Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2007, 12:30   #341
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Toch wel, Demoor is ook uitgelokt, zijn hand werd weggeslagen daarop heeft hij gereageerd, ...

dat is toch vrij eenvoudig zelf een rechter zou dit moeten snappen, maar blijkbaar zit die hun intellect ergens heel ver weg, ...
Aangezien er geen uitspraak is gedaan over Demoor, maakt het niet uit of die uitgelokt werd of niet. Voor je je kan beroepen op verzachtende omstandigheden dien je eerst aangeklaagd te worden. Dat is hier niet aan de orde.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 12:36   #342
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben het hier nog niet het laatste van gezien, ...

Er is al beroep aangetekend,...
Dat zat er eigenlijk aan te komen. Enerzijds heeft hij een kans op een lagere straf (Redouan kreeg de maximumstraf ondanks verzachtende omstandigheden). Anderzijds werd hij sowieso al veroordeelt tot een torenhoge boete/schadeloosstelling; het honorarium van een advocaat zal er dan ook nog wel bij kunnen. Waarom zou hij niet voortprocederen? De man heeft met dit vonnis uiteindelijk niets meer te verliezen.

mvg,

Andy
Oud 29 juni 2007, 12:36   #343
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Aangezien er geen uitspraak is gedaan over Demoor, maakt het niet uit of die uitgelokt werd of niet. Voor je je kan beroepen op verzachtende omstandigheden dien je eerst aangeklaagd te worden. Dat is hier niet aan de orde.

Dus omdat em dood is telt het niet dat hij eerst aangevallen werd, ... fijn ,...

Hij had dus beter die niwit doodgeklopt had hij verzachtende omstandigheden kunnen inroepen, en was hij er met 3 maand van afgewist,...

Wel Andy, het eerste jongerengroepken dat mij aanraakt is eraan voor de moeite, ...

die 3 maand moet ik toch niet zitten heb geen eigendommen in belgie en mijn rekening is rap in een of ander belatingsparadijs te zetten, ...

make my day punk ! zou ik zo zeggen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 12:37   #344
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik ben er 100% mee akkoord dat amok maken niet hetzelfde is als luidruchtig plezier maken. Het probleem is dat niemand kan vertellen wat ze dan precies meer deden dan luidruchtig plezier maken. Ze vielen geen andere passagiers lastig. Ze waren enkel aan het roepen en aan het lachen (iets wat pubers wel vaker doen in groep). Het enige dat er bekend is over dat "viseren van Demoor" is dat ze nadat hij hen vroeg om rustiger te zijn met hem aan het lachen waren. Nu mag jij het normaal vinden dat je daarom iemand bij de keel grijpt. Ik vind dat niet. Is dat storend gedrag? Absoluut! Maar daarom is het nog niet normaal dat je iemand vastgrijpt. Begrijpbaar misschien wel, maar niet normaal. Net zoals het niet normaal is dat je daarom iemand een trap geeft. Maar je kan onmogelijk zeggen dat het ene geen gevolg is van het andere.
Ik vermoed dat Demoor zich "uitgelokt" voelde. Indien hij iets beter had geknepen zou hij drie maanden cel hebben gekregen.
Gemakkelijke keuze zou ik denken. Leuk voor de toekomst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john de wit, juridisch expert in GVA
Op 24 juni 2006 ontstond op de Antwerpse bus 23 een dispuut tussen een zestal allochtone jongeren en treinbestuurder Guido Demoor, die als passagier was opgestapt op weg naar zijn werk. Het groepje jongeren was zeer luidruchtig en hun gedrag stoorde de andere reizigers. Demoor maande de jongeren tot drie keer toe aan om zich rustig te houden, maar daar trokken die zich niets van aan. Toen Demoor voor de derde keer opmerkingen maakte, zou hij volgens sommigen met zijn vinger naar Redouan S. hebben gewezen en volgens anderen zijn hand op de leuning voor Redouan hebben gelegd, waarna die de hand van Demoor wegsloeg.

Vrijwel alle getuigen zijn het erover eens dat Demoor daarop Redouan vastgreep. De meesten zeggen dat hij hem bij de keel greep, één zegt dat hij hem vastgreep aan de schouder of de nek en een getuige op de fiets zegt dat Demoor "een van de jongeren vast had". Voor de Antwerpse strafrechtbank stond gisteren vast dat Demoor, nadat zijn hand was weggeslagen, Redouan bij de keel greep, in zijn greep hield en hem pas losliet toen één van de minderjarigen hem een vuistslag gaf.

Daarna richtte Redouan zich op, greep zich vast aan de ijzeren stang in de bus en stampte met zijn voet op de borst en de kin van Demoor. Vervolgens gaf Redouan Demoor ook nog eens een vuistslag. Demoor viel neer, de jongeren duwden op de noodstop van de bus en vluchtten weg. De MUG kon Demoor niet meer reanimeren. Aanvankelijk was gezegd dat Demoor was overleden aan een hersenbloeding tengevolge van stress, maar later onderzoek wees uit dat de trap medeoorzaak was van deze hersenbloeding.

(...)

"Demoor maakte geen enkele fout, hij beschouwde het als zijn burgerplicht om storende jongeren tot stilte aan te manen. Maar Redouan interpreteerde Demoors gedrag als een gewelddaad tegen zijn persoon. Daardoor verminderde Redouans zelfbeheersing en bracht hij ogenblikkelijk een stamp toe op de borst van Demoor, wellicht van verbijstering of woede", aldus het vonnis. Dus: voor Redouan kwam het feit dat Demoor hem bij de keel greep over als een zware gewelddaad, terwijl Demoor zelf toch geen enkele fout maakte die in oorzakelijk verband staat met de schade. Juridisch gezien is er voor de rechtbank sprake van 'uitlokking' en dan vermindert de straf.

En bovendien aanvaardden de rechters ook nog de uitlokking, als verschoningsgrond. In zo'n geval blijft het misdrijf zelf overeind, maar is de schuld van de dader verminderd. De straf wordt dan ook lager. Voor uitlokking is niet vereist dat het slachtoffer een fout maakte. Het slachtoffer moet wel "zwaar geweld plegen", maar dat geweld moet niet onterecht zijn. En het mag volgens de rechtspraak zelfs gaan om "moreel geweld". Doorslaggevend is niet de hevigheid van het uitlokkende geweld, maar wel de hevigheid van de reactie die zij veroorzaakt, zo stelt professor Chris Van den Wyngaert in haar handboek voor strafrecht.
http://www.gva.be/nieuwsXtra/experts...A-094E37B57309}

voil�* : "moreel geweld" is voldoende om iemand te mogen doodschoppen.
Ik heb het genoteerd.

In het vervolg is even streng kijken naar zulke schoelies voldoende om als "uitlokking" te worden beschouwd en mogen ze je ter plekke doodschoppen. Wat is nu drie maanden? daar moet je geeneens voor in het gevang gaan zitten!

En de schadevergoeding? ticketje Moederland en klaar is kees.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 29 juni 2007 om 12:42.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 12:39   #345
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zat er eigenlijk aan te komen. Enerzijds heeft hij een kans op een lagere straf (Redouan kreeg de maximumstraf ondanks verzachtende omstandigheden). Anderzijds werd hij sowieso al veroordeelt tot een torenhoge boete/schadeloosstelling; het honorarium van een advocaat zal er dan ook nog wel bij kunnen. Waarom zou hij niet voortprocederen? De man heeft met dit vonnis uiteindelijk niets meer te verliezen.

mvg,

Andy
het is het OM dat in beroep gaat, mocht ik van die Redouan zijn ik wreef in mijn pollen dat ik er zo goedkoop vanaf kwam ...

Als die rechter zijn verzachtende omstandigheid laat vallen (hij viel eerst aan) zit hij voor 10 jaar in de doos, nog te weinig, maar heelaas is meer met ons belachelijk rechts en strafsysteem niet mogelijk.
Oud 29 juni 2007, 12:40   #346
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is het OM dat in beroep gaat, mocht ik van die Redouan zijn ik wreef in mijn pollen dat ik er zo goedkoop vanaf kwam ...

Als die rechter zijn verzachtende omstandigheid laat vallen (hij viel eerst aan) zit hij voor 10 jaar in de doos, nog te weinig, maar heelaas is meer met ons belachelijk rechts en strafsysteem niet mogelijk.
idd. Het enige dat moet gebeuren is die "uitlokking" even herbezien. In feite werd Demoor "uitgelokt". Indien de uitlokking wegvalt kan hij 10 jaar krijgen!

Maar volgens mij k�*n het OM niet anders dan beroep aantekenen, vermits het een juridische fout is om én uitlokking te accepteren én dan de verkeerde strafmaat opleggen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 29 juni 2007 om 12:41.
Oud 29 juni 2007, 12:41   #347
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik blijf er bij dat men niet veroordeeld hoeft te zijn om schuldig te zijn. De Bende van Nijvel is ook niet veroordeeld.
Sorry, maar dit slaat op niets. Het is nog steeds niet bekend wie er achter de Bende van Nijvel zat. De zes jongeren op de bus zijn daarentegen wel geïdentificeerd. En op basis van alle gegevens (getuigenverklaringen, reconstructie én autopsie) heeft de rechtbank beslist dat 4 van de 6 jongeren wel degelijk niets ten laste kan worden gelegd en dus onschuldig zijn. Ze hebben dan ook geen vinger naar Demoor uitgestoken.

Citaat:
Eén van de daders heeft men inderdaad gestraft. Een andere gaat men misschien straffen en de rest laat men vrij.
De rest zijn dan ook in ieder geval geen daders.

Citaat:
Die vier die vrij rondlopen, daarvan hoop ik dat hun geweten nog lang zal mogen klagen. Een celstraf is dan niet nodig. Ze weten wat ze gedaan hebben en als ze nog zonder schroom ermee kunnen leven, dan zegt dat genoeg.
Ze weten inderdaad wat ze gedaan hebben. Ze zijn luidruchtig geweest op een bus. Wat een misdaad

Citaat:
Iemand die iets misdoet is moreel schuldig, of die nu veroordeeld is of niet. Er is een groot verschil tussen wet, gerechtigheid en moraal.
Sorry, maar dit is gewoon onzin. Die 4 hebben niets misdaan, behalve lawaai maken. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs jij je daaraan al eens schuldig zal hebben gemaakt en ik vermoed dat je geweten daar niet of niet lang zal hebben over geknaagd.

Citaat:
Ik heb nergens beweerd dat het om moord ging. Sterker nog: ik blijf er bij dat die jongens de dood van de Moor niet gepland hadden.
Maar het blijft onvrijwillige doodslag. De twee "kloppers" hebben deze klappen wel vrijwillig uitgedeeld. Ze wilden meneer De Moor dus wel raken, want ze konden blijkbaar geen kritiek verdragen.
Het is geen doodslag!!! Leer nu eens eindelijk het verschil tussen doodslag en slagen en verwondingen met de dood tot gevolg aub!

Citaat:
De andere vier zijn gewoon schuldig aan lafheid, omdat ze mee het hazenpad gekozen hebben en ervoor gekozen hebben hun verantwoordelijkheid te ontlopen en hun vrienden een hand boven het hoofd te houden, ook al wisten ze dat ze iemands dood veroorzaakt hadden.
Wel ook daarover lopen de meningen uiteen en zullen we wellicht jammer genoeg nooit de waarheid weten. Wat wel zeker is, is dat Demoor niet dood was toen de jongeren van de bus vluchten. Eén van de jongeren zou bovendien niet eens gevlucht zijn, maar gewoon afgestapt bij de volgende halte. Net zoals verschillende andere passagiers dat deden. Vergeet niet dat ze ook enkele getuigen hebben moeten opsporen. Zijn die dan ook schuldig aan "lafheid" volgens jou? Volgens sommige bronnen zouden 2 van de jongeren zich trouwens wel degelijk zelf zijn gaan aangeven bij de politie nadat ze hadden vernomen dat Demoor was overleden. En zij zouden ook de namen van hun vrienden hebben doorgegeven aan de politie. Ik zeg niet dat dit klopt hé. Ik zeg alleen dat daarover onduidelijkheid bestaat.

Citaat:
De manier waarop men de zaak heeft afgebeeld en het feit dat er nog mensen zijn die geloven dat De Moor een racist was, die mooi opgeruimd is, stoort me wel. Op deze manier kunnen we binnenkort elke moord, gepleegd door een migrant, gaan goedpraten.
Ik voel me minder veilig door mensen die vinden dat ik afgeslacht mag worden door krapuul. Als sommige vinden dat ik er om vraag, moeten ze niet schrikken, dat ik hen ook niet steun.
Ik ken eerlijk gezegd geen mensen die zo denken en ik betwijfel of er veel mensen rondlopen die dat wel doen. Ik heb overigens niemand horen zeggen over de zaak Demoor "mooi opgeruimd".

Citaat:
Vat het niet persoonlijk op Edina, maar de bloedlust waarmee sommigen op het graf van De Moor wensten te dansen, ging gewoon mijn petje te boven. Als dat past in een beschaafde, verdraagzame maatschappij, dan stel ik me vragen bij de verdraagzaamheid, die erg selectief toegepast wordt.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed waarover je het nu hebt. Ik heb hier op het forum weliswaar een aantal mensen uitspraken zien doen die ik niet gepast vond, maar jammer genoeg veel vaker in de andere richting. En bij de manier waarop hier door sommigen over allochtonen wordt gepraat, stel ik mij ook vragen!

Laatst gewijzigd door Edina : 29 juni 2007 om 12:48.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 12:44   #348
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus omdat em dood is telt het niet dat hij eerst aangevallen werd, ... fijn ,...
Hij had dus beter die niwit doodgeklopt had hij verzachtende omstandigheden kunnen inroepen, en was hij er met 3 maand van afgewist,...
Wel Andy, het eerste jongerengroepken dat mij aanraakt is eraan voor de moeite, ...
Dat is nu al de vierde of vijfde maal dat je iets in die aard beweert. We weten ondertussen wel dat je een "struise bink" bent.
Citaat:
die 3 maand moet ik toch niet zitten heb geen eigendommen in belgie en mijn rekening is rap in een of ander belatingsparadijs te zetten, ...

En voor jouw "Dirty Harry-samenleving" bedank ik al helemaal
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 12:45   #349
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Kan Edina me misschien even vertellen hoeveel allochtonen er al werden aangevallen op het openbaar vervoer?

En ik bedoel niet enkel het doodschoppen, ik bedoel �*lle gradaties van "per ongeluk zijn zelfbeheersing kwijtgeraken, omdat ze worden uitgelokt: in hun richting kijken bijvoorbeeld.

Oud 29 juni 2007, 12:45   #350
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vermoed dat Demoor zich "uitgelokt" voelde. Indien hij iets beter had geknepen zou hij drie maanden cel hebben gekregen.
Gemakkelijke keuze zou ik denken. Leuk voor de toekomst.

http://www.gva.be/nieuwsXtra/experts...A-094E37B57309}

voil�* : "moreel geweld" is voldoende om iemand te mogen doodschoppen.
Ik heb het genoteerd.

In het vervolg is even streng kijken naar zulke schoelies voldoende om als "uitlokking" te worden beschouwd en mogen ze je ter plekke doodschoppen. Wat is nu drie maanden? daar moet je geeneens voor in het gevang gaan zitten!

En de schadevergoeding? ticketje Moederland en klaar is kees.
dat staat er niet hé, wel dat moreel geweld als uitlokking kan gelden en dat je daarvoor een mindere straf kunt krijgen. het is niet dat je vrijgesproken wordt.
Oud 29 juni 2007, 12:47   #351
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij staat niet terecht. Zijn proces werd niet gemaakt. Er is geen klacht tegen hem ingediend. Hoe kan je nu verzachtende omstandigheden inroepen als er geen klacht tegen je werd neergelegd?
Dat hij dood is of niet doet er niet toe.
Citaat:
Dat hangt er vanaf. De situatie was ongetwijfeld anders geweest wanneer Demoor rechtstreeks of met slechts een minimale aanleiding Redouan telijf gegaan zou zijn. Dat hij 'drie maand' zou krijgen is een wel erg voorbarige stelling. Je gaat daarmee immers voorbij aan de boetes, schadevergoedingen en gerechtskosten, de schade aan je reputatie, het hebben van een strafblad (Demoor zou mss door de NMBS ontslagen worden wegens zijn celstraf). Kortom: "drie maand" lijkt me geen correcte weergave van de gevolgen noch voor Redouan, noch voor Demoor moest die de andere hebben doodgeslagen.
En dan suggereer ik nog niet dat de maten van Redouan daarna Demoor telijf gegaan zouden kunnen zijn. Zelfs al zou Demoor Redouan doodslaan, dan nog is het niet zeker hoe hij er fysiek en juridisch uit zou komen.
Citaat:

Ik pas toch voor dit soort redeneringen, juist omdat (1) de straf niet louter drie maand is (zie hoger), (2) er altijd de kans is dat je in je poging de andere te overmeesteren zelf kwetsures oploopt of erger (een gemeden gevecht is een gewonnen gevecht), (3) ik zelfs een celstraf van drie maanden veel te zwaar vind voor de ergernis van een groepje lawaaimakende jongeren. Dat lawaai is immers direct over, terwijl de media-aandacht, het proces, de celstraf, de gevolgen van het hebben van een strafblad, en de afbetalingen veel langer aanslepen.
En dan ga ik er nog vanuit dat de opgelegde gevangenisstraf slechts drie maand omvat. Indien men in jouw geval vaststelt dat het om racisme ging (en dat je bvb niet zou ingegrepen hebben indien het autochtone jongeren zouden geweest zijn), en indien men je posts op dit forum vindt, dan heb je er nog eens wat media-aandacht en een verzwarende omstandigheid bij.

Veel succes ermee,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 29 juni 2007 om 12:50.
Oud 29 juni 2007, 12:48   #352
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat staat er niet hé, wel dat moreel geweld als uitlokking kan gelden en dat je daarvoor een mindere straf kunt krijgen. het is niet dat je vrijgesproken wordt.
neenee natuurlijk niet. Je kan drie maanden krijgen. En onder de zes maanden hoef je toch niet meer te gaan zitten?
Maar het verlengt wel je strafblad, is dat wat je bedoelt?

Oud 29 juni 2007, 12:55   #353
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je stapte naar het dichtsbijzijnde banklokaal, deed de overschrijving en ging eventjes brommen. Stoer hoor
Citaat:
Dit weekend nog in Humo gelezen dat celstraffen langer dan 7 jaar geen enkel nut meer hebben, maar veeleer psychologische schade toebrengen aan de gedetineerde. Maar dat we dan binnen 10 jaar een tijdbom hebben rondlopen in onze maatschappij stoort je wellicht niet.
Oud 29 juni 2007, 12:58   #354
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
De zaak De Moor kan men nog ergens een tragische samenloop van omstandigheden noemen
Hier sla je de nagel op de kop, Boadicea. Daarom ook dat het gaat over slagen en verwondingen met de dood tot gevolg. En daarom ook dat men het vastgrijpen van de dader ziet als uitlokking van de uiteindelijk dodelijke stamp. En daarmee gaat de dader natuurlijk niet vrijuit, want Demoor is overleden als gevolg van die stamp. Maar dat heeft logischerwijze een invloed op de strafmaat.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 12:59   #355
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij staat niet terecht. Zijn proces werd niet gemaakt. Er is geen klacht tegen hem ingediend. Hoe kan je nu verzachtende omstandigheden inroepen als er geen klacht tegen je werd neergelegd?
Als verzachtende omstandigheden wordt echter wel weerhouden dat hij zou "uitgelokt" hebben: in dat geval moet de rechter eerst onderzoeken waarom Demoor die reactie had, blijkbaar wordt er niet ingegaan om de woorden die de lieve jongetjes naar het hoofd van Demoor hebben geslingerd... wie weet was Demoor hierdoor niet "moreel uitgelokt" en als ze dan bovendien nog zijn hand wegslaan (of wijsvinger volgens anderen), kan men zeker van "uitlokking" spreken.
De actie van Demoor kan dus evengoed gezien worden als een gevolg van uitlokking. Hij had trouwens de kraag/keel/jas van Redouan al gelost alvorens die hem optrok aan de ijzeren steunstaaf zodat hij met zijn voet onder Demoor zijn kin kon schoppen, me dunkt is dat een zeer welbewuste actie en niet een automatisme!

Oud 29 juni 2007, 13:10   #356
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als verzachtende omstandigheden wordt echter wel weerhouden dat hij zou "uitgelokt" hebben: in dat geval moet de rechter eerst onderzoeken waarom Demoor die reactie had, blijkbaar wordt er niet ingegaan om de woorden die de lieve jongetjes naar het hoofd van Demoor hebben geslingerd... wie weet was Demoor hierdoor niet "moreel uitgelokt" en als ze dan bovendien nog zijn hand wegslaan (of wijsvinger volgens anderen), kan men zeker van "uitlokking" spreken.
De actie van Demoor kan dus evengoed gezien worden als een gevolg van uitlokking. Hij had trouwens de kraag/keel/jas van Redouan al gelost alvorens die hem optrok aan de ijzeren steunstaaf zodat hij met zijn voet onder Demoor zijn kin kon schoppen, me dunkt is dat een zeer welbewuste actie en niet een automatisme!
Hier zijt ge verkeerd in ... De rechter moet niet noodzakelijk onderzoeken waarom Demoor die reactie had. Hij moet onderzoeken waarom Redouan die reactie had... Redouan is de beklaagde, niet Demoor.

Een wereld van verschil, nietwaar?
Oud 29 juni 2007, 13:14   #357
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Dat is nu al de vierde of vijfde maal dat je iets in die aard beweert. We weten ondertussen wel dat je een "struise bink" bent.

En voor jouw "Dirty Harry-samenleving" bedank ik al helemaal
Pietje, ik laat mij nie doen door dat soort krapuul, en nu de rechtbank het duidelijk maakt dat het heel goeiekoop is, zie ik zeker nie in waarom ik me nog zou inhouden, ... snapt ge wat de boodschap is, ?

ik laat me dus gewoon "uitlokken" met 3 maandjes zijn we ervan af, die we niet moeten zitten omdat den bak volzit, ...

Dat is de boodschap die er achter dit vonis zit, ik dacht dat vonisen en straffen een ontradend effect moesten hebben en een voorbeeld moesten geven hoe het niet moet, ...

maar dat is dus blijkbaar niet het geval...
Oud 29 juni 2007, 13:17   #358
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat hangt er vanaf. De situatie was ongetwijfeld anders geweest wanneer Demoor rechtstreeks of met slechts een minimale aanleiding Redouan telijf gegaan zou zijn. Dat hij 'drie maand' zou krijgen is een wel erg voorbarige stelling. Je gaat daarmee immers voorbij aan de boetes, schadevergoedingen en gerechtskosten, de schade aan je reputatie, het hebben van een strafblad (Demoor zou mss door de NMBS ontslagen worden wegens zijn celstraf). Kortom: "drie maand" lijkt me geen correcte weergave van de gevolgen noch voor Redouan, noch voor Demoor moest die de andere hebben doodgeslagen.
En dan suggereer ik nog niet dat de maten van Redouan daarna Demoor telijf gegaan zouden kunnen zijn. Zelfs al zou Demoor Redouan doodslaan, dan nog is het niet zeker hoe hij er fysiek en juridisch uit zou komen.

Ik pas toch voor dit soort redeneringen, juist omdat (1) de straf niet louter drie maand is (zie hoger), (2) er altijd de kans is dat je in je poging de andere te overmeesteren zelf kwetsures oploopt of erger (een gemeden gevecht is een gewonnen gevecht), (3) ik zelfs een celstraf van drie maanden veel te zwaar vind voor de ergernis van een groepje lawaaimakende jongeren. Dat lawaai is immers direct over, terwijl de media-aandacht, het proces, de celstraf, de gevolgen van het hebben van een strafblad, en de afbetalingen veel langer aanslepen.
En dan ga ik er nog vanuit dat de opgelegde gevangenisstraf slechts drie maand omvat. Indien men in jouw geval vaststelt dat het om racisme ging (en dat je bvb niet zou ingegrepen hebben indien het autochtone jongeren zouden geweest zijn), en indien men je posts op dit forum vindt, dan heb je er nog eens wat media-aandacht en een verzwarende omstandigheid bij.

Veel succes ermee,

Andy

Als wij vlamingen zoiets uitsteken, posts of niet wij krijgen toch de volle 10 jaar, ...

Het gaat er hem voor mij vooral om dat er weer maar eens een fantastisch goed signaal naar de bevolking en de jongeren wordt gegeven, ... als jullie dat ondertussen nog niet duidelijk was, jammer...
Oud 29 juni 2007, 13:27   #359
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

kabaal maken op het openbaar vervoer is dat geen psychisch geweld gebruiken tov de andere passagiers en de chauffeur?
Hoe moet de chauffeur zich kunnen concentreren op zijn taak als er kabaal op zijn voertuig gemaakt wordt?
Betalen de reizigers om in het kabaal te zitten of betalen zij om rustig naar hun bestemming gevoerd te worden?
Wie heeft dan als eerste geweld gebruikt? De lawaaimakers toch! Of telt psychisch en moreel geweld niet mee?
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 13:27   #360
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Hier zijt ge verkeerd in ... De rechter moet niet noodzakelijk onderzoeken waarom Demoor die reactie had. Hij moet onderzoeken waarom Redouan die reactie had... Redouan is de beklaagde, niet Demoor.

Een wereld van verschil, nietwaar?
Meer nog: twéé werelden van verschil: die van de levenden en die van de doden!

In elk geval ga ik me in het vervolg onmiddellijk "uitgelokt" voelen: sinds deze gebeurtenissen zijn mijn tenen drie maten langer gegroeid.
m.a.w.: ik ben volop bezig me te integreren.

Indien niét wordt onderzocht WAAROM Demoor op die manier reageerde kon hij net zo goed briesend de tram zijn opgestapt en iemand bij de keel hebben gegrepen, die zich dan "uitgelokt" voelde....
Dat jij het verschil niet ziet, dan weet ik het ook niet.

Als ik terminaal ben ga ik dit misschien even proberen, met wat geluk heb ik "ne goeie" vast die kan kickboksen (voor het gevang moet hij het niet laten) en wie weet krijgen mijn kinderen dan geen 300.000 schadevergoeding! Niet slecht voor een "laatste wil" nietwaar?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be