Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2024, 13:47   #341
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

HLN komt daar ook met nen schonen af, ... ik citeer even

Onze onderzoekscel kon de verzegelde PV’s inkijken die werden opgemaakt na de sluiting van de stembureaus. Hoeveel volmachten werden er écht gebruikt? En waar ging het fout?

Dus wat journalisten, hebben de verzegelde (dus geheime of toch deel uitmakend van een geheim onderzoek) kunnen inkijken, ... allee goed dat we dat weten,

Dat onderzoek kan dus ook meteen op het groot vuil want het zal al aaneenhangen van de procedure fouten want jan piet, pier en klaas hebben er in kunnen rondneuzen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 14:08   #342
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Onze onderzoekscel kon de verzegelde PV’s inkijken die werden opgemaakt na de sluiting van de stembureaus. Hoeveel volmachten werden er écht gebruikt? En waar ging het fout?

Dus wat journalisten, hebben de verzegelde (dus geheime of toch deel uitmakend van een geheim onderzoek) kunnen inkijken, ... allee goed dat we dat weten,

Dat onderzoek kan dus ook meteen op het groot vuil want het zal al aaneenhangen van de procedure fouten want jan piet, pier en klaas hebben er in kunnen rondneuzen.
Allez, het geheim vh onderzoek is al geschonden nog voor het goed en wel begonnen is. "Leve België".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 17 oktober 2024 om 14:16.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 14:23   #343
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Operatie volmacht is precies een beetje uit de klauwen aan het lopen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 14:27   #344
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Operatie volmacht is precies een beetje uit de klauwen aan het lopen.
Spijtig dat je maar 1 volmacht meer mag hebben, anders zou je een deal kunnen maken met een WZC, en de oudjes krijgen dan een kleine toelage.
Oud 17 oktober 2024, 14:51   #345
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Allez, het geheim vh onderzoek is al geschonden nog voor het goed en wel begonnen is. "Leve België".
Ongelofelijk.

Dus:

1) Iemand bij het gerecht heeft gelekt.
Die persoon weet nochtans wat voor gevolgen dat heeft.
Is dit trouwens geen reden tot nietigheid?

2) HLN weet dat natuurlijk ook.
Die zouden dan in dergelijk geval later met een uitgestreken gezicht zeggen dat het toch wel erg is dat iemand vrijuit gaat wegens procedurefouten.

Het is ook vreemd dat de aantallen volmachten heel de tijd lijken te fluctueren.
Eerst werd er gezegd honderden.
Toen ik berekende dat je er toch wel minimum 508 nodig hebt, maar om zeker te zijn toch wel 1.000, werden het er plots rond de 1.000.
Wat later diezelfde dag verschillende honderden.
Nu is het weer 1.700+, wat overeenkomt met mijn schatting, dat je minimum tussen de 1.000 en 2.000 zou doen, omdat je op het moment van de verkiezingen nog niet weet hoeveel FN er zou te weinig hebben voor een absolute meerderheid.
Maar van die 1.700+ weten we nog steeds niet hoeveel er ook van Forza Ninove waren.
We weten dat de burgemeester zei dat het bij haar partij maar om 15 zou gegaan zijn, maar we weten niet hoeveel het er waren van andere partijen.
FN wordt constant genoemd, maar zijn die volmachten wel van die partij?
De stemming is geheim, dus zou je moeten kunnen aantonen dat de personen die de volmacht kregen aan FN kunnen gelinkt worden, of het zou moeten om valse volmachten gaan, maar dan moet je opletten dat zo iemand geen volmacht aan iemand anders geeft, of het bedrog kan uitkomen als die andere zich naar het kiesbureau begeeft.
Stel dat van die 1.700+ er 1.000 van Forza Ninove sympathisanten waren, dan zou je ook 1.000 handlangers nodig hebben, want iedereen mag maar één volmacht hebben.
Dat is toch ook al moeilijk om op poten te zetten.
Tenzij dat er dan weer mensen zouden zijn die meerdere volmachten hadden en die gebruikt hebben. Maar dan zou dat normaal gezien moeten ontdekt worden in de stembureaus.
Er kan ook één zo'n volmachtgever aan meerdere gevolmachtigden geweest zijn, maar opnieuw zou dat moeten ontdekt geweest zijn in de stembureaus.

Het is allemaal heel vreemd, en het lijkt mij enorm moeilijk om zo te foefelen.
Volmachten over 1.000 mensen spreiden betekent dat je 1.000 handlangers hebt, wat toch enorm veel is.
Mijn vermoeden is dan ook dat er zaken verzwegen worden.
Forza Ninove had blijkbaar veel volmachten, maar ik vermoed dat er bij die andere partijen ook tussen zitten die er veel hadden.
De pers focust alleen op Forza Ninove, en daardoor krijg je als lezer/luisteraar/kijker de indruk dat het allemaal bij hen zit, maar dat weet je dus niet, want de pers geeft geen evenwichtige indruk van de zaak.

EDIT: de titel zegt nu 1.618, terwijl in de tekst van het artikel 1.700 staat.
Allemaal vreemd...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 17 oktober 2024 om 15:18.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 15:00   #346
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is er iemand met een abo op het Nieuwsblad die de tekst van dit artikel wil quoten aub ?

Citaat:
Waarom niemand klacht indient in Ninove: “We weten hier allemaal wat er met die N-VA-verkozene is gebeurd”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241016_97152258

Angstcultuur omwille van itimidatie daar in Ninove blijkbaar...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 15:06   #347
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Is er iemand met een abo op het Nieuwsblad die de tekst van dit artikel wil quoten aub ?

(Om alle misverstanden te vermijden: ik heb geen abo op Het Nieuwsblad. Gewoon even gratis account gemaakt)

Citaat:
Geen enkele Ninoofse partij is nu geneigd om een klacht in te dienen die tot een herverkiezing zou kunnen leiden, dat blijkt uit een rondvraag van het Nieuwsblad. Daarbij speelt de angst voor intimidatie door Forza Ninove een grote rol.

Terwijl het parket een strafrechtelijk onderzoek voert naar verkiezingsfraude in Ninove, is er nog geen klacht ingediend die tot een herverkiezing zou kunnen leiden. Daarover kan niet het gerecht, maar enkel de Raad voor Verkiezingsbetwisting beslissen. En daarvoor moet er eerst een verkiezingskandidaat een klacht indienen bij die Raad. En dat is vooralsnog niet gebeurd. En dat moeten we ook niet onmiddellijk verwachten, zo blijkt uit een rondvraag.

“Je moet de man of vrouw maar vinden die de moed heeft om klacht in te dienen tegen Forza”

Toekomstig oppositielid

Ninove

Uittredend burgemeester Tania De Jonge (Positief Ninove) wacht het strafrechtelijk onderzoek af. Andere kandidaten van verschillende partijen getuigen dat zelfs bij een strafrechtelijke veroordeling wegens verkiezingsfraude zij niet geneigd zijn om klacht neer te leggen. En daarbij speelt de angst voor intimidatie door Forza Ninove een grote rol, zo getuigen zij.

“Linkse rat”

“Niemand staat te springen om klacht in te dienen”, zegt een verkozen kandidaat uit Ninove die enkel anoniem wil getuigen. Aangezien hij niet tot Forza Ninove behoort – die de absolute meerderheid haalde – omschrijft hij zichzelf als een “toekomstig oppositielid”. “Of er volmachten geronseld zijn is moeilijk te bewijzen, maar ik ga er wel vanuit dat er vervalst zijn. Maar dan nog moet je kunnen bewijzen dat die een verschil hebben gemaakt in de uitslag.”

“Wie klacht durft indienen, pleegt politieke zelfmoord en wordt voor zes jaar een ‘rat’ voor Forza”

Toekomstig oppositielid

Ninove

Maar wat nog meer dan de moeilijke bewijslast speelt, is de angst voor intimidatie, zo getuigt de kandidaat. “Je moet de man of vrouw maar vinden die de moed heeft om klacht in te dienen tegen Forza. Wie dat durft, pleegt politieke zelfmoord en is voor zes jaar lang een rat voor Forza. Die vrees is reëel”, getuigt de man. “We weten in Ninove allemaal wat er met Joost Arents is gebeurd.” (Lees verder onder de foto)

De man verwijst naar de lastercampagne van zes jaar geleden tegen “linkse rat” Joost Arents. Die liep als N-VA-verkozene van de oppositie over om de andere Ninoofse partijen aan een meerderheid te helpen tegen Forza Ninove. Sindsdien liet Forza Ninove geen gelegenheid onbenut om Arents als ‘rat’ te portretteren op sociale media. De man – die ook werd uitgescholden op straat en politiebescherming moest aanvragen – besloot deze keer niet meer op te komen. “Als je de stem van de Ninovieters negeert, is het normaal dat mensen gefrustreerd raken, maar ik heb nooit opgeroepen tot geweld”, zo reageerde Forza-kopman Guy D’haeseleer op de lastercampagne tegen Arents begin deze maand in Humo. Woensdag wenste D’haeseleer niet te reageren.

Individuele klacht

Het “toekomstig oppositielid” vertelt zelfs hoe hij een andere kandidaat die wel overweegt om klacht in te dienen op andere gedachten probeert te brengen. “Enerzijds zeg ik: chapeau om het te durven. Anderzijds waarschuw ik die kandidaat dat die binnen zes jaar politiek niet meer bestaat als die klacht indient, zoals Arents.” Ook bij een andere partij getuigt een kandidaat over die vrees. “Zelfs al komt het gerecht met een strafrechtelijke veroordeling, ben ik niet geneigd een klacht in te dienen.” Voor nog een andere kandidaat speelt die angst niet. Die betrokkene is simpelweg niet geneigd om klacht in te dienen omdat die “de bladzijde wil omdraaien”. “Maar ik weet dat die vrees voor laster wel bij anderen speelt.”

Dat volgens de wet enkel een individuele kandidaat klacht kan indienen, stuit op onbegrip bij een van de getuigen. “Dat maakt ons als individu kwetsbaar om geviseerd te worden, terwijl dat veel minder is wanneer je als partij klacht zou kunnen indienen.”
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 15:08   #348
De gemuilkorfde

Standaard

Daarbij stel ik mij de vraag: als men klacht wenst in te dienen, is dit op naam of kan dit ook anoniem?
Indien dat ook anoniem kan, dan is heel dat artikel een verzinsel om de werkelijke reden van het niet indienen van een klacht door andere partijen te verdoezelen.
Oud 17 oktober 2024, 15:19   #349
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
(Om alle misverstanden te vermijden: ik heb geen abo op Het Nieuwsblad. Gewoon even gratis account gemaakt)
Haha, wat gaan ze der nog allemaal bij sleuren om van de man een baarlijke duivel te maken?

Lachen, gieren, brullen!
Oud 17 oktober 2024, 15:22   #350
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ongelooflijk maar waar ?
HLN is aan z'n eerste "verkeerde communicatie" niet dood.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 15:24   #351
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ha de rat van Ninove.

Nva ging vorige keer in de oppositie zitten maar de rat besliste op zijn eentje om toch in de coalitie te stappen en zo Tania aan een meerderheid te helpen, tegen de richtlijnen van zijn partij in.
Nu ja, de rat moest nog één postje van 6 jaar hebben en dan kon hij op pensioen.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 17 oktober 2024 om 15:27.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 15:37   #352
dalibor
Banneling

Standaard

Citaat:

Inderdaad. Forza Ninove en zijn horden zijn een beetje een lokale maffia.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 15:38   #353
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Gij woont in Ninove ??

Citaat:
Oud 17 oktober 2024, 15:41   #354
dalibor
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Gij woont in Ninove ??
We gaan voortaan alleen nog iets posten over gemeenten waar we wonen.

Ik doe dan Antwerpen. Welke gemeente doe jij?

Laatst gewijzigd door dalibor : 17 oktober 2024 om 15:41.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 15:41   #355
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zulke intimidatie past beter bij de siciliaanse maffia dan in een Vlaams stadje.

Dat verkozenen zoveel druk ervaren dat ze gedwongen zijn hun mond te houden uit lijfsbehoud is ongezien in de gemeentepolitiek.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2024, 15:43   #356
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We gaan voortaan alleen nog iets posten over gemeenten waar we wonen.

Ik doe dan Antwerpen. Welke gemeente doe jij?

Ah ok, t'is "van horen zeggen", dus

Citaat:
Oud 17 oktober 2024, 15:44   #357
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zulke intimidatie past beter bij de siciliaanse maffia dan in een Vlaams stadje.

Dat verkozenen zoveel druk ervaren dat ze gedwongen zijn hun mond te houden uit lijfsbehoud is ongezien in de gemeentepolitiek.
Ook "van horen zeggen" ??

Citaat:
Oud 17 oktober 2024, 16:08   #358
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die volmachten gaan geen invloed hebben op de verkiezingsuitslag. Het is nog zelfs niet bij het comite aangeklaagd, het zit zuiver op strafrechtelijk niveau.
De persoon of personen die eventueel schuldig bevonden worden dat is wat anders.
Ik moet mijzelf corrigeren: 7% van de stemmen is per volmacht uitgebracht.
Dat is abnormaal hoog.
Oud 17 oktober 2024, 16:15   #359
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De anonieme getuige in het artikel is degene die de potentiële aanklager onder druk zet om het niet te doen. Hij zegt dat zelf.

En die (ex-)N-VA-er kan misschien eens aan bijv. Theo Francken gaan vragen wat intimdatie en naambesmeuring betekenen. En dat komt van de andere kant.
Oud 17 oktober 2024, 16:20   #360
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik moet mijzelf corrigeren: 7% van de stemmen is per volmacht uitgebracht.
Dat is abnormaal hoog.
Het is hoog volgens HLN, maar abnormaal hoog?
Dat kan geen argument zijn.
Wat je moet aantonen is fraude en/of ronselen.
Blijkbaar zouden er 4 doktersbriefjes verdacht zijn (dat is ten minste de info die we tot hiertoe hebben), daarmee kun je geen 1.000 stemmen uitbrengen.
We moeten trouwens niet zomaar veronderstellen dat al die volmachten voor Forza Ninove waren, evenmin dat die verdachte doktersbriefjes voor die partij waren.

Ik denk niet dat ze fraude zullen kunnen aantonen, ook al door het geheim van het onderzoek.
Ze gaan het op ronselen gooien, en dan zal het een juridisch gedoe worden wanneer het precies ronselen is.
Ze gaan dan natuurlijk proberen dat aan Guy D'haeseleer persoonlijk te doen kleven, want als hij daarvan beschuldigd wordt kan hij afgezet worden.
Dan behoudt Forza Ninove nog altijd de overwinning, maar dan moet iemand anders van die partij burgemeester worden, de tweede meest voorkeurstemmen, Ilse Malfroot.
Op die manier maken ze dan Guy D'haeseleer compleet zwart, en moet iemand die het waarschijnlijk minder goed kan uitleggen burgemeester.

Of ze zoeken nog altijd een manier om herverkiezingen uit te lokken, maar dat lijkt mij moeilijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be