Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2006, 21:27   #341
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Moet ik nu onder de indruk zijn van uw spierballengerol? Kif Kif èn de Cel Diversiteit van de VRT mogen wat mij betreft in dit specifieke geval bepalen wie het meest in aanmerking komt voor dat project. Waarom niet? Is er volgens u iemand beter geplaatst om dat te bepalen?
Dan mag een werkgever iets gelijkaardigs ook bepalen, maar dan niet in naam van de diversiteit maar van de uniformiteit. Indien de ene subjectieve criteria willen hanteren, mag een werkgever ook andere subjectieve criteria vooruitschuiven.

Discriminatie is discriminatie. Indien u het in het ene geval goedkeurt, moet men logisch zijn en bijgevolg de omgekeerde beweging ook aanvaarden zelfs al draagt ze niet uw inhoudelijke instemming mee.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 21:31   #342
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan mag een werkgever iets gelijkaardigs ook bepalen, maar dan niet in naam van de diversiteit maar van de uniformiteit. Indien de ene subjectieve criteria willen hanteren, mag een werkgever ook andere subjectieve criteria vooruitschuiven.
Neen, dat mag hij niet. Het hanteren van subjectieve criteria is afkeurenswaardig.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 21:36   #343
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
'positieve discriminatie' is een begrip, zelfs een eufimisme, Jan, een totaal begrip bestaande uit twee woorden onlosmakend aan elkaar vebonden
het is dus niet gelijk aan discrimineren op een positieve manier ofzo , hoe graag je dat ook wilt zien
wel is het gelijk aan de ene groep voortrekken tov de andere : dus in die zin misschien even verwerpelijk of unfair als discrimineren maar per definitie discrimineert men niet daar het selectiecriterium hier niet willekeurig/subjectief/irrelevant is en bij discriminatie is dat net wel het geval
Een eufemisme is een verzachting, een verdoezeling van wat eerder hard aankomt. Dit betekent dan ook dat "positieve discriminatie" een verzachtende omschrijving is om het volgende wat te verbergen: "Je discrimineert de ene groep om aan de andere wat te geven".

Het selectiecriterium is subjectief en zelfs totaal irrelevant. Quota's worden aanzien als maatregelen om aan "positieve discriminatie" te doen. Daarbij hanteert men een criterium (behoren tot een bepaalde groep) dat geen enkele rol speelt in de bedrijven waar die quota's verplicht zijn.

Positieve discriminatie blijft discriminatie en bijgevolg is het verwerpelijk.
Oud 15 januari 2006, 21:37   #344
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat mag hij niet. Het hanteren van subjectieve criteria is afkeurenswaardig.
Dan is dat evenzeer het geval bij "positieve discriminatie". Het criterium "behoren tot een bepaalde groep" is subjectief en totaal irrelevant bij een onderneming.
Oud 15 januari 2006, 21:40   #345
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dan is dat evenzeer het geval bij "positieve discriminatie". Het criterium "behoren tot een bepaalde groep" is subjectief en totaal irrelevant bij een onderneming.
Aangezien het om een project gaat dat de integratie van allochtonen wil bevorderen, is het criterium "behoren tot een bepaalde groep", namelijk de allochtonen, het enige relevante criterium. Het zou behoorlijk idioot zijn om een Belg aan te werven ter bevordering van de tewerkstelling van allochtonen, nietwaar?

Oud 15 januari 2006, 21:43   #346
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat klopt zeker niet. De kloof is vergroot door het ontkennen van de kloof aan de linkerzijde. Lange tijd heeft links erin geslaagd om in de media het probleem te verzwijgen of te verdoezelen. Aldus werd er gedaan alsof er geen probleem was. Het resultaat was dat het onderhuids is blijven woekeren: zowel onder autochtonen als allochtonen. Rechts is gewoon de reactie van de autochtonen op zoveel onbegrip en onjuist inschattingsvermogen van de linkerzijde.
onzin ... zolang je dat niet glashard kan aantonen dat :
1) links dat lange tijd verzwegen _ sterker nog verdoezeld heeft
2) daarom de zaak meer en meer verkankerd is
is het dus rechts die nog steeds noest bezig is een pygmalion-effect na te streven

en anderszijds klopte de voorman van de ultieme 'volks'-spreekbuis met plezier reeds op dat 'probleem' toen het toch nog net niet zo groot was
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 21:46   #347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aangezien het om een project gaat dat de integratie van allochtonen wil bevorderen, is het criterium "behoren tot een bepaalde groep", namelijk de allochtonen, het enige relevante criterium. Het zou behoorlijk idioot zijn om een Belg aan te werven ter bevordering van de tewerkstelling van allochtonen, nietwaar?
Al vele malen gezegd: ik heb het niet over dat project. Dit gaat over de door u gelanceerde stelling: "Positieve discriminatie is geen discriminatie".
Oud 15 januari 2006, 21:47   #348
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Al vele malen gezegd: ik heb het niet over dat project.
Ik wel.

Oud 15 januari 2006, 21:50   #349
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
is het dus rechts die nog steeds noest bezig is een pygmalion-effect na te streven

en anderszijds klopte de voorman van de ultieme 'volks'-spreekbuis met plezier reeds op dat 'probleem' toen het toch nog net niet zo groot was
Natuurlijk heeft links dat lange tijd verzwegen. Iedere keer dat het Vlaams Blok indertijd de problemen aankaartte werd er hard geroepen "racisme". Iedereen - met uitzondering van de VB'ers - kroop onder de steen. Er waren geen problemen en wie over problemen begon was een racist. M.a.w. niet de feiten werden ter sprake gebracht, maar er werd onmiddellijk op de klokkenluider geschoten. Van San heeft dat trouwens voor de kamercommissie verklaard: "Het debat in België over de vreemdelingenproblematiek is hopeloos verziekt. Men wil niet weten van een objectieve benadering."

Och, u mag gerust geloven dat het probleem niet groot is. Steek uw hoofd maar verder in het zand. Het probleem ontkennen of minimaliseren zal heus niet helpen. Indien er trouwens geen of slechts een klein probleem is, zie ik trouwens niet in waarom al die linkse krachten zich moeten mobiliseren om de allochtonen te "helpen" (eigenlijk: voor de eigen kar te spannen). Er is immers geen probleem...
Oud 15 januari 2006, 21:51   #350
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wel.
Ik niet.
Oud 15 januari 2006, 21:57   #351
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk heeft links dat lange tijd verzwegen. Iedere keer dat het Vlaams Blok indertijd de problemen aankaartte werd er hard geroepen "racisme". Iedereen - met uitzondering van de VB'ers - kroop onder de steen. Er waren geen problemen en wie over problemen begon was een racist. M.a.w. niet de feiten werden ter sprake gebracht, maar er werd onmiddellijk op de klokkenluider geschoten. Van San heeft dat trouwens voor de kamercommissie verklaard: "Het debat in België over de vreemdelingenproblematiek is hopeloos verziekt. Men wil niet weten van een objectieve benadering."

Och, u mag gerust geloven dat het probleem niet groot is. Steek uw hoofd maar verder in het zand. Het probleem ontkennen of minimaliseren zal heus niet helpen. Indien er trouwens geen of slechts een klein probleem is, zie ik trouwens niet in waarom al die linkse krachten zich moeten mobiliseren om de allochtonen te "helpen" (eigenlijk: voor de eigen kar te spannen). Er is immers geen probleem...
welke klokkeluider ?

je moet natuurlijk eerst een probleem aankaarten alvorens je kan claimen dat je dat deed
als het vb komt zeggen dat elke sluier buiten moet dan kom je mijn inziens geen probleem aankaarten... dus da's zever
zelfs na al die jaren anno dag van vandaag zie ik ze dat ook niet doen.. op dat verslaggetje Van San misschien na waar ze steeds met blijven schermen... feit is dat ik dat hier nog nooit te nimmer ergens gezien heb
is het soms verboden ?

btw ... 1) en 2) blijven wel onbeantwoord, niet ?
we moeten dat maar 'aannemen'

Laatst gewijzigd door praha : 15 januari 2006 om 21:59.
Oud 15 januari 2006, 22:06   #352
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik niet.
Tja...

Oud 15 januari 2006, 22:10   #353
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het spelletje links-rechts interesseert mij niet. Maar ik, en vele andere mensen met mij, ervaren dat er een aantal problemen zijn in onze samenleving. En één van die probleem ligt nu éénmaal bij een aantal allochtone culturen die "botsen" met andere (zowel autochtone als autochtone) culturen.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 22:12   #354
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een eufemisme is een verzachting, een verdoezeling van wat eerder hard aankomt.
klopt.. 't komt even hard aan... daar je anders letterlijk zegt : we gaan de ene groep (tijdelijk) benadelen ten voordele van de andere groep teneinde...
heb ik dus ook nooit ontkend... misschien eens wat lezen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit betekent dan ook dat "positieve discriminatie" een verzachtende omschrijving is om het volgende wat te verbergen: "Je discrimineert de ene groep om aan de andere wat te geven".
nope... tot nu toe maak je slechts onderscheid : hoe unfair het ook moge zijn

het is pas discriminatie als je selectiecriteria om dat onderscheid te maken op niets slaan

Citaat:
Het selectiecriterium is subjectief en zelfs totaal irrelevant.
?
net het omgekeerde
objectief : daar de achterstand of bestaande discriminatie van die bepaalde groep vaststaat
relevant : omdat men die groep net uitpikt omdat ze een achterstand hebben, en niet omdat ze x,y of z zijn

Citaat:
Quota's worden aanzien als maatregelen om aan "positieve discriminatie" te doen. Daarbij hanteert men een criterium (behoren tot een bepaalde groep) dat geen enkele rol speelt in de bedrijven waar die quota's verplicht zijn.
jep.. juist maar daar gaat het 'm niet om
niemand ontkent dat ze niet bevoordeeld worden en er dus wat milder omgesprongen wordt ivm andere criteria

Citaat:
Positieve discriminatie blijft discriminatie en bijgevolg is het verwerpelijk.
nope, je hebt het dus niet begrepen
maar ik deel je mening dat het niet fair is en implicieert dat de rest ( buiten die doelgroep dus ) enigszins benadeeld worden ... met als surplus het verschijnsel dat Turkje beschreef en het niet langer verantwoord is
Oud 15 januari 2006, 22:18   #355
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:

links moest niets doen... ze hadden er steeds baat bij... ze naturaliseren, belg maken en ze kozen voor hen

de kanker is zich aan het verspreiden of aan het uitzaaien ! het Vlaamse Belang zal op 8 oktober weer eens voor een zwarte zondag zorgen !! behalve in brussel wegens demografische redenen... alle Vlamingen moeten er steeds meer het onderspit delven !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 15 januari 2006 om 22:18.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 22:20   #356
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het spelletje links-rechts interesseert mij niet. Maar ik, en vele andere mensen met mij, ervaren dat er een aantal problemen zijn in onze samenleving.
thnks... mij eigelijk ook niet op zich als het daarover gaat
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus
En één van die probleem ligt nu éénmaal bij een aantal allochtone culturen die "botsen" met andere (zowel autochtone als autochtone) culturen.
( vermoedelijk moest dat in 't vet allochtone zijn ? )
denk dat iedereen het daarmee eens is
vraag is :
- uit wat bestaat dat 'botsen' ? het is niet de eerste keer dat men dit beweert van één of andere andere cultuur en dat bleek van voorbijgaande aard, dus zo éénzijdig de andere kant als oorzaak zien is wat kortzichtig
- neemt dat toe, af , blijft dat gelijk ? en geraak je ergens op de deining van die golf tot een nieuw evenwichtpunt
- wat kunnen we er aan doen om dat te verbeteren ?
Oud 15 januari 2006, 22:22   #357
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
links moest niets doen... ze hadden er steeds baat bij... ze naturaliseren, belg maken en ze kozen voor hen

de kanker is zich aan het verspreiden of aan het uitzaaien ! het Vlaamse Belang zal op 8 oktober weer eens voor een zwarte zondag zorgen !! behalve in brussel wegens demografische redenen... alle Vlamingen moeten er steeds meer het onderspit delven !
kortom ... je beaamt dat effect ?
Oud 15 januari 2006, 22:43   #358
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.))1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken => achterstelling2 onderscheiding Lees definitie 2 eens.

Wel, hier kan ik dan maar één ding op zeggen:
waarde Distel,
moet ik nu blij ( omdat je het nog ernstig benaderd ) of triestig ( omdat je net dat ene zinnetje* ergens uit de context rukt om toch maar je gelijk te halen )zijn ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Prahas zinnetje*
bij een 'positieve discriminatie' discrimineert men per definitie dus niet
wel maakt maakt men doelbewust onderscheid op basis van ras, kleur, sekse....
je geeft zelf de definitie ... verwijst dan naar de wet die erop verder bouwt dat dat soort van ongeoorloofd onderscheid nu net strafbaar is
en lijmt dat geheel met dat ene zinnetje * van me dat alleenstaand uit de context net zozeer een zeer mooie kandidaat is om onderhevig aan de anti-discriminatiewetten beteugeld te kunnen worden

het woordje 'doelbewust' slaat hier echter niet op ras,kleurke... maar op die achterstand

opnieuw dus voor betweters ( ik had beter moeten weten ):
[quote=Praha zinnetje* bis]
wel maakt maakt men doelbewust onderscheid tussen een groep dewelke een achterstand opgelopen heeft of voorwerp is van discriminatie op historische gronde omwille van z'n ras,kleur,sekse...
[/quot]
dus je ziet ... niet ongeoorloofd dus,
het criterium is hier dus die achterstand en niet het kenmerk wat hen die achterstand mogelijks heeft opgeleverd
't gevolg is wel dat het zich naar de buitenwereld uit als een groep geselecteerd louter op een herkenbaar iets gelijk ras,kleur,sekse,...

Laatst gewijzigd door praha : 15 januari 2006 om 22:50.
Oud 15 januari 2006, 22:55   #359
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kifkif and Co hanteren subjectieve criteria:zij zoeken allochtonen voor hun stage, géén allochtonen.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 22:56   #360
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

[quote=praha;1509721]waarde Distel,
moet ik nu blij ( omdat je het nog ernstig benaderd ) of triestig ( omdat je net dat ene zinnetje* ergens uit de context rukt om toch maar je gelijk te halen )zijn ?

je geeft zelf de definitie ... verwijst dan naar de wet die erop verder bouwt dat dat soort van ongeoorloofd onderscheid nu net strafbaar is
en lijmt dat geheel met dat ene zinnetje * van me dat alleenstaand uit de context net zozeer een zeer mooie kandidaat is om onderhevig aan de anti-discriminatiewetten beteugeld te kunnen worden

het woordje 'doelbewust' slaat hier echter niet op ras,kleurke... maar op die achterstand

opnieuw dus voor betweters ( ik had beter moeten weten ):
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praha zinnetje* bis
wel maakt maakt men doelbewust onderscheid tussen een groep dewelke een achterstand opgelopen heeft of voorwerp is van discriminatie op historische gronde omwille van z'n ras,kleur,sekse...
[/quot]
dus je ziet ... niet ongeoorloofd dus,
het criterium is hier dus die achterstand en niet het kenmerk wat hen die achterstand mogelijks heeft opgeleverd
't gevolg is wel dat het zich naar de buitenwereld uit als een groep geselecteerd louter op een herkenbaar iets gelijk ras,kleur,sekse,...
Per definitie niet discrimineren en tegelijkertijd een doelbewust onderscheid maken is een contradictio in terminis.

Bij dit project wordt er onderscheid gemaakt op basis van afkomst. M.a.w. er wordt gediscrimineerd op basis van afkomst.

Hou jij je gerust bezig met het verdraaien van die eenvoudige waarheid om het in je multicultureel kraam te doen passen. Maar het maakt wel van jou de betweter, niet van mij.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be