Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2011, 13:42   #341
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Nee, niet voldoende.
Waarom niet voldoende?
Oud 23 februari 2011, 13:48   #342
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Waarom niet voldoende?
Omdat je niet kan uitsluiten dat er andere verklaringen zijn.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 13:55   #343
exodus

Standaard

Citaat:
Omdat je niet kan uitsluiten dat er andere verklaringen zijn.
Zoals?
Oud 23 februari 2011, 13:56   #344
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet voldoende?
Omdat er geen sprake is van gecontroleerde omstandigheden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 13:57   #345
exodus

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Omdat er geen sprake is van gecontroleerde omstandigheden.
Waarmee je dus opnieuw impliceert dat het bedrog is.

Laatst gewijzigd door exodus : 23 februari 2011 om 13:57.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 14:05   #346
Steve_M

Standaard

Citaat:
Waarmee je dus opnieuw impliceert dat het bedrog is.
Ja, dat is een van de redenen dat je gecontroleerde omstandigheden nodig hebt om te spreken van een wetenschappelijk bewijs. Ik vind jou wel bijzonder: als het gaat om wetenschappelijk onderzoek, dan spelen er allerlei complotten en is alles verdacht. Als een of andere kerel een filmpje maakt met vier vrouwen (waarvan ik dus zomaar moet aannemen dat zij zijn wie zij beweren te zijn) en een "objectieve" ooggetuige (waarvan de objectiviteit geenszins gegarandeerd is), dan is dat niet alleen allemaal betrouwbaar, maar ook nog eens verifieerbaar bewijs. En ik ben dan naïef.
Oud 23 februari 2011, 14:10   #347
exodus

Standaard

De enige reden waarom men het bewijs niet accepteert, is niet omdat "er geen sprake is van gecontroleerde omstandigheden". Het is simpelweg omdat het tegen hun wereldbeeld ingaat.

De reden dat gegeven wordt "er geen sprake is van gecontroleerde omstandigheden", is een vorm van zelfbedrog, een rationalisatie van de ontkenning.

Even terzijde een noot. Wat één van halfgoden van de sceptici, Dr. Carl Sagan ooit zei:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carl Sagan
"There are three claims in the [parapsychology] field which, in my opinion, deserve serious study," the third of which was "that young children sometimes report details of a previous life, which upon checking turn out to be accurate and which they could not have known about in any other way than reincarnation."
Oud 23 februari 2011, 14:18   #348
Steve_M

Standaard

Citaat:
De enige reden waarom men het bewijs niet accepteert, is niet omdat "er geen sprake is van gecontroleerde omstandigheden". Het is simpelweg omdat het tegen hun wereldbeeld ingaat.

De reden dat gegeven wordt "er geen sprake is van gecontroleerde omstandigheden", is een vorm van zelfbedrog, een rationalisatie van de ontkenning.
De enige reden dat jij dit als bewijs aanvaardt, is omdat het past in je wereldbeeld. Neem nu die vrouw in Frankrijk. Eerst heeft ze het over een kasteel. Nu weet het kleinste kind toch dat Frankrijk bezaaid is met kastelen en ruïnes van kastelen? De vrouw geeft geen blinde aanwijzingen, ze kijkt rond in het landschap en "zoekt zo de weg". Die rondleiding door het bewuste kasteel: niets van de uitspraken van die vrouw werd geverifieerd. "Er zaten gekleurde ramen in de kozijnen". Wie weet? Wie al eens een kasteel of een kerk heeft gezien, wet dat de kans groot is dat daar glas-in-loodramen in hebben gezeten."Hier waren de vertrekken van de bedienden." Is dat geverifieerd met, ik zeg maar wat, de bouwplannen? "Een standbeeld in de kapel." Niets nieuws onder de zon. De vrouw spreekt Frans, zonder accent, maar met een zeer beperkte woordenschat (wat gemakkelijk aan te leren is overigens). Waarom? Waarom heeft ze geen accent, maar blijkbaar wel een beperktere woordenschat? Wat is de rol van die regressietherapeut? Heeft die die vrouwen geen zaken ingefluisterd? Allez, vaagheid troef met andere woorden.

Blijkbaar zijn de andere vrouwen even betrouwbaar: http://www.skepsis.nl/ramster-video.html

Laatst gewijzigd door Steve_M : 23 februari 2011 om 14:20.
Oud 23 februari 2011, 14:28   #349
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals?
Het kan opgezet spel zijn, het kan zijn dat ze onbewust toch ergens die info hebben opgevangen, er kunnen aspecten van cold reading aan het werk zijn.

Je KAN die mogelijkheden niet uitsluiten als je eerlijk bent.
Ben je eerlijk, Exodus?

Laatst gewijzigd door parcifal : 23 februari 2011 om 14:29.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 14:31   #350
Steve_M

Standaard

Citaat:
Het kan opgezet spel zijn, het kan zijn dat ze onbewust toch ergens die info hebben opgevangen, er kunnen aspecten van cold reading aan het werk zijn.

Je KAN die mogelijkheden niet uitsluiten als je eerlijk bent.
Ben je eerlijk, Exodus?
Lees even mijn link: een groot deel van wat die vrouwen, die regressietherapeut en de voice-over beweren, is wel degelijk verifieerbaar. Verifieerbaar onjuist, namelijk.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 23 februari 2011 om 14:34.
Oud 23 februari 2011, 15:46   #351
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige reden dat jij dit als bewijs aanvaardt, is omdat het past in je wereldbeeld. Neem nu die vrouw in Frankrijk. Eerst heeft ze het over een kasteel. Nu weet het kleinste kind toch dat Frankrijk bezaaid is met kastelen en ruïnes van kastelen? De vrouw geeft geen blinde aanwijzingen, ze kijkt rond in het landschap en "zoekt zo de weg". Die rondleiding door het bewuste kasteel: niets van de uitspraken van die vrouw werd geverifieerd.
Blijkbaar zijn de andere vrouwen even betrouwbaar: http://www.skepsis.nl/ramster-video.html
Zou dit Exodus overtuigen of ziet hij weer een nieuw complot van vijanden van de reïncarnatie. De info in de link is om je dood te lachen:

"Tegenwoordig is het niet moeilijk om via internet betere informatie te verkrijgen. Het kasteel blijkt pas in 1870 te zijn gebouwd voor de Engelse lord Burkingyoung! Het is eigenlijk een namaakkasteel in Engelse stijl, dat in 1885 werd overgenomen door de familie Corbière, die een weg liet aanleggen. In 1944 werd het gebouw gebombardeerd (omdat er Duitsers zaten) en in 1955 werd het landgoed aangekocht door de gemeente. De plaatselijke kaartjesverkoper of iemand op het gemeentehuis hadden vast wel kunnen vertellen dat het nog niet zo lang op de heuvel stond. Misschien hadden ze zelfs een toeristenfolder waarin het bouwjaar stond. Ook in reisgidsen is dat te vinden.

Peter Ramster liet weten dat hij zich helaas nooit had afgevraagd wanneer het kasteel was gebouwd. Hij was blijkbaar niet zo nieuwsgierig. Hoewel hij de indruk wekte dat hij serieus onderzoek had gedaan en wetenschappers verweet dat ze daar niet voor openstonden, had hij verzuimd om elementaire informatie in te winnen. Hij wist naar het schijnt bijna niets van het kasteel en vertrouwde op wat Cynthia hem daarover vertelde."

Over het wetenschappelijke gehalte van dit drama hoeven we het niet meer te hebben. Ben ik vooringenomen omdat ik de ontzenuwing van de tweede case op skepsis.nl niet meer heb gelezen?
Intussen floreert de school voor opleiding van reïncarnatie therapeuten en worden goedgelovige idioten en ijdeltuiten van hun overtollige centjes afgeholpen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 15:51   #352
exodus

Standaard

Citaat:
Lees even mijn link: een groot deel van wat die vrouwen, die regressietherapeut en de voice-over beweren, is wel degelijk verifieerbaar. Verifieerbaar onjuist, namelijk.
Het artikel is bijzonder vaag, raakt niet alle punten aan en heeft geen bronvermeldingen (en dat voor een skeptisch artikel???). De zaken die de vrouwen mis hebben worden uitvergroot (moeilijk na te trekken zonder bronvermeldingen), en zaken die ze juist hebben worden genegeerd... Soms wordt er gewoon gesuggereerd dat er vals is gespeeld, zonder hiervoor een motivatie aan te brengen.

Vooral in de laatste case wordt er zeer weinig overtuigend weerlegd.

Veel geblaat maar weinig wol in het artikel. Hoe dan ook moeten de lokale mensen die erbij waren dan meegespeeld hebben in het complot, want zij waren wel degelijk onder de indruk van wat de vrouwen zeiden. Dit is ook een niet te onderschatten factor, die direct in tegenspraak is met wat het skepsis artikel beweert.

Laatst gewijzigd door exodus : 23 februari 2011 om 15:52.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 16:32   #353
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Sommige vormen van filosofie gaan verder dan die (verstandelijke) aanname, maar steeds zal de betreffende uitleg begrepen dienen te worden door onze zintuiglijk-verstandelijke modus, ons dagbewustzijn dus, waardoor men steeds in een circulaire denkbeweging verzeilt geraakt en niet verder geraakt dan het dagbewustzijn.
Nieuwsgierig als ik (was) ben, ging ik verder op zoek naar uitleg die meer te bieden had deze beperkte denkmodus.
Tot zover heb je geen theorie voor meer dan het dagbewustzijn. Hoe kan je dan op zoek gaan naar een andere vorm? En kan als "jij" gedefinieerd wordt door het dagbewustzijn dan kan je toch alleen daarmee eventueel contact leggen met een ander dus vreemd en oneigen bewustzijn?

Citaat:
En toeval of niet, maar toen ik 20 jaar geleden ergens aan onze kust m'n huidige vrouw ontmoette, bleek haar vader een leraar te zijn in de prana-yoga, een van de zes gekende vormen van yoga.
Toen hij me met veel geduld een en ander persoonlijk aanleerde ivm ademhalingstechnieken, ervoer ik een wezenlijke verandering in me, die me aanzette tot verdere bestudering van yoga technieken.
Het eerste degelijke boek dat ik daarover las, was 'De Yoga-Sutra's van Patanjali', geschreven door Dr. I.K. Taimni, en bevat een omvattende en systematische verhandeling over de graduele staten van verlichting (samadhi). Het boek wordt door zowat alle yogi's dan ook beschouwd als een klassiek meesterwerk.

Nu goed, de hoogste staat van verlichting, zoals die daarin beschreven wordt, heb ik nog niet bereikt, maar heb ondertussen al wel een paar keer een hogere staat van bewustzijn mogen ervaren, dan daar waar door de wetenschap ons dagbewustzijn als de hoogst bereikbare staat wordt aanzien.
Moeilijk uit te leggen, gezien deze hogere staat zijn niet empirisch overdraagbaar is, zoals bv theoretische kennis wel kan doorgegeven worden.
Je ontkomt niet aan jezelf en je brein voor je andere ervaring.

Citaat:
De laatste keer dat ik iets van dat hogere bewustzijn ervoer, kan ik rudimentair als volgt omschrijven:

[i]Ik 'bevond' me in een pikzwarte ruimte ...
Hoe dan ook, ik was op dat moment (wsl) directe getuige van het collectief 'onderbewuste', hoewel dat aspect op dat moment een bovenbewuste ervaring inhield en een diepere impact op me had, dan alle ervaringen die ik door mijn dagbewustzijn reeds had ondervonden.
Het gevoel van eeuwig en onsterfelijk te zijn, was op dat moment ook heel vanzelfsprekend en verbaasde me er in het geheel niet over.
Vanuit deze ervaringspositie (was) is reïncarnatie dan ook de normaalste zaak van de wereld.
Ik denk dat iedereen een dergelijke sensatie kent en dat deze op verschillende manieren kan worden opgewekt. Zie de draad over de mystieke ervaring en denk aan het orgasme. Het heeft alleen niet op iedereen een even grote en blijvende indruk. Ik denk dat sommige politici, sporters en soldaten die sensatie voelen na een grote overwinning en ook de overlevenden van een schipbreuk die aan land kruipen. De link met reïncarnatie is intellectueel en volgt zeker niet logisch uit die sensatie.

Citaat:
Om toch nog eens terug te komen op de link die ik eerder meegaf, waarin ook het volgende staat:
"Het gaat hier tot slot niet om een geloof, of iets klakkeloos van iemand aan te nemen, maar om het met engelen-geduld zelf te onderzoeken. Dit onderzoek zal (het beeld over) jouzelf en de wereld radicaal kunnen veranderen."

En ja, die radicale verandering van ons zelfbeeld is een gegeven dat, eens we een ervaring hebben gehad van onze diepste oorspronkelijkheid, niet meer te ontkennen valt en elke semantische (ontkennende) discussie daarover, gelabeld kan worden als een vorm van avidya. http://en.wikipedia.org/wiki/Avidy%C4%81
Niemand heeft nog de moeite genomen om deze wikipedia pagina te vertalen in het Nederlands. Wij leven nog in onwetendheid en ontkenning. Misschien heeft het in onze maatschappij te weinig waarde om ons daarin te verdiepen. We staan hier met vrouw en kind in de klei met zon, regen en wind en onze concurrenten. We hebben al zo veel te stellen met de tastbare natuur.

Laatst gewijzigd door Piero : 23 februari 2011 om 16:33.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 16:57   #354
zeddie
Banneling

Standaard

How much do we remember of our actual lives which we are undoubtedly living at the present moment? Our memory is normally good for what is near, becomes vaguer or less comprehensive as its objects recede into the distance, farther off seizes only some salient points and, finally, for the beginning of our lives falls into a mere blankness. Do we remember even the mere fact, the simple state of being an infant on the mother's breast? and yet that state of infancy was, on any but a Buddhist theory, part of the same life and belonged to the same individual, - the very one who cannot remember it just as he cannot remember his past life. Yet we demand that this physical memory, this memory of the brute brain of man which cannot remember our infancy and has lost so much of our later years, shall recall that which was before infancy, before birth, before itself was formed. And if it cannot, we are to cry, "Disproved your reincarnation theory!" The sapient incipiency of our ordinary human reasoning could go no farther than in this sort of ratiocination. Obviously, if our past lives are to be remembered whether as fact and state or in their events and images, it can only be by a psychical memory awaking which will overcome the limits of the physical and resuscitate impressions other than those stamped on the physical being by physical cerebration. (...etc)

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 17:10   #355
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het artikel is bijzonder vaag, raakt niet alle punten aan en heeft geen bronvermeldingen (en dat voor een skeptisch artikel???). De zaken die de vrouwen mis hebben worden uitvergroot (moeilijk na te trekken zonder bronvermeldingen), en zaken die ze juist hebben worden genegeerd... Soms wordt er gewoon gesuggereerd dat er vals is gespeeld, zonder hiervoor een motivatie aan te brengen.

Veel geblaat maar weinig wol in het artikel. Hoe dan ook moeten de lokale mensen die erbij waren dan meegespeeld hebben in het complot, want zij waren wel degelijk onder de indruk van wat de vrouwen zeiden. Dit is ook een niet te onderschatten factor, die direct in tegenspraak is met wat het skepsis artikel beweert.
Als het van de sceptische kant komt, dan ben je plotseling heel kritisch en vraag je bronvermeldingen.

Als het iets is wat in je kraam past, zijn een uitgekiende montage, mysterieuze muziek en vage beweringen evenwel al voldoende om het te beschouwen als een "sterke case".

Twee maten, twee gewichten.

Het kritisch artikel inzake de documentaire is trouwens goed onderlegd, en de zeer vele fouten van de gereïncarneerden, soms zelfs onvergeeflijke fouten, kun je niet negeren. Ok, jij kunt ze wel negeren, maar de meer normalen onder ons niet.

Hoe je het ook draait of keert, en hoe verongelijkt je ook zult klinken, bij ernstig kritisch onderzoek vallen de reïncarnatie-cases stuk voor stuk als een kaartenhuis in elkaar.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 17:11   #356
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het artikel is bijzonder vaag
Het artikel is net zeer concreet.
Oud 23 februari 2011, 17:25   #357
Steve_M

Standaard

Citaat:

Ik zal het anders even samenvatten: alle vage beweringen (locatie van het kasteel, een kasteel dat een huis bleek te zijn, de oorspronkelijke indeling van het kasteel en ga zo maar door) konden niet geverifieerd worden wegens te vaag. Zowat alle concrete elementen uit de "getuigenissen" bleken bij nader onderzoek eenvoudigweg fout. Klinkt je dat niet bekend in de oren: waarzeggers gebruiken precies dezelfde truc. Veel vage beweringen ("je hebt een tegenslag gekend in de liefde", "je hebt een groot verlies geleden" ...) die op iedereen toepasbaar zijn. Vervolgens komen de meer precieze vragen, waarbij de waarzegger subtiel de boel stuurt. Klopt er iets niet, dan is het wel iets wat er op lijkt ("je hebt onlangs een nieuwe job gevonden", "nee", "een andere belangrijke verandering dan?").

Dat er een paar sjarels in die dorpen gevonden worden die onder de indruk zijn, bewijst toch helemaal niets? Charlatans als Jomanda trekken volle zalen, 900 mensen dronken in 1978 de kool-aid, vele duizenden zijn bereid hun zuurverdiende centen aan Scientology te geven. Bovendien worden die mensen in die dorpen geconfronteerd met een hoop informatie waarvan stellig beweerd wordt dat ze klopt. Wat bij nader onderzoek niet zo lijkt te zijn. Natuurlijk kon noch de maker van de docu, noch de regressietherapeut bevroeden dat twee decennia later al die informatie met een muisklik zou kunnen geverifieerd worden. Helaas pindakaas.
Oud 23 februari 2011, 17:55   #358
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard bewijzen van reincarnatie

Er is wel degelijk een wetenschappelijk bewijs geleverd van het bestaan van reincarnatie, zie onder mijn recensie uit 2001. Misschien zijn wij toch een soort kwantumwezens, maar niet in staat om dit te begrijpen, juist omdat wij mensen met deze fysische kennis vreselijke massa vernietigings wapens zouden kunnen maken, miljoenen malen krachtiger dan de krachtigste waterstofbommen. Onwetend blijven kan je soms gelukkiger maken. Als de mens een hondebrein zou hebben dan zou de wereld nu niet vervuild en verwoest worden. bye dewanand

Recensie van boek: Bewijzen van Reincarnatie

Offeraar Dewanand
Offercode wfor0120
Offerdatum woensdag 20 juni 2001

Ian Stevenson is een Amerikaanse wetenschapper, die tien jaar lang internationaal onderzoek heeft verricht naar reincarnatie. Hij is erin geslaagd om langs wetenschappelijke weg aan te tonen, dat reincarnatie echt bestaat en nu erkend dient te worden door de Westerse wetenschappers. Dit is dus een doorbraak in de Westerse wetenschap.

Tienduizend jaar geleden hebben de Indiase yogi's de totale theorie van reincarnatie opgesteld (leer van de Vedanta) en nu krijgen zij gelijk. Dit betekent dat de kern van het Hindoeisme nu wetenschappelijk is aangetoond en dat onze religie hiermee een historische mijlpaal heeft bereikt.

Boek titel Bewijzen van reincarnatie

Oorspr.titel Where Reincarnation and Biology intersect, usa.

Auteur Ian Stevenson

Druk 2000, Uitgeverij Ankh-Hermes bv, Deventer, 259 pag.

ISBN 90 202 6015 4

Noot van Dewanand:
De probleemstelling of er leven is na de dood, kan nu beantwoord worden. In het werk van Ian Stevenson wordt bewezen dat er tussen twee levens op aarde een tussentoestand bestaat en deze entiteit, die onstoffelijk is, noemt hij de psychofoor. Hij gebruikt niet de benaming atma, uit het Hindoeisme, omdat hij geen associaties met religie wil. Maar het is duidelijk dat het bestaan van een atma nu beslist waar is en dat de wetenschap nog veel onderzoek hiernaar moet verrichten. Wetenschappers proberen via deductie en reductie bewijzen te leveren voor theorieen. En elk bewijs levert weer stof op voor nieuwe theorieen.

Wij mensen zijn wezens met koolstoflichamen. Wij bezitten massa en er is opname en afscheiding van stoffen, die ons in leven houden. Leven definieren wij als iets met massa, dat groeit, zich vermenigvuldigt en stoffen opneemt en afscheidt. Iets zonder massa kan volgens de menselijke wetenschappen niet leven. Hierom twijfelden velen aan het bestaan van geesten en andere onstoffelijke entiteiten, zoals het atma. Maar momenteel is het heel anders, want er zijn nieuwe dingen aangetoond in de fysische wetenschappen en de metafysica kan een rol gaan spelen bij de ontwikkeling van toekomstige technologieen. Er is veel fundamenteel onderzoek hiernaar in onze huidige wereld.

Hindoes moeten feitelijk trots zijn dat hun religie nu feitelijk bewezen wordt, door de beste wetenschappers ter wereld. Dit is echt ongelooflijk en een hele prestatie. Het Hindoeisme is nu dus bewezen en de kern is absoluut waar. Praktisch alle andere religieen worden nu ontkracht door de wetenschap, en daarom vervallen zij. Maar ons geloof blijft groeien en daar moeten wij trots op zijn. Nu is het onze taak om ervoor te zorgen dat wij ook groeien en betere mensen worden.

Bron: Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 18:00   #359
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
Er is wel degelijk een wetenschappelijk bewijs geleverd van het bestaan van reincarnatie, zie onder mijn recensie uit 2001. Misschien zijn wij toch een soort kwantumwezens, maar niet in staat om dit te begrijpen, juist omdat wij mensen met deze fysische kennis vreselijke massa vernietigings wapens zouden kunnen maken, miljoenen malen krachtiger dan de krachtigste waterstofbommen. Onwetend blijven kan je soms gelukkiger maken. Als de mens een hondebrein zou hebben dan zou de wereld nu niet vervuild en verwoest worden. bye dewanand

Offeraar Dewanand
Offercode wfor0120

Ian Stevenson is een Amerikaanse wetenschapper, die tien jaar lang internationaal onderzoek heeft verricht naar reincarnatie. Hij is erin geslaagd om langs wetenschappelijke weg aan te tonen, dat reincarnatie echt bestaat en nu erkend dient te worden door de Westerse wetenschappers. Dit is dus een doorbraak in de Westerse wetenschap.

Tienduizend jaar geleden hebben de Indiase yogi's de totale theorie van reincarnatie opgesteld (leer van de Vedanta) en nu krijgen zij gelijk. Dit betekent dat de kern van het Hindoeisme nu wetenschappelijk is aangetoond en dat onze religie hiermee een historische mijlpaal heeft bereikt.

Boek titel Bewijzen van reincarnatie

Oorspr.titel Where Reincarnation and Biology intersect, usa.

Auteur Ian Stevenson

Druk 2000, Uitgeverij Ankh-Hermes bv, Deventer, 259 pag.

ISBN 90 202 6015 4

Noot van Dewanand:
De probleemstelling of er leven is na de dood, kan nu beantwoord worden. In het werk van Ian Stevenson wordt bewezen dat er tussen twee levens op aarde een tussentoestand bestaat en deze entiteit, die onstoffelijk is, noemt hij de psychofoor. Hij gebruikt niet de benaming atma, uit het Hindoeisme, omdat hij geen associaties met religie wil. Maar het is duidelijk dat het bestaan van een atma nu beslist waar is en dat de wetenschap nog veel onderzoek hiernaar moet verrichten. Wetenschappers proberen via deductie en reductie bewijzen te leveren voor theorieen. En elk bewijs levert weer stof op voor nieuwe theorieen.

Wij mensen zijn wezens met koolstoflichamen. Wij bezitten massa en er is opname en afscheiding van stoffen, die ons in leven houden. Leven definieren wij als iets met massa, dat groeit, zich vermenigvuldigt en stoffen opneemt en afscheidt. Iets zonder massa kan volgens de menselijke wetenschappen niet leven. Hierom twijfelden velen aan het bestaan van geesten en andere onstoffelijke entiteiten, zoals het atma. Maar momenteel is het heel anders, want er zijn nieuwe dingen aangetoond in de fysische wetenschappen en de metafysica kan een rol gaan spelen bij de ontwikkeling van toekomstige technologieen. Er is veel fundamenteel onderzoek hiernaar in onze huidige wereld.

Hindoes moeten feitelijk trots zijn dat hun religie nu feitelijk bewezen wordt, door de beste wetenschappers ter wereld. Dit is echt ongelooflijk en een hele prestatie. Het Hindoeisme is nu dus bewezen en de kern is absoluut waar. Praktisch alle andere religieen worden nu ontkracht door de wetenschap, en daarom vervallen zij. Maar ons geloof blijft groeien en daar moeten wij trots op zijn. Nu is het onze taak om ervoor te zorgen dat wij ook groeien en betere mensen worden.

Bron: Kritisch Podium Dewanand
Hindu-onzin opgediend met wetenschappelijk sausje.
Het eens wat anders dan de gewoonlijke woestijngodsdienstenonzin...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 23 februari 2011 om 18:02.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 18:03   #360
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht

Offeraar Dewanand
Offercode wfor0120

Tjonge, iemand heeft jaren gelezen in een boekje geschreven dat reïncarnatie wel degelijk bestaat. Nu ben ik echt wel overtuigd hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be