Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2008, 08:05   #361
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules Bekijk bericht
ik zeg niet dat de lat HOOG moet liggen, maar voor sommige leerlingen ligt ze zo l�*�*g dat het ook niet meer leuk is.
er is iets serieus mis als een leerling na twee weken ziekte de klas binnenkomt en van de lerares wiskunde te horen krijgt : oei, nu mag ik geen fouten meer op't bord schrijven.
En dat terwijl het niveau van haar wiskunde hoger lag dan in eerste kan.

Ik zat in die les om wakkergemaakt te worden als mijn lerares haar eigen oefeningen niet opgelost kreeg.
Wees blij. Mijn oudste moet regelmatig leren zijn mond te houden, om geen woensdag namiddag in school te moeten doorbrengen.

En die van informatica, heeft zelfs een betere oplossing gevonden.
Hij krijgt taken van 1 jaar hoger of van de unif opgelegd als hij zijn mond opendoet in haar lessen.

En die van wiskunde begint daar nu ook mee.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 08:31   #362
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik wil iets doen waar ik geen moeite voor moet doen, kan dat ook? Behalve het ogenblikkelijke gebruik van mijn hersenen dan.

Memorizeren = no go.

koopt gij ook de duurst mogelijke CPU die er te vinden is, en 0 GByte Ram?

ge zult nogal vliegen
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 08:34   #363
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zelfstudie iszelfs niet weggelegd voor alle goede leerlingen, met een thuisblijvende ouder.

Ik ben een thuisblijvende ouder en mijn zonen zijn goede leerlingen, heel goede zelfs.
Maar ik acht mijzelf niet bekwaam om hen de opleidingen te geven die zij willen volgen. Erger nog, ik ben zelf bezig met te leren van de oudste zoon.
Die doet BI-tso en van die leerstof ken ik dus geen kl......n

En de middenjury bestaat niet meer, dat is de examencommissie geworden.
Ik bedoelde eigenlijk echt zelfstudie, geen thuisonderwijs.

en het Vlaams Fonds bestaat ook niet meer, maar iedereen noemt het nog wel zo.
Oud 28 januari 2008, 08:49   #364
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik bedoelde eigenlijk echt zelfstudie, geen thuisonderwijs.

en het Vlaams Fonds bestaat ook niet meer, maar iedereen noemt het nog wel zo.
Ja, dat had ik al begrepen.

Maar het probleem met zelfstudie of thuisstudie is dat er dan iemand moet zijn die kan helpen met de zaken die de leerling niet begrijpt en je een leerling met veel zelfdiscipline moet hebben

En daar zit dus juist het grote probleem voor de betere leerling.

En het Vlaams Fonds bestaat nog wel hoor
http://www.vlafo.be/index.html
Oud 28 januari 2008, 09:00   #365
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat had ik al begrepen.

Maar het probleem met zelfstudie of thuisstudie is dat er dan iemand moet zijn die kan helpen met de zaken die de leerling niet begrijpt en je een leerling met veel zelfdiscipline moet hebben

En daar zit dus juist het grote probleem voor de betere leerling.
ik had toen geen zelfdiscipline (nog steeds niet), 't ging er echt niet slechter op worden als ik thuis was. Ik heb een aandachtsspanne van 5 minuten als het gaat om luisteren naar iemand die voor een klas staat. Laat dat weg en ik had gewoon meer tijd om op m'n eentje ongedisciplineerd te zijn.

Citaat:
En het Vlaams Fonds bestaat nog wel hoor
http://www.vlafo.be/index.html
je zit op de oude site.
klik op 'ga naar de Vlaams Fonds website' en verbaas jezelf.
http://www.vaph.be/vlafo/view/nl/
Tuurlijk blijft de vlafo-website nog even bestaan, net omd�*t zowat iedereen VF blijft zeggen ipv VA.
Oud 28 januari 2008, 09:34   #366
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik had toen geen zelfdiscipline (nog steeds niet), 't ging er echt niet slechter op worden als ik thuis was. Ik heb een aandachtsspanne van 5 minuten als het gaat om luisteren naar iemand die voor een klas staat. Laat dat weg en ik had gewoon meer tijd om op m'n eentje ongedisciplineerd te zijn.
Met jou de meeste betere leerlingen, enkel de blokbeesten hebben dat probleem niet. Maar of die op het einde van hun opleiding dan iets waard zijn is een andere vraag.

Citaat:
je zit op de oude site.
Tuurlijk blijft de vlafo-website nog even bestaan, net omd�*t zowat iedereen VF blijft zeggen ipv VA.
Ok. Was daar dus zelfs niet van op de hoogte.
Oud 28 januari 2008, 09:51   #367
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In essentie vind ik het toch bedenkelijk dat een leerling die minder scoort dan het gemiddelde wel een uitweg heeft, door te zakken, bijles of dergelijke. Maar een leerling die vooruit is op zijn leeftijdsgenoten die optie vaak niet heeft. Ik denk dat beide personen zich even slecht bij die situatie voelen. Terwijl beleidsmakers de eerste positie blijkbaar eerder zien als een luxeprobleem.

Zo heb ik ook de hele lagere school-periode met mijn vingers zitten draaien. De leerkrachten wisten niet wat met me te doen, omdat ik opgegevingen oefeningen met een geeuw beëindigde, terwijl mijn klasgenoten daar veel meer tijd voor nodig hadden.
In het middelbaar lette ik op als de vakken me interesseerde en thuis deed ik zo goed als niets. Vooral de examens waren voor mij namiddag vrije tijd om toffe dingen te doen. Ik deed dan even een boek open, en zodra ik wist dat ik wel zeker door zou zijn stopte ik met leren. Ik heb ook nooit de ambitie gehad om 100% te halen (al lukte dat soms wel ). Voor vakken die me niet interesseerde (wiskunde) kwam ik dan ook maar net met de hakken over de sloot.
Maar hoe leuk en tof ik mijn klasgenoten en sommige leerkrachten ook vond in het middelbaar, hoe ouder hoe werd hoe slechter ik me daar op mijn plaats voelde.
Dat heeft vooral een erg lui en ongedisciplineerd iemand van me gemaakt, heb ik het gevoel. Ik heb nu op univ nog de neiging om zo weinig mogelijk te studeren om 'zo veel mogelijk door te geraken'. Dat kan niet hetgeen geweest zijn wat 18 jaar leerplicht bedoeld heeft bij te brengen, want van de rest van de stof blijft er niet veel meer over.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 januari 2008 om 09:54.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 09:54   #368
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mogen vanaf hun 12 jaar thuis al eens een glasje wijn of een pintje meedrinken
Goede zaak.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 09:58   #369
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Maar dat moet niemand ander bepalen dan die persoon zelf, en als het systeem klachten heeft, moeten ze maar klagen.

Het hele systeem is zoooo paternaliserend dat men zelfs ingrijpt als er niet eens een vraag is.
Daar ben ik het 100% mee eens.
Ik ben zelf licht ontvlambaar als ik merk dat een ander even voor iemand anders probeert te bepalen wat nu net van waarde moet zijn voor die persoon, of ervan uitgaat dat hij dat gewoonweg weet.
Oud 28 januari 2008, 10:06   #370
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat kan niet hetgeen geweest zijn wat 18 jaar leerplicht bedoeld heeft bij te brengen, want van de rest van de stof blijft er niet veel meer over.
Is er 18 jaar leerplicht in Vlaanderen?
Dat wist ik niet.
Oud 28 januari 2008, 10:53   #371
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Dat wist ik niet.
Neen, want dan heb ik zelf nog een groter deel overgeslaan dan ik dacht.

Tot 18 jaar dan.
Oud 28 januari 2008, 10:56   #372
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, want dan heb ik zelf nog een groter deel overgeslaan dan ik dacht.

Tot 18 jaar dan.
't Was flauw van mij, ik geef het toe, maar taal... weet je wel...

Laatst gewijzigd door Stratcat : 28 januari 2008 om 10:57.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 12:24   #373
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In essentie vind ik het toch bedenkelijk dat een leerling die minder scoort dan het gemiddelde wel een uitweg heeft, door te zakken, bijles of dergelijke. Maar een leerling die vooruit is op zijn leeftijdsgenoten die optie vaak niet heeft. Ik denk dat beide personen zich even slecht bij die situatie voelen. Terwijl beleidsmakers de eerste positie blijkbaar eerder zien als een luxeprobleem.

Zo heb ik ook de hele lagere school-periode met mijn vingers zitten draaien. De leerkrachten wisten niet wat met me te doen, omdat ik opgegevingen oefeningen met een geeuw beëindigde, terwijl mijn klasgenoten daar veel meer tijd voor nodig hadden.
In het middelbaar lette ik op als de vakken me interesseerde en thuis deed ik zo goed als niets. Vooral de examens waren voor mij namiddag vrije tijd om toffe dingen te doen. Ik deed dan even een boek open, en zodra ik wist dat ik wel zeker door zou zijn stopte ik met leren. Ik heb ook nooit de ambitie gehad om 100% te halen (al lukte dat soms wel ). Voor vakken die me niet interesseerde (wiskunde) kwam ik dan ook maar net met de hakken over de sloot.
Maar hoe leuk en tof ik mijn klasgenoten en sommige leerkrachten ook vond in het middelbaar, hoe ouder hoe werd hoe slechter ik me daar op mijn plaats voelde.
Dat heeft vooral een erg lui en ongedisciplineerd iemand van me gemaakt, heb ik het gevoel. Ik heb nu op univ nog de neiging om zo weinig mogelijk te studeren om 'zo veel mogelijk door te geraken'. Dat kan niet hetgeen geweest zijn wat 18 jaar leerplicht bedoeld heeft bij te brengen, want van de rest van de stof blijft er niet veel meer over.
90% van de masters heeft in het basisonderwijs iets moeten doen. Veel kinderen worden dar zelfs al schoolmoe.

Want het basisonderwijs is gericht op de middelste groep van de IQ lijn.

In het secudaire 1ste graad ASO hebben deze kinderen opnieuw geen uitdaging, omdat te veel ouders van kinderen die in het TSO en zelfs BSO hun kinderen in die studierichting steken, want ze kunnen wel zakken,maar niet stijgen is de grote foute opvatting. Beide groepen kinderen worden dus tot het uiterste gepest door ouders die het hoog in hun bol hebben.
Oud 28 januari 2008, 12:30   #374
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wist ik niet.
In Vlaanderen bestaat de levenslange leerplicht, anders kom je in de goot terecht.

Maar de bepaling is dat men gericht onderwijs moet volgen tot men een secudaire diploma A2 heeft, indien dit niet behaald voor het leerjaar waarin men 19 word, is men leerplichtig tot het schooljaar waarin men 19 word.

Een leerling die in september 18 word, moet dus dat leerjaar afwerken als hij geen A2 heeft behaald.
Wie op 1 juli 18 word moet in september niet terug starten als hij/zij geen diploma A2 opzak heeft.
Oud 28 januari 2008, 12:52   #375
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

mensen leren wanneer een werkwoord in meervoudsvorm hoort lijkt me zo één van de basisdoelstellingen van onderwijs.
lager onderwijs, dacht ik.
Oud 28 januari 2008, 13:54   #376
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

je zit op de oude site.
ah bedankt, wist ik ook nog niet
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 16:19   #377
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Studietip: rechten.
Daar heb je helemaal geen voorkennis of intelligentie voor nodig. Ook iemand die niets begrijpt van wiskunde en wetenschap, nauwelijks iets anders praat dan zijn dialect en geen flauw benul heeft van aardrijkskunde of geschiedenis, kan nog perfect met grote onderscheiding afstuderen als jurist. Meer nog: die heeft zelfs een concurrentieel voordeel om rechts'geleerde' te worden. Het is niet voor niets dat er zoveel juristen in de politiek zitten.

En het is echt een volwaardig universitair diploma, hé, geloof het of niet.
(Gelukkig voor mij )
Ik vond de rechtsvakken die ik had nochtans niet simpel.
Vorig jaar heb ik een vak 'fiscaal recht' gehad, en daar waren de meesten bij ons op het jaar op gebuisd; vooral het stuk over BTW recht was moeilijk.
Vennootschapsrecht heb ik m'n eerste jaar gehad en daar kroop toen ook het meeste tijd in om te blokken.
Ik heb ook nog ooit 'inleiding tot het verbintenissenrecht' gevolgd als keuzevak, maar na een paar lessen heb ik laten vallen want het was toch moeilijker dan ik aanvankelijk dacht.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 17:42   #378
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik vond de rechtsvakken die ik had nochtans niet simpel.
Vorig jaar heb ik een vak 'fiscaal recht' gehad, en daar waren de meesten bij ons op het jaar op gebuisd; vooral het stuk over BTW recht was moeilijk.
Vennootschapsrecht heb ik m'n eerste jaar gehad en daar kroop toen ook het meeste tijd in om te blokken.
Ik heb ook nog ooit 'inleiding tot het verbintenissenrecht' gevolgd als keuzevak, maar na een paar lessen heb ik laten vallen want het was toch moeilijker dan ik aanvankelijk dacht.
Je noemt nu net de drie rechtsvakken die mij het meest interesseren, en twee waarmee ik mijn brood verdien (fiscaal recht en vennootschapsrecht)

Verbintenissenrecht is leuk, want daar komen principes aan bod die van belang zijn voor tal van andere rechtsvakken (b.v. het concept aansprakelijkheid).
Oud 28 januari 2008, 20:00   #379
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je noemt nu net de drie rechtsvakken die mij het meest interesseren, en twee waarmee ik mijn brood verdien (fiscaal recht en vennootschapsrecht)
Ik heb eigenlijk geen enkel besef wat iemand nu interessant kan vinden aan fiscaal recht Qua droogheidsgehalte blijft dat vak toch wel aan de top staan.

Ik kon bij dat vak het bos echt niet meer door de bomen zien tijdens het blokken. Al die meerwaardes die belast of juist niet belast moeten worden.

Citaat:
Verbintenissenrecht is leuk, want daar komen principes aan bod die van belang zijn voor tal van andere rechtsvakken (b.v. het concept aansprakelijkheid).
Juist, en ook handig om zo'n dingen te weten. Maar ik heb me indertijd laten vertellen dat dat het buisvak was op eerste kan rechten, daarom heb ik een ander keuzevak genomen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 20:15   #380
Groentje-18

Standaard

Citaat:
28/01 McDonald's mag diploma middelbaar onderwijs geven

Het Amerikaanse fastfoodconcern McDonald's mag een schooldiploma geven aan Britse werknemers.

Dat staat in plannen die de Britse regering maandag bekendmaakte. Ook een spoorwegbedrijf en een luchtvaartmaatschappij krijgen de mogelijkheid om jonge werknemers een getuigschrift op middelbare-schoolniveau te geven.

McDonald's heeft zo'n duizend vestigingen in Groot-Brittannië. Werknemers kunnen voortaan een diploma "basic staff management" krijgen, hetgeen ze praktisch en financieel inzicht moet geven in het runnen van een restaurant. Het zakenleven reageerde enthousiast.

Critici daarentegen vinden de diploma's te weinig inhoudelijk. De situatie zou bovendien kunnen ontstaan dat iemand met een diploma, behaald bij McDonald's, toegang krijgt tot een technische hogeschool of universiteit. De bond van universiteiten en hogescholen vreest dat de verworven vaardigheden te weinig algemeen en te specifiek voor één bedrijf zullen zijn. "
http://www.hbvl.be/nieuws/Economie/default.asp?art={F08E9000-6FEA-4F8E-9F37-DD7C99EF697B}

(Er is hier een andere thread waar dit beter in zou passen maar ik weet niet direct waar die staat.)

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 januari 2008 om 20:16.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be