![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Vreemdeling
|
![]() Kijk, het is nu juist die revolutionaire taal die mij meer en meer afkeer doet krijgen van het Esperanto. Kan het niet op constructieve wijze?
Of het nu op constructieve wijze (zoals Jan van den Berghe dat zo onvolprezen doet), of op wat jij noemt :revolutionaire wijze (alsof dat negatief is) gebeurt, het zal altijd iets zijn met jullie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Afgelopen schoolvakantie gaf een collega van me les aan een Chinese hogeschool en tijdens zijn verblijf stuurde hij me af en toe enkele berichtjes. Het eerste wat hij schreef was juist dat hij er buiten de campus niets met Engels kon doen. Iedere keer als hij iets in de stad wou gaan eten of kopen, moest hij noodgedwongen een student meevragen. En vaak sprak die student dan ook nog eens een bijzonder belabberd taaltje... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook hier weer een oordeel van iemand die de Eo-beweging niet kent en aldus jammer genoeg de eigen onwetendheid pijnlijk openbaart. In tegenstelling tot wat u veronderstelt (want dat is het), is de Esperantobeweging geen gesloten maar juist een open beweging. Iedereen is er vrij te komen en te gaan, iedereen wat ook de politieke, sociale, godsdienstige of wijsgerige achtergrond moge wezen. Maar als u eerlijk met uzelf bent, moet u toch wel een beetje verwonderd zijn dat een taal die geen enkele staatssteun krijgt, niet kan terugvallen op een achterland, niet verbonden is met een economische of politieke macht, na 100 jaar nog altijd wordt gesproken, nog altijd wordt doorgegeven, nog altijd geestdriftige beoefenaars vindt. Er zijn meer Esperantisten dan er bijvoorbeeld IJslanders zijn, en dan heb ik het nog maar over mensen die het Eo goed beheersen en er ook regelmatig gebruik van maken. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vraag maar eens aan de Vlaamse gemeenschaps-, provincie- of gemeenteadministratie een document in het Engels. U zult onmiddellijk merken dat een andere taal hier dominant is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#348 | ||
|
![]() Citaat:
Denkt u nu echt dat wanneer de computertalen of de luchtvaart werden uitgevonden die personen bij hun eigen dachten: Laat ons die termen nu eens engels maken zodat we de wereld kunnen overheersen?! Die opinies, gekoppeld aan het enthousiasme waarmee u op de proppen komt, doen u overkomen als een fanaticus. Als ik de andere reacties op uw schrijven doorneem merk ik trouwens dat ik niet de enige ben. Als meertalige (min of meer perfect, mijn Nederlands is niet zo goed meer) neem ik er trouwens aanstoot aan dat ik verweten wordt een taalimperialist ben. Neen meneer, ik ben het pluralisme zelve, ik leer elke taal die belangrijk is in mijn leven. Het is echter U die steevast het Engels verwerpt en kleineert om een andere taal op te dringen.
![]() |
![]() |
#349 |
Vreemdeling
|
![]() Tiel malfacila ne estis, ĉu ne? Vere, Eo estas la plej facila lingvo en la mondo.
Kaj la plej Demokrata, la plej Ekonomia, la plej Fundamenta, la plej ekonomia solvo por la monda komunikadproblemo! Spijtig genoeg blijkt de Wiertzstraat hiervoor een beetje "DEF" te zijn! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, als ik het goed begrepen heb wordt het me kwalijk genomen dat ik geestdriftig ben over de achterliggende filosofie van het Eo alsook over de taal zelf? Tja, dan waren we indertijd in de Scouts waarschijnlijk allemaal gevaarlijke fanatiekelingen, want we droegen onze jeugdbeweging hoog in het vaandel. En dat er nog altijd zoveel jongeren over enthousiast zijn, doet bij u waarschijnlijk alle stoppen doorslaan. Misschien zult u zich nu haasten dat de vergelijking niet klopt en dat het zo niet moet worden gelezen, maar bij mij komt het zo over om uw eigen woorden eens aan te halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er betitelt u hier niemand als een "taalimperialist"; in een eerder bericht had ik een ander woord gebruikt en, rekening houdend met de verklaring die er later nog bij werd gegeven en de teneur van uw verdere berichten, lijkt me dit nog altijd toepasselijk. Maar, "taalimperialist", neen, dat heb ik u niet naar het hoofd geslingerd. Ook vergist u zich wanneer u stelt dat het Engels verworpen en gekleineerd wordt. Als u alles goed gelezen had, stel ik het gebruik van Engels in bepaalde beroepskringen en voor bepaalde doeleinden niet in vraag. En kleineren? Ik herinner me niet dat ik me minachtend over het Engels als dusdanig heb uitgelaten. Erop wijzen dat Engels een sterk idiomatische taal met een woordenschat van sterk gemengde oorsprong is op geen enkele wijze minachtend. Of mag men simpele taalkundige feiten niet meer vaststellen? Wel, is het mijn overtuiging dat het Engels om meerdere, door mij reeds uiteengezette redenen niet als in aanmerking komt om het ideale communicatiemedium te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#353 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#355 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Volgens mij valt het nog mee op de Vlaamse arbeidsmarkt. Dikwijls wordt er wel een goede kennis van het Engels gevraagd maar daar is op zich niets mis mee en is soms noodzakelijk voor een functie (in contact komen met anderstaligen). Toch moet men voorzichtig omspringen met dit soort zaken, taalkwesties liggen nogal gevoelig in Vlaanderen (we hebben immers de twijfelachtige eer gehad om aan de lijve te ondervinden tot wat het opdringen van een vreemde taal kan leiden (met onze franstalige imperialistische 'vrienden'!)). Vele Vlamingen hebben aan die Waalse overheersingsdrift nog altijd een (taal)trauma overgehouden. En zelfs de dag van vandaag moeten we nog altijd eerder het Frans wantrouwen dan het Engels, België is immers een kunstmatige constructie om Vlaanderen te kunnen verfransen (kijk maar naar de Vlaamse rand rond Brussel). Zolang België bestaat zullen de Walen Vlaams grondgebied inpalmen en verfransen! Daarom moet Vlaanderen een onafhankelijke staat worden! Slapende meerderheid der Vlamingen, ontwaak voor het te laat is aub
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In andere berichten hebt u kunnen lezen dat iemand die het Engels om bijvoorbeeld specifieke doeleinden nodig heeft er goed aan doet de taal te leren. Dit is echter een ander standpunt dan diegenen die zich haasten te stellen dat Engels hét wereldmedium moet worden in onze tijd. Het gaat om twee totaal andere zaken, en blijkbaar ziet u of wilt u het onderscheid niet zien. Ook dat is jammer. Aan de laatste zin van uw bericht ga ik maar stilzwijgend voorbij. Op persoonlijke uitvallen reageren is niet aan mij besteed, daar ik weet waarvoor ik sta en daarin de zekerheid heb dat ik naar waarheid handel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In dergelijke gevallen gaat het om een gerichte talenkennis. Het wordt echter anders wanneer men één bepaalde natuurlijke taal naar voor schuift als zijnde dé taal bij om het even welk communicatieschema. Dan gaan we afhellen naar een scheefgetrokken toestand waarbij één bepaalde taalgroep (of land) in een dominerende positie wordt geplaatst en de rest maar moet volgen. Hierdoor is het evenwicht verstoort en ontstaan er allerlei reflexen bij de in taalopzicht sterkere of dominerende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
Vreemdeling
|
![]() Dan Van Herpe schreef:
Citaat:
Anti-amerikaans is gewoon populair, ik word kotsmisselijk van dat schapengedrag. Sorry hoor, maar degenen die pro-Esperanto zijn, die hebben pas oogkleppen op. 100 keer liever Engels dan Esperanto !!!!!!! Eddy |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel de discussie rond taal en communicatie heeft slechts bijzonder weinig te maken met een of andere vorm van anti-Amerikanisme. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |