![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#341 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het misdrijf is verschillend, maar dat is dan ook het enige. Voor de zaak van het Vlaams Blok werden er helemaal geen wetten aangepast, zoals sommigen het graag voorstellen om de slachtofferrol van het Vlaams Blok te benadrukken. De bevoegdheid werd aan een andere rechtbank toevertrouwd om de de facto onvervolgbaarheid van door racisme ingegeven misdrijven te stoppen. Die maatregel werd overigens van hogerhand opgelegd. Verder is er geen enkel verschil. Een misdrijf wordt vervolgd in een rechtbank en niet in de politieke arena.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
#343 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarmee is het niveau en de inhoud van Garry netjes aangetoond. Je weet wat men zegt hé: "holle vaten klinken het luidst". Quantité négligeable. Niet de moeite om verder nog woorden aan te verspillen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
#344 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij slaagde er ook niet om bewijzen te leveren hoor. Jij vind bewijzen leveren zelfs zielig. ![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door daiwa : 31 december 2007 om 11:20. |
|||
![]() |
![]() |
#345 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee hoor. Ik vind jou zielig. Niet hetzelfde...
![]() |
![]() |
#346 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#349 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
zo gaat dat in B. Laatst gewijzigd door born2bewild : 31 december 2007 om 11:35. |
|
![]() |
![]() |
#350 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel. In 1996 werd door enkele politieke tegenstanders van het VB klacht ingediend tegen publicaties van het VB in Brussel. Enkele Brusselse parlementsleden wilden dat hun klacht zou leiden tot een effectieve vervolging van het VB. De Brusselse procureur Benoit Dejemeppe meldde de parlementsleden dat hij niet zou vervolgen omdat het hier zou gaan om een drukmisdrijf. Het VB vervolgen was dus onmogelijk omdat alle gedrukte publicaties - zo ook bijvoorbeeld krantenartikels - grondwettelijk beschermd werden. Daarop stelde Johan Leman in een ''open brief'' aan de tradionele partijen dat de publicaties van het VB een grondwetsherziening noodzakelijk maakten. Op 7 mei 1999 werd de gevraagde grondwetsherziening door alle Vlaamse en Waalse partijen definitief goedgekeurd. Laatst gewijzigd door daiwa : 31 december 2007 om 11:56. |
![]() |
![]() |
#351 |
Europees Commissaris
|
![]() Leuk hoe je uitgerekend dat hier toch al drie pagina's lang gedaan hebt, tot jolijt van de goegemeente.
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Beter opletten, liefje.
|
![]() |
![]() |
#353 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedankt, dit bespaart me het opzoekingswerk. Guido
![]() |
#354 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee hoor. Dat antwoord klopt langs geen kanten. Daiwa heeft - zoals gewoonlijk - wel ergens een klok horen luiden, maar heeft geen flauw benul waar de klepel hangt...
Al in 1994 werd voor de eerste keer een klacht tegen het Vlaams Blok ingediend door de Liga voor de Mensenrechten. De Brusselse correctionele rechtbank verklaarde zich onbevoegd, aangezien het ging om een zogenaamd “drukpersmisdrijf”, hetgeen op dat ogenblik nog tot de uitsluitende bevoegdheid van het Hof van Assisen behoorde. Aangezien drukpersmisdrijven in de praktijk al lang niet meer vervolgd worden, werd de antiracismewet volgens de rechtsleer eigenlijk volkomen buiten werking gesteld. Een oplossing zou er volgens sommige rechtsgeleerden in kunnen bestaan om artikel 150 van de Grondwet, dat drukpersmisdrijven aan de bevoegdheid van het Hof van Assisen toewijst, op te heffen of er een uitzondering in te lassen voor drukpersmisdrijven die een inbreuk uitmaken op de antiracismewet. Het duurde wel enkele jaren, maar op 7 mei 1999 werd artikel 150 van de Grondwet aangepast. De “correctionalisering” van racistisch geïnspireerde drukpersmisdrijven was daardoor een feit. De eigenlijke aanzet tot deze grondwetswijziging werd eigenlijk al genomen door de ondertekening van Verdrag van 7 maart 1966 inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie, goedgekeurd bij wet van 9 juli 1975 (B.S., 11 december 1975). Dit verdrag bepaalt dat de ondertekenende partij de nodige maatregelen dient te nemen om rassendiscriminatie tegen te gaan, maar dan wel met inachtneming van de bepalingen van het EVRM en het BUPO inzake het recht op vrijheid van meningsuiting en het recht op vreedzame vergadering en vereniging. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding en de Liga voor de Mensenrechten dagvaardden op 10 oktober 2000 drie vzw’s die onmisbaar zijn voor de werking van het Vlaams Blok. Het openbaar ministerie sloot zich later bij deze vordering aan. Op 29 juni 2001 oordeelde de rechter van de correctionele rechtbank van Brussel echter dat het om een politiek misdrijf ging en dat derhalve het Hof van Assisen bevoegd was. Op 26 februari 2003 sloot het Hof van Beroep van Brussel zich aan bij deze zienswijze. Het Hof van Cassatie verbrak op 18 november 2003 het arrest van het Hof van Beroep van Brussel en verwees de zaak voor verdere behandeling naar het Hof van Beroep van Gent. Het vervolg is genoegzaam bekend.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 31 december 2007 om 13:42. |
![]() |
![]() |
#355 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Komt op hetzelfde neer.
![]() |
#356 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is heel wat genuanceerder en het toont bovendien duidelijk aan dat er niet zomaar wetten werden gewijzigd om het Vlaams Blok te kunnen "pakken", maar dat er dank zij een aantal wijzigingen een mogelijkheid werd gecreëerd om racistische misdrijven effectief te vervolgen en te bestraffen; iets wat voorheen de facto niet mogelijk was. De slachtofferrol waarin het Vlaams Blok zich sedertdien wentelt, is dus op volkomen misplaatst. Als er om te beginnen al geen sprake was geweest van racistische misdrijven, was er ook nooit een veroordeling gekomen.
![]() |
![]() |
#357 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nope.
![]() |
![]() |
#359 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Se toenmalige SP heeft ons veel geld gekost en het ergste van alles is dan ook nog dat de hoofdrolspelers minister of minister van staat zijn. Neem nu Claes, die speelt nog altijd een belangrijke rol (lees schuimt de miljoenen nog binnen) en heeft zijn dochter in de politiek gelanceerd. Dit is pas afstotelijk. Nogmaals, ik ben geen VBer, maar de waarheid heeft nu eenmaal zijn recht. Daar ik geen VBer ben, wil ik nu stoppen met ze te "verdedigen".
![]() |
#360 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De wet was inderdaad niet geschikt om racistisch geïnspireerde misdrijven effectief te kunnen vervolgen. Die aanpassing was dus nodig om het misdrijf te kunnen vervolgen; niet om de partij te kunnen vervolgen. Zoals ik al zei: als er om te beginnen al geen sprake was geweest van racistische misdrijven, was er ook nooit een veroordeling gekomen.
|
![]() |