Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2007, 16:23   #341
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zoals er in 1830 een hogere overheid bestond, namelijk Nederland.
Niet hetzelfde want het VKN was eigenlijk een unitaire staat (in het voordeel van de "Hollanders" weliswaar) en stond dus niet als toezichthoudende overheid boven het afscheidende "België" want staatkundig gezien bestond die entiteit niet.

Trouwens als ik mijn geschiedenislessen goed herinner heeft deze "toezichthoudende overheid" wel degelijk geprobeerd op te treden
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 16:25   #342
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
'T is niet omdat er eens een docuprogramma verschijnt en omdat bij communautaire kwesties de Vlamingen door de pers als separatisten worden verweten dat dit ook ten volle leeft onder de bevolking...
Sorry, maar zo'n uitspraak kan alleen maar komen van iemand die Brussel en Wallonië slechts kent vanuit de Vlaamse pers....
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 16:27   #343
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ben jij eigenlijk zelf voor de onafhankelijkheid. Sorry.
Persoonlijk niet neen. Ik denk dat ik tot het meerendeel van de Vlaamse bevolking behoor die momenteel nog niet direct voor onafhankelijkheid te vinden is.

Wel ben ik Vlaamsgezind en voor een doorgedreven federalisering, het afschaffen van de faciliteiten en respect voor de rechtvaardige Vlaamse eisen (BHV).

Let op ik heb ook geen overmatige voeling met België ik zou evengoed in een Vlaamse staat kunnen leven (zolang het geen "Hollandse" is; zie andere thread ) doch voor onafhankelijkheid ben ik (nog) niet te vinden.
Oud 9 augustus 2007, 16:27   #344
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Sorry, maar zo'n uitspraak kan alleen maar komen van iemand die Brussel en Wallonië slechts kent vanuit de Vlaamse pers....
En jij hebt de wijsheid in pacht?
Oud 9 augustus 2007, 16:32   #345
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En jij hebt de wijsheid in pacht?
Langs geen kanten hoor. Sorry als het zo op jou overgekomen is.

Ik wil alleen duidelijk maken dat de scheiding van België wel degelijk leeft bij de meeste Walen en Brusselaars, en sterk. Elke waarnemer zal je dat bevestigen. Neem voor het gemak gewoon eens enkele kranten van de laatste drie maanden door.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 16:38   #346
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat is theorie... Qua gehuchten en straten ben ik trouwens akkoord... doch als een hele groep gemeenten dit wil doen is het internationaal recht vaag. Separatisme is trouwens niet expliciet erkend onder het internationaal recht. Dat dit wel zo zou zijn is een fabeltje. Het zelfbeschikkingsrecht der volkeren is op dit vlak nooit algemeen aanvaard geworden... tenzij wanneer het in een specifiek geval politiek gezien in jouw voordeel was.

De praktijk laat evenwel zien dat er genoeg separatistische bewegingen binnen separatistische bewegingen zijn... kijk maar naar Kosovo, Bosnië, Moldavië, Georgië waar er gebieden zich willen afscheuren van de fagescheurde omdat ze etnisch en cultureel gezien tot een ander gebied behoren/willen behoren.

Mijn punt is dat als je je afscheid, alle regels wegvallen. Je kan je vreedzaam afscheiden met een ordentelijke boedelverdeling (bijvoorbeeld Tsjechië en Slovakije) of niet vreedzaam... En de niet variant komt vaker voor dan het ordentelijke.

Trouwens als het over erkenning van onafhankelijkheid en grenzen door andere landen gaat dan is het primaat de politieke belangen van de andere landen om al dan niet te erkennen en niet een internationale rechtstheorie. Of een fait acoompli achteraf.

Deze staat momenteel nog altijd ook onder toezicht van een andere hogere overheid hoor... namelijk BELGIË.
Man... je doet zo moeilijk over iets wat eenvoudig en zonneklaar is. Je vermogen om problemen uit je duim te zuigen is verbazingwekkend. Als een afscheidende etnie in een multinationaal land een eigen deelstaat heeft, gebeurt die afscheiding langs de erkende administratieve grenzen van zo'n deelstaat, en alle etnische minderheden binnen worden gewoon meegenomen. Kijk bv. naar de etnische Russen die de grensstreek met Rusland bewonen in Estalnd, Letland, Oekraine, Kazakstan (1/3 van de bevolking van dat land!!!), of etnische Azeri's in Rusland, of de etnische Kazakken in Rusland en Oezbekistan, of de etnische Tadzjieken in Oezbekistan. Er is evenmin sprake van afscheuring van gemeenten als deze door vrij recente inwijkelingen uit een andere etnie worden bewoond, zoals de Brusselse Rand. Als Vlaanderen zich democratisch afscheurt van Belgie, heeft de internationale gemeenschap geen andere keus dan de nieuwe werkelijkheid te aanvaarden. Ook Wallonie heeft er geen baat bij als de Rand zich niet koest houdt. Dit zou Vlaanderen immers de kans geven om de grens tussen Vlaanderen en Wallonie in zijn voordeel in twijfel te trekken.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 16:53   #347
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk niet neen. Ik denk dat ik tot het meerendeel van de Vlaamse bevolking behoor die momenteel nog niet direct voor onafhankelijkheid te vinden is.

Wel ben ik Vlaamsgezind en voor een doorgedreven federalisering, het afschaffen van de faciliteiten en respect voor de rechtvaardige Vlaamse eisen (BHV).

Let op ik heb ook geen overmatige voeling met België ik zou evengoed in een Vlaamse staat kunnen leven (zolang het geen "Hollandse" is; zie andere thread ) doch voor onafhankelijkheid ben ik (nog) niet te vinden.
Dus je kiest liever voor een Fanse staat dan voor een Nederlandse staat,
heb ik dat goed begrepen?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 17:04   #348
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Better the devil you know...
Oud 9 augustus 2007, 17:05   #349
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Langs geen kanten hoor. Sorry als het zo op jou overgekomen is.

Ik wil alleen duidelijk maken dat de scheiding van België wel degelijk leeft bij de meeste Walen en Brusselaars, en sterk. Elke waarnemer zal je dat bevestigen. Neem voor het gemak gewoon eens enkele kranten van de laatste drie maanden door.
De reportage die Franstalig Belgique uit de bol deed gaan werd idd NIET gemaakt door de VRT.

En dit werd ook niet geschreven door een Vlaming:

Citaat:
Publicatie: 19 mei 2007

Christophe Deborsu
De Standaard
- 14 mei 2007

De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst.

Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.
Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land.

Twee eeuwen geleden, begon de breuk met een protestactie van een dertigtal jongeren na een operaopvoering op 25 augustus 1830. Door de onhandige reactie van Willem werd het lot van België in 33 dagen bezegeld, tot aan de aftocht uit Brussel van het Nederlandse leger.

Belgen zijn efficiënt als het om te scheiden gaat.

In 1830 speelde de pers een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen.
Ik maakte onlangs een reportage over het thema: "Is het tv-journaal geloofwaardig?" Ik illustreerde de betrekkelijkheid van de journalistieke waarheid door mensen op straat in Charleroi te interviewen op twee verschillende manieren. Eerst vroeg ik alleen: "Vindt u dat België één moet blijven?" Antwoord eenduidig positief. Daarna stelde ik telkens 15 �* 20 vragen. Ik confronteerde de voorbijgangers met een - twijfelachtige - argumentatie ten gunste van een onafhankelijk Wallonië. Voorbeeld: "Wordt het niet tijd dat onze fierheid primeert en dat we onze eigen weg gaan in plaats van ons voortdurend te laten bestempelen als profiteurs, luieriken, enz..." In 11 van de 12 interviews slaagde ik er toen in de mensen te laten zeggen dat onafhankelijkheid misschien de beste oplossing was voor Wallonië.

Het experiment bezit geen wetenschappelijke waarde. Maar het toont aan hoe snel een mening evolueert. Ik hoop noch zeg dat zo'n proces na 10 juni begint. Maar het kan vlug gaan. Misschien even vlug als 177 jaar geleden.

(Deborsu is dezelfde journalist die het Brabançonne-incident met Leterme uitlokte.)
Oud 9 augustus 2007, 17:11   #350
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik noem dat 'verbelziekt' zijn.

Amsterdam heeft die ziekte op magistrale wijze alzo gedefinieerd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amsterdam

Blijkbaar kunnen sommige Vlamingen het nog steeds niet verkroppen dat zevan 1815 tot 1830 onder Nederlandse invloedsfeer of macht gebukt zijn gegaan. 15 jaar gaat je niet in je koude kleren zitten en een dergelijke frustratie moet wel tot Hollanderhaat leiden. De zachte balsum van de Frantaligen heeft deze wond nog steeds niet kunnen helen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 augustus 2007 om 17:12.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 17:19   #351
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Kijk, ik zou perfect kunnen leven in een Vlaamse onafhankelijke staat. Ik wil mijn eigenheid behouden en wil daarom niet tot Nederland behoren. Wij Vlamingen gaan immers in een "Groot Nederlandse" constructie - wat blijkbaar bij een aantal posters een natte droom is - niks in de pap te gaan brokken hebben. 6 miljoen tegen 16 miljoen betekent dat je politiek gezien in de massa zal verzuipen en de Nederlanders kunnen op basis van hun overgewicht alles gewoon doordukken. Een dergelijke constructie gaat voor de Vlaming geen enkele meerwaarde hebben ten opzicht van een onafhankelijke staat.
Oud 9 augustus 2007, 18:43   #352
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Kijk, ik zou perfect kunnen leven in een Vlaamse onafhankelijke staat. Ik wil mijn eigenheid behouden en wil daarom niet tot Nederland behoren. Wij Vlamingen gaan immers in een "Groot Nederlandse" constructie - wat blijkbaar bij een aantal posters een natte droom is - niks in de pap te gaan brokken hebben. 6 miljoen tegen 16 miljoen betekent dat je politiek gezien in de massa zal verzuipen en de Nederlanders kunnen op basis van hun overgewicht alles gewoon doordukken. Een dergelijke constructie gaat voor de Vlaming geen enkele meerwaarde hebben ten opzicht van een onafhankelijke staat.
De zaak voorstellen alsof er 16 mln. Nederlanders en 6 mln. Vlamingen zullen zijn in de Verenigde Nederlanden is een (on)bewuste manipulatie van de werkelijkheid. Nederland noch Vlaanderen zijn totaal homogeen. Ze bestaan elk uit regio's die allemaal een eigen identiteit hebben. De bevolking van geen enkele regio vormt in het Nederlandse taalgebied de meerderheid en kan daardoor al de andere groepen niet domineren. Wat de dominantie door de centrale staat betreft, is deze te voorkomen door de bevoegdheidsverdeling. Neem het voorbeeld van de VS. In sommige staten hebben ze er geen doodstraf, in sommige wel (in dit laatste geval bepaalt de staat zelf hoe deze wordt uitgevoerd) en de centrale staat heeft er niets over te vertellen. Het ziet ernaar uit dat de staten in de VS afzonderlijk gaan bepalen of ze het homohuwelijk willen invoeren. En zo kun je doorgaan. Kun je aantonen, behalve je mechanische vergelijking 16 > 6 die kant noch wal raakt, dat het huidige Vlaamse Gewest iets heeft te vrezen van zijn noorderbuur na het aangaan van een staatsverband?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 9 augustus 2007 om 18:43.
Oud 9 augustus 2007, 19:02   #353
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
De zaak voorstellen alsof er 16 mln. Nederlanders en 6 mln. Vlamingen zullen zijn in de Verenigde Nederlanden is een (on)bewuste manipulatie van de werkelijkheid. Nederland noch Vlaanderen zijn totaal homogeen. Ze bestaan elk uit regio's die allemaal een eigen identiteit hebben. De bevolking van geen enkele regio vormt in het Nederlandse taalgebied de meerderheid en kan daardoor al de andere groepen niet domineren. Wat de dominantie door de centrale staat betreft, is deze te voorkomen door de bevoegdheidsverdeling. Neem het voorbeeld van de VS. In sommige staten hebben ze er geen doodstraf, in sommige wel (in dit laatste geval bepaalt de staat zelf hoe deze wordt uitgevoerd) en de centrale staat heeft er niets over te vertellen. Het ziet ernaar uit dat de staten in de VS afzonderlijk gaan bepalen of ze het homohuwelijk willen invoeren. En zo kun je doorgaan. Kun je aantonen, behalve je mechanische vergelijking 16 > 6 die kant noch wal raakt, dat het huidige Vlaamse Gewest iets heeft te vrezen van zijn noorderbuur na het aangaan van een staatsverband?
Terug de "17 provincieën" in ere herstellen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 19:33   #354
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, ik zou perfect kunnen leven in een Vlaamse onafhankelijke staat. Ik wil mijn eigenheid behouden en wil daarom niet tot Nederland behoren.
Citaat:
Wie liever tot 'the devil' wil behoren speelde zijn eigenheid nochtans al veel langer kwijt....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 augustus 2007 om 19:34.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 19:35   #355
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Terug de "17 provincieën" in ere herstellen.
Wat minder provincies lijkt me efficienter.
Oud 9 augustus 2007, 20:09   #356
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wij Vlamingen gaan immers in een "Groot Nederlandse" constructie - wat blijkbaar bij een aantal posters een natte droom is - niks in de pap te gaan brokken hebben. 6 miljoen tegen 16 miljoen betekent dat je politiek gezien in de massa zal verzuipen en de Nederlanders kunnen op basis van hun overgewicht alles gewoon doordukken.
En toch vinden sommige Vlamingen het (nog) normaal dat een minderheid een meerderheid kan tegenhouden?

Theoretisch zou je gelijk kunnen hebben, maar...
Nederland is geen politiek-bedrijven gewoon waar het algemeen belang totaal wijkt voor de partij en de belangen van Vlaanderen en Nederland zijn zeer sterk gelijklopend.

Trouwen, de twee kunnen nog steeds in een confederatie samen en dus overeenkomen wat samen wordt beslist en wat niet.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be