Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2010, 13:38   #341
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alii Bekijk bericht
goede mensen ik ben ali Neimi. ik ben moslim, en ik geloof dus in God!
(Allah) Maar wat is god nu precies? Dat is een van de meest fundamentele
vragen die de islam, het christendom en het Jodendom bezig houdt,
Wel ik heb een theorie, Ik denk dat heel het heelal bestaat uit deeltjes (die leven geven!) en dat die sammen een kracht vormen. Een beetje zoals de Force in Star Wars. En die kracht is God.
Wat vinden julie van mijn theologische Theorie?
Je formuleert uw vraag verkeert, je zou beter de vraag stellen wat is realiteit? Als men het begrip God gebruikt verwijst dat altijd naar eeuwenoude tradities en hoe beschavingen daar vorm aan gegeven heeft. Socrates geloofde niet in de Goden van Athene en daarvoor is hij ter dood veroordeelt. De klacht was dat hij de jeugd verpeste, waar gaan de burgers van Athene hun moed en overtuiging halen om ten strijde te trekken tegen hun vijanden als hun beschermgodin Athena niet bestond? Hier ziet men dat het Godsbegrip door de eeuwen heen altijd verbonden is met een politiek/maatschappelijke motivatie.
Nu ik begrijp wel dat achter die vraag van wie of wat god is een dieper liggende vraagstelling schuilt.
Als men de vraag stelt wat is realiteit is dat veel complexer maar ook concreter. Men kan natuurlijk poneren dat de realiteit alles is wat we kunnen ervaren en daardoor kennen met onze zintuigen. Maar nu moeten we wel tot het besef komen dat de realiteit die zich voordoet aan onze zintuigen heel beperkt is. Hegel poneerde:' Het eindige heeft geen werkelijk zijn.' Iets dat in absolute termen eindig is moet men eerder onderbrengen als een verschijnsel een fenomeen dan als een werkelijkheid. Volgens Hegel is iets dat eeuwig is meer werkelijk dan iets dat tijdelijk is, en daarin kan ik hem geen ongelijk in geven. Er bestaat volgens mij geen creatie uit het niets ook de big bang niet allicht was er iets daarvoor. Men heeft de eerste wet van de thermodynamica die stelt:'Dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. De wet staat algemeen bekend als de "Wet van behoud van energie". Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden.' Alles is in continue verandering in beweging dat is wat wij verschijnsel noemen, maar er is wel degelijk een onderliggende realiteit die onveranderlijk en eeuwig is.
Oud 9 oktober 2010, 14:58   #342
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
U hoeft dat niet te snappen. Een individu bepaalt zelf waar hij/zij in gelooft. Omgekeerd zullen gelovigen u ook niet snappen wanneer je beweert dat God niet bestaat. U zal ermee moeten leren leven vrees ik.

Elke ziel, mens is een aanbidder van aard. Het is enkel maar een kwestie van er zich van bewust te zijn van wat je juist aanbidt.
Wanneer je bij jezelf nagaat zal je stilaan tot besef komen dat op een of andere manier elk persoon 'zekerheden in zijn leven wil integreren',
zekerheden zoals geld, rijkdommen, werk,.. maar dit geeft enkel geen garantie op je bestaan als mens.
Zie maar bij ziekte bijvoorbeeld, sommige mensen krijgen op de een of andere manier een ernstige ziekte, belanden in het ziekenhuis, en kunnen zichzelf niet meer behelpen. Waar is dan die zogezegde zekerheid?

Mensen zijn de wanhoop nabij op zulke momenten. Dit toont aan dat de natuurlijke aard van de mens is om een hogere macht in te schakelen of te hulp vragen in momenten waar we onze eigen zwakte blootgesteld zien.
Uiteraard is dit mijn opinie, met alle respect voor de jouwe.
Dat denk je maar. Ik ken niemand die op sterven lag die plotseling is gaan geloven.
Als ik een hartaanval krijg bel ik de dokter of de ziekenwagen.
Oud 9 oktober 2010, 15:04   #343
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dat denk je maar. Ik ken niemand die op sterven lag die plotseling is gaan geloven.
God is a concept by which we measure our pain.
John Lennon
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 16:00   #344
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
God is a concept by which we measure our pain.
John Lennon
Ik zie JL niet echt als een groot licht.
Citaat:
I believe in everything until it's disproved. So I believe in fairies, the myths, dragons. It all exists, even if it's in your mind. Who's to say that dreams and nightmares aren't as real as the here and now?
John Lennon
Oud 9 oktober 2010, 18:08   #345
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie JL niet echt als een groot licht.
Ik ook niet. "Imagine" is zo naief als de pest. Als we inderdaad allemaal dezelfde taal spreken, in hetzelfde land wonen, geen religie meer hebben,....
dan slaan de beerchot supporters nog de antwerp supporters hun hersens in, en vice versa.
We zijn graag verschillend van elkaar. En we zullen altijd groepjes vormen.
Oud 9 oktober 2010, 19:17   #346
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik ook niet. "Imagine" is zo naief als de pest. Als we inderdaad allemaal dezelfde taal spreken, in hetzelfde land wonen, geen religie meer hebben,....
dan slaan de beerchot supporters nog de antwerp supporters hun hersens in, en vice versa.
We zijn graag verschillend van elkaar. En we zullen altijd groepjes vormen.
ALs we allemaal dezelfden zouden zijn, zou de evolutie stoppen.
Diversiteit is de basis van evolutie en vooruitgang.
Oud 9 oktober 2010, 22:54   #347
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alii Bekijk bericht
goede mensen ik ben ali Neimi. ik ben moslim, en ik geloof dus in God!
(Allah) Maar wat is god nu precies? Dat is een van de meest fundamentele
vragen die de islam, het christendom en het Jodendom bezig houdt,
Wel ik heb een theorie, Ik denk dat heel het heelal bestaat uit deeltjes (die leven geven!) en dat die sammen een kracht vormen. Een beetje zoals de Force in Star Wars. En die kracht is God.
Wat vinden julie van mijn theologische Theorie?
God is een uitvinding.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 08:40   #348
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
God is een uitvinding.
waardoor de paradox ontstaat dat de mens zelf de schepper zou zijn van God en dus hoger dan God zou zijn, dus een super-God.

Dan blijft de vraag wie de mens dan heeft geschapen.

Mijn antwoord in deze is: de microwezentjes.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 15:06   #349
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
God is een uitvinding.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
waardoor de paradox ontstaat dat de mens zelf de schepper zou zijn van God en dus hoger dan God zou zijn, dus een super-God.
waardoor de paradox ontstaat dat de mens zelf de schepper zou zijn van zijn uitvinding en dus hoger dan zijn uitvinding zou zijn.
Lijkt mij logisch.
Citaat:
Dan blijft de vraag wie de mens dan heeft geschapen.

Mijn antwoord in deze is: de microwezentjes.
waardoor de paradox ontstaat dat de microwezentjes zelf de schepper zou zijn van God en dus hoger dan God zou zijn, dus een super-God.
Dan blijft de vraag wie de microwezentjes dan heeft geschapen.
???
Oud 10 oktober 2010, 16:24   #350
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
waardoor de paradox ontstaat dat de mens zelf de schepper zou zijn van zijn uitvinding en dus hoger dan zijn uitvinding zou zijn.
Lijkt mij logisch.

waardoor de paradox ontstaat dat de microwezentjes zelf de schepper zou zijn van God en dus hoger dan God zou zijn, dus een super-God.
???
Niet " iemand ". Maar " iets ". Wat is de drijvende kracht achter het multiversum ? Niemand heeft daar het antwoord op, priesters noch wetenschappers. Het is er allemaal gewoon, micro- en macrowezens. We zouden dat de Natuur kunnen noemen, al zeker is dat het geen vaderlijke figuur met een lange baard is, die op onze zielen zit te wachten om ze in hel of paradijs te steken na afsterving van ons lichaam. D�*t zijn verzinsels van mede-mensen, om de massa's te manipuleren.
" Wat weet de vis van het water waarin hij zwemt ? " vroeg Einstein zich af...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 16:35   #351
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Niet " iemand ". Maar " iets ". Wat is de drijvende kracht achter het multiversum ? Niemand heeft daar het antwoord op, priesters noch wetenschappers. Het is er allemaal gewoon, micro- en macrowezens. We zouden dat de Natuur kunnen noemen, al zeker is dat het geen vaderlijke figuur met een lange baard is, die op onze zielen zit te wachten om ze in hel of paradijs te steken na afsterving van ons lichaam. D�*t zijn verzinsels van mede-mensen, om de massa's te manipuleren.
Mensen moeten genoegen nemen met het antwoord: 'geen idee'. Velen kunnen hier geen genoegen mee nemen en beginnen dan te verzinnen.

Je kunt wel een veronderstelling maken, maar niet zeker zijn.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 17:53   #352
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lijkt mij logisch.
Dat de mens hoger is dan God is niet logisch, want God is de schepper van het heelal en de mens.
Dat is namelijk de wezenlijke inhoud en betekenis van het godsbegrip.
Als de mens God schept is God God niet meer, maar is de mens God geworden.
Maar evenmin als de mens het heelal heeft geschapen heeft de mens God geschapen.
Citaat:
???
De mini-microwezentjes.

Er is namelijk een eindeloze reeks van steeds hogere goden, waarvan de mensen zelf de allerlaagste zijn.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 10 oktober 2010 om 17:53.
Oud 10 oktober 2010, 17:58   #353
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet " iemand ". Maar " iets ". Wat is de drijvende kracht achter het multiversum ?
De Logica, gevonden door Hegel. Als persoon is die Logica God zelf en deze bestaat als microwezentjes in de microkosmos.
Citaat:
Niemand heeft daar het antwoord op, priesters noch wetenschappers. Het is er allemaal gewoon, micro- en macrowezens.
er zijn nog geen macrowezens. Die gaan wij in de toekomst bouwen.
Citaat:
We zouden dat de Natuur kunnen noemen, al zeker is dat het geen vaderlijke figuur met een lange baard is, die op onze zielen zit te wachten om ze in hel of paradijs te steken na afsterving van ons lichaam. D�*t zijn verzinsels van mede-mensen, om de massa's te manipuleren.
God bestaat innerlijk in de hemel en is zeker geen verzinsel.
Hij kan ook innerlijk aan de mens verschijnen.
Citaat:
Zo is het.

Wat weet de mens van God, waar hij toch duidelijk een deel van is.
God is de Geest die alomtegenwoordig is, zoals het water voor de vis, is de Geest voor de mens.

Maar de moderne mens weet het niet.

Hij weet wel, maar weet niet dat ie weet.
Het weten zelf ( de geest ) neemt ie niet serieus.
Oud 10 oktober 2010, 18:07   #354
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Mensen moeten genoegen nemen met het antwoord: 'geen idee'. Velen kunnen hier geen genoegen mee nemen en beginnen dan te verzinnen.

Je kunt wel een veronderstelling maken, maar niet zeker zijn.
Het is normaal dat mensen geen genoegen neemt met :' geen idee.' Maar dan zou de logische stap moeten zijn 'hoe kunnen we meer weten.' Als men ons vraagt waar komt massa vandaan moeten we zeggen 'geen idee', maar er is wel een theorie het Higgsveld en de Higgsboson die dat zou kunnen verklaren. Maar het moet wel aangetoond worden en daarvoor bouwen we een instrument zoals de LHC met de hoop dit aan te tonen. Geen idee is een correct beginpunt maar mag niet het eindpunt zijn of zoals de stoïcijnen zeiden ' we weten niets maar we kunnen meer weten.'
Oud 10 oktober 2010, 18:09   #355
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Het is normaal dat mensen geen genoegen neemt met :' geen idee.' Maar dan zou de logische stap moeten zijn 'hoe kunnen we meer weten.' Als men ons vraagt waar komt massa vandaan moeten we zeggen 'geen idee', maar er is wel een theorie het Higgsveld en de Higgsboson die dat zou kunnen verklaren. Maar het moet wel aangetoond worden en daarvoor bouwen we een instrument zoals de LHC met de hoop dit aan te tonen. Geen idee is een correct beginpunt maar mag niet het eindpunt zijn of zoals de stoïcijnen zeiden ' we weten niets maar we kunnen meer weten.'
Yup agreed
Oud 10 oktober 2010, 18:24   #356
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat de mens hoger is dan God is niet logisch, want God is de schepper van het heelal en de mens.
.
De mens is hoger dan die God die hij geschapen heeft, zijn moraal is gelukkig een beetje geëvolueerd met de tijd maar die God is versteend in geschriften en kan niet mee evolueren.
Oud 10 oktober 2010, 18:33   #357
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mens is hoger dan die God die hij geschapen heeft,
Maar de mens heeft God niet geschapen.
Wel heeft God zich aan de mens geopenbaard overeenkomstig het bewustzijnsniveau van de mens.
En de mens is daarbij ook zelf creatief geweest en veel is door hem verzonnen.
Maar God bestaat en is zeker in essentie geen schepping noch een verzinsel van de mens.
Citaat:
zijn moraal is gelukkig een beetje geëvolueerd met de tijd maar die God is versteend in geschriften en kan niet mee evolueren.
God is verder geëvolueerd in de filosofie van Hegel en mijn atoomtheorie.

God is namelijk iemand die sterft en wedergeboren wordt, dus zichzelf verder ontwikkelt.
Zie daarvoor het Jezus-verhaal.
Oud 10 oktober 2010, 18:36   #358
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het hart heeft ook een diepere betekenis dan alleen maar een pomp voor bloed te zijn.

En zeker als je dood gaat is het goed aan God te denken en te bidden om je op de hemel voor te bereiden.
Oud 10 oktober 2010, 19:03   #359
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het hart heeft ook een diepere betekenis dan alleen maar een pomp voor bloed te zijn.
Alleen maar in jouw fantasie.
Citaat:
En zeker als je dood gaat is het goed aan God te denken en te bidden om je op de hemel voor te bereiden.
Absoluut niet. Ik had al mijn aandacht nodig voor de knappe verpleegstertjes die mij probeerden te redden.
Oud 10 oktober 2010, 21:05   #360
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Alleen maar in jouw fantasie.

Absoluut niet. Ik had al mijn aandacht nodig voor de knappe verpleegstertjes die mij probeerden te redden.
Fantastisch geantwoord :d

Het hart is alleen een pomp voor bloed.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be