederlands - spreekt en schrijft Algemeen Nederlands.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 12:05   #360
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het accent is toch verschillend tussen Vlaanderen en Nederland :
http://www.youtube.com/watch?v=6kC4uB4kQF8

Frans-Nederlands is zoiets als peer en appel.
Vlaams-Nederlands is zoiets Elstar en Jonagold zijn beide appelen maar toch wat verschillend. Verschil mag er wel zijn daar lig ik niet wakker van.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be