![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#3621 | ||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Prof. Ir. Rob Kouffeld Prof.Dr. Rob Meloen Ferdinand Engelbeen Drs. Hans Labohm Prof. Dr. Aalt Bast Prof. Dr. Olaf Schuiling Dr. Jaap Hanekamp Prof. Ir. Huib van Heel Drs. Karel Beckman Prof.Dr.Ir. Frans Sluijter Dus omdat je een persoonlijke hekel hebt aan Hans Labohm is de rest van de Groene Rekenkamer niet meer relevant. Hoewel ik inderdaad Ing. voor mijn naam mag zetten en 17 jaar een job van een burgerlijk ingenieur heb uitgevoerd (senior engineer procesautomatisering), heb ik lak aan titels. Blijkbaar is dat voor jouw wel een probleem, tenminste zolang ze jouw mening niet delen. Dus op de man spelen is blijkbaar voor jouw veel belangrijker dan op de bal... In de studie Technisch Ingenieur werd behoorlijk veel statistiek gegeven, en ik heb nog een paar volgcursussen meegenomen tijdens mijn loopbaan. Jammer genoeg weinig aan gedaan, buiten direct toepasbare zaken als correlaties en attributie van de bijdragen van verschillende variabelen aan een eindresultaat (model voor de productie van kunstharsen). Dat laatste geeft me wel een inzicht over de (on)mogelijkheden van (klimaat)modellen om de toekomst te voorspellen... Maar voor het begrip "eigenwaarde" moet ik terug in de cursus van 45 jaar geleden duiken. Wat niet wil zeggen dat methode die Mann gebruikte deugt omdat de Y-as in Wegman's reactie flink uitgerekt is. Mann's methode had enkel variatie rond een vlakke lijn moeten weergeven om valabel te zijn. Zelfs al is dat een klein verschil: die methode deugt niet omdat ze een of enkele series met een uitgesproken vorm in de laatste eeuwen er preferent uithaalt en opblaast in belangrijkheid. Verder heb je nog op geen enkele wijze aangetoond dat een reconstructie zónder de "strip bark" naaldbomen of soortgelijke series ook een hockeystick oplevert. Citaat:
Moberg geeft minder invloed aan boomringen i.h.a. in zijn reconstructie en Huang gebruikt enkel boorgattemperaturen van over de hele wereld. Dus géén (of minder invloed) van "verdachte" series = grotere natuurlijke temperatuurveranderingen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3622 |
Europees Commissaris
|
![]() Het gaat er niet zozeer om de hoeveelheid van kennis die je verworven hebt, maar wel wat je er mee doet.
![]() |
#3623 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3624 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het gaat er niet om of ik een hekel heb aan Labohm of niet Het gaat om wat die man zegt. En wat Labohm zegt is van een ongelooflijk laag niveau, zoals je in wezen zelf hebt toegegeven door te schrijven dat de man onvoldoende wetenschappelijke kennis heeft. Daarenboven heb ik op mijn blog voldoende aangegeven dat de man intellectueel oneerlijk is. D�*�*rom is de groene rekenkamer irrelevant : omdat de groene rekenkamer geen afstand neemt van kleuterskepticisme en intelelctuele oneerlijkheid. D�*�*rom. Ik vermelde Labohm, maar ik had net zo goed Theo Richel's stukjes kunnen nemen. Of het feit dat de groene rekenkamer er niet over struikelt dat er klinkklare pseudo-stukjes van pakweg Rörsch of Thoenes gepubliceerd worden. Een beetje ernstige groene rekenkamer had d�*t soort figuren met de riek van het erf gejaagd... Citaat:
Citaat:
tevens begrijp je dus zaken die je citeerde niet en heb je ze maar liggen overpennen. Net zoals ik zei Citaat:
Net diezelfde eigenwaarden waarvan je net zelf schreef dat je het begrip niet kent. Je begrijpt Mann's methode dus NIET. Boeken toe. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3625 |
Europees Commissaris
|
![]() VRT 18/7/2009: sneeuw in Oostenrijk.
![]() |
#3626 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() relevantie?
Berggletsjers smelten overal. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 18 juli 2009 om 17:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3627 |
|
![]() Dus door opwarming meer sneeuw? Als het hier op mijn verjaardag gaat sneeuwen dan zal ik toch rondkijken wie ik daar verantwoordelijk voor kan stellen.
![]() |
#3628 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#3629 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3630 |
Minister-President
|
![]() ik was vorige week in de VS; 't was daar 90°; dat lijkt me nu niet bepaald normaal...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3631 |
|
![]() We zullen zien; 18 augustus is al gauw.
![]()
![]() |
#3632 |
|
![]() hoezo, waar zeg ik dat
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 18 juli 2009 om 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3633 |
Europees Commissaris
|
![]() 90 ° Farenheit? Dat is heel normaal daar. Of bedoel je Kelvin?
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 18 juli 2009 om 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3634 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3635 | |
|
![]() Citaat:
New York ligt op dezelfde breedtegraad als Madrid. http://www.onlineconversion.com/temperature.htm
![]() |
![]() |
#3636 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3637 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 19 juli 2009 om 01:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3638 | ||
Schepen
|
![]() Beste Jedd,
Ik ga niet meer reageren op wat je schrijft over de Groene Rekenkamer, simpelweg omdat je op de man speelt en niet op de bal. Dus als je iets op te merken hebt over de inhoud van de artikels die gepubliceerd worden door de Groene Rekenkamer (en niet op die van iemands persoonlijke blog), dan kunnen we een echte discussie hebben over het al dan niet kloppen van die inhoud. Anders heeft het geen zin en kunnen we net zo goed een discussie houden over de persoonlijkheid van Mann, Schmidt en nog enkele andere leden van de RealClimate club... Citaat:
In het zeer verre verleden heb ik een en ander geleerd over matrixbewerkingen en al wat er rond zit, inclusief PCA analyses. In de praktijk heb ik daar vrijwel niets mee gedaan, echter wel met attributietechnieken (ANOVA) wat in grote mate met elkaar overeenstemt en soms door elkaar wordt gebruikt. In beide gevallen wordt aangegeven in hoeverre een variabele bijdraagt aan een resultaat. Dat is het belangrijkste gegeven. Je hoeft niet eens te weten wat het begrip "eigenwaarde" wil zeggen om te weten dat een PCA analyse een berg gegevens transformeert tot een reeks bijdragen van verschillende variabelen aan een eindresultaat, waarbij de belangrijkste bijdrage wordt weergegeven in de eerste PC, de tweede belangrijkste in de tweede PC enz... Dus dat is wat Mann heeft gedaan: een berg gegevens in stukken gehakt middels PCA, waarbij de eerste PC een pracht van een hockeystick oplevert. Tot daar toe lijkt alles goed, ware het niet dat Wiki inzake PCA analyse ook het volgende zinnetje bevat: Citaat:
Dáár gaat het om. Niet om het feit dat je al dan niet weet wat een eigenwaarde is. Dat is hier totaal onbelangrijk. Diegenen die het (veel) beter weten dan mij (McIntyre, Wegman en onze eigen Dr. Mia Hubert van de KUL) zeggen dat die decentrale methode "mijnt" voor hockeysticks en simpelweg niet deugt voor zulk een analyse. Leg daarnaast het feit dat het gebruik van "strip bark pines" ten stelligste wordt afgeraden door het NAS panel (zonder die series: ook géén hockeystick) en je kan Mann's reconstructie (en meerdere andere) in de prullemand gooien, waar ze thuis horen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3639 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat hier mss al besproken geweest ? (Comnispa-Temperaturkurve) http://www.uni-heidelberg.de/presse/...7-3/klima.html http://alt.eike-klima-energie.eu/ind...cle_3_1247=507 Citaat:
Wat denkt het IPCC hiervan ? lokaal is niet globaal... ? ![]() Of passen die (veel juistere) lokale metingen niet in hunne winkel ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3640 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |