Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2010, 23:36   #361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
het grote probleem van het spoor is dat het de stijging in reizigers niet aankan. De vertragingen zijn een gevolg van een oververzadiging van het net.

Vooral Brussel Centraal met zijn luttele zes sporen vormt een bottleneck. Van mijn part mag er daar ook nog een tunnel onder komen om de capaciteit te verhogen.
Misschien is het ook te wijten aan de wijze waarop aan het spoorwegnet vorm is gegeven. Noord-zuid, waarbij zo goed als alles door Brussel moet. Vergelijk dat dan eens met Nederland waar ze een veel webvormiger net hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:42   #362
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
het grote probleem van het spoor is dat het de stijging in reizigers niet aankan. De vertragingen zijn een gevolg van een oververzadiging van het net.

Vooral Brussel Centraal met zijn luttele zes sporen vormt een bottleneck. Van mijn part mag er daar ook nog een tunnel onder komen om de capaciteit te verhogen.
Vertragingen zijn niet noodzakelijk daarvan een gevolg. Zelfs op de ergste tijden, zoals vrijdagavond op de lijn Gent-Antwerpen, hebben de overvolle treinen zelden een vertraging.

Wat vertragingen betreft, vergeten sommige mensen dat spoorwegen en treinen echt zijn. Echt!
En dat er dingen kunnen gebeuren.
Zigeuners die bovenleidingen stelen.
Een kapotte wissel.
Iemand die zijn/haar liefdesverdriet niet aankon en op de sporen ging liggen.
Een gescheurde koppeling.
Een defect locomotief.

Zelfs al is een vertraging niet zo groot, hebben we het nog altijd te maken met een uitgebreid chaotisch systeem waarbij een vertraging zich vrij snel kan doorpropageren naar het ganse netwerk. Doorgaans werken zulke dingen vrij escalatief. Een trein die 10 minuten vertraagt richting Gent zorgt ervoor dat een andere trein moet wachten voor een wissel en dat die trein 5 minuten vertraging oploopt. Daardoor moet een andere trein wachten op een aansluiting, 10 minuten vertraging oplopen en...



Ik begrijp niet het gezaag over de vertragingen. Ik heb geen auto, en ik ben verplicht om het openbaar vervoer te gebruiken voor zowel mijn kot in Gent als andere bezoekjes. Ik zit per weer minstens 2 keer op de trein, soms 6-7 keer.
De vertragingen vallen enorm goed mee. Er was 2 jaar geleden een periode van grotere vertragingen maar de recente roosterwisselingen hebben dit doorgaans geelimineerd. Soms gebeurt er wel eens, maar ik ben doorgaans heel goed op tijd.


Ik denk dat het vertragingsgezaag afkomstig is van kantoortypetjes die niet begrijpen dat treinnetwerken echt zijn.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:45   #363
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik begrijp niet het gezaag over de vertragingen. Ik heb geen auto, en ik ben verplicht om het openbaar vervoer te gebruiken voor zowel mijn kot in Gent als andere bezoekjes. Ik zit per weer minstens 2 keer op de trein, soms 6-7 keer.
De vertragingen vallen enorm goed mee. Er was 2 jaar geleden een periode van grotere vertragingen maar de recente roosterwisselingen hebben dit doorgaans geelimineerd. Soms gebeurt er wel eens, maar ik ben doorgaans heel goed op tijd.


Ik denk dat het vertragingsgezaag afkomstig is van kantoortypetjes die niet begrijpen dat treinnetwerken echt zijn.
Als we met het gezin in Duitsland te trein nemen, dan moet ik toch vaststellen dat de treinen er bijzonder stipt rijden. Ik weet niet of dit een louter subjectieve indruk is, maar ik heb toch het aanvoelen dat het er in Duitsland toch iets stipter aan toegaat dan bij ons. Als dat zo is, dan vraag ik me af waarom het daar wel lukt en bij ons niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:47   #364
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als we met het gezin in Duitsland te trein nemen, dan moet ik toch vaststellen dat de treinen er bijzonder stipt rijden. Ik weet niet of dit een louter subjectieve indruk is, maar ik heb toch het aanvoelen dat het er in Duitsland toch iets stipter aan toegaat dan bij ons. Als dat zo is, dan vraag ik me af waarom het daar wel lukt en bij ons niet.
Preußischen Werte sterben nie.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 00:05   #365
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Vertragingen zijn niet noodzakelijk daarvan een gevolg. Zelfs op de ergste tijden, zoals vrijdagavond op de lijn Gent-Antwerpen, hebben de overvolle treinen zelden een vertraging.
het gaat er niet om hoe vol een trein zit. Het gaat erom dat het spoornetwerk gesatureerd is.

Zoals je terecht aanhaalt is een treinnetwerk een organisch geheel waarin het ene ketentje een invloed heeft op het andere.

En daar wringt het schoentje : het netwerk is zo gesatureerd dat één haperend schakeltje de hele boel vierkant doet draaien, want er is domweg geen ruimte meer om problemen op te vangen.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 00:06   #366
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
het gaat er niet om hoe vol een trein zit. Het gaat erom dat het spoornetwerk gesatureerd is.

Zoals je terecht aanhaalt is een treinnetwerk een organisch geheel waarin het ene ketentje een invloed heeft op het andere.

En daar wringt het schoentje : het netwerk is zo gesatureerd dat één haperend schakeltje de hele boel vierkant doet draaien, want er is domweg geen ruimte meer om problemen op te vangen.
Ik begrijp je nu beter.
Welke oplossingen stel je voor?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 00:26   #367
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik begrijp je nu beter.
Welke oplossingen stel je voor?
dat is niet eenvoudig.

zoals gezegd is de grootste knel in mijn ogen Brussel Centraal, dus ofwel verhoog je de capaciteit daar, ofwel zorg je dat er een alternatief komt zodat niet elke trein daar meer moet passeren.

Dan kan je bv. denken aan een ringspoor rond Brussel, dat ineens niet bediende regio's van een treinverbinding kan voorzien.

Beide opties kosten echter geld. Hier moet de politiek keuzes maken. Daarenboven is het nog maar de vraag of alle kantoren zich moeten situeren in een paar bepaalde grote steden. Zeker voor Brussel kan die vraag gesteld worden, omdat er daar momenteel een grote mismatch is tussen het opleidinggsniveau van de inwoners en het type jobs dat er gecreëerd wordt. De Vlaamse overheid heeft m.i. de juiste keuze gemaakt om bv. OVAM in Mechelen te placeren.

Het wegennetwerk vergroten is geen optie, want momenteel zitten we met een 'vervangeffect' : heel wat mensen nemen momenteel niet de wagen omdat ze beseffen dat ze daarmee niet sneller zijn dan met de trein. Meer wegen aanleggen zal er enkel voor zorgen dat die mensen in de toekomst wel de wagen nemen, zodat het netto-effect nul wordt. Het is een illusie te denken dat méér wegen de files zullen oplossen.

Uiteindelijk begint de vraag bij het probleem van de ruimtelijke ordening in dit land. We moeten ons de vraag durven stellen of het huidige beleid wel het juiste is, of dat we daarentegen aan een intelligente verdichting binnen de steden moeten durven denken.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 01:21   #368
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

@Jan: het waarom van die grootse stationsprojecten is meervoudig. Meer algemeen is een station inderdaad een visitekaartje, een pronkjuweel om de collega's jaloers te maken. Het is ook een visitekaartje voor een stad (denk aan de uitgebreide reportages in buitenlandse reismagazines over deze stations), is winkelruimte makkelijker te verhuren in een verzorgd station, etc. En last but not least, voor de recentere projecten speelt ook mee dat hier NMBS-Holding verantwoordelijk is, en die moet toch ook zijn 'nut' bewijzen...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 01:28   #369
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan ook. De modale treinreiziger ligt niet wakker van de architecturale schoonheid van een station. Wat hij van een station verwacht, is dat het er gerieflijk is, netjes en proper en dat de perrons vlot en gemakkelijk te bereiken zijn.
Nja. Dat is wel een heel calvinistische redenering voor een katholiek.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 01:29   #370
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Niet alle treinverkeer moet door Brussel, en niet alle treinverkeer door Brussel moet door de NZV. Gent-Leuven, bijvoorbeeld, kan ook via Mechelen. En waarom zou een verbinding tussen Antwerpen en Namen via Schaarbeek en Schuman niet kunnen? Of zelfs Antwerpen-Namen via Gembloers?
Daarnaast moet het inderdaad mogelijk zijn om kantoren in andere steden bespreekbaar te maken. De ruimte in Brussel wordt nu al schaarser. Toch zal je altijd een deel van de administratie en de kantoren van internationale firma's in Brussel hebben, hoor. En ook bedrijven met hoofdzetel in Antwerpen of Mechelen hebben regelmatig bereikbaarheidsproblemen.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 01:32   #371
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien is het ook te wijten aan de wijze waarop aan het spoorwegnet vorm is gegeven. Noord-zuid, waarbij zo goed als alles door Brussel moet. Vergelijk dat dan eens met Nederland waar ze een veel webvormiger net hebben.
Nja dat komt omdat Brussel zo'n centrale plaats inneemt letterlijk en figuurlijk en omdat we zoveel woon-werkverkeer hebben over relatieve grote afstanden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 01:34   #372
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Niet alle treinverkeer moet door Brussel, en niet alle treinverkeer door Brussel moet door de NZV. Gent-Leuven, bijvoorbeeld, kan ook via Mechelen. En waarom zou een verbinding tussen Antwerpen en Namen via Schaarbeek en Schuman niet kunnen? Of zelfs Antwerpen-Namen via Gembloers?
Daarnaast moet het inderdaad mogelijk zijn om kantoren in andere steden bespreekbaar te maken. De ruimte in Brussel wordt nu al schaarser. Toch zal je altijd een deel van de administratie en de kantoren van internationale firma's in Brussel hebben, hoor. En ook bedrijven met hoofdzetel in Antwerpen of Mechelen hebben regelmatig bereikbaarheidsproblemen.
Het probleem is de "rentabiliteit". Alle lijnen die Brussel laten vallen verliezen meteen het grootste deel van hun klanten omdat Brussel zo'n centrale plaats inneemt in onze verplaatsingen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 01:40   #373
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als we met het gezin in Duitsland te trein nemen, dan moet ik toch vaststellen dat de treinen er bijzonder stipt rijden. Ik weet niet of dit een louter subjectieve indruk is, maar ik heb toch het aanvoelen dat het er in Duitsland toch iets stipter aan toegaat dan bij ons. Als dat zo is, dan vraag ik me af waarom het daar wel lukt en bij ons niet.
Omdat we meer mensen transporteren dan bepaalde verbindingen kunnen slikken (de noordzuid verbinding is de drukste treintunnel ter wereld!!!). Als er in Brussel vertragingen zijn dan heeft dat gevolgen voor de rest van België. Nu met Diabolo, RER, Josaphat-tunnel zou dat moeten verbeteren.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ilroad_map.svg

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 7 november 2010 om 01:48.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 03:02   #374
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Dat de NZV de drukste spoorlijn ter wereld is, lijkt me al enige tijd achterhaald. Veel hangt ook af wat we beschouwen als spoorlijn. Uiteindelijk kan je de NZV ook als 6 nevenliggende lijnen beschouwen, en dan is de doorstroming zeker niet zo indrukwekkend.
Niet alle reizigers moeten in Brussel zijn, en velen zouden gebaat zijn als ze de trage doorrit van Brussel zouden kwijt zijn. Gent-Leuven via Mechelen, bijvoorbeeld, is potentieel sneller dan via Brussel. En ook binnen Brussel zijn er al heel wat mogelijkheden om de grote 3 en vooral Centraal te vermijden. Vanuit Jette bijvoorbeeld kan je maar liefst 4 verschillende richtingen uit: Schaarbeek, Noordstation, Schuman en Simonis. Naar Simonis en Weststation is er nu een doodgeboren experiment (wegens te weinig frequent en afwezig tijdens de spits), naar Schaarbeek rijdt er zelfs niets.
Brussel is inderdaad een pendelaarsmagneet, maar velen moeten niet bij de grote stations zijn, kunnen makkelijk in pakweg Weststation of Simonis op de metro stappen, of zijn beter af met een rechtstreekse trein naar Schuman en Luxemburg.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 03:12   #375
Adam Smith
Europees Commissaris
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 6.082
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het probleem is de "rentabiliteit". Alle lijnen die Brussel laten vallen verliezen meteen het grootste deel van hun klanten omdat Brussel zo'n centrale plaats inneemt in onze verplaatsingen.
Tja Brussel in Belgie is toch een combinatie van Amsterdam, Den Haag en het knooppunt Utrecht in Nederland. En centrale punten zijn kwetsbaar, tenminste als het daar fout gaat, heeft het hele netwerk een probleem...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 06:57   #376
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Iemand enig idee waarom wanneer bij de NMBS één dag gestaakt wordt fora en reacties op krantensites vol giftige commentaren staan en wanneer een bedrijf als Brinks zijn tweede week in gaat met al bijna even grote ongemakken tot gevolg niemand zijn stem, pen of vingers verheft ? Bij NMBS staat er voor een pak meer werknemers veel meer te veranderen.
Mij lijkt het dat we beter iedereen ambtenaar maken ipv omgekeerd. Het is duidelijk bij Brinks dat zulke bedrijven niet tegen China moeten concurreren en dat het hier enkel gaat om in de zakken van de werknemers te zitten, om de kloof tussen rijk en arm verder te vergroten. Ipv te proberen de bediendecontracten van Brinks te veranderen zouden ze beter verplichten de arbeiderscontracten bij de concurrenten om te zetten. Dan is er ook geen concurrentieprobleem en komt het eens ten goede van de uitvoerder van het werk. Maar dat is vloeken zeker ?

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 7 november 2010 om 06:58.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 07:44   #377
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vraag is altijd: wat is de taak van de NMBS? Is het kunstwerken neer te poten in eigenlijke dan wel esthetische betekenis van het woord? Is het niet eerder de taak van de spoorwegen om goede verbindingen en voorzieningen uit te werken eerder dan stations die in de boekjes architectuur terechtkomen? Ik heb ook al altijd eenzelfde kanttekening geplaatst bij fietsbruggen. Vaak zoek men gerenommeerde architecten om een fietsbrug te ontwerpen, met als resultaat een mooi ontwerp maar een al even mooie kostprijs. Is het dan niet veel beter iets eenvoudigs maar doeltreffendst neer te poten dat eerder een lagere kostprijs heeft?
Hier in Lanklaar hebben we zo'n exemplaar. Mooi maar niet bruikbaar voor de fietsers.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 07:45   #378
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat de modale treinreiziger eerder veel gelukkiger wordt als de treinen stipt op tijd rijden, treinkaartjes goedkoper zijn en er een goede dienstverlening is, dan wanneer ze mogen opstappen in een van de duurste stations van België...
een dikke 2
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 07:48   #379
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Mijn antwoord was bedoeld op de algemene draad in je post, niet op het specifiek geval station L-G.
Over het algemeen zou de reiziger gelukkiger zijn met goede, snelle en stipte verbindingen. Limburg is voor de spoorwegen achtergesteld gebied. Met het geld dat ze investeren in prestigeprojecten, kon je Limburg veel beter ontsluiten.
En dan wil er hier iemand het spoor volledig gratis maken, je moet maar durven.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 07:49   #380
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Herlees mijn post toch maar eens.


Wat de modale treinreiziger bewust denkt is iets anders dan wat hij onbewust ervaart.



Als het lente is, voel jij je dan vaak energiek en vrolijk?
Zeker de limburgers denken zo!
Man man man, we hebben hier een spoorontsluiting waar we terecht fier op zijn.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be