Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2002, 15:35   #341
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk ben ik voorstander van het systeem van de commune van Parijs in 1871. Er was totaal geen staatsapparaat meer, omdat:
1)de ambtenaren rechtsreeks door de belanghebbenden werden verkozen (in tegenstelling tot wat nu gebeurt)
2)Ze ook altijd afzetbaar waren
3)hun loon niet hoger was dan dat van een gemiddelde arbeider en
4)zij totaal geen wetgevende noch uitvoerende macht hadden.
Gevolg: geen corruptie meer, geen postjesjagerij en vriendjespolitiek. De bureaucratie bestaat niet meer, de ambtenaren zijn geen stand boven de gewone mensen, maar maken er rechtsreeks deel van uit. Het is de evolking die hier infeite bestuurd.

Er was ook geen parlement. Een parlement is namelijk eigenlijk een schijndemocratie.
1)Slechts om de x jaar verkozen, in die tijd kunnen zij doen wat ze willen. In de parijse commune waren de leden van de Commune niet alleen rechtsreeks verkozen, maar ook opelk moment afzetbaar.
2)Het parlement is slechts een abstract orgaan, dat officieel wetgevende bevoegdheid heeft maar in de realiteit veraf staat van de dagelijkse realiteit onder de gewone burgers.

In het communesysteem was de wetgevende macht rechtsreeks bij de bevolking: via referenda werd over elke wet door de belanghebbenden gestemd. Het grote verschil met nu is dat het parlement en de uitvoerende regering twee boven de gewone mens staande staatsorganen zijn, terwijl de 'regering' van de commune rechtsreeks uit het volk voortkwam. de parlementsleden ('volksvertegenwoordigers') zouden rechtsreeks verkiesbaar maar ook rechtsreeks afzetbaar moeten zijn, zonder 'onschendbaarheid' en zulke voorrechten. Ook moet hun loon gelijkgesteld worden met dat van de gemiddelde arbeider of bediende. In naam vormen wij een democratie, maar de staat is uiteindelijk nog steeds een soort machtselite.

Dit systeem werkte perfect, althans tot het Franse leger met bruut geweld (30000 geëxecuteerden, een toenmalig record) er een einde aan maakte.
Oud 12 december 2002, 15:40   #342
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Schitterend!
En dat al in 1871!

Waarom zijn we er sindsdien zo op achteruit gegaan?

Toch niet door de particratie zeker?
Oud 12 december 2002, 15:46   #343
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom? Net wat ik zei: een 'vaderlandslievend' frans leger.
Oud 12 december 2002, 15:49   #344
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Waarom? Net wat ik zei: een 'vaderlandslievend' frans leger.
En dat is tot vandaag dus baas gebleven in Frankrijk?
Oud 12 december 2002, 15:51   #345
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aangezien de Commune nog steeds niet heruitgeroepen is, veronderstel ik van wel....
Oud 12 december 2002, 15:52   #346
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Aangezien de Commune nog steeds niet heruitgeroepen is, veronderstel ik van wel....
En als ik dat niet geloof maak je me wel iets anders wijs zeker?
Oud 12 december 2002, 19:59   #347
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

U lacht er wel mee, maar u moet toch maar eens wat op zoeken over die commune. Op twee maanden tijd heeft zij een democratie doorgevoerd waar 'democratische landen' als Belgie, de VS, enz. na tweehonderd jaar nog altijd niet in geslaagd zijn. Enkele voorbeelden:

-rechtsreekse verkiezing van de ambtenaren, rechters, enz.
-complete emancipatie van de vrouwen
-volksreferenda
-persvrijheid voor alle strekkingen (behalve dan de monarchisten die de democratie weer wilden afschaffen)
-Voedselvoorziening voor alle mensen (voor het eerst hadden de armen ook eens een hogere levensstandaard)
-vrij en goedkoop onderwijs voor iedereen

Slaat u er maar eens enkele boeken over dit onderwerp op na.
Oud 16 december 2002, 21:01   #348
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Dat vind ik een zeer kwalijke ontwikkeling.
In Belgie hebben we dat ook gehad. Dat is volgens mij een van de redenen waarom de burger vervreemd is van de politiek.
Die grootschaligheid vergroot de kloof van de burger met zijn verkozenen.
In Antwerpen heeft men districten in het leven geroepen om die kloof terug kleiner te maken. Volgens mij moet men veel verder gaan en voor elke wijk een volksvertegenwoordiger( uit de eigen wijk!) in het gemeentebestuur laten zetelen. Iemand die onmiddelijk aanspreekbaar is en de belangen van de wijkbewoners behartigd. Verder geredeneerd vind ik dat de gemeenten een vertegenwoordiger moeten hebben in de provincieraad. De provincies moeten een vertegenwoordiging hebben in het parlement. Dit telkens los van partijpolitieke belangen, de belangen van diegenen die men vertegenwoordigd staan voorop.
Ik heb het idee dat de gemeentes in België nog heel wat kleiner zijn dan in Nederland. Het grootste probleem was volgens mij de beschikbaarheid van bestuurders (wethouders en burgemeesters) in kleine gemeentes. In Nederland is maar 3% van de bevolking lid van een politieke partij, terwijl alle politieke functies moeten worden vervuld door leden van politieke partijen. Er zijn geloof ik zelfs bijna evenveel actieve partijleden als politieke functies in Nederland, dus iedereen die actief wordt in de politiek komt gegarandeerd aan de bak, met of zonder kwaliteiten! Dat systeem moet doorbroken worden, door ook mensen die geen lid zijn van een politieke partij maar wel zichzelf hebben bewezen in de maatschappij kans te laten maken op een politieke functie.

Het systeem dat jij voorstelt lijkt me erg moeilijk om te realiseren, omdat er bijv. minstens evenveel Statenleden als gemeentes moeten zijn. Over de politieke voorkeur is dan nog niets gezegd, want wil ik met mijn wijk wel vertegenwoordigd worden door iemand van een compleet andere partij dan de mijne...? Dat meer betrekken van de burgers bij de overheid is wel een goed punt, en dat wordt ook wel gedaan door de instelling van dorps-, wijk- en buurtraden, die meestal niet partijpolitiek samengesteld zijn en met een eigen budget aan de slag kunnen. In Rotterdam en Amsterdam zijn er zelfs deelgemeentes opgezet (of stadsdelen in het Amsterdams), die rechtstreeks gekozen worden. Helaas zijn die dan wel weer partijpolitiek samengesteld, hoewel ook hier de onafhankelijke partijen in opkomst zijn (in de Rotterdamse deelgemeente Hoogvliet heeft de plaatselijke partij zelfs de absolute meerderheid). Vaak fungeren wijkraden ook als adviesorgaan voor het gemeentebestuur.

Maar het beste systeem is volgens mij nog steeds het instellen van referenda en enquêtes om de mening van de bevolking te peilen, want ik wordt het liefst zo min mogelijk vertegenwoordigd door andere mensen met andere meningen.

Pelgrim, het communesysteem dat je noemt klinkt op zich wel goed, maar ik vraag me af of dat systeem wel stabiel genoeg is om beleid mee te voeren. Als elke bestuurder bij het minste of geringste wordt ontslagen blijft er van besturen waarschijnlijk niet veel over, en wisselt het beleid ook wel erg snel, of niet? Rechtstreekse verkiezing van ambtenaren en rechters kan ook wel leiden tot partijdigheid en Amerikaanse toestanden, waarbij degenen met de grootste mond i.p.v. de best gekwalificeerden de verkiezingen winnen. Ambtenaren en rechters kunnen beter niet bij politieke verkiezingen betrokken worden, zodat ze alleen op basis van hun kwaliteiten worden aangenomen en op hun daden worden afgerekend. Een voorwaarde daarvoor is wel een ontzuilde samenleving, da's waar.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 19:29   #349
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
In een europa zouden we samen in iedergeval een economische hoofdrolspeler zijn.
Vlaanderen en nederland zijn samen één groot havengebied, het grootste ter wereld.
De voordelen wegen veel zwaarder door dan eventuele nadelen.
Daar kan ik volmondig mee instemmen.

Aan welke nadelen dacht u?
Ik geef toe dat het enigzins van sentimentele aard is.
Ik vrees nl. dat we opnieuw zullen moeten vechten om onze Vlaamse eigenheid te bewaren wanneer we opgaan in een groter geheel.
Mischien is een bondstaat zoals duitsland een mogelijkheid.
Dat bent u juist niet, wanneer u samen met 16 miljoen anderen de Nederlands/vlaamse cultuur kunt behartigen. Limburg maakt al hinderden jaren deel uit van Nederland, en ik zweer u dat zij niets van hun identitei hebben hoeven inleveren.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 20:07   #350
de metser
Banneling

de metser's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of de link al gepost is, maar op http://www.kuleuven.ac.be/sociologie...munautaire.pdf kan je lezen:

Bij wie voelt u zich dichter: bij een Nederlander of bij een
Franstalige Belg?

- Nederlander: 31,1%
- Franstalige Belg: 28,9%
- geen verschil tussen beiden: 23,6%
- Dat hangt er van af: 16,5%

Sociologische studies geven altijd stof tot (verhit) debat. Enfin, lees wat meer op de ‘link’ want zo’ n ‘uitgeplukt’ stemresultaat geeft natuurlijk een vertekend beeld.
Wie het schoentje past trekt het aan. Mij interesseert het alvast niet.

Ik ben immers voor een onafhankelijk Antwerpen. Een wereldhaven, een internationale vlieghaven, een dicht spoor- & autowegennet. Sportinfrastructuur (den Beerschot = olympisch stadion), scholen, universiteiten, winkelhallen, kmo zones, theaters, musea…
Alles wat een onafhankelijke staat nodig heeft dus.

Toeristen zijn meer dan welkom (vooral Limburgers). Dan kunnen wij (lees Antwerpenaren) lekker snoeven.
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 22:56   #351
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen past overal bij. Op Wallonië na.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 23:28   #352
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

aan mij werd die vraag niet gesteld
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 23:32   #353
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door percloride
aan mij werd die vraag niet gesteld
sorry, heb in uw plaats geantwoord.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2003, 00:17   #354
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Mee akkoord. Vlaanderen en Nederland horen bij elkaar. Maar toch is het niet zo eenvoudig. De verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen zijn tamelijk groot. 1830 is al een tijd geleden, hee. En die vrede van Munster, wanneer was dat? Nog voor 1830. In een of ander boek heb ik eens een zin gelezen over de verschillen in economie. België had industrie terwijl Nederlanders vaak verkopers zijn. Ze zijn nog altijd commercieel. Eigenlijk wil ik een hereniging, maar met autonomie voor Vlaanderen. Ons onderwijs en onze gezondheidszorg zijn goed. In Nederland zitten ze met lange wachtlijsten (die éne dokter sprak van een EEN JAAR wachten voor een operatie aan de ogen!!) en een ernstig lerarentekort. De ouders daar klagen. In ieder geval heb ik geen zin om op zo'n wachtlijst te gaan staan, als ik ziek word.
dat wil zeggen als het Vlaams intellect met de Nederlandse commerciële ingesteldheid wordt gecombineerd dat we waarschijnlijk een wereldmacht zouden vormen. Bji deze zal het verzekers een droom blijven
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2003, 00:20   #355
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Ik weet niet of de link al gepost is, maar op http://www.kuleuven.ac.be/sociologie...munautaire.pdf kan je lezen:

Bij wie voelt u zich dichter: bij een Nederlander of bij een
Franstalige Belg?

- Nederlander: 31,1%
- Franstalige Belg: 28,9%
- geen verschil tussen beiden: 23,6%
- Dat hangt er van af: 16,5%

Interessante link voor mensen als Blaekdal die graag roepen dat een Vlaming liever een Unie met Marokko aangaat dan met Nederland.
Mogen we dan concluderen dat de Vlaming, als die Unie met Marokko dan jammer genoeg toch niet doorgaat, liever zelfs met de Nederlanders, die onder de Marokkanen staan, samengaat dan met de Walen?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2003, 21:38   #356
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er eerst een begin moet gemaakt worden om tot een nog betere relatie te komen met Nederland op cultureel gebied, ieder contact of initiatief in dat verband word dikwijls direct afgeblokt, soms van Vlaanderen uit en soms van Nederland, en toch is er al een grote stap gezet door de open grenzen, wanneer ik terugkijk in het verleden toen de grens er nog echt was (ze is niet helemaal verdwenen) wisten wij in het binnenland niet waar Utrecht of 'sHertogenbosch lag, nu is dat algemeen geweten, wij weten veel meer van Nederland en omgekeerd is dat ook het geval.Of wij dat nu willen of niet, binnen Europa zullen wij genoodzaakt zijn om niet alleen samen te werken maar ook om samen te smelten, hoe dit moet gebeuren is voor mij ook nog een open vraag.
Voor de pessimisten die beweren dat dit alleen binnen een Belgische samenleving moet gebeuren zeg ik: HET IS AL 173 JAAR EEN MISLUKKING.
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2003, 12:02   #357
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Als Europa wil evolueren naar een soort Verenigde Staten (als we het voorbeeld van de VSA tot voorbeeld mogen nemen), dan moet men zich de vraag stellen of we eerder naar 25 of naar 70 deelstaten willen streven.
Hoe klein mogen de deelstaten wel zijn ?

Vlaanderen samenvoegen met Nederland lijkt logisch maar gaat duidelijk afbrekend werken op ons huidige systeem van sociale zekerheid.

Maar misschien is dat echt wel nodig. We leven boven onze stand en dan nog in een sociaal onrechtvaardig systeem (thuiswerkende vrouwen, zelfstandigen, artiesten, ... waarom hebben zij een ondergeschikt statuut ?)

Ik ben pro-samenvoeging met Nederland op basis van
- een gemeenschappelijke financiering vanuit de sociale BTW op verbruik
- onder afschaffing van belasting op arbeid
- onder afschaffing van stempelgeld, pensioenen en kindergeld
- met invoering van een basisinkomen voor iedereen (van 0 tot - weldra - 110 jaar)

Ja dus voor de versmelting met Nederland, op stevige Vivant-grondvesten.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2003, 22:18   #358
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
En ik probeer (voor de Randstad) nog wel zo het tegendeel te bewijzen...
Ach, eerlijk gezegd vind ik de Hollanders uit de Randstad niet arrogant, alleen een tikkeltje betweterig. Hun taalsoepelheid en alertheid bewonder ik echter mateloos.
Daar ben ik het voor één keer mee eens. Ik bewonder die Randstadters ook voor hun welbespraaktheid en hun slimheid. Nederlanders zijn inderdaad geen Belgen. (en mijn welbespraaktheid wordt hier op de proef gesteld want ik geraak nauwelijks aan 200 karakters).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2003, 14:43   #359
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik bewonder die Randstadters ook voor hun welbespraaktheid en hun slimheid. Nederlanders zijn inderdaad geen Belgen. (en mijn welbespraaktheid wordt hier op de proef gesteld want ik geraak nauwelijks aan 200 karakters).
Beroepshalve werk ik heel vaak samen met Nederlanders en dat valt best mee. Nederlanders hebben onbetwist een (verminderende) taalvoorsprong maar ik ervaar dat de vlamingen op inhoudelijk en technisch vlak hen minstens evenaren en meer diepgang hebben. Nederlanders zijn dan weer betere organisatoren en marketeers.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2003, 14:46   #360
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

De Heel-Nederlandse gedachte vind ik nog walgelijker en onnatuurlijker dan de Belgische.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be