Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wil je leven in een onafhankelijk Radicaal Vlaanderen?
Ja - de Vlaams Radicalen hebben hun lesje wel geleerd 34 43,04%
Ja - ik vertrouw hen niet maar het alternatief is nog slechter 8 10,13%
Geen denken aan 37 46,84%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2007, 23:49   #341
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Blijkbaar hebben alle Belgicistische collaborateurs van jou amnestie gekregen, want daar horen we nooit van...
Van mij krijgt geen enkele oorlogscollaborateur amnestie. Moesten de VB-ers trouwens niet regelmatig die collaboratie-creaturen BLIJVEN huldigen, zouden we al een heel andere situatie in België kennen. Enerzijds zeggen : het is zestig jaar geleden, "let it rest" en wat verder de wonden openrijten door huldigingen te organiseren voor De Clercq en Verschaeve, lijkt mij niet ideaal om tot een "verzoening" te komen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 23:50   #342
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
De eeuwige bullshit als we van jou gewoon zijn. De collaboratie was al bezig VOOR de oorlog. Eind jaren dertig was St. De Clercq trouwens meer in Berlijn dan in Kester. Degrelle ?? Had uiteraard ook zo'n kostuum. Hij was trouwens goed bevriend met De Clercq, en is later ook bevriend geraakt met de familie Dillen (u wel bekend zeker ?). Nee, ik ga die foto's niet meer bovenhalen, iedereen kent die ondertussen wel.
scheisse meinen sie ? oh ja die paar oude foto's een vijftal, die...

Karel Dillen werd geboren in oktober van 1925... was 15 jaar in 1940 en dus pas 20 jaar na de oorlog...

Staf De Clercq stierf reeds in 1942... Toen was Karel Dillen amper 17...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 23:54   #343
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verdediging van de monarchie tot de laatste snik?
Niet noodzakelijk maar een presidentskandidaat vinden als die op voorhand weet enkel een symboolfunctie te hebben is erg moeilijk. En ik wens geen president met macht. En een president gaat wel macht willen. De macht van Albert is zo goed als NUL, Boudewijn had misschien nog wat invloed maar die vind ik bij Albert alleszins niet terug.
Oud 7 oktober 2007, 23:57   #344
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
scheisse meinen sie ? oh ja die paar oude foto's een vijftal, die...

Karel Dillen werd geboren in oktober van 1925... was 15 jaar in 1940 en dus pas 20 jaar na de oorlog...

Staf De Clercq stierf reeds in 1942... Toen was Karel Dillen amper 17...
Ik had het over de vriendschap van Degrelle en de familie Dillen. Ik was het eerst niet meer van plan, maar nu verplicht je mij die foto toch te plaatsen :

Oud 7 oktober 2007, 23:58   #345
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van mij krijgt geen enkele oorlogscollaborateur amnestie.
Maar toch steeds Vlaams en collaboratie blijven op één hoopje gooien, hé?

Waarom klaag je in je onderschrift niet aan dat er een Leopol III-laan is?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 23:58   #346
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van mij krijgt geen enkele oorlogscollaborateur amnestie. Moesten de VB-ers trouwens niet regelmatig die collaboratie-creaturen BLIJVEN huldigen, zouden we al een heel andere situatie in België kennen. Enerzijds zeggen : het is zestig jaar geleden, "let it rest" en wat verder de wonden openrijten door huldigingen te organiseren voor De Clercq en Verschaeve, lijkt mij niet ideaal om tot een "verzoening" te komen.
De Clercq, die als onderwijzer de verfransing te Brussel en op de taalgrens lijfelijk ondervindt, is vanaf 1911 actief in taalgrensacties. Zijn Vlaamsgezindheid koppelt hij aan een verdediging van de katholieke moraal tegen verfransing en onzedelijkheid.

[SIZE=2]Tijdens de Eerste Wereldoorlog evolueert de oorlogsvrijwilliger De Clercq, hoewel hij gematigd blijft, in dezelfde richting als de Frontbeweging. Van 1919 tot 1932 is hij Kamerlid voor de Frontpartij in het arrondissement Brussel. [/SIZE]

[SIZE=2]In het ideologisch verdeelde Vlaams-nationalisme is hij vooral een brugfiguur. Hij kant zich tegen het fascistische gedachtegoed van Joris van Severen. Tegelijk werpt hij zich op als een anti-belgicist. Begin 1933 wordt hij voorzitter van een comité dat het partijpolitieke Vlaams-nationalisme moet herenigen. [/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Hij meent dat het Vlaams-nationalisme ideologisch vernieuwd moet worden. De stichtingsproclamatie van het Vlaamsch Nationaal Verbond (VNV) van 8 oktober 1933 huldigt het Dietse anti-belgicisme en de rechts-autoritaire principes van de radicale West-Vlamingen. Voor deze tegemoetkoming wordt De Clercq op papier de autoritaire leider. Hij raakt in conflict met de gematigde partijleden. [/SIZE]

[SIZE=2]De verkiezingsoverwinning van het VNV in 1936 verstevigt zijn positie. Hij dwarsboomt de gematigde VNV-vleugel door met Diets-revolutionaire taal elke samenwerking met andere partijen onmogelijk te maken. [/SIZE]

Daarna volg ik niet meer.

[SIZE=2]"De Clercqs houding voor de oorlog is dubbelzinnig. Hij acht een neutrale status van België de beste garantie om buiten een nieuwe oorlog te blijven, maar zoekt toenadering tot Nazi-Duitsland als voorbereiding op een nieuw activisme." [/SIZE]

[SIZE=2]"De Vlaams-nationalistische parlementsleden onderschrijven op 14 mei 1940 het ordewoord "geen tweede activisme", maar reeds op 3 juni 1940 voert De Clercq besprekingen met het Duitse Militaire Bestuur. Hij stelt zijn beweging "volledig ter beschikking met raad en daad". [/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Bij zijn dood zat het VNV tot over de oren in de collaboratie. De Clercq meende dat de vlucht vooruit de beste verdediging was.[/SIZE]

"De verliezers hebben altijd ongelijk na een oorlog..."
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 7 oktober 2007, 23:59   #347
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt me dat die kritiek eerder van zogezegde Belgicisten zal komen dan van Vlaams nationalisten. Wat denk jij?
Oud 8 oktober 2007, 00:00   #348
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk maar een presidentskandidaat vinden als die op voorhand weet enkel een symboolfunctie te hebben is erg moeilijk.
Italië, Duitsland, Oostenrijk, Israël,... zijn allemaal republieken met een ceremoniële president. In Zwitserland stellen ze het zelfs zonder president.

Maar in België hebben ze blijkbaar schrik dat een overdaad aan democratie de staat fataal zou worden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 8 oktober 2007, 00:02   #349
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Lijkt me dat die kritiek eerder van zogezegde Belgicisten zal komen dan van Vlaams nationalisten. Wat denk jij?
Het waren nochtans de Belgicisten (uit het noorden) die Leopold steunden in 1950 en de separatisten (uit het zuiden) die tegen hem waren. Wat is jouw punt?
Oud 8 oktober 2007, 00:05   #350
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar toch steeds Vlaams en collaboratie blijven op één hoopje gooien, hé?
Niet zomaar "Vlaams". Enkel dat soort Vlamingen die er mij steeds aan herinneren, aan die Vlaamse collaboratie. Geef toe, het VB scheelt maar weinig met het VNV. Mijn buurvrouw van 85 heeft me ooit gezegd dat ze aan Goebbels moest terugdenken toen ze Vanhecke hoorde speechen op TV.
Citaat:
Waarom zorgde Vlaanderen dan dat hij kon terugkeren ??

Laatst gewijzigd door Pietje : 8 oktober 2007 om 00:05.
Oud 8 oktober 2007, 00:06   #351
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het over de vriendschap van Degrelle en de familie Dillen. Ik was het eerst niet meer van plan, maar nu verplicht je mij die foto toch te plaatsen :

vakantiefoto's van in Spanje... 1982 ? met Koen Dillen

ontdekt door die rode vitriooljournalist van de RTBF...
Oud 8 oktober 2007, 00:07   #352
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet zomaar "Vlaams". Enkel dat soort Vlamingen die er mij steeds aan herinneren, aan die Vlaamse collaboratie. Geef toe, het VB scheelt maar weinig met het VNV. Mijn buurvrouw van 85 heeft me ooit gezegd dat ze aan Goebbels moest terugdenken toen ze Vanhecke hoorde speechen op TV.

Waarom zorgde Vlaanderen dan dat hij kon terugkeren ??
nog een geluk dat ze Fiip Dewinter nog niet heeft bezig gehoord
Oud 8 oktober 2007, 00:10   #353
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom begin jij dan ineens bij een discussie over de Vlaamse onafhankelijkheid te leuteren over de collaboratie? Denk jij nu werkelijk dat wij in een onafhankelijk Vlaanderen een swastika op onze kerktorens gaan zetten? Dat onze kinderen elke morgen de eed moeten afleggen aan Staf De Clerq? Dat wij het koninklijk paleis gana ombouwen tot een concentratiekamp voor joden, intellectuelen, homo's en communisten?
En vooral... Denk jij werkelijk dat de Belgische staatsconstructie het enige is dat die extreem-rechtse explosie tegenhoudt??

Citaat:
Waarom zorgde Vlaanderen dan dat hij kon terugkeren??
Vermoelijk omdat ze even Belgicistisch waren als jij.
Oud 8 oktober 2007, 00:14   #354
Starkan
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het waren nochtans de Belgicisten (uit het noorden) die Leopold steunden in 1950 en de separatisten (uit het zuiden) die tegen hem waren. Wat is jouw punt?
Dat maatschappelijke kwesties niet echt in de aard van de Vlaams nationalisten ligt. "Als BHV maar gesplitst geraakt, je weet wel." "En die buitenlanders maar terug naar hun land keren, je weet wel"

Faits divers, Het Laatste Nieuws, daar weten die Vlaams nationalisten alles over, dat wel. En spreek nu niet namens uzelf, want ge weet wel dat ge een buitenbeentje bent onder de Vlaams nationalisten. Eén die overigens nog nooit overtuigend heeft kunnen overtuigen dat een afgescheurd Vlaanderen linkser zou zijn dan een België.
Oud 8 oktober 2007, 00:14   #355
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
vakantiefoto's van in Spanje... 1982 ? met Koen Dillen

ontdekt door die rode vitriooljournalist van de RTBF...
Het gaat dus wel om Léon Degrelle die je daarstraks aanhaalde als Waals oorlogs-collaborateur toen ik St. De Clercq citeerde. En omdat die foto's door een "rode vitriooljournalist" zijn gevonden zijn die niet correct of hoe zit dat ??
Degrelle droeg Koen toen trouwens op om de groeten aan zijn vader Karel over te maken. En het enige dat jij daar bij te zeggen hebt is dat die foto's door een RTBF-journalist zijn gevonden ???
Misschien iets te gênant ??
Oud 8 oktober 2007, 00:18   #356
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom begin jij dan ineens bij een discussie over de Vlaamse onafhankelijkheid te leuteren over de collaboratie?
Omdat de grootste nationalistische partij die collaboratieherinnering nog steeds in ere houd
Citaat:
Vermoelijk omdat ze even Belgicistisch waren als jij.
Nee, Vlaanderen was altijd royalistischer dan Wallonië
Oud 8 oktober 2007, 00:21   #357
Starkan
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Omdat de grootste nationalistische partij die collaboratieherinnering nog steeds in ere houd
Die kleinere doet dat bij mijn weten ook, zij het iets subtieler..
Oud 8 oktober 2007, 00:28   #358
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die kleinere doet dat bij mijn weten ook, zij het iets subtieler..
Je kan wel gelijk hebben, minder opvallend en subtieler

Soit, bedtijd. Goodnight everybody
Oud 8 oktober 2007, 00:33   #359
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, Vlaanderen was altijd royalistischer dan Wallonië
Dus omwille van de Belgische eenheid werd er aan de Walen een ondemocratisch koningshuis opgedrongen?? En toch ben jij voor het behoud van België?
Wat hebt gij tegen de Walen??
Oud 8 oktober 2007, 00:42   #360
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En spreek nu niet namens uzelf, want ge weet wel dat ge een buitenbeentje bent onder de Vlaams nationalisten.
Ik neem aan dat dit een complimentje is?

Citaat:
Eén die overigens nog nooit overtuigend heeft kunnen overtuigen dat een afgescheurd Vlaanderen linkser zou zijn dan een België.
Het zal alleszins democratischer zijn.
Of Vlaanderen linkser wordt, hangt voor een groot deel van links zelf af. Gaan zij rechts het monopolie geven op de uitbouw van de Vlaamse staat (net zoals de Belgische staat uitgebouwd is door rechts: liberalen en katholieken)?
Als links zich halstarrig blijft vastklampen aan een zinkend schip, de Belgische staat, dan ziet de toekomst er idd niet rooskleurig uit.

En het is boven totaal onbegrijpelijk waarom traditioneel- en radicaal-links zich vastklampt aan de Belgische staat. Welke meerwaarde heeft die Belgische staat voor de gewone Vlaming, de gewone Waal of de gewone Duitstalige?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be