![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U kent overduidelijk het Oostblok niet: in Slovenië als Hongarije spreekt men als eerste taal meestal Duits, ook al omdat de meeste toeristen in die landen Duitstaligen zijn (Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers). Wie in die landen in de toeristische sector wil meedraaien, moet gewoonweg Duits kunnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
Minister-President
|
![]() Waarom zijn we deze discussie eigenlijk aan het voeren? Alsof iemand (incl. straatrue) werkelijk gelooft dat de 50%+ Franstaligen van de werklozen binnen de Vlaamse rand rond Brussel weigeren Vlaams te leren omdat ze dat niet kunnen gebruiken op hun safari door Kenya.
Het is koppigheid en minachting, geen 'globaal kader'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...derlands.dhtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zal er je zo'n 5000 duizend extra geven per stad die je in het duits te woord staan en waarvan geen enkel het engels op school leert, want dat is een taal die de kinderen en jongeren leren via film en muziek. Jij mag mij dan per hoofdstad zo'n 100 kinderen doorgeven die Frans als tweede taal leren. En ik had het zelf helemaal niet over Zwtiserland, maar over de rest van Europa. En ik kan je verzekeren, dat ik met mijn Nederlands veel verder geraak in de wereld dan jij met Frans, want eens buiten Frankrijk en een deel van Afrika( de oud kolonies van Frankrijk en Belgie) loop jij met je Frans verloren, terwijl ik met mijn Nederlands gewoon verder geholpen word, zelfs in China en Japan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe wie hier geraakt zijn, weet ik niet meer. Het is gewoon een feit dat wereldwijd NL en FR (zij het iets minder) marginale talen geworden zijn als 2de taal. In veel landen leert/kent men zijn eigen taal en EN. hier en daar nog wat Duits, Russisch, FR, NL; maar veel stelt dat allemaal niet voor. De kans dat je in het buitenland iemand tegenkomt die zich als 2de taal uit de slag kan trekken in het EN is vrij groot. Tegen dat je iemand ontmoet die je kan helpen in het FR en zeker in het NL zul je al ver moeten zoeken; enkel kleine specifieke regio's uitgezonderd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daar Waal en Fransman geen verre reistoeristen zijn en zich vaak niet begeven naar streken waarvan ze weten dat men hun taal er niet kent, gaan zij ook niet massaal naar deze landen op reis. En daar deze landen hun transporten het meeste via de zeehavens van Belgie, Nederland en Duitsland gaan, is het voor hun economie gewoon een noodzaak om de taal van deze havens te kennen en begrijpen. In tegenstelling tot de Franstalige Belgen, begrijpt men in het buitenland dus wel de noodzaak om de Vlaming en Nederlander zijn taal te kennen. Als was het maar om te zorgen dat wij hen niet in het zak kunnen zetten dankzij hun gebrek aan taalkennis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens op tv spreekt iedereen ook FR, zelfs in films ![]() En... ik ontmoet vaak (hoog-opgeleide) mensen uit Oost-Europa in BE en tot mijn verbazing kennen, zeker de jonge mensen meestal vooral enkel EN. Af en toe ook wat Duits; maar valt dik tegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar het is precies dat wat nu even iets twijfelachtiger wordt. Vandaar de Belgische vlaggen aan de ramen, tegelijk met groteske, nazi-achtige Anschluss-claims op Vlaamse gemeenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want door het gebrek aan talen kennis kan een Waalse bedrijfsleider/eigenaar enkel binnen zijn taalgebied zijn bedrijf promoten, terwijl een Vlaming bedrijfsleider/eigenaar zijn dankzij zijn talenkennis overal kan promoten. De noodzaak voor de Waalse economie om Nederlands te kennen en begrijpen is zeer groot, want door het gebrek hier aan, sluit Wallonie zichzelf net uit als concurrent voor de bedrijven die wel die talenkennis hebben en zichzelf dus wel kunnen promoten bij de 18.000.0000 Nederlandstalig potentiele klanten naast hun deur. Wallonie vertrekt dus zuiver al door het gebrek aan de kennis van het Nederlands vanuit een zeer zwakke positie om te kunnen concurreren met een oud oostblok land dat wel de Nederlandse taal kent en gebruikt. Een klant aanspreken in zijn eigen taal, is immers een teken van respect voor die klant en van hem eisen dat hij de taal van de producent/verkoper spreekt is een teken van minachting. Als mogelijke klant krijg je zelfs vanuit China antwoord in het Nederlands op een informatie vragende Email, vanuit Wallonie krijg je zelfs gewoon geen antwoord als je Email niet in het Frans is opgesteld. En daar zit al een van de oorzaken van het stilvallen van de economische groei van Wallonie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 |
Europees Commissaris
|
![]() En volgens Hitler hadden de Duitsers recht op een corridor naar Dantzig.
Sorry, mijn beste, als je argumenten wil aanhalen, kom dan af met eerbare mensen, niet met fascistisch tuig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan zijn de Vlamingen bekrompen, onverdraagzaam etc. Jullie moesten je schamen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik verzet me tegen politiek geweld, tout court, omdat ik weet dat het niets oplost maar integendeel de kiemen legt voor nog meer geweld. En sorry, niets in dit land is doden en verminkten waard. Als je overweegt dat wat doelgericht geweld misschien toch wel iets kan bereiken, kijk dan eens naar Bagdad en vraag je af of het dat is wat je wilt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zij zullen nooit een klant beledigen of minachting tonen, maar zij eisen dus ook het omgekeerde, dat als zij je klant zijn dat jij hen te woord staat in de taal die zij vragen te gebruiken. Het is trouwens juist door de goede en uitgebreide taalkennis van de Vlamingen, dat de Vlaamse economie met stip op 1 staat in de Europese en Wereldranglijsten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alle belangrijke werken, films, series enz.... worden zeer snel in het FR vertaald. wat moeten Engelstaligen dan zeggen; daar is amper iemand te vinden die een andere taal spreekt (behalve wat Spaans in de USA?) FR zijn zoals Duitsers: leren behalve (soms) EN zelden een andere taal. Uitzondering = BE waar nu ook NL geleerd wordt door de WAL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al je verklaringen zijn naast de kwestie. Er is maar één echte verklaring voor deze irrationele houding van onze Franstalige medelanders: het Belgische racisme dat in 1830 aan de macht kwam en de Walen vergiftigd heeft, tot op de dag van vandaag. Als de Walen daar nu stilaan van aan het afkicken zouden zijn, dan is dat zeer goed voor hen. Racisme staat nooit goed en het belemmert je eigen ontwikkeling. Maar voor de Vlamingen én voor België is het too little, too late. |
|
![]() |
![]() |