![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3601 |
Banneling
|
![]() ![]() El Caminito del Rey ... Málaga, Spain ... the most dangerous walkway in the world |
![]() |
![]() |
![]() |
#3602 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3603 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3604 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3605 |
Banneling
|
![]() ![]() gva.be toont het nieuwste snufje van inbrekers ze kunnen messchien een handleiding meegeven ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3606 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3607 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3608 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3609 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3610 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3611 |
Minister-President
|
![]() Foto van de dag ?? Nochtans niets bijzonders, zult u denken….. Ware het niet dat ik deze foto deze namiddag met mijn smartphone genomen heb aan de ingang van een hamburgertent (niet bepaald met een Franse naam) waar ik gehaast voor enkele Churros en een Ice Tea (ook al geen Franse woorden) binnenstapte : de hamburgerzaak bevindt zich ergens in Zuid-Bretagne, en niet meteen aan de kust of op een plaats waar veel toeristen komen. Bemerk de voor 99,99% mijner landgenoten volstrekt onverstaanbare eentalige Nederlandse tekst (weliswaar met Franse tekst op de achterzijde), en dat op zeg maar zo’n 900 ?* 1000 kilometer van het dichtstbijzijnd Nederlandstalig gebied. Nochtans gaf niemand blijk van verontwaardiging of taalprotest , waren de media niet opgetrommeld, en zal het gebeuren geen aanleiding geven tot parlementaire vragen, tot vlaggengezwaai, tot straatgeweld, of tot ellenlange welles-nietes discussies op Franse politieke internetforums. Op dit forum geleerd hebbend dat sommigen al niet goed worden van een te weinig Vlaamse restaurantnaam durf ik mij daarentegen niet eens voorstellen wat er zou gebeuren indien u midden in Vlaanderen een eentalige Franse waarschuwingstekst voorgeschoteld zou krijgen… |
![]() |
![]() |
![]() |
#3612 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3613 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3614 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3615 |
Minister-President
|
![]() @Gwylan: ik geloof dat ik zo'n bordje ook in de Quick van Angoulême heb gezien, begin dit jaar. Zo bijzonder is het niet, hoor, en zoals je zegt, het bordje is tweetalig, al staat het Frans op de andere kant. Ik ben nog geen taalradicalen tegengekomen die, op het zien van een Franse tekst met Nederlandse tekst ernaast/boven/achter..., in razernij zich de haren uit het hoofd rukken, en ik ben al wat van die onnozelaars tegenkomen. Dergelijk bordje zou ook in Vlaanderen geen golven veroorzaken...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#3616 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is in Frankrijk inderdaad helemaal niet zo "bijzonder" om anderstalige teksten te zien : ook de etiketten van veel voedings- en onderhoudsproducten zijn tweetalig Frans/Nederlands, waarbij het Nederlands deel – alhoewel volkomen onnuttig voor 99,99% der Fransen – nochtans geen negatieve commentaren genereert, maar gewoon wordt aanvaard. Mijn post behelst dan ook niet de taaltolerantie in Frankrijk, die veel groter is dan velen blijken te denken : ik wou slechts het opvallend contrast belichten met de teneur van sommige discussies op dit forum, waarbij het kennelijk al onaanvaardbaar zou zijn dat bijvoorbeeld restaurants in Vlaanderen geen voldoende Nederlandstalige cq. Vlaamse naam dragen, laat staan dat er in Vlaanderen meertalige waarschuwings- of informatieborden zouden mogen voorkomen. Mijn indruk is dat veel Vlamingen geen verschil zien tussen enerzijds de noodzaak tot het gebruik van de officiële taal in administratieve en formele zaken en anderzijds de aanvaardbaarheid van andere talen in het dagelijks leven. Voortgaand op uw reactie stel ik evenwel met genoegen vast dat menige kritiek in Vlaanderen, meer bepaald op dit Nederlandstalig Belgisch forum, op alles wat met de Franse taal te maken heeft in werkelijkheid slechts bestaat uit misplaatste grapjes van lieden die in tegenstelling tot hun stellingen wel degelijk voldoende breeddenkendheid aan de dag leggen. Goed zo ! Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 oktober 2013 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3617 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier slaat u echt de nagel op de kop....
![]() |
![]() |
#3618 |
Banneling
|
![]() en
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3619 |
Banneling