Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2011, 15:24   #3641
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Zorg jij er maar eerst eens voor dat je de originele wettekst aan me voorlegt, en niet een pdf'je van het CGKR.

Voorts heb ik jou al citaten uit dat CGKR-pdf'je gegeven. Ik heb jou ook al verschillende keren gezegd, en ik zal het nog maar eens herhalen, want je blijft maar weer trollen en doordrammen:

Het is een stuk tekst van een wikipediapagina waar staat op welke definitie van racisme het wetboek zich baseert. Aangezien die vrijwel identiek is aan de definitie die de VN hanteert, heb ik geen enkele reden om daaraan te twijfelen.
Je hoeft niet aan die tekst te twijfelen. Maar die tekst is niet de wettekst.
Kan je nog aantonen dat de definitie van racisme in de wet staat, of moet je toegeven dat je het verkeerd voor had?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 15:30   #3642
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Inderdaad Macchiavelli, begrijpend lezen.
Kan je nu antwoorden op de vraag, of begrijp je ze nu nog niet?
Het heeft geen zin om te antwoorden op een vraag van jou waaruit overduidelijk blijkt dat jij die tekst niet goed begrepen hebt.

Ga dat soort spelletjes maar met je man of kinderen spelen.

Citaat:
Ja dat speelt allemaal mee.
Mag ik nu nog weten waarvoor iemand nog beledigende woorden of scheldwoorden zou kunnen gebruiken, behalve om te beledigen?
"Scheldwoorden" e.d. kunnen zelfs liefkozend gebruikt worden, afhankelijk van context, intonatie, en onderlinge relatie tussen zender en ontvanger.

Citaat:
Toch wel.
Neen.

Citaat:
Als ik jou nu een "zak hooi" noem (om bij jouw voorbeeld te blijven), is dit dat mijn verantwoordelijkheid, of de jouwe?
Als jij mij zo zou noemen, is het is mijn verantwoordelijkheid of ik me daar wel of niet wil door laten beledigen.

Citaat:
Het is wellicht moeilijk aan te tonen dat het met opzet is.
Niet alleen moeilijk, maar vrijwel onmogelijk, tenzij de zender er uitdrukkelijk bij zegt/zet dat hij de bedoeling heeft te beledigen.
Oud 11 september 2011, 15:39   #3643
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Je hoeft niet aan die tekst te twijfelen. Maar die tekst is niet de wettekst.
Kan je nog aantonen dat de definitie van racisme in de wet staat, of moet je toegeven dat je het verkeerd voor had?
Ik heb dat nergens zwart op wit gesteld. Ik heb enkel wikipedia aangehaald, en zie dan ook niet in waarom ik zou moeten toegeven dat ik het verkeerd voor had.

Bovendien heb ik je de artikelnummers uit dat CGKR-pdf'je gegeven waar "discriminatie" gedefiniëerd wordt.
En kom zoals gezegd niet af met dat "discriminatie" niet hetzelfde is als "racisme", want zélf gebruik je die begrippen door elkaar en alsof ze onderling inwisselbaar zijn. Maar dat heb ik je óók allemaal al gezegd.
Oud 11 september 2011, 15:49   #3644
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dat nergens zwart op wit gesteld. Ik heb enkel wikipedia aangehaald, en zie dan ook niet in waarom ik zou moeten toegeven dat ik het verkeerd voor had.
Neen, je hebt het nergens zwart op wit gesteld.
Je hebt het als volgt gesteld :

Citaat:
In de wet staat er geen definitie van racisme. In de wet staat enkel wat strafbaar
is.

Citaat:
Bovendien heb ik je de artikelnummers uit dat CGKR-pdf'je gegeven waar "discriminatie" gedefiniëerd wordt.
En kom zoals gezegd niet af met dat "discriminatie" niet hetzelfde is als "racisme", want zélf gebruik je die begrippen door elkaar en alsof ze onderling inwisselbaar zijn. Maar dat heb ik je óók allemaal al gezegd.
Ja, je hebt aangegeven waar discriminatie gedefinieerd wordt, maar niet waar racisme gedefinieerd wordt.

Kan je nu al toegeven dat er geen definitie van racisme in de wet staat?
Oud 11 september 2011, 16:09   #3645
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Neen, je hebt het nergens zwart op wit gesteld.
Je hebt het als volgt gesteld :

Ja, je hebt aangegeven waar discriminatie gedefinieerd wordt, maar niet waar racisme gedefinieerd wordt.

Kan je nu al toegeven dat er geen definitie van racisme in de wet staat?
Mijn antwoorden hierop zijn allemaal terug te vinden in mijn postje waaruit jij citeert. Ik blijf niet bezig. Je hebt nu genoeg aandacht van me gehad.

Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 11 september 2011 om 16:11.
Macchiavelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 16:17   #3646
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn antwoorden hierop zijn allemaal terug te vinden in mijn postje waaruit jij citeert. Ik blijf niet bezig. Je hebt nu genoeg aandacht van me gehad.
Je weet nu dat er geen definitie van racisme in de wet staat, maar je kan het niet toegeven.
Oud 11 september 2011, 16:21   #3647
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar het om gaat is : Als je uitleg krijgt over het waarom begrijp je het beter voor een andere gelijkaardige post.
Jij zal dat blijkbaar nodig hebben, anderen dan weer niet.
Anderen houden zich misschien liever bezig met in discussie gaan dan met elke bijdrage minutieus na te pluizen op overtredingen.

Citaat:
Vind je dit miereneuken?
Ja!
Citaat:
Waarom zit je daar dan al zo lang over te leuteren?
Ik beantwoord jouw geleuter, �*k lig niet wakker van de ene post die wèl en de andere die niet verwijderd is, �*k begrijp wel dat als jij iets gaat melden wat jij ziet als ontoelaatbaar, achteraf merkt dat 't niet werd verwijderd, 't niet tegen de forumregels is, jij begrijpt blijkbaar niet dat de laatste beslissing bij moderatie ligt, enkel zij beslissen of iets al dan niet verwijderd en/of bestraft moet worden.

Citaat:
Neen, niet krek hetzelfde. En nu geef je nog een derde versie.
Dat is geen 3de versie, dat is nog steeds dezelfde versie over hetzelfde 'geval', maar met andere woorden uitgelegd, als jij er wat anders in wil zien dan wat er staat is dat ook jouw probleem, 't probleem van niet willen/kunnen begrijpen, al dan niet opzettelijk, dat laat ik in 't midden.
Citaat:
Wat scheelt er vrouwtje? Acht je de tijd rijp om nog wat ruzie te stoken?
Nòg wat?
Doe eens 'n citaat + link daarvan?
Of sta je blok?

Citaat:
Ik doe dat niet; shockeren, beledigen of schelden.
Je beledigt de intelligentie van mensen door steeds opnieuw dingen die geschreven zijn 'n andere betekenis toe te kennen, woorden verdraaien, dingen weg te laten in citaten, dingen die jij niet relevant vind, maar die wel degelijk relevantie hebben in 't geheel van die bijdrage.
Ook oeverloos opnieuw dezelfde vragen, die reeds tig X beantwoord werden opnieuw te stellen, alsof de lezer analfabeet is, niemand kan lezen, of alsof al die bijdragen ineens op wonderbaarlijke wijze verdwenen zijn, iedereen kan nochtans op de pijltjes klikken om terug te lezen wat er geschreven werd, en duidelijk zien dat je - al dan niet moedwillig - de boel verdraait en loopt op te naaien.
Ook d�*t is beledigen, al dan niet bewust, laat ik ook in 't midden.
Citaat:
Toch niet met opzet. Ik heb je één maal gekwetst, uit onwetendheid. Ik heb er je mijn excuses voor aangeboden; want het was niet de bedoeling.
Jij kan me niet kwetsen sjok, omdat ik niet toelaat dat iemand me kwetst.
Daarvoor heb ik teveel in 't leven meegemaakt, om me te laten kwetsen door onnozele uitspraken. Ik trek m'n schouders op en ga - zo goed en zo kwaad als mogelijk is - verder met m'n leven.

Citaat:
Natuurlijk is de bedoeling van een forum niet om te melden.
Maar als je iets meldt, is het de bedoeling dat je het meldt omdat het in strijd is met het forumreglement.
...en de eindbeslissing, of 't al dan niet in strijd is met 't forumreglement ligt bij moderatie, of zij 't al dan niet willen verwijderen en/of bestraffen, ook dat is de bedoeling van 'n forum; dat moderatie de eindbeslissing heeft en niemand verantwoording verschuldigd is voor hun beslissingen, indien ze dit wel doen, zoveelste beter, indien niet, zal eenieder er zich bij moeten neerleggen, daar 'n forum 'n platform biedt om je mening te uiten en de verantwoordelijken of eigenaar je dit gratis aanbiedt.

Citaat:
Waaruit zou dat moeten blijken. Jij weet helemaal niet wat, wanneer, waarom, hoeveel ik meld.
Nee, ik heb geen kristallen bol die me dat onthult, maar ik ga af op wat je zèlf aangeeft, bijdragen die jij zèlf moedwillig anders interpreteert, zelfs n�*dat er verdere uitleg gekomen is van degene die 't bericht schreef...in deze draad zelfs...blijf je 'n ándere uitleg geven dan initieel bedoeld werd.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 16:22   #3648
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je weet nu dat er geen definitie van racisme in de wet staat, maar je kan het niet toegeven.
geef liever een vb'tje van 'racisme' op dit forum DAAR gaat deze topic over
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 16:23   #3649
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, er staat géén definitie in de wet over w�*t racisme precies is?

Dus neem jij maar aan dat jij er jouw definitie aan mag en kan geven?

Als er geen definitie van racisme is, kan iedereen naar believen 'racist' lopen krijsen?

Laatst gewijzigd door SDX : 11 september 2011 om 16:24.
Oud 11 september 2011, 16:38   #3650
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht

Als er geen definitie van racisme is, kan iedereen naar believen 'racist' lopen krijsen?
Ja, Wikipedia heeft het fout.

De benaming antiracismewet is ook fout. Die wet gaat over belediging en discriminatie, niet over racisme.

Het probleem is dat de begrippen xenofobie, vooroordelen, racisme en discriminatie voortdurend door elkaar worden gehaald, net zolang tot het onderscheid niet duidelijk meer is.

Doordat die begrippen voortdurend verwisseld worden (ook hier op het forum) denkt men al gauw dat racisme=discriminatie en discriminatie is racisme. Discriminatie is verboden dus zal racisme dat ook wel zijn, aangezien zelfs de wetgever die woorden door elkaar gebruikt. Het tegendeel is waar.

Om het ingewikkelder te maken. De anti-racismewet (die dus niet over racisme gaat) gaat over meer dan alleen belediging en discriminatie. Het gaat ook over haatzaaien en aanzetten tot haat, discriminatie en geweld. Je kunt die wet dan ook niet 'anti-discriminatiewet' noemen, omdat het over meer gaat. Maar 'anti-racismewet', duidelijk bedoeld als verzamelnaam voor dit alles, dekt ook niet de lading.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 16:45   #3651
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, Wikipedia heeft het fout.

De benaming antiracismewet is ook fout. Die wet gaat over belediging en discriminatie, niet over racisme.

Het probleem is dat de begrippen xenofobie, vooroordelen, racisme en discriminatie voortdurend door elkaar worden gehaald, net zolang tot het onderscheid niet duidelijk meer is.

Doordat die begrippen voortdurend verwisseld worden (ook hier op het forum) denkt men al gauw dat racisme=discriminatie en discriminatie is racisme. Discriminatie is verboden dus zal racisme dat ook wel zijn, aangezien zelfs de wetgever die woorden door elkaar gebruikt. Het tegendeel is waar.

Om het ingewikkelder te maken. De anti-racismewet (die dus niet over racisme gaat) gaat over meer dan alleen belediging en discriminatie. Het gaat ook over haatzaaien en aanzetten tot haat, discriminatie en geweld. Je kunt die wet dan ook niet 'anti-discriminatiewet' noemen, omdat het over meer gaat. Maar 'anti-racismewet', duidelijk bedoeld als verzamelnaam voor dit alles, dekt ook niet de lading.
Wordt 't dan geen tijd dat de 'wet' er 'n duidelijke omschrijving van geeft, zodat al die begrippen niet meer door elkaar gehusseld worden en er niet te pas en onpas 'racisme' geroepen wordt, als 't niet over racisme gaat?

'n Duidelijke omschrijving van �*l die begrippen?

Mijns inziens weet elk mens wel wat wel of niet ècht racisme is.

Voor mij is racisme iig niet; kritiek op 'n religie/ideologie hebben, noch 'n religie/ideologie beledigen, zelfs dat kan ik niet als racisme zien.

Laatst gewijzigd door SDX : 11 september 2011 om 16:46.
Oud 11 september 2011, 16:46   #3652
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Wordt 't dan geen tijd dat de 'wet' er 'n duidelijke omschrijving van geeft, zodat al die begrippen niet meer door elkaar gehusseld worden en er niet te pas en onpas 'racisme' geroepen wordt, als 't niet over racisme gaat?

Voor mij is racisme iig niet kritiek op 'n religie/ideologie hebben, noch 'n religie/ideologie beledigen, zelfs dat kan ik niet als racisme zien.
Ben ik helemaal met je eens.
Oud 11 september 2011, 16:53   #3653
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik helemaal met je eens.
Eigenlijk bestaan die wetten al lang, toch?

We hebben ons daar altijd mee kunnen behelpen, vreemd dat de laatste tijd steeds meer alles aangepast en exact gedefinieerd moet worden.
Oud 11 september 2011, 17:08   #3654
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:

We hebben ons daar altijd mee kunnen behelpen, vreemd dat de laatste tijd steeds meer alles aangepast en exact gedefinieerd moet worden.
Die wetten bestaan al tijden ja, en als die gewoon waren toegepast, was die hele anti-racisme/discriminatie/xenofobie/belediging-wetgeving compleet overbodig geweest. Dat werd allemaal al door reeds bestaande wetten gedekt.

Dankzij de linkse "allochtonenknuffelaars", om het zo maar eens te noemen, die voor een heel groot deel hun verantwoordelijkheden hebben ontlopen door geen duidelijk immigratie- en integratiebeleid op te zetten, dan wel tegen te werken als rechts zoiets probeerde, zitten we nu overal in Europa met dit soort misbaksels van wetten die meer slecht dan goed doen. Want zo'n antidiscriminatie/etc-wetje aannemen was natuurlijk stukken makkelijker dan een degelijk immigratie- en integratiebeleid op poten zetten en na te volgen. Die hele wetgeving is op zijn best een lapmiddeltje dat selectief aan symptoombestrijding doet, en niet eens voor iedereen geldend - allochtonen kunnen volgens de meeste interpretaties namelijk niet discrimineren, dat kunnen alleen autochtonen.
Maar aan de oorzaken zelf heeft de politiek, en dan met name links, nooit iets gedaan. Logisch want zij zijn zelf medeoorzaak van de puinhoop.
Oud 11 september 2011, 17:09   #3655
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

De wet is in 1934 ingevoerd maar deze was zelfs in 1951 (60 jaar geleden!) al onwerkbaar:
Citaat:
De katholieken! Dat is het meest schunnige, belazerde, onderkruiperige, besodemieterde deel van ons volk! Maar die naaien er op los! Die planten zich voort! Als konijnen, ratten, vlooien, luizen.’ Aldus romanpersonage Lodewijk Stegman in de in 1951 verschenen roman ‘Ik heb altijd gelijk’ van Willem Frederik Hermans.

Reeds bij voorpublicatie van het eerste hoofdstuk in het literaire tijdschrift Podium tuimelt de pers over Hermans heen. De katholieke Volkskrant spreekt van ‘smeerlapperij’ waarmee ‘een hele bevolkingsgroep wordt beledigd’. Het eveneens katholieke dagblad de Tijd erkent dat niet de schrijver zelf aan het woord is in de ‘hoogst onwelriekende passages welke in vunzige woorden en verbeeldingen de katholieken, en godsdienst en moraal op de grofste wijze honen’, maar wijst er op dat dit alles toch voortkomt uit het ‘brein’ van de auteur.

De gewraakte passages leiden tot vervolging op grond van artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht waarin het opzettelijk in beledigende vorm uitlaten van een bevolkingsgroep als strafbaar wordt beschouwd. Een artikel dat overigens in 1934 aan het wetboek werd toegevoegd om joden te beschermen tegen beledigingen door fascisten en nationaal-socialisten.

Hermans wordt vrijgesproken.
De bedoeling van die wet was goed maar hij is nooit bedoeld om religiekritiek of zelfs maar het gewone beledigen van een groep aan te pakken.

Ik vind ook dat het echte haatzaaien moet worden aangepakt. Het probleem is natuurlijk: Hoe bewijs je haatzaaien? Iemand die zich niet beledigend uitlaat over bevolkingsgroepen maar steeds hamert op bepaalde aspecten ervan kan méér haat zaaien dan iemand die voortdurend ongefundeerd zit te schelden. Toch is de laatste nu strafbaar en de eerste niet.

En hoe beoordeel je ironie en sarcasme? Het is niet voor niets dat de wetgever stelt dat een mening best schokkend of zelfs kwetsend mag zijn. Moeilijke kwestie.
Oud 11 september 2011, 17:15   #3656
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die wetten bestaan al tijden ja, en als die gewoon waren toegepast, was die hele anti-racisme/discriminatie/xenofobie/belediging-wetgeving compleet overbodig geweest. Dat werd allemaal al door reeds bestaande wetten gedekt.

Dankzij de linkse "allochtonenknuffelaars", om het zo maar eens te noemen, die voor een heel groot deel hun verantwoordelijkheden hebben ontlopen door geen duidelijk immigratie- en integratiebeleid op te zetten, dan wel tegen te werken als rechts zoiets probeerde, zitten we nu overal in Europa met dit soort misbaksels van wetten die meer slecht dan goed doen. Want zo'n antidiscriminatie/etc-wetje aannemen was natuurlijk stukken makkelijker dan een degelijk immigratie- en integratiebeleid op poten zetten en na te volgen. Die hele wetgeving is op zijn best een lapmiddeltje dat selectief aan symptoombestrijding doet, en niet eens voor iedereen geldend - allochtonen kunnen volgens de meeste interpretaties namelijk niet discrimineren, dat kunnen alleen autochtonen.
Maar aan de oorzaken zelf heeft de politiek, en dan met name links, nooit iets gedaan. Logisch want zij zijn zelf medeoorzaak van de puinhoop.
Dat is dus wat ik ook in gedachten had.
Oud 11 september 2011, 17:21   #3657
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wet is in 1934 ingevoerd maar deze was zelfs in 1951 (60 jaar geleden!) al onwerkbaar:

De bedoeling van die wet was goed maar hij is nooit bedoeld om religiekritiek of zelfs maar het gewone beledigen van een groep aan te pakken.

Ik vind ook dat het echte haatzaaien moet worden aangepakt. Het probleem is natuurlijk: Hoe bewijs je haatzaaien? Iemand die zich niet beledigend uitlaat over bevolkingsgroepen maar steeds hamert op bepaalde aspecten ervan kan méér haat zaaien dan iemand die voortdurend ongefundeerd zit te schelden. Toch is de laatste nu strafbaar en de eerste niet.

En hoe beoordeel je ironie en sarcasme? Het is niet voor niets dat de wetgever stelt dat een mening best schokkend of zelfs kwetsend mag zijn. Moeilijke kwestie.

Dat is de kern; haatzaaien, w�*t is 't precies, hoe bewijs je 't, dat wordt nergens gedefinieerd, dat is moeilijk te bewijzen.

Inderdaad 'n moeilijke kwestie,

Is 't zo dat mensen steeds haatdragender worden of dat ze steeds gevoeliger worden, steeds minder kunnen verdragen?
Oud 11 september 2011, 18:13   #3658
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Er staat geen definitie van racisme in de wet.

Citaat:

Neen, daar ging het niet over.
Het ging over niet-strafbaar en strafbaar racisme.
Heb je de discussie niet gevolgd?
Oud 11 september 2011, 18:21   #3659
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Voor mij is racisme iig niet; kritiek op 'n religie/ideologie hebben, noch 'n religie/ideologie beledigen, zelfs dat kan ik niet als racisme zien.
De naam van die wet is "de wet tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden".
Oud 11 september 2011, 18:27   #3660
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dat is de kern; haatzaaien, w�*t is 't precies, hoe bewijs je 't, dat wordt nergens gedefinieerd, dat is moeilijk te bewijzen.

Inderdaad 'n moeilijke kwestie,

Is 't zo dat mensen steeds haatdragender worden of dat ze steeds gevoeliger worden, steeds minder kunnen verdragen?
Ik weet het écht niet. ik ken mensen die behoorlijk gediscrimineerd werden en dat is geen pretje, het is vernederend en je krijgt het gevoel dat iedereen tegen je is waardoor je gevoeliger wordt, óók voor onschuldiger zaken. En dan kun je nog vechten tegen grove discriminatie, de subtiele alledaagse discriminatie is veel venijniger. Nu was die discriminatie gebaseerd op 'kleur', iets waar je niets aan kunt doen dus. Maar dan gaat het om echte 'discriminatie'. Moet ook zwaar aangepakt worden, vind ik.

Groepsbelediging vind ik een onzinterm. Hoe kun je nu beledigd worden als groep? En dan ook nog wegens een geloof? Er zal natuurlijk best wel iets van een emancipatiestrijd in zitten maar dan nog? Ik kende in mijn vorige woonplaats twee mannen van middelbare leeftijd, een Tukker en een Surinamer. Dat ging van: 'Hee zwarte aap, ik begrijp niet dat ze jullie ooit uit de bomen hebben gehaald!, gevolgd door: 'Hee kaaskop, ze hadden jou nog wat langer in de bleek moeten onderdompelen!'' Die mannen waren de allerbeste vrienden.
Allemaal niet hoogstaand maar voor hen werkte het.

Ik weet het allemaal ook niet. Misschien is het zo dat we in Nederland al eeuwenlang met verschillende religies zitten opgescheept en dat we met schade en schande hebben geleerd a. iedereen in hun waarde te laten en b. niet zulke lange tenen te hebben bij een eventuele belediging. Die vrijheid van godsdienst is niet zonder veel strijd in de grondwet gekomen maar heeft zijn vruchten afgeworpen. Religie/levensbeschouwing is immers een persoonlijke kwestie. Al die mensen met een ander geloof die in de loop der eeuwen het land binnenkwamen hebben zich geconformeerd aan die opvatting. Maar dat ging geleidelijk. De grote groep immigranten met een ander geloof die vanaf de jaren 60 en 70 het land binnenkwam is niet opgegroeid met die opvatting.

Daarnaast is het zo dat iedereen zich tegenwoordig nogal snel gekwetst voelt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be