Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ?
Neen, ik wil er niet van weten. 20 32,26%
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten 13 20,97%
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie 29 46,77%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2011, 02:56   #341
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als je voor iets wat je heel veel gebruik, iets veel doeltreffenders kunt gebruiken dan is het logisch dat u daarvoor gaat.

Als u bijna iedere dag van de ene kant van de stad naar de andere kant moet, dan is misschien de auto niet zo aangewezen. Dan is de fiets handiger.
Yep, en dan moet je weer eens naar je familie in Antwerpen, en blijkt je fietsje nutteloos...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 03:47   #342
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik ben onverdeeld tevreden over mijn azerty-toetsenbord. Het komt perfect aan mijn noden tegemoet, in tegenstelling tot het qwerty-toetsenbord, dat bijvoorbeeld geen toetsen voorziet voor veelvuldig gebruikte accenten.
ik heb ook een qwerty en al mijn accenten kan ik snel gebruiken. ik heb zelfs een ç toets. azerty is gewoon een franstalige koppigheid om toch maar niet te moeten "toegeven" aan het engels
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 03:49   #343
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Voor mij is een AZERTY een gewone en een QWERTY een automatische versnellingsbak. Als je graag shift indrukt, koop AZERTY. Op zo'n QWERTY - waarmee ik overigens gemakkelijk kan werken - zou ik wel eens de neiging hebben om mijn shift per abuis ingedrukt te houden om een punt of een cijfer te tikken.

Een ander belangrijk verschil tussen een Q en een A is het feit dat een Q een caps lock-functie heeft en een A een shift lock-functie. Er staat wel 'caps lock' geschreven op onze toetsenborden, maar dat is niet geheel juist.
Het verschil is dat je met een caps lock enkel de hoofdletter vergrendelt en met een shift lock de hoofdletters én de bovenste tekens op andere toetsen.
op beide toetsenborden een hate knop. Dat die nog niet weg is, begrijp ik nog altijd niet. ik heb hem uitgeschakeld.
Oud 8 januari 2011, 10:19   #344
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Yep, en dan moet je weer eens naar je familie in Antwerpen, en blijkt je fietsje nutteloos...
Niet nutteloos, wel minder handig. Als je echter maar een enkele keer in de maand naar je familie gaat en dus die afstand moet overbruggen, is de auto een vrij dure en onhandige oplossing voor je mobiliteitsprobleem. Dan is carpooling of het openbaar vervoer veel handiger, nuttiger en ook goedkoper.

Als je dus 95% van de tijd teksten in het Nederlands typt en de overgebleven 5% Frans en Engels, dan is een azertytoetsenbord niet dé aangewezen keuze.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 11:08   #345
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
ik heb ook een qwerty en al mijn accenten kan ik snel gebruiken. ik heb zelfs een ç toets. azerty is gewoon een franstalige koppigheid om toch maar niet te moeten "toegeven" aan het engels
Gelukkig dat er nog 1 land is dat zich verzet tegen de eenheidsworst waar het EN dreigt voor te zorgen.
VL hebben zich verzet tegen het FR maar met zijn allen EN spreken; geen probleem.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 15:47   #346
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Gelukkig dat er nog 1 land is dat zich verzet tegen de eenheidsworst waar het EN dreigt voor te zorgen.
VL hebben zich verzet tegen het FR maar met zijn allen EN spreken; geen probleem.
Neen het is geen verzet maar een koppig superioriteitsgevoel. En de Vlamingen veretten zich tegen het frans omdat ze dat superioriteistgevoel dagdagelijks voelen. Het Engels claimt geen grond en dat de omgeving zich aanpast,tenminste niet in Vlaanderen.
En mijn Spaans qwerty-toetsenbord is net zo doeltreffend. Ik heb veel met duitstaligen te doen. zij hebben qwertz, wat ook belachelijk is.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 8 januari 2011 om 15:48.
Oud 8 januari 2011, 15:52   #347
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Voor mij is een AZERTY een gewone en een QWERTY een automatische versnellingsbak. Als je graag shift indrukt, koop AZERTY. Op zo'n QWERTY - waarmee ik overigens gemakkelijk kan werken - zou ik wel eens de neiging hebben om mijn shift per abuis ingedrukt te houden om een punt of een cijfer te tikken.

Een ander belangrijk verschil tussen een Q en een A is het feit dat een Q een caps lock-functie heeft en een A een shift lock-functie. Er staat wel 'caps lock' geschreven op onze toetsenborden, maar dat is niet geheel juist.
Het verschil is dat je met een caps lock enkel de hoofdletter vergrendelt en met een shift lock de hoofdletters én de bovenste tekens op andere toetsen.
1234567890°+
Getikt met de Verr Maj van mijn Azerty FR aan
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 15:56   #348
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen het is geen verzet maar een koppig superioriteitsgevoel. En de Vlamingen veretten zich tegen het frans omdat ze dat superioriteistgevoel dagdagelijks voelen. Het Engels claimt geen grond en dat de omgeving zich aanpast,tenminste niet in Vlaanderen.
En mijn Spaans qwerty-toetsenbord is net zo doeltreffend. Ik heb veel met duitstaligen te doen. zij hebben qwertz, wat ook belachelijk is.
De Duitse qwertz is niet interessant, de Zwitserse wél:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:KB_Swiss.svg

Die twee toetsen rechts van P en L geven alles wat bij qwerty onhandig is.

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 januari 2011 om 15:58.
Oud 8 januari 2011, 16:04   #349
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Omdat de poor sods Azerty moeten gebruiken.
"Sorry, we maken d-t fauten, maar dat is omdat de firma ons azertyklavieren opdringt"

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 januari 2011 om 16:04.
Oud 8 januari 2011, 16:25   #350
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
"Sorry, we maken d-t fauten, maar dat is omdat de firma ons azertyklavieren opdringt"
the firm?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 16:33   #351
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik typ thuis al lang op qwerty.
Ik gebruik nu denk ik al twee jaar qwerty.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 16:41   #352
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het EN claimt niets; maar zonder nadenken past de halve wereld zich spontaan aan.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 17:38   #353
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
the firm?

all together now
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 17:47   #354
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het EN claimt niets; maar zonder nadenken past de halve wereld zich spontaan aan.
En in ons apenland, zouden we zonder nadenken ons moeten aanpassen aan de francofonie ??

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 18:15   #355
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Juiste Gids Bekijk bericht
Ik gebruik beide. Op de ene qwerty, op de andere azerty.
Ik gebruik hier een azerty FR op mijn pc en een azerty BE op een laptop. De FR heeft mijn voorkeur.
Oud 8 januari 2011, 19:00   #356
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Tijd dat de wereld eens 1 soort toetsenbord gaat gebruiken.
Terwijl je met één aanslag van toetsenbord kunt wisselen? Tijd dat degenen die nog niet blind kunnen typen het toetsenbord kiezen dat het best aan hun taal is aangepast. En zeker hoog tijd dat niemand nog iets zo waardeloos als Qwerty of Azerty aanleert.
Oud 8 januari 2011, 19:06   #357
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u mij zeggen om hoeveel % van onze woordenschat dus getooid is met die Franse accenten?

Doe gewoon eens de test: bekijk hier in een willekeurige draad eens vijftig berichten, tel de woorden en vertel mij dan eens in hoeveel woorden u een Frans accent aantrof.

U zult versteld staan hoe laag dat % wel is.
Hoevéél ? Geen idee, maar het zal toch meer dan één zijn.

Nu geen scène maken, maar voor mij is Qwerty passé.

Misschien dat er ooit eens in België een taalcomité opgericht wordt om een beslissing te nemen. Of een enquête zou ook interessant zijn, hoewel ik besef dat geen van beide ideeën au sérieux genomen zou worden.

Mensen reageren immers te geëmotioneerd op dergelijke vragen, maar persoonlijk heb ik meer nodig om me van mijn �* propos te brengen.

Qwerty en Azerty zijn voor een aanzienlijk deel kopieën van elkaar, dus waarom er blijven over discussiëren, is mij een raadsel.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2011, 19:10   #358
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht

Dit is het Dvorak keyboard.
... en met Dvorak was niet het laatste woord in de ontwikkeling van veel praktischer toetsenborden gezegd. Voor sommige heb je wel een eigen fysiek bord nodig, Dvorak, en vooral Colemak, dat beter aan de computer en onze Windows/Mac-reflexen is aangepast, kun je gewoon downloaden.
Oud 8 januari 2011, 19:27   #359
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Hoevéél ? Geen idee, maar het zal toch meer dan één zijn.

Nu geen scène maken, maar voor mij is Qwerty passé.

Misschien dat er ooit eens in België een taalcomité opgericht wordt om een beslissing te nemen. Of een enquête zou ook interessant zijn, hoewel ik besef dat geen van beide ideeën au sérieux genomen zou worden.

Mensen reageren immers te geëmotioneerd op dergelijke vragen, maar persoonlijk heb ik meer nodig om me van mijn �* propos te brengen.

Qwerty en Azerty zijn voor een aanzienlijk deel kopieën van elkaar, dus waarom er blijven over discussiëren, is mij een raadsel.
Juist.

En diacritische tekens, ç en ß vormen geen reden om Azerty of zelfs de veelzijdiger Zwitserse Qwertz te verkiezen:

- voor wie Qwerty met "gemakkelijk te typen accenten" in Windows wil gebruiken.

- hetzelfde voor Apple's Mac OSX.
Oud 8 januari 2011, 19:29   #360
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Juist.

En diacritische tekens, ç en ß vormen geen reden om Azerty of zelfs de veelzijdiger Zwitserse Qwertz te verkiezen:

- voor wie Qwerty met "gemakkelijk te typen accenten" in Windows wil gebruiken.

- hetzelfde voor Apple's Mac OSX.
Wat een gedoe, wat een gepruts. Geef mij maar mijn Azerty-toetsenbord, véél sneller.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be