Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2009, 18:41   #361
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wellicht daarom dat er de laatste jaren vanuit Franstalig Belgique haast geen andere slogans meer te horen zijn dan de verdediging van 'les droits des Francophones'? Inderdaad, ze hebben daar duidelijk andere zorgen aan hun hoofd...
Touché ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 20:42   #362
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk bericht
Ja, niemand is gediend met slogans als "I want you for Belgium" of "België is een sterk merk".
Ik wel ... zoals de meerderheid in belgie !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 28 april 2009 om 20:42.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 20:45   #363
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de vijand is de Belgisch-Brusselse bourgeoisie/elite.
dat is dus niet de modale Nederlandstalige of Franstalige Brusselaar.

je moet niet het gewone volk verwarren met 'nekken'.
Ik dacht dat volgens U ... "Brusselaar = Brusselse bourgeoisie/elite"
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 20:47   #364
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik dacht dat volgens U ... "Brusselaar = Brusselse bourgeoisie/elite"
dan bent u verkeerd.
ik heb dat nooit beweerd.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 07:23   #365
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
denk het niet, die slogans zijn in het Nederlands of Engels. de meerderheid van Belgicisten spreekt die taal niet. of weigert te erkennen dat ze de eerste als moedertaal hebben....
Oud 29 april 2009, 14:35   #366
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen meerderheid in België nodig voor een onafhankelijk Vlaanderen, enkel een Vlaamse meerderheid.

Het is me trouwens al opgevallen in de praktijk dat veel Franstalige organisaties Belgique of Belgium in hun naam vermelden, terwijl ze in feite enkel aan Franstalige dienstverlening doen. Moest Wallonië welvarender zijn dan Vlaanderen zouden ze geen twee keer nadenken om te splitsen. Moureaux van de PS heeft dat trouwens letterlijk gezegd.
Oud 29 april 2009, 14:41   #367
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Er is geen meerderheid in België nodig voor een onafhankelijk Vlaanderen, enkel een Vlaamse meerderheid.

Het is me trouwens al opgevallen in de praktijk dat veel Franstalige organisaties Belgique of Belgium in hun naam vermelden, terwijl ze in feite enkel aan Franstalige dienstverlening doen. Moest Wallonië welvarender zijn dan Vlaanderen zouden ze geen twee keer nadenken om te splitsen. Moureaux van de PS heeft dat trouwens letterlijk gezegd.
de onafhankelijkheid zou wel eens sneller kunnen gaan dan verwacht. de Waalse economie houdt beter stand, de transfers zouden kunnen verminderen.

het moment dat Wallonië geen nood meer heeft aan Vlaamse transfers, is de splitsing een feit. zonder transfers uiteraard.....
Oud 29 april 2009, 15:06   #368
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Orange
Inderdaad, het begrip "meerderheid in België" is totaal irrelevant. Als het op Vlaamse autonomie aankomt, zijn het de Vlamingen die moeten beslissen, da's nogal wiedes. De Vlaamse Belgicisten blijven krampachtig vasthangen aan de begrippen "onderhandelingen" en "Belgische meerderheid". Het gaat niet op dat Franstaligen ons zouden kunnen dwingen opgesloten te blijven in het huidig Belgisch model. Desnoods moet het Vlaams Parlement het initiatief nemen.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 21:00   #369
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robin Bekijk bericht
Maar hou alsjeblieft op met zagen over ditjes en datjes in de marge.
Hilde Roosens had weet van belangstelling vanuit de linkervleugel van de Vlaamse beweging. Als ik Hendrik was zou ik die zondag gewoon komen versterken.
Ik denk niet dat de linksflaminganten zich hier als excuustruus moeten laten gebruiken. Ik blijf dit weekeinde lekker niet in Brussel en ga naar Gent. De geplande betoging kondigt zich aan als volkomen politiek irrelevant. Omdat :
  • De betoging niet vooraf is gegaan door een breed maatschappelijk debat tussen alle organisaties binnen de brede Vlaamse Beweging. Er is hier voor de zoveelste keer een verschrikkelijk gebrek aan een open debat en discussiecultuur. Het resultaat is veel woordengetrommel maar weinig inhoud en geen maatschappelijk project.
  • De betoging wordt soloslim georganiseerd door het rechts-katholiek-conservatieve KVHV en is geen breed pluralistisch initiatief.
  • De betoging slaat geen enkele brug naar de autonomisten van de andere regio's in België. Geen enkel overleg of samenwerking met Waalse autonomisten of Duitstalige regionalisten. De betoging houdt aldus de isolatie van de Vlaamse Beweging in stand terwijl we juist tegenover het nationaal georganiseerde Belgicisme meer dan ooit moeten samenwerken met de autonomisten en regionalisten van de andere Belgische regio's.
  • De betoging is blind voor de Europese en internationale dimensie van de Vlaamse emancipatiestrijd en heeft volkomen uit het oog verloren om ook andere emanciperende volkeren, naties en regio's uit te nodigen (Catalonië, Noord-Ierland, Schotland, Koerdistan, Corsica, Bretagne, Palestina, Tibet, ...) of samen te werken met organisaties van die volkeren, naties en regio's.
  • De betoging is te klassiek opgevat in het verlengde van de leefwereld van de beroepsbetogers en de beroepsmilitanten en mist volkomen een brede familiale aantrekkingskracht. De slogans zijn vooral radikaal en hebben een totaal gebrek aan humor. Er zijn geen muziekgroepen voorzien, geen leuke randanimaties, niets voor kinderen, ... Op die manier wordt de Vlaamse Beweging een solozaak van hardcore militanten en isoleert ze zich van de brede Vlaamse bevolking.
  • De betoging maakt geen komaf met het geflirt met extreem-rechts, integendeel, ze trekt extreem-rechtse groepen aan (Voorpost, NSV, VNJ, ...) en bevestigt dat een deel van de Vlaamse Beweging nog altijd geen afscheid heeft kunnen nemen van het rechtsextremistisch gedachtengoed.

De radikale Vlaamse Beweging is aldus volop bezig zich volledig te isoleren van de brede bevolking. Op dat punt doen de Belgicisten het veel beter. Die slagen er onder andere in om regelmatig vele (bekende) muzikanten te verzamelen en daarmee de grote massa te bereiken ( zoals het op 17 mei geplande BelgaVox in Brussel) . De Vlaamse Beweging moet nodig eens aan wat introspectie doen want zoals het nu gaat lukt het nooit. Het is wat mij betreft zo'n dooie boel geworden dat het een reden is voor mij om eruit te stappen. Er zijn gelukkig nog andere manieren dan "Vlaams Bewegen" om je in te zetten voor onze totale culturele, sociale en politieke ontvoogding.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 29 april 2009 om 21:22.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 21:38   #370
Shadowke

Standaard

kdenk niet dat die Belgiscistische manifestaties/propaganda nog veel helpen.
daarvoor is het te laat.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 april 2009 om 21:39.
Oud 29 april 2009, 21:45   #371
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Hendrik, je gaat eruit stappen? Dat veronderstelt al eerst dat je er hebt ingezeten

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2009, 07:53   #372
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
  • De betoging niet vooraf is gegaan door een breed maatschappelijk debat tussen alle organisaties binnen de brede Vlaamse Beweging. Er is hier voor de zoveelste keer een verschrikkelijk gebrek aan een open debat en discussiecultuur. Het resultaat is veel woordengetrommel maar weinig inhoud en geen maatschappelijk project.
  • De betoging wordt soloslim georganiseerd door het rechts-katholiek-conservatieve KVHV en is geen breed pluralistisch initiatief.
  • De betoging slaat geen enkele brug naar de autonomisten van de andere regio's in België. Geen enkel overleg of samenwerking met Waalse autonomisten of Duitstalige regionalisten. De betoging houdt aldus de isolatie van de Vlaamse Beweging in stand terwijl we juist tegenover het nationaal georganiseerde Belgicisme meer dan ooit moeten samenwerken met de autonomisten en regionalisten van de andere Belgische regio's.
  • De betoging is blind voor de Europese en internationale dimensie van de Vlaamse emancipatiestrijd en heeft volkomen uit het oog verloren om ook andere emanciperende volkeren, naties en regio's uit te nodigen (Catalonië, Noord-Ierland, Schotland, Koerdistan, Corsica, Bretagne, Palestina, Tibet, ...) of samen te werken met organisaties van die volkeren, naties en regio's.
  • De betoging is te klassiek opgevat in het verlengde van de leefwereld van de beroepsbetogers en de beroepsmilitanten en mist volkomen een brede familiale aantrekkingskracht. De slogans zijn vooral radikaal en hebben een totaal gebrek aan humor. Er zijn geen muziekgroepen voorzien, geen leuke randanimaties, niets voor kinderen, ... Op die manier wordt de Vlaamse Beweging een solozaak van hardcore militanten en isoleert ze zich van de brede Vlaamse bevolking.
  • De betoging maakt geen komaf met het geflirt met extreem-rechts, integendeel, ze trekt extreem-rechtse groepen aan (Voorpost, NSV, VNJ, ...) en bevestigt dat een deel van de Vlaamse Beweging nog altijd geen afscheid heeft kunnen nemen van het rechtsextremistisch gedachtengoed.

De radikale Vlaamse Beweging is aldus volop bezig zich volledig te isoleren van de brede bevolking. Op dat punt doen de Belgicisten het veel beter. Die slagen er onder andere in om regelmatig vele (bekende) muzikanten te verzamelen en daarmee de grote massa te bereiken ( zoals het op 17 mei geplande BelgaVox in Brussel) . De Vlaamse Beweging moet nodig eens aan wat introspectie doen want zoals het nu gaat lukt het nooit. Het is wat mij betreft zo'n dooie boel geworden dat het een reden is voor mij om eruit te stappen. Er zijn gelukkig nog andere manieren dan "Vlaams Bewegen" om je in te zetten voor onze totale culturele, sociale en politieke ontvoogding.

Al uitgemaakt wie van de drie de paardekop is die lekker niet naar Brussel gaan?

Ge probeert nu al weken karikaturale stempels op deze mars te plakken om een eenheid tussen de Vlamingen voor wat betreft de doelen te verhinderen, en werkelijke NIEMAND op dit forum heeft u ooit in levende lijve gezien, laat staan dat je ook maar èrgens actief bent. Ik hoop voor u dat je er goed voor betaald wordt, anders ben je gewoon de debielste links-flamingant die ik ken.

Overigens op te merken dat Maxim Mischenko, Russisch parlementslid, de betoging zal vervoegen.

ps: ter illustratie, KVHV in grootste Russische krant enige tijd terug, kwestie dat KVHV de Vlaamse zaak ver-schrik-ke-lijk slecht aan het verkopen is in het buitenland: http://gent.kvhv.org/blog/mac/kvhv_g...nt_van_rusland

pps: huiver, sidder ende beef van de het "marsjeren in Zuid-Tirol, Hendrik. http://www.youtube.com/watch?v=G8tVvIpIkKM

Laatst gewijzigd door TVDD : 30 april 2009 om 08:03.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2009, 08:19   #373
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Niko Bellic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVDD Bekijk bericht
pps: huiver, sidder ende beef van de het "marsjeren in Zuid-Tirol, Hendrik. http://www.youtube.com/watch?v=G8tVvIpIkKM
Tja, scouts in korte broeken, majoretten en tromroffelaars zijn en blijven nu eenmaal een wezenlijk bestanddeel van het traditionele Vlaamse cultuurleven. En dan is het toch maar logisch dat je zoiets aantreft op Vlaamse manifestaties. Je kunt toch moeilijk met flamenco- of doedelzakspelers afkomen, niet?
Niko Bellic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2009, 12:33   #374
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Overigens op te merken dat Maxim Mischenko, Russisch parlementslid, de betoging zal vervoegen.
Het verbaast mij niet gezien de recente interesse en contacten die KVHV heeft met Russische staatsnationalisten.
Maxim Mischenko is Russisch parlementslid voor de Pro Kremlin Partij "Verenigd Rusland" ( de partij van Putin) en is het leidend figuur van de Russisch-nationalistische "Jong Rusland" organisatie ( "Young Russia" in het Engels of "Rossija Molodaya" in het Russisch). Zijn organisatie wordt door sommige bronnen beschuldigd van het gewelddadig aanvallen van betogingen van de Russische oppositie, is een uitgesproken tegenstander van de onafhankelijkheid van Kosovo en tegen gastarbeiders en migranten. Als dit het soort internationale contacten zijn waarmee het KVHV wil mee uitpakken dan bevestigt dit mijn punt. Dat het KVHV niet alleen rechts-conservatief is maar een voorliefde heeft voor een reactionaire vorm van nationalisme.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 30 april 2009 om 12:43.
Oud 30 april 2009, 12:43   #375
Shadowke

Standaard

ik ben er ook tegen.
ik ben voor een democratisch vlaanderen/groot-nederland.

laat de KVHV maar hun betoginkje houden in Brussel.
met het programma dat ze hebben, zal er weinig volk zijn.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 april 2009 om 12:44.
Oud 30 april 2009, 12:52   #376
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
ter illustratie, KVHV in grootste Russische krant enige tijd terug, kwestie dat KVHV de Vlaamse zaak ver-schrik-ke-lijk slecht aan het verkopen is in het buitenland: http://gent.kvhv.org/blog/mac/kvhv_g...nt_van_rusland
Interressant. We leren er over "het gearabiseerde en geafrikaniseerde Brussel met zijn vele verlaten woningen en enorme criminaliteit". Zoals Voorpost, Vlaams Belang en VMO zaliger verwar jij misschien teveel Vlaamse strijd met xenofobie.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 30 april 2009 om 12:59.
Oud 30 april 2009, 13:07   #377
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard Mond Houden ! Het Kvhv Marcheert !

Citaat:
Ge probeert nu al weken karikaturale stempels op deze mars te plakken om een eenheid tussen de Vlamingen voor wat betreft de doelen te verhinderen, en werkelijke NIEMAND op dit forum heeft u ooit in levende lijve gezien, laat staan dat je ook maar èrgens actief bent. Ik hoop voor u dat je er goed voor betaald wordt, anders ben je gewoon de debielste links-flamingant die ik ken.
Ik breng zes argumenten aan en dit is jouw reactie? Leren ze op de unief niet meer hoe je een standpunt opbouwt, argumenten aandraagt en aan discussie doet? Misschien moeten jullie de slogan van jullie betoging veranderen in "Mond houden ! Het KVHV marcheert!" Dat zou tenminste duidelijk zijn.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 30 april 2009 om 13:08.
Oud 30 april 2009, 13:26   #378
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Net 1 interessante KVHV aktiviteit ontdekt (spijtig genoeg al voorbij want ze dateert van november vorig jaar). Er was spijtig genoeg ook niet veel volk ( volgens de foto's) maar dit leek mij toch wel interessanter dan die vele rechtsnationalistische, rechtsnostalgische en rechtsconservatieve activiteiten die KVHV normaal gezien te graag organiseert ( al dan niet met Voorpost & C°). Maar deze KVHV activiteit zou ik dus (uitzonderlijk!) wel hebben bezocht.

ps : van deze KVHV-activiteit werd ik dan weer een pak minder enthousiast.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 30 april 2009 om 13:34.
Oud 30 april 2009, 16:01   #379
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het verbaast mij niet gezien de recente interesse en contacten die KVHV heeft met Russische staatsnationalisten.
Maxim Mischenko is Russisch parlementslid voor de Pro Kremlin Partij "Verenigd Rusland" ( de partij van Putin) en is het leidend figuur van de Russisch-nationalistische "Jong Rusland" organisatie ( "Young Russia" in het Engels of "Rossija Molodaya" in het Russisch). Zijn organisatie wordt door sommige bronnen beschuldigd van het gewelddadig aanvallen van betogingen van de Russische oppositie, is een uitgesproken tegenstander van de onafhankelijkheid van Kosovo en tegen gastarbeiders en migranten. Als dit het soort internationale contacten zijn waarmee het KVHV wil mee uitpakken dan bevestigt dit mijn punt. Dat het KVHV niet alleen rechts-conservatief is maar een voorliefde heeft voor een reactionaire vorm van nationalisme.

Persoonlijk heb ik alle sympathie voor de Catalaanse, Bretoense, etc. onafhankelijkheidsstrijd. En natuurlijk zit daar een element van solidariteit in. Het valt mij evenwel op dat er in Vlaanderen wel betogingen met Vlamingen doorgaan voor een onafhankelijk Baskenland (ik heb zelf ooit nog in één meegelopen), maar dat ik het omgekeerde niet zie in Baskenland!

Ten tweede, Vlaamse onafhankelijkheid heeft net zoveel met het binnenland als met het buitenland te maken. En dat buitenland, dat is geïnteresseerd in geostrategie, niet in -al dan niet romantische- bezweringen over "vrijheid der volkeren".

Wie de Vlaamse onafhankelijkheid faciliteert -ALTIJD door zijn eigen belangen- die is mijn vriend. Wie die onafhankelijkheid tegenwerkt -EVENZEER vanuit eigen belangen- die is mijn vriend niet.
Oud 30 april 2009, 16:03   #380
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik breng zes argumenten aan en dit is jouw reactie? Leren ze op de unief niet meer hoe je een standpunt opbouwt, argumenten aandraagt en aan discussie doet? Misschien moeten jullie de slogan van jullie betoging veranderen in "Mond houden ! Het KVHV marcheert!" Dat zou tenminste duidelijk zijn.

ik vind u volstrekt irrelevant beste Hendrik, d�*�*rom ga ik daar niet op in. Je hebt er die zagen en klagen en je hebt er die iets doen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be