![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#341 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is uiteraard wel mogelijk dat staatsgrenzen die eeuwen en eeuwen meegaan, op den duur ervoor zorgen dat de mensen binnen die grenzen grotere en grotere affiniteiten voor elkaar, en kleinere en kleinere affiniteiten voor die erbuiten hebben, en dus "een volk" worden. Maar de noties "staat" en 'staatsterritorium" en "volk" zijn gescheiden noties. Staten bepalen geen volkeren. Ideaal gezien bepalen volkeren staten, maar dat is vaak het geval niet, om exact de reden die je daar aanhaalt. Het "Vlaamse Volk" kan dus wel degelijk bestaan, onafhankelijk van wat een Belgisch-Vlaamse structuur daarover "zegt", en dat volk kan zijn eigen symbolen en dergelijke hebben. In casu is dat de Vlaamse strijdvlag. En niet het etatistische symbool van een Belgische structuur, die er wel met opzet goed op lijkt maar niet hetzelfde is. |
|
|
|
|
|
|
#342 | ||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Wat willen "jullie" nu...? Citaat:
De Belgische opstand was bovendien geen nationalistische opstand tegen die "Hollandse bezetting of verovering". Het begon op de vooravond van de industriële revolutie als een proletarische opstand, en de bourgoisie heeft die mooi gekaapt en zich nadien in het rode fluweel gehesen. En de "blauwkieltjes" die de kastanjes uit het vuur haalden kwamen van de regen in de drop terecht....in het "liberale" België. De grote held van de revolutie, Lowie de Potter, was aanvankelijk zelfs zeer regeringsgezind....maar men wilde meer vrijheden in de geest van de Verlichting. En daarvoor was Willem net nog niet verlicht genoeg. Men wilde de Hollander Willem niet per sé weg, men wilde slechts dat hij wijze werd, aldus het gekende wijsje. En dan zou hij mogen blijven hebben. Achteraf beken hadden we het gewoon nog effe moeten "uitzweten". Willem had lering moeten trekken uit de opstand tegen de "keizer-koster" Jozef II en moeten weten hoe diep het katholicisme hier geworteld was, en hij bijgevolg aan de macht van de kerk niet had mogen raken. Maar ach, eigenlijk was die opstand louter reeds statistisch voorgeprogrammerd; tegen welke vorst zijn wij niet in opstand gekomen ? Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 16:25. |
||||
|
|
|
|
|
#343 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, die vlag kunnen ze niet koppelen aan de hedendaagse Vlaming.
|
|
|
|
|
#344 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De "autocratische dwingelandij" was van geen andere aard diegene die sinds eeuwen over ons regeerde en eigenlijk relatief bekeken nog misschien het minste "dwingend" van wat we daarvoor meemaakten.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 16:54. |
|
|
|
|
|
|
#345 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Hier was geen Frans leger aanwezig, in tegenstelling tot een Duits leger om verder te gaan op uw vergelijking. Zij die wilden aansluiten bij Frankrijk werden door de Franse koning wandelen gestuurd. Plus: de Franse driekeur die verscheen werd vlug vervangen door een Belgische.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 17:03. |
|
|
|
|
|
|
#346 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Dat zou historisch veel korrekter zijn !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#347 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Vind ik ook. Zuid- en Noord-Nederland. En dan eventueel in het Frans Belgique. We weten beiden waarom. Om uit te sluiten dat beiden ooit weer verenigd zouden worden.
Laatst gewijzigd door Weyland : 13 juli 2022 om 17:31. |
|
|
|
|
|
#348 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Historisch klopt jouw bovenstaande paragraaf heel zeker. Maar na WO II is er een nieuwe ordening gekomen van staten & hun grenzen. Met (zoals vroeger altijd was) als startpunt de laatst bepaalde linies tussen de beligeranten. Zeg maar : de positie waar ze de strijd staakten. Maar nieuw was dat staten elkaar wederzijds en bilateraal zijn gaan erkennen, dat er (eindelijk) een goed uitgewerkt internationaal recht kwam, dat er verdragsorganisaties kwamen met diezelfde lidstaten als enige leden. (Volkerenbond, later de United Nations). Specifiek voor W-Europa is dat de EU is ontstaan vanuit ons kleine Benelux initiatiefje van het EGKR. De EU is (wederom) een verdrag tussen lidstaten. Lidstaten vechten niet onderling om elkaar vliegen of territorium af te pakken. Nooit eerder in West Europa zijn bestaande landsgrenzen zo gerespecteerd, men gaat zelfs zover om unisono met 27 achter Spanje te gaan staan dat last had van een poging tot regionale coup door separatisten. Je kunt onmogelijk beweren dat in deze tijd landsgrenzen niet bepalend zijn voor wie tot het franse, of nederlandse, of italiaanse, spaanse of belgische volk behoort. En elk van de 27 gaat dat eenstemmig bevestigen als er toch eens wat separatisten in frankrijk willen beweren dat corsica een ander volk is dan fransen, of dat basken niet behoren tot het spaanse volk, of vergelijkbare shit bij ons of in nederland met de friezen, voorbeelden genoeg. Jij redeneert vanuit je standpunt dat structuren, landen, eender welke menselijke samenlevingsvorm enkel relevant is vanuit jouw interesse, waardering, persoonlijke utiliteit (vooral dit) en wat jij 'je persoonlijke clan' noemt. Dat is leuk voor gezellig aan den toog over te kletsen, maar verder van geen praktisch nut. We hebben een onderling vastgelegde en onderling erkende rechtsorde, en die beslist. En ja, wie als Belg graag thuis rondloopt in Lederhose omdat zijn bompa van Tirol is maar hijzelf in België is geboren en in Woareghèm woont, die is Belg. Lid van het Belgische volk, en Vlaming door zijn woonst binnen België. Citaat:
Het zou me verwonderen als Hillbilly uit de Apalachen veel affiniteit (klein of groot) met een New Yorker heeft. Toch zijn ze alle 2 leden van het amerikaanse volk. Citaat:
In minder geciviliseerde streken zoals het MO durven ze al wel eens een Sadammeke gaan doen in Koeweit bijvoorbeeld. Plots kregen die mensen te horen dat ze de dertiende provincie waren van Irak en dat ze Irakezen waren. Citaat:
En ja, absoluut zelfs, het Vlaamse volk heeft in '73 via haar volksvertegenwoordigers als symbolen een volkslied, een vlag en een feestdag gekozen. Citaat:
Onze eigenste Vlaamse volksvertegenwoordigers in het Vlaams parlement hebben het voorstel van Evrard Raskin bij grote meerderheid in de vuilbak gesmeten omdat ze er niks van moesten weten en een historisch correct alternatief met even grote meerderheid gekozen. Ter info : in die dagen 'woog' Volksunie ongeveer 15%, al de rest was tegen. Je gaat jezelf toch niet belachelijk maken door te gaan beweren dat 15% van de Vlaamse volksvertegenwoordigers zou mogen hun obsessie opdringen aan de andere 85% en dat dan gaan voorstellen als een valabel symbool voor allen ? |
|||||
|
|
|
|
|
#349 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Waarbij ik de vraag stel of dit de oorlogse kleuren zijn van de Rex-vlag, en of dat die zoals de Deltavlag van het VNV ook voor de oorlog geen andere kleuren had.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 17:49. |
|
|
|
|
|
|
#350 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is te gemakkelijk om te zeggen dat 'wij het nog wat moeten uitgezweet hebben'... Zo werkt de dynamiek van ontevredenheid, verzet, burgerverzet, gewapend verzet en tenslotte opstand niet. Willem heeft het zijn tegenstanders gemakkelijk gemaakt, en zorgde ervoor dat liberale en dus anti-Paapse notabelen samen met de toen almachtige kerk die de stem van de gewone man stuurde tegen hem in het harnas joeg. Hij blijft deels een mysterie : in sommige zaken een visionair en in andere domeinen lijkt het wel een autist die niet buiten zijn eigen muren raakte. Bijsturen kon hij niet (of hij zag er zelfs de dwingende noodzaak niet van in...) en dat verklaart denk ik zijn korte periode en zijn triestige exit. Edit : dit heeft uiteraard niets van zien met een referendum over hereniging. Maar je kunt toch samen met mij voorstellen dat er uit geen enkel van de twee betrokken landen ook maar enige politieke vraag/politiek initiatief terzake komt ?
Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 juli 2022 om 18:00. |
|
|
|
|
|
|
#351 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Gelukkig hebben de Belgische machthebbers de Schelde weten vrij te kopen in 1863 en het anti-Hollandse vernis van de Brabançonne weggehaald. Een belangrijke stap naar een normalisatie van onze diplomatische verhoudingen, dat nog steeds een hele tijd zou duren. Laatst gewijzigd door Weyland : 13 juli 2022 om 18:06. |
|
|
|
|
|
|
#352 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Eigenlijk zeg je hier dat de opstand die idd met zeer beperkte middelen begon door de dwingeland militair zou zijn neergeslagen zonder externe hulp en DUS dat dit de dwingeland enige legitimiteit zou gegeven hebben ? Citaat:
Eén voordeel is onbetwistbaar : nu beslissen we zelf. Het is niet langer een Pruisische opportunist tot in de kist die moest knielen voor Napoleon en die zijn eigen koninkrijkje wou die voor ons beslist. |
||
|
|
|
|
|
#353 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Een niet te onderschatten struikelblok is van semantische aard: door de naamsverandering van ons land weten wij niet meer dat we OOK Nederlanders zijn, tenzij men zijn geschiedenis kent. Maar zelfs dan kan nationale identiteit gevoelsmatig bepaald worden in de onderbuik in de plaats van in het hoofd door historisch besef. Ik denk hier bijvb. aan het Oosten die toch enigszins geschiedkundig onderlegd is maar desondanks tot tegengestelde meningen komt dan ikzelf. Flamingant of Belgicist zijn verwordt dan tot het supporteren voor een bepaalde voetbalklub. En zijn eigen ploeg is altijd de beste en daar is nooit een rationeel argument tegen in te brengen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#354 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Hier een ludiek filmpje van de Nederlandse schooltelevisie over de koning-koopman.
https://youtu.be/dwhgeDN2eg8 |
|
|
|
|
|
#355 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Dat werd allemaal geregeld volgens de toen gangbare "legitieme" principes . Intussen hebben die gelukkig wel een andere invulling gekregen. Het enige dat ik wilde duidelijk maken, is dat dat als het Franse leger en niet zou zijn geweest, de Belgische opstand van dezelfde orde zou zijn geweest als die ten tiide van de Verenigde Nederlandse Staeten: een randbemerking in de geschiedenis. Citaat:
1848 was trouwens ook een revolutiejaar, en een etappe in de moeizame weg daarnaar. Maar toen bleven de dwingelanden - om uw woord terug te gebruiken -schoontjes in hun fluwelen zadel zitten. Het doet me denken naan de eens onderdrukte Joden die nu zelf onderdrukker spelen. Zo werden door de Belgische "dwingelanden" in de jaren 1830-40 de revolutionairen, republikeinen en orangisten onderdrukt. De zo geroemde liberale grondwet bleek lange tijd niet meer dan een vodje papier. Bijvb. : De persvijheid was zo groot dat Karl Marx het land werd uitgewezen. Citaat:
Alleen leven we nu in een gevierendeeld land en verliezen we in Brussel binnenkort anderhalf miljoen taalgenoten. Na de scheiding kwamen de revolutionairen van het eerste uur echter vlug tot inkeer. Depotter wou eigenlijk terug een hereniging omdat men iets later "in het noorden nog meer vrijheid had." Maar toen was het te laat. De gebeurtenissen volgden mekaar in razendsnel tempo op.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 18:54. |
|||
|
|
|
|
|
#356 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 juli 2022 om 18:38. |
|
|
|
|
|
|
#357 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Willem II deed het toen wel in zijn broek en tekende maar de nieuwe grondwet die het parlement de baas maakte.
|
|
|
|
|
|
#358 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is uw volste recht van te fantaseren en dromen over één gemaakte Nederlanden maar er is echt geen behoefte aan. |
|
|
|
|
|
|
#359 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Als men een dubbeltje op de grond van de geschiedenis ooit is het onmogelijk te voorspellen welke kant het gaat uitrollen. Net zoals men ten tijde van Eilips II hervormingen wilde, en ook toen ging het om de godsdienst(vrijheid). Toen waren we echter vertrokken, niet met een revolutie van enkele weken, maar met een oorlog die 80 jaar zou duren....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 19:44. |
|
|
|
|
|
|
#360 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=23 EN https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=220
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juli 2022 om 19:58. |
|
|
|
|