Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2007, 12:58   #341
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
En de Joodse gemeenschap besloot zich verzoenend op te stellen. Dat is haar recht. Niet haar plicht.
Idd en daarom net dat er een stuk minder problemen zijn met de joodse bevolking dan met de arabisch geïspireerde import. Echter wel met deze uitzondering dat Turken en "Magrebianen" dikwijls over één kam worden geschoren.. en da's spijtig, want Turken zijn weldegelijk mensen
Oud 12 januari 2007, 12:59   #342
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zegt veel, ja. Een 'linkse' (ik zal maar aannemen dat dat mijn soort is) zegt iets over jou, en ik ben een linkse, dus verbind jij daaraan dat ik dat ook zou zeggen. Dat ik gelijk ben aan alle leden van mijn soort. Vooroordelen. Discriminatie.
Kalm kalm doki.

We weten allemaal dat jij er voorstander van bent om neo-nazis aan te nemen op het werk, vooral in afdelingen waar nogal veel moslims werken. Het zou totaal onjuist zijn op voorhand (aan de hand van vooroordelen) te gaan veronderstellen dat die neo-nazi niet zo'n goede verstandhouding zou kunnen hebben met zijn collega's. En iemand discrimineren op basis van zijn politieke overtuigingen is uiteraard strafbaar (zie ADW).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 13:11   #343
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me in feite af of het ook strafbaar zou zijn om als man te weigeren om te werken onder een vrouwelijke baas? Me dunkt is dat discriminatie op basis van sexe.

Dit zijn problemen die nogal eens voorvallen bij mannen uit een bepaalde religie. Maar ik heb nog nooit geweten dt er een rechtszaak werd aangespannen om deze flagrante overtreding van de ADW te laten bestraffen.

Het EISEN van verzorgd te worden door een vrouwelijke dan wel mannelijke verzorger in klinieken blijkt ook een probleem te zijn. Nochtans is dit volkomen verboden door de ADW.

Mag ik eisen dat ik enkel door een gelijkgeaarde word verzorgd? Mag ik eisen dat ik enkel door een autochtone agent wordt beboet (blijkbaar hebben sommigen wèl een probleem om de authoriteit van een niet-ethnisch verbondene te accepteren toch?).

Zou een halal slager worden beboet als een kafferslagersknecht niet wordt aangenomen omdat hij geen moslim is?
Mag een christelijke/agnost/atheistische werkgever dan ook discrimineren op basis van religie?

Ik weet dat Doki hier allemaal een antwoord op heeft.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 12 januari 2007 om 13:14.
Oud 12 januari 2007, 13:11   #344
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Kalm kalm doki.

We weten allemaal dat jij er voorstander van bent om neo-nazis aan te nemen op het werk, vooral in afdelingen waar nogal veel moslims werken. Het zou totaal onjuist zijn op voorhand (aan de hand van vooroordelen) te gaan veronderstellen dat die neo-nazi niet zo'n goede verstandhouding zou kunnen hebben met zijn collega's. En iemand discrimineren op basis van zijn politieke overtuigingen is uiteraard strafbaar (zie ADW).
Ik wind me niet op hoor. Ik stel enkel vast. Het waren vooroordelen, en het toont de gedachtegang aan van de poster.
En ja, die neo-nazi weigeren op basis van zijn politieke overtuiging, zou discriminatie zijn. Waarom wil iedereen me hier beslissingen opdringen ? Wat als het een blanke zou zijn ? Wat als het een neo-nazi zou zijn ? Wat als het een chinees zou zijn ? Wat als het bedrijf een Turks bedrijf zou zijn ? De keuze blijft discriminatie als... (vul het zelf maar aan, ik doe het niet meer).
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 13:12   #345
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik vraag me in feite af of het ook strafbaar zou zijn om als man te weigeren om te werken onder een vrouwelijke baas? Me dunkt is dat discriminatie op basis van sexe.

Dit zijn problemen die nogal eens voorvallen bij mannen uit een bepaalde religie. Maar ik heb nog nooit geweten dt er een rechtszaak werd aangespannen om deze flagrante overtreding van de ADW te laten bestraffen.
Opnieuw, het is hun recht, niet hun plicht.
Oud 12 januari 2007, 13:16   #346
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opnieuw, het is hun recht, niet hun plicht.

WIENS recht? Is het mijn recht om werk te weigeren omdat mijn baas een moslim is?

Laatst gewijzigd door circe : 12 januari 2007 om 13:17.
Oud 12 januari 2007, 13:17   #347
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus discriminatie is een fout ? Goed dat je het eindelijk zelf toegeeft.
Ik vat niks persoonlijk op. Je zegt dat we allemaal vooroordelen hebben. Dat klopt. Maar ik handel daar niet naar. Daar gaat het hem om. Dat is net discriminatie. En jij zegt: iedereen discrimineert, ook links. Je zit echt vol (voor)oordelen over groepen, hè ? Aan de hand van twee mensen die tot een groep behoren, vel jij een oordeel over groepen.
Ik bedoel er niks mee, ik zeg alleen dat als je daarnaar handelt, dat je dan discrimineert, en dat mag niet. Dat is strafbaar, en dan krijg je een rechtszaak aan je been. Boe. Fucking. Hoe.
Vooroordelen hebben we allemaal, daar is niets mis mee. Ik deel mensen niet meteen in in groepen, maar soit. Links en rechts zijn hier volgens mij gewoon termen om de zaak gemakkelijker voor te stellen. De ene denkt zus en de andere zo.

Jij hebt weer een verkeerde conclusie getrokken: dat ik vol vooroordelen zou zitten tegenover bepaalde groepen. Foute argumentatie. Ik heb rechtse ideeën en weet hierdoor al bij voorbaat dat iemand met linkse ideeën het niet meteen met mij eens zal zijn. Logisch?

Nu naar vooroordelen handelen zitten in elk mens ingebakken. Ze verbieden haalt niets uit. Er naar handelen verbieden, lost ook niets op. Ik heb de tijd nog geweten dat we elkaar rustig konden discrimineren zonder dat er een wet of een CGKR was.
Dat leidde tot zelfoplossing van de zaak. Voorbeeld: in de jaren 80 was het gebruikelijk een Marokkaan een koeskoesvreter te noemen. Als kind nam je dat woord vanzelf op.
Onze Marokkaanse klasgenootjes zijn niet bij de juf, niet bij het CGKR en ga zo verder gaan klagen. Ze hebben hun moeders aangesproken en deze hebben eens koeskoes gemaakt voor heel de school. Wel, als we dan nog eens zoiets zeiden, kregen we te horen: al wat je zegt, ben je zelf en die Marokkaantjes hadden nog gelijk.
Zo dwongen ze respect af. Heel de school was koeskoesvreter en we hebben er nog hartelijk om gelachen ook.
Moesten de Marokkaantjes nu naar de rechtbank gestapt hebben en ons laten veroordelen om deze uitspraken, zoals nu de trend is, zouden we dat als laf en kleingeestig beschouwen en zou deze groep helemaal uit onze achting dalen.

Ik zeg nergens dat het altijd leuk is om op vooroordelen te stuiten en er naar behandeld te worden, maar that's life.
Een andere anekdote uit hetzelfde decennium voor we het CGKR hadden. Ik ging als kind samen met mijn vader en een zwarte vriend van hem ergens op een terras zitten. Een vrouw die aan de tafel naast ons zat, brulde plots hysterisch: "Doe dat vuil beest hier weg!"
Wij wisten wie ze bedoelde. Mijn vader en ik werden rood in haar plaats, maar de man in kwestie draaide zich gewoon om en vroeg vriendelijk: "Waar zit dat vuil beest, mevrouw? Dan vang ik het."
Wel, iedereen op dat terras begon te lachen en de vrouw in kwestie was snel weg.
Nu is deze vrouw wettelijk strafbaar. Moest de vriend van mijn vader een rechtszaak tegen haar beginnen, omdat ze kortzichtig is?

Nu terug naar de topic: deze baas is bevooroordeelt en handelt er naar. De secretaresse was zo dom het aanhangsel van de mail door te sturen naar de sollicitant.
Deze heeft er meteen een zaak van gemaakt, terwijl hij zich de vraag kan stellen of het wel aangenaam werken zou zijn voor een baas met deze ingesteldheid en met een dito secretaresse.
Als deze man zulke goede referenties heeft, als dat ik uit artikelen in de pers over deze zaak vernomen heb, heeft deze baas zichzelf dan misschien al niet gestraft door een goede werkkracht niet aan te nemen?
En als deze man zo het toonbeeld van integratie is, zal hij dan nergens anders een job vinden? Was deze zo belangrijk voor hem, dat hij er een proces van moet maken?
Wat hoopt deze man te bekomen door zijn proces? Een schadevergoeding in geld? Als dat zijn eergevoel terug herstelt, oké, maar zal het hem populair maken bij een volgende baas? Hij kan de baas van Eurolock niet dwingen hem aan te nemen, volgens geen enkele wet. Geld is blijkbaar het enige wat hij zal krijgen. Respect is een andere zaak, dat moet je afdwingen.
Oud 12 januari 2007, 13:42   #348
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
WIENS recht? Is het mijn recht om werk te weigeren omdat mijn baas een moslim is?
Nee, het is je recht als baas om een werkweigeraar aan te klagen als hij het werk weigert uit te voeren omdat JIJ moslim/vrouw/whatever bent.
Oud 12 januari 2007, 15:42   #349
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Vooroordelen hebben we allemaal, daar is niets mis mee. Ik deel mensen niet meteen in in groepen, maar soit. Links en rechts zijn hier volgens mij gewoon termen om de zaak gemakkelijker voor te stellen. De ene denkt zus en de andere zo.
Vooroordelen hebben we allemaal. Ik zou niet zeggen dat daar niks mis mee is, maar kom. Daarnaar handelen zou fout zijn. Daar heb ik ook niks over gezegd. Enkel over het feit dat jij links en rechts als twee kampen ziet. Zus en zo, weer twee kampen.

Citaat:
Jij hebt weer een verkeerde conclusie getrokken: dat ik vol vooroordelen zou zitten tegenover bepaalde groepen. Foute argumentatie. Ik heb rechtse ideeën en weet hierdoor al bij voorbaat dat iemand met linkse ideeën het niet meteen met mij eens zal zijn. Logisch?
Geen foute argumentatie. De argumentatie was juist, en de conclusie was pure deductie. Het is logisch dat rechtse ideeën botsen met linkse ideeën. Maar omdat ik "links" was, dichtte je me meteen alle eigenschappen toe van alle linksen hier op dit forum. Dat is een voorbeeld uit de boekjes van vooroordelen in praktijk.

Citaat:
Nu naar vooroordelen handelen zitten in elk mens ingebakken. Ze verbieden haalt niets uit. Er naar handelen verbieden, lost ook niets op. Ik heb de tijd nog geweten dat we elkaar rustig konden discrimineren zonder dat er een wet of een CGKR was.
Dat leidde tot zelfoplossing van de zaak. Voorbeeld: in de jaren 80 was het gebruikelijk een Marokkaan een koeskoesvreter te noemen. Als kind nam je dat woord vanzelf op.
Onze Marokkaanse klasgenootjes zijn niet bij de juf, niet bij het CGKR en ga zo verder gaan klagen. Ze hebben hun moeders aangesproken en deze hebben eens koeskoes gemaakt voor heel de school. Wel, als we dan nog eens zoiets zeiden, kregen we te horen: al wat je zegt, ben je zelf en die Marokkaantjes hadden nog gelijk.
Zo dwongen ze respect af. Heel de school was koeskoesvreter en we hebben er nog hartelijk om gelachen ook.
Moesten de Marokkaantjes nu naar de rechtbank gestapt hebben en ons laten veroordelen om deze uitspraken, zoals nu de trend is, zouden we dat als laf en kleingeestig beschouwen en zou deze groep helemaal uit onze achting dalen.

Ik zeg nergens dat het altijd leuk is om op vooroordelen te stuiten en er naar behandeld te worden, maar that's life.
Een andere anekdote uit hetzelfde decennium voor we het CGKR hadden. Ik ging als kind samen met mijn vader en een zwarte vriend van hem ergens op een terras zitten. Een vrouw die aan de tafel naast ons zat, brulde plots hysterisch: "Doe dat vuil beest hier weg!"
Wij wisten wie ze bedoelde. Mijn vader en ik werden rood in haar plaats, maar de man in kwestie draaide zich gewoon om en vroeg vriendelijk: "Waar zit dat vuil beest, mevrouw? Dan vang ik het."
Wel, iedereen op dat terras begon te lachen en de vrouw in kwestie was snel weg.
Nu is deze vrouw wettelijk strafbaar. Moest de vriend van mijn vader een rechtszaak tegen haar beginnen, omdat ze kortzichtig is?

Nu terug naar de topic: deze baas is bevooroordeelt en handelt er naar. De secretaresse was zo dom het aanhangsel van de mail door te sturen naar de sollicitant.
Deze heeft er meteen een zaak van gemaakt, terwijl hij zich de vraag kan stellen of het wel aangenaam werken zou zijn voor een baas met deze ingesteldheid en met een dito secretaresse.
Als deze man zulke goede referenties heeft, als dat ik uit artikelen in de pers over deze zaak vernomen heb, heeft deze baas zichzelf dan misschien al niet gestraft door een goede werkkracht niet aan te nemen?
En als deze man zo het toonbeeld van integratie is, zal hij dan nergens anders een job vinden? Was deze zo belangrijk voor hem, dat hij er een proces van moet maken?
Wat hoopt deze man te bekomen door zijn proces? Een schadevergoeding in geld? Als dat zijn eergevoel terug herstelt, oké, maar zal het hem populair maken bij een volgende baas? Hij kan de baas van Eurolock niet dwingen hem aan te nemen, volgens geen enkele wet. Geld is blijkbaar het enige wat hij zal krijgen. Respect is een andere zaak, dat moet je afdwingen.
Met je mening dat constant opbotsen tegen discriminatie bij het leven hoort, ben ik het oneens. En voor de rest: Je hele discours draait erom dat jij vindt dat een proces niet opportuun is voor de Turkse Zaak, om het zo maar te noemen. Maar dat is jouw mening. Die Turk was een andere mening toegedaan, en zoals ik al vaak in deze thread heb gezegd, was dat zijn goed recht...
Wat hoopt hij te bekomen ? Een bestraffing van het onrecht dat hem wordt aangedaan.
Het gaat er niet om of hij de job graag wou, of of hij daar goed zou zitten, met zo'n baas. Er werd hem onrecht aangedaan, en daar mag hij op reageren.
Oud 12 januari 2007, 18:33   #350
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met je mening dat constant opbotsen tegen discriminatie bij het leven hoort, ben ik het oneens. En voor de rest: Je hele discours draait erom dat jij vindt dat een proces niet opportuun is voor de Turkse Zaak, om het zo maar te noemen. Maar dat is jouw mening. Die Turk was een andere mening toegedaan, en zoals ik al vaak in deze thread heb gezegd, was dat zijn goed recht...
Wat hoopt hij te bekomen ? Een bestraffing van het onrecht dat hem wordt aangedaan.
Het gaat er niet om of hij de job graag wou, of of hij daar goed zou zitten, met zo'n baas. Er werd hem onrecht aangedaan, en daar mag hij op reageren.
Ieder heeft recht op zijn mening. Ik zeg nergens dat ik niet vind dat die Turk niet naar de rechtbank mag stappen, dat is zijn goed recht. Mag ik me echter niet de vraag stellen of hij hierbij wel gaat winnen wat hij werkelijk wil.
Laat ik het zo stellen: dat proces zal de firma Eurolock hoogst waarschijnlijk wat geld gaan kosten, maar is bij deze ook een sluikreclame, want de naam van de firma komt er mee op radio en TV.
Mensen hebben nu eenmaal de neiging partij te trekken voor de underdog en hoogst waarschijnlijk zullen er meer klanten bijkomen dan af te haken. Kijk maar naar de lastercampagnes die het VB telkens stemmen doen bijwinnen. Na een veroordeling zijn ze niet in populariteit ingeboet.
Met andere woorden: dat proces is geen slecht idee. Iedereen kan er maar beter van worden, zowel die Turk als de firma Eurolock.
Ik ken in ieder geval veel mensen die toevallig allemaal hun garagepoorten bij dezelfde firma hebben laten steken, dankzij de reclame die het CGKR ervoor gemaakt heeft. Het is maar hoe je het bekijkt.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 12 januari 2007 om 18:35.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be