![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetzelfde zie je in de ziekenhuizen. In Aalst heb je één katholiek ziekenhuis, en één stedelijk hospitaal. Sommige "probleemgevallen" kunnen enkel terecht in het stedelijk ziekenhuis, terwijl het katholiek ziekenhuis liever uitpakt met een hartoperatie van koning Albert. Hetzelfde zie je met de postbedeling in Zweden. De meest rendabele zones worden door de privé verzorgd, terwijl de overheidspost de andere gebieden voor zijn rekening moet nemen. En hetzelfde zal je ook zien bij een liberalisering van het openbaar vervoer: de privé zal de rendabele inter-cities verzorgen, en de dure lokale lijnen zullen op kap van de overheid gewenteld worden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
|
![]() Citaat:
- in het geloofsspectrum rooms-katholieke, protestants-christelijke, islamitische, evangelische, hindoeïstische, joodse en interconfessioneel (oecumenisch) - in het "algemeen bijzondere" spectrum: montessorri, jenaplan, vrijeschool, freinet, dalton, etc. De marktaandelen (% leerlingen) in het schooljaar 2005-2006 in het basisonderwijs: 30,8% openbaar onderwijs 69,2% bijzonder onderwijs, verdeeld in -6,5% algemeen bijzonder -62,7% confessioneel, wederom verdeeld in --33,7% rooms-katholiek --24,4% protestants-christelijk --1,8% reformatorisch --1,4% gereformeerd vrijgemaakt --0,7% interconfessioneel --0,6% islamitisch --0,1% hindoeïstisch --0,1% evangelisch en Evangelische Broedergemeenschap (= hernhutters) --0,0% joods De marktaandelen 2005-2006 in het voortgezet onderwijs: 25,9% openbaar onderwijs 74,1% bijzonder onderwijs -17,3% algemeen bijzonder -56,8% confessioneel --25,8% rooms-katholiek --19,3% protestants-christelijk --8,1% interconfessioneel --2,3% reformatorisch --1,0% gereformeerd --0,2% islamitisch --0,1% evangelisch --0,0% joods |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Jan van den Berghe;2823628]Er zijn taxibedrijven die Mercedes Vitto's in hun wagenpark hebben. quote]
Klopt, heel veel taxibedrijven bezitten die minibusjes. Vaak zie ik ze om jongeren naar fuiven te brengen en ze nadien ook terug naar huis te brengen. Ook naar de luchthaven biedt zo'n voertuig voordelen, 9 personen kunnen hierin plaats nemen en er is nog ruimte om de bagage mee te nemen. Worden trouwens ook zeer veel gebruikt voor mindervalidentransport.
![]() |
#346 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De spelers op de elektriciteitsmarkt hebben maar een kleine spelrsmarge.
Bekijk je factuur eens en kijk wat onze elektriciteit effectief kost. Ik bedoel dan: Huur meter (dit kan dag en nacht zijn). Transport elektriciteit Verbruik elektriciteit. Kijk dan ook wat er bij komt aan taksen en allerlei heffingen. We moeten zelfs betalen voor mensen die niet kunnen betalen. En bovendien wordt op al deze lasten en taksen dan ook nog 21% BTW geheven. Daarbij werd de energie, sinds de vrijmaking ook nog eens flink duurder, kijk maar naar de gas, de mazout, de benzine, de diesel enz... Het is dan ook evident dat de elektriciteitsprijs stijgt. Het verhaal dat windmolenenergie gratis is, is ook een aanfluiting van de waarheid. 1. Zware investering voor een, in verhouding, kleine opbrengst. 2. Onderhoud, alles wat draait heeft onderhoud nodig, in verhouding tot de opbrengst zijn deze kosten relatief hoog (uurloon).
![]() |
#347 |
|
![]() [quote=Dimitri;2825320]In Nederland bestaan ze ook nauwelijks. Waarom zelf investeren als je het geld ook van de overheid kunt krijgen? In Nederland doet men daar absoluut niet moeilijk over...
------------------------------------------------------------ ik weet niet zoveel over het ondrwijs in Nederland, maar heel die lange lijst lijkt me toch een beetje een warboel! Ik neem aan dat er wel door de regering opgelegd wordt wat er moet op het programma moet staan. Vraag is natuurlijk wat is het resultaat. hoe wordt het onderwijs beoordeeld door internationaal onderzoek? Heb je daar info over? Het Vlaamse onderwijs werd daar zeer goed beoordeeld. Laatst gewijzigd door luc broes : 2 augustus 2007 om 08:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | ||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Massale ontbossing Prijzen van groenten en granen die de pan uitswingen.
![]() |
![]() |
#350 | ||
|
![]() Citaat:
Van de website van het ministerie van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap): OCW stelt eisen aan het onderwijs. Deze gelden voor het openbaar en het bijzonder onderwijs. Het gaat om: • Voorschriften voor te volgen vakken • De kerndoelen/examenprogramma's en de landelijke examens • Het aantal lesuren per jaar • De opleidings- en bevoegdheidsvereisten voor leraren • De medezeggenschap • De plan- en verslagleggingverplichtingen. Kort gezegd moeten alle scholen hetzelfde basisprogramma aanbieden, is er een minimum aantal lesuren per jaar, moeten de docenten bevoegd zijn, de schoolgebouwen goed uitgerust, moeten ouders inspraak hebben in een medezeggenschapsraad en moet de school haar resultaten in rapporten aan de inspectie overleggen, die zelf ook het onderwijs moet kunnen onderzoeken. Overigens bestaat er wel een leerplicht, maar geen schoolplicht. Indien ouders kunnen aantonen dat geen enkele school in de woonomgeving aan hun levensbeschouwelijke visie voldoet, kunnen zij toestemming krijgen hun kinderen zelf te onderwijzen. Uiteraard zijn daar dan wel weer allerlei regels en toezicht mee gemoeid. Het aantal ouders dat er gebruik van maakt is dan ook bijzonder klein. De scholen zelf worden niet nationaal bestuurd, zoals in Vlaanderen. De openbare scholen worden bestuurd door de gemeenten, de bijzondere scholen door afzonderlijke stichtingen, waarin evt. meerdere scholen in de gemeente of in de regio samenwerken. Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 2 augustus 2007 om 12:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |||
|
![]() Citaat:
Daarom moet het drinkwater verzorgd worden door openbare diensten, die het algemeen belang voorop hebben staan en niet het commercieel winstbejag. Citaat:
Citaat:
Men moet al beginnen met duurzame energiebronnen ongeacht de olieprijs. Energiebedrijven moeten vooruitkijken en hun verantwoordelijkheid nemen. Maar ja, zo ver vooruitkijken is meestal niet aan commerciële bedrijven besteed. De jaarcijfers zijn belangrijker dan de verre toekomst. En verantwoordelijkheid nemen gebeurt blijkbaar ook alleen als de klant daar nog eens in het bijzonder om vraagt. Daarom lijkt het me belangrijk dat overheden hun invloed in energiebedrijven kunnen aanwenden om ervoor te zorgen dat er sowieso geïnvesteerd wordt in duurzame energie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Daarbij stel nu dat de prijzen van groenten en granen stijgen juist door de vraag naar biobrandstof==> het is aantrekkelijk om aan tuinbouw te doen==> meer tuinbouwers==> groter aanbod==> de prijs daalt. In een markt is niets vast. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | ||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Euh dat afsluiten wordt wel gedaan hoor in praktijk als je je factuur niet betaald, hetzelfde met de gas. Je spreekt voortdurend uit een morele visie terwijl je nog altijd niet hebt aangetoond dat het niet mogelijk is om naar meer efficiëntie te streven.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De overheid kan een energiebedrijf in de richting sturen naar groene stroom door taksen te heffen op brandstoffen. Maar ja dan ook voor autodiesel,... hé. En voor de rest zou het best zijn dat de overheid zich niet moeit met de economie want ze hebben er toch geen verstand van(zie freya). Laatst gewijzigd door laurens274 : 2 augustus 2007 om 17:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | ||||||
|
![]() Citaat:
Hier is gewoon geen zinnige concurrentie mogelijk, tenzij je kwaliteitsverschillen toelaat. Dat zou ik schandalig vinden. Citaat:
Wat jij nog niet hebt aangetoond, is dat privatisering in dit geval leidt tot meer efficiëntie. Bij elektriciteit heeft het in ieder geval niet geleid tot voordeel voor de consument: de prijzen zijn n�*et gedaald en andere voordelen zijn er ook niet behaald. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de overheid de macht heeft om bedrijven rechtstreeks te verplichten in duurzame energiebronnen te investeren, zijn al die nodeloze en voor de consument duurdere omwegen niet nodig. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#355 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind dat kabel in Vlaanderen beheerd moet worden door een aparte firma, zoals voor electriciteit. Op die manier kan de concurrentie spelen. Nu zitten we hier in Antwerpen (Hoboken persoonlijk) met INTEGAN. Ik kan wél telenet via die kabel krijgen, maar telenet digitaal, de televisie NIET, wegens dwarsliggen van Integan. Als het totale Vlaamse netwerk beheerd wordt door één firma, is dat probleem van de baan, en kan er concurrentie zijn.
![]() |
#356 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ziekenzorg, tandarts is hier voor veel mensen ook duur. Ik bedoel maar - ik denk niet dat het voor de middenklasse in Amerika all in fundamenteel duurder is dan hier - goedkoper als ze hun geld beter besteden dan een overheid het zou doen, duurder als ze het slechter zouden doen. Ik bedoel daarmee dat als je steevast 100% van je inkomen uitgeeft, dan is de kans dat je als middenklasser serieuze problemen hebt bij zware medische kosten in de VS een stuk groter dan hier. Als je je inkomen echter verstandig beheert zal je beter af zijn dan de middenklasser hier die op de overheid rekent. Ik denk niet dat het moeilijk is om 'beter' te beheren dan Belgique ![]() (Mbt tandarts vraag ik me - alhoewel ik er zelf zeker al veel van teruggetrokken heb - trouwens af of dit wel zo vaak terugbetaald moet worden. Tenslotte krijg je tandproblemen vooral door eigen schuld, ik zie niet goed waarom de maatschappij moet opdraaien voor iemand die zijn gebit niet onderhoudt.) Citaat:
Kijk maar naar al de 'brugpensioeners' die het idee om ergens anders dan bij hun vaste stal te gaan werken compleet ondenkbaar vinden. Hoeveel 'arbeidsvreugde' denk je nu echt dat iemand nog heeft die jarenlang hetzelfde werk in dezelfde omgeving doet? Ik ben misschien een extreem geval in de andere richting (ik werk als consultant en 'gruw' van het idee om elke dag terug naar dezelfde firma en omgeving te moeten), maar als ik rondom mij kijk dan kan ik met stelligheid zeggen dat mensen die al langer dan 5 jaar dezelfde job/dezelfde omgeving doen gemiddeld genomen lang niet zoveel plezier/bevrediging halen uit hun werk dan ze er in het begin uit halen. Typische (kantoor)job: De eerste 6 maand zijn leuk, je leert veel nieuwe zaken. De volgende 6 maand leer je nog wel veel bij, en heb je ook al wat ervaring. Vanaf het 1e jaar wordt je job elke dag een beetje meer routine. Je plezier en uitdaging gaan achteruit, maar je efficientie gaat nog een tijdje vooruit. Vanaf jaar 3 is het puur routine geworden en gaat het enkel nog bergaf, tenzij je carrière kan maken of van job verandert. Wie na 5 jaar nog steeds in identiek dezelfde job zit en geen perspectieven op vooruitgang heeft, heeft ervoor gekozen om zijn/haar job puur als een tijdsverdrijf/noodzakelijk inkomen te gaan zien (of kan niet beter). Het is een 'noodzakelijk kwaad' waar je het beste van probeert te maken. Het aantal jobs dat niet in bovenstaande typering valt is m.i. uiterst beperkt. Ik vraag me dus echt wel af of het wel zo 'sociaal' is om dat stramien als ideaal voor te stellen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Aangezien de armoedegrens een relatief begrip is die afgemeten wordt tov het mediaan inkomen van een land, dat in de VS een stuk hoger ligt dan hier, moet je ook in rekening brengen dat een gedeelte van de armen in de VS, hier niet onder de armoedegrens zou zitten. Ik ga wel akkoord dat vergelijking niet eenvoudig te reduceren zijn tot een paar statistieken, die dan ook nog eens absoluut niks zeggen over hoe 'ongelukkig' iemand zich voelt bij die status van arme. Een middenklasser in afrika is vergeleken met een dopper hier relatief straatarm, maar misschien wel pakken gelukkiger om het zo te zeggen. In die optiek vind ik volgende gegevens toch wel heel veelzeggend. 30% van de Amerikanen gelooft dat armoede een permanente toestand is. 60% van de Europeanen gelooft dit. 50% van de mensen die onder de armoedgrens vallen in de VS vallen 3 jaar later niet meer onder die grens. 1 ding lijkt mij vast te staan: een arme in de VS heeft (terecht of niet, waarschijnlijk wel) alleszins veel meer hoop op verbetering en is dat na het pure overleven op zichzelf niet het allerbelangrijkste als je in dergerlijke situatie zit? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
|
![]() Citaat:
Maar goed, als je verstandig bent, je geld goed belegt en 'je tanden goed verzorgt' heb je geen moeder-staat nodig. 2) Mijn persoonlijk ervaring is helemaal anders. Ik werkte opeenvolgens: 11 jaar, 9 jaar, 20 jaar in een bepaalde job. Veel gewerkt en veel geleerd. Nooit ervaren dat ik vastgeroest was. Heb er geweldig van genoten, zelden of nooit gedacht aan perspectieven voor vooruitgang omdat het werk dat ik deed interessant genoeg was. Heb gewerkt tot 65 en wou er graag nog een jaartje bij doen. Maar mogelijk ligt het aan mij. Ik ben dan ook een heel bijzonder iemand! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |