Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 20 juni 2007, 11:58   #341
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
de EU
Ik geloof er niets van. De Oost-Europese landen die jij als voorbeeld noemt krijgen berispingen van de Commissie of het parlement maar om echt tot iets verplicht te worden moet er een beslissing komen van de raad. 26 landen dus buiten België. Bemoeien de 26 zich met het taalgebruik in Catalonië? Wales? Baskenland? Frans-Vlaanderen? Neen. Er is trouwens geen juridische basis om zich daarmee te bemoeien. De Unie is niet bevoegd. De Raad van Europa misschien maar die kunnen enkel resoluties stemmen.

De EU zal uiteraard bezorgd zijn om de toekomst van Brussel. Maar zolang er snel duidelijkheid komt en er geen geweld is zal er niets ondernomen worden. Jij onderschat de politieke gevolgen van een interventie van de Unie in de interne problematiek van een land. Wees maar zeker dat landen als Polen en het VK helemaal niet akkoord zullen gaan met enige vorm van bemoeienis, dat zou voor gen een onaanvaardbaar precedent zijn. En iedereen zal met argusogen kijken naar wat Frankrijk doet.
Kaal is offline  
Oud 20 juni 2007, 11:59   #342
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Op fora's is een misverstand snel gebeurd, maar geef toe dat jouw standpunt niet zo duidelijk is. Je bent ervoor, maar je gebruikt alle argumenten van de mensen die ertegen zijn.
Mijn standpunt is dat dat ik nooit de kans van de grootste roepers kies.

Citaat:
Je moet ook niet vergeten dat wij niet allemaal één blok vormen. Ik ben bijvoorbeeld noch VBer, noch een romantische nationalist.
Dat wil ik best geloven. Kleine persoonlijke schets: ik heb gezien wat dat radicale flamingantisme met mijn vader uitgericht heeft.
En het heeft een voldoende grote impact om mijn leven gehad om van een onafhankelijk Vlaanderen niet mijn ultieme streefdoel in de politiek te maken.
En ik wil al zeker niet dat er een splitsing komt zonder dat de bevolking er zich in een referendum over kan uitspreken.
BTW: een Nederlandse confederatie vind ik wel een interessant idee, waarbij een onafhankelijk Vlaanderen een tussenstap zou kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 20 juni 2007 om 12:05.
Stratcat is offline  
Oud 20 juni 2007, 12:11   #343
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Raar dat je dit zegt, want dat betekent dat we het eens zijn.
Tja, dit is een forum en je moet dus niet teveel proberen te lezen in wat de mensen schrijven. Neem het woord "verraad" nu. Dat is snel getypt. Betekent daarom niet dat men staat te schuimbekken als men het typt. Je kan dat ook tongue-in-cheek/ironisch bedoelen.

Misschien heb je een beetje de neiging om alle separatisten op dit forum op een hoopje te smijten met de Blokkers. Als je blokkers viseert dan moet je dat erbij vermelden. Maar je leek iedereen te willen besmeuren die in het voordeel is van de scheiding en dus voelde ik mij geviseerd.

Ik ben voor een scheiding en liefst zo snel mogelijk. dat er daarvoor onderhandeld moet worden met de franstaligen is de evidentie zelve. Deze discussie begon juist met een analyse van de onderhandelingstechniek van Leterme. Kaarten weggeven nog voordat je echt bent beginnen praten is m.i. idioot. Moest Leterme nu na weken onderhandelen zeggen dat de staatshervorming een deal is en dat wij als toegeving tot in 2009 moeten wachten dan is dat prima voor mij. Het probleem is enkel dat hij dat bij voorbaat al toegeeft. Zelfs LLB vond dat eigenaardig.

Ik weet niet wat Leterme denkt. Ik probeer te gissen. As hij echt meent wat hij allemaal gezegd heeft (ook in het verleden) dan is hij goed bezig. Heel goed zelfs. Maar de CVP kennende is het bijna te mooi om te geloven. Dat is mijn probleem : ik ben een ex-CVPer en soms gedragen ex-CVPers zich als bedrogen minnaars
Kaal is offline  
Oud 20 juni 2007, 12:16   #344
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik wil al zeker niet dat er een splitsing komt zonder dat de bevolking er zich in een referendum over kan uitspreken.
Die kans zal de bevolking in dit land nooit krijgen. Belgique verdraagt geen democratie. Het enige dat de Vlamingen en Franstaligen krijgen zijn verkiezingen voor mensen die al door hun partijen verkozen werden, en dan nog maar zolang de politici die het al altijd voor het zeggen hadden er zichzelf mee aan de macht kunnen houden.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 20 juni 2007 om 12:17.
Knuppel is offline  
Oud 20 juni 2007, 12:17   #345
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
BTW: een Nederlandse confederatie vind ik wel een interessant idee, waarbij een onafhankelijk Vlaanderen een tussenstap zou kunnen zijn.
Je hebt al de helft van de Vlaamse Beweging mee
Oud 20 juni 2007, 12:20   #346
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat wil ik best geloven. Kleine persoonlijke schets: ik heb gezien wat dat radicale flamingantisme met mijn vader uitgericht heeft.
Interessant. Bij mij is het eigenlijk het tegenovergestelde. Mijn vader was de "brave Vlaming" bij uitstek. Pro-Belgisch ondanks de vernederingen uit zijn jeugd (in cafés moest hij stilletjes NL praten als er franstaligen bij waren), perfect tweetalig en a-politiek. En toch is hij altijd "een flamand" gebleven. De misprijzende houding van veel franstaligen tov mijn vader hebben een grote rol gespeeld in mijn politieke evolutie.

Citaat:
Uiteraard. Men had trouwens veel tijd en leed kunnen besparen indien men zo'on referendum had gehouden. Ik sta bvb versteld dat Schotland probleemloos een referendum mag houden, zonder dat Engenland daar iets op tegen heeft, terwijl hier in België al een generatie lang wordt gezed dat het niet kan.

Laatst gewijzigd door Kaal : 20 juni 2007 om 12:20.
Kaal is offline  
Oud 20 juni 2007, 12:31   #347
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Een goede vergelijking ! Immers, vooraleer de scheiding er kwam, was er federaal immers al een pak meer overgeheveld dan in België nu het geval was (ik denk aan justitie, sociale zekerheid, etc.). De te volgen weg is dus duidelijk: eerst verder federaliseren, een splitsing is nog niet aan de orde.
Ik zie het zo : verder federaliseren zal België idd nog een tijdje in leven houden, maar als de huidige patstelling aanhoudt, dan zal er een moment komen waar de splitsing wel aan de orde is.
Kaal is offline  
Oud 20 juni 2007, 12:37   #348
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie het zo : verder federaliseren zal België idd nog een tijdje in leven houden, maar als de huidige patstelling aanhoudt, dan zal er een moment komen waar de splitsing wel aan de orde is.
Zou kunnen, indien men onder "staatshervorming" enkel en alleen "overheveling van bevoegdheid en middelen naar de Gewesten en Gemeenschappen" bedoelt ...

Indien men eindelijk eens zou streven naar een echt coherent federale constructie, waar de middelen en bevoegdheden zitten waar ze moeten zitten, zou de situatie misschien veranderen.
maar ja, is het wel zoiets dat onze brave politici wensen?
Oud 20 juni 2007, 12:42   #349
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Di Rupo heeft wel veel invloed op de CdH, die samen met de PS het Waals Gewest bestuurt. En vergeet nooit dat de FDF deel uitmaakt van de MR. De toestand in het Zuiden van het land is volgens mij net zo ingewikkeld als in Vlaanderen.
Of dit voldoende is om te kunnen stellen dat Di Rupo een staatshervorming "met een vingerknip" zal kunnen tegenhouden, betwijfel ik ten zeerste.

Zoals ik zei, Di Rupo is niet aan zet, wel Milquet (van wie we eindelijk zullen weten of ze het schoothondje van Di Rupo is of niet).
Oud 20 juni 2007, 13:09   #350
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat ligt in de lijn der verwachtingen.
luc broes is offline  
Oud 20 juni 2007, 13:13   #351
dekristallenbol
Vreemdeling

Standaard Storme wijst de weg

Ik herhaal hier effe wat ik in de draad over het voorstel van Storme heb gezet :

Iemand opgemerkt dat Storme op een artikel uit de grondwet wijst dat al die tijd niet is uitgevoerd ?

"art. 35 van de Grondwet bepaalt immers dat de federale overheid slechts bevoegd is voor de aangelegenheden die de Grondwet haar uitdrukkelijk toekent en dat de Gemeenschappen of de Gewesten bevoegd zijn voor de overige aangelegenheden (onder de voorwaarden en op de wijze bepaald door een bijzondere wet). Deze grondwetsbepaling is door de federale wetgever nog steeds niet uitgevoerd."

Storme zit in de N-VA, wil hij aan De Wever zijn verstand brengen dat een hervorming van de grondwet blijkbaar gestemd kan worden maar nooit uitgevoerd ? Ik denk dat het belangrijk is dat Dewever weet dat er reeds een precedent bestaat.
dekristallenbol is offline  
Oud 20 juni 2007, 13:17   #352
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Storme zit niet meer in de N-VA juist omdat De Wever niet wil luisteren naar wat hij zegt.
Oud 20 juni 2007, 13:17   #353
dekristallenbol
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Dat ligt in de lijn der verwachtingen.
Een onafhankelijk Wallonië als tussenstap naar een onderdeel van Frankrijk, ja. Vlaanderen bij Nederland ? Ik vrees dat je beter moet opletten als België tegen Nederland speelt.

Ga eens naar Luik op 14 juli. Niet te geloven, maar ik heb er ooit vuurwerk gezien ter ere van de Franse feestdag. Ooit vuurwerk gezien in Antwerpen ter ere van prinsjesdag ?
Oud 20 juni 2007, 13:19   #354
dekristallenbol
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Storme zit niet meer in de N-VA juist omdat De Wever niet wil luisteren naar wat hij zegt.
Storme niet meer bij N-VA ? Bron ?
Oud 20 juni 2007, 13:23   #355
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dekristallenbol Bekijk bericht
Een onafhankelijk Wallonië als tussenstap naar een onderdeel van Frankrijk, ja. Vlaanderen bij Nederland ? Ik vrees dat je beter moet opletten als België tegen Nederland speelt.

Ga eens naar Luik op 14 juli. Niet te geloven, maar ik heb er ooit vuurwerk gezien ter ere van de Franse feestdag. Ooit vuurwerk gezien in Antwerpen ter ere van prinsjesdag ?
Eerst Vlaanderen onafhankelijk, dan samenwerking met Nederland waar wenselijk. Verder zonder overhaasting zien hoe het evolueert.
luc broes is offline  
Oud 20 juni 2007, 13:23   #356
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dekristallenbol Bekijk bericht
Storme niet meer bij N-VA ? Bron ?
Storme zelf.
Op een gespreksavond over directe democratie in Aalst iets meer dan een jaar geleden.

Op de vraag of hij wel in de juiste partij zat, wetende dat de N-VA tégen referenda is, was zijn (ontwijkend) antwoord: ik betaal geen lidgeld meer.

Storme was al uit het partijbestuur van de N-VA gezet en wie geen lidkaart heeft wordt ook niet meer als lid van de N-VA beschouwd.
Oud 20 juni 2007, 13:25   #357
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij komt over als iemand die eigenlijk weinig interesse heeft in het hele vraagstuk (jouw recht uiteraard). Je weet ergens dat er een probleem is maar je hebt geen oplossing en je weet dat je Vlaanderen niet graag onafhankelijk wil zien. Je weet wel niet waarom en je biedt ook geen alternatief. Op die manier ga je niemand overtuigen hoor.
Als ik me niet vergis, is het aan degenen die willen veranderen, om te overtuigen. Het afblaffen (de tactiek van sommigen, zeker niet allen) van politiek geïnteresseerde burgers die separatisme niet ongenegen zijn, maar niet direct de behoefte voelen om met leeuwenvlaggen te gaan zwaaien, helpt daar bvb. niet veel aan. Door om ter luidst te roepen dat "ik de beste Vlaming ben, omdat ik me het meest afzet tegen België", schiet Vlaanderen zichzelf in de voet.
Oud 20 juni 2007, 13:25   #358
dekristallenbol
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Storme zelf.
Op een gespreksavond over directe democratie in Aalst iets meer dan een jaar geleden.

Op de vraag of hij wel in de juiste partij zat, wetende dat de N-VA tégen referenda is, was zijn (ontwijkend) antwoord: ik betaal geen lidgeld meer.

Storme was al uit het partijbestuur van de N-VA gezet en wie geen lidkaart heeft wordt ook niet meer als lid van de N-VA beschouwd.
Dank u, wist ik niet.
Oud 20 juni 2007, 13:26   #359
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Of we stoppen gewoon met dat lelijke taaltje te spreken en schakelen over naar het veel mooiere Frans. Dan kunnen we meteen deel worden van Frankrijk. Voor de flaminganten hier op reageren, eerst deze bedenking: waar gaat u op vakantie, Nederland of Frankrijk.
Tommm is offline  
Oud 20 juni 2007, 13:28   #360
dekristallenbol
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Eerst Vlaanderen onafhankelijk, dan samenwerking met Nederland waar wenselijk. Verder zonder overhaasting zien hoe het evolueert.
Ik ben orangist, maar tevens realist. Ik denk dat weinig Vlamingen woedend de straat op gaan trekken wanneer België komt te gaan, maar bij een aansluiting met Nederland vrees ik een volksopstand.

Al eens aan het omgekeerde gedacht ? Wat als de Nederlandse provincies Brabant of Limburg zich bij een onafhankelijk Vlaanderen willen aansluiten ?
Lijkt mij echt nog waarschijnlijker.

Laatst gewijzigd door dekristallenbol : 20 juni 2007 om 13:29.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be