Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2014, 10:19   #361
Peche
Banneling

Standaard

Kinderen die zonder omkijken met hun fiets de oprit afvliegen, en van tussen de geparkeerde wagens de baan opvliegen zonder kijken.
Meerdere malen moeten claxoneren naar kinderen en toegeroepen dat ze eerst moeten kijken.
Een ander voorbeeld. 't is groen voor auto's en voetgangers om de hoek. Waar alle auto's wachten tot de voetganger overgestoken is, rijdt een ander er in een boog er voorbij en dwingt de voetganger te stoppen of wordt meegegrepen.

Een camion op de leie die zonder kijken, zonder pinken mijn vak op voegt en ask ervoor claxoneer en mijn middelvinger aan het licht geef stapt hij bijna uit om mij rammel te geven.

Dit accident zet ook wel aan tot sensibiliseren:
http://www.youtube.com/watch?v=6-0E2Nxtm6o

Films als dat moeten ze afspelen als je je examen gaat afleggen vind ik. Dat werkt echt!
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2014, 11:43   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kinderen die zonder omkijken met hun fiets de oprit afvliegen, en van tussen de geparkeerde wagens de baan opvliegen zonder kijken.
Meerdere malen moeten claxoneren naar kinderen en toegeroepen dat ze eerst moeten kijken.
Ik praat dit niet goed, maar kinderen zijn kinderen en handelen vaak onbezonnen. Als volwassenen dragen we in dit spel tussen groten en kleinen de grootste verantwoordelijkheid. Of zoals wij in ons gezin tegen de grootste kinderen wel eens zeggen: "Als oudste moet je dit ondertussen wel weten..."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2014, 11:51   #363
Peche
Banneling

Standaard

Ja ik weet ook wel dat ze in hun enthousiasme wegschieten...
Maar ik vind toch dat je als automobilist dan een opmerking moet maken zodat ze zich bewust van het gevaar worden. Zo beschaafd mogelijk natuurlijk
Oud 30 oktober 2014, 13:12   #364
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik vind toch dat je als automobilist dan een opmerking moet maken zodat ze zich bewust van het gevaar worden. Zo beschaafd mogelijk natuurlijk
Het "dilemma" is dat de huidige politieke correctheid, dus bijna alle media en de perceptie van de maatschappij, zodanig bewerkt is dat men toch te gemakkelijk de schuld bij "de zondebok automobilist" kan leggen, terwijl toch iedereen met een beetje gezond verstand en ook technisch verstand moet weten dat een motorvoertuigbestuurder maar zo goed kan zijn als de techniek+ onverwachte omstandigheden en het beperken van zijn menselijke zwaktes.

Om het lang te maken:

- het spoorverkeer tram-trein valt niet onder het verkeersreglement, daar wordt de zwakkere verkeersdeelnemer altijd 100 % de schuld gegeven (dus eenderwelke van kind als weggebruiker tot bus/vrachtwagen).
Treinen en trammen hebben nu eenmaal geen uitwijkmogelijkheid en hebben (enorm) lange remwegen. Nochtans rijden die ook door de bebouwde kom hé.

- zeker bij het vliegverkeer zijn de procedures, technische en infra-maatregelen zodanig geoptimaliseerd, want daar wordt de menselijke fout (piloten, ingenieurs, technici, verkeersleiding) ook 100 % aanvaard. Ze gaan daar geen "obstakels planten" aan de rand van de landingsbaan hé ?

- Raar dat dit in het wegverkeer - op absolute vlotte voorrangswegen buiten bebouwde kom - dat ook niet het geval kan zijn.

Maarnee hoor daar zijn alle motorvoertuigbestuurders de wonderbaarlijkste mirakelmannen en moeten ze in elke situatie en in een fractie van een seconde kunnen beslissen steeds het juiste te moeten doen in alle omstandigheden (nachts, regen, weggladheid) ook de onvoorziene, hun voertuigen zijn dan wonderbaarlijke "batmanmobielen" die ogenblikkelijk dat doen wat de bestuurder denkt, en dikwijls het utopische ook dat nog wat je menselijke opponent denkt en dat voertuig doet.

Een on-geluk op de openbare weg wordt al helemaal niet meer aanvaard, lekker toch de schuld geven en veralgemenend afgeven op alles wat met een motorvoertuig rijdt.

En de wegrand vergevingsgezind maken is ook helemaal niet nodig liefst zou men nog de bomen en palen midden op de weg zetten, een halve meter van de wegrand is niet dodelijk genoeg bij de minste menselijke fout van mirakelman "automobilist", natuurlijk heb je dan nog de inzittenden en opponenten bij zo´n (wegrand)ongeval helemaal geen schuld hebben en die natuurlijk ook zoveel mogelijk op die wegrandobstakels dodelijk moeten kunnen eindigen. Maar owee men rijdt eens 10 kmh sneller als het al menig absurd bordje in duidelijk goede omstandigheden dan is plots die 10 kmh sterk ongevalgevolg risicoverhogend. Want dat wat geflitst kan worden is het belangrijkste van alles, de rest is toevallige bijvangst.

NL

BE zoek de verschillen met NL

Hier staan de bomen graag:

Citaat:
http://english.verkeerenwaterstaat.n...ongevallen.pdf

4.2 De lokale situatie als primaire factor

Kenmerken van de weg en onveilige wegen

Er zijn wegen, vooral regionale hoofdwegen, die bekend staan om hun langdurige onveiligheid. De
Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV, 2005) heeft 7 van die wegen voor nader onderzoek geselecteerd. Op die
7 wegen waren gemiddeld 23 doden per jaar en 254 gewonden. Het risico ter plaatse was bijna vier keer zo
hoog als het gemiddelde risico voor autowegen. In Noord Brabant zijn eenzijdige verkeersongevallen
geanalyseerd voor de periode 1995-2002 (Haskoning, 2001). Ook hieruit kwam naar voren dat er wegen zijn
waarop in de beschouwde periode relatief veel meer eenzijdige ongevallen plaatsvonden dan op andere
vergelijkbare wegen. Deze wegen en wegtrajecten zijn benoemd en nader bekeken. Soms ontbrak verlichting,
op sommige trajecten was bij een ongeval het percentage alcoholgebruik hoger. In de eerder genoemde studie
van Haworth et al (1997) is gevonden dat op ¾ van locaties bomen of palen stonden.

Bermongevallen

Enkelvoudige ongevallen worden soms getypeerd als ‘bermongevallen’. Vaak eindigt het slachtoffer na een
ongeval in de berm. De inrichting van de berm is dan ook een belangrijke factor in de afloop van enkelvoudige
ongevallen. Een vergevingsgezinde berm heeft een obstakelvrije zone (met alleen botsveilige objecten) en is
voldoende draagkrachtig. Staan er toch obstakels in de berm dan moeten deze worden afgeschermd (SWOV,
2007).
De SWOV heeft in 2001 berekend dat met maatregelen op het gebied van bermbeveiliging op jaarbasis enkele
tientallen doden kunnen worden bespaard op 80 km/uur-wegen. Schoon (2003) geeft aan dat, wanneer alle
wegbeheerders voldoende budget voor bermverharding vinden, na zo’n 15 jaar een jaarlijkse besparing van ruim
30 doden is te realiseren.

Bochten
Op een neergaande helling levert een krappe horizontale boog extra risico’s op (CROW, 1999; Ivan et al, 1999).
In het Handboek veilige inrichting van bermen (CROW, 2004) worden enkele studies genoemd die de
(infrastructurele) omstandigheden beschrijven bij enkelvoudige ongevallen. Hieronder ook een studie van
Hedman (1989). Hedman geeft ondermeer aan dat een toenemende breedte van rijbaan en berm, het
ongevalrisico reduceert. Hij geeft echter ook aan dat het nauwelijks mogelijk is om mogelijke effecten van
andere factoren uit te sluiten. Het effect van toenemende breedte wordt daardoor waarschijnlijk overschat.
Een ander resultaat uit deze studie is dat het ongevalrisico in bochten groter is in en vlak na horizontale bogen
die kleiner zijn dan 1000m. In en vlak na relatief krappe horizontale bogen (<1.000 m) vinden meer ongevallen
plaats dan in (zeer) ruime bogen en rechtstanden. De studie geeft verder aan dat de kans op een ongeval in een
buitenboog ruim tweemaal zo groot is als een binnenboog. Dat bochten en de kenmerken van de boog sterk
samenhangen met ongevallen op landelijke (rijks)wegen wordt ook benadrukt in een publicatie van Charlton
(2007):
“For single vehicle accidents, there is 34% increase in accident frequency per sharp curve per kilometer.”
Dezelfde auteur geeft echter ook aan dat er veel minder overeenstemming is over het aanwijzen van de oorzaak
van het hogere ongevalrisico:
“While there is good agreement in the road safety research community that increasing degrees of
curvature cause more accidents (Haywood, 1980; Johnston, 1982; McDonald, 2004), there has been
little consensus on the identification of the proximal causes of crashes on curves. Several causative factors
been proposed, including: inability to meet increased attentional demands (McDonald and Ellis, 1975);
misperceptions of speed and curvature (Johnston, 1982; Messer et al., 1981); failure to maintain proper
lateral position on the curve (Eckhardt and Flanagan, 1956; Glennon and Weaver, 1971; Good, 1978).”
Field of vision in bocht. Interessante noties komen naar voren in publicaties van Birth (2006). Birth heeft een
Human Factors checklist voor de beoordeling van wegvakken en kruispunten ontwikkeld. Daarmee kunnen
vanuit de Human Factors problemen in het wegontwerp, de bebording en de markering worden gedetecteerd.

- 17- Analyse enkelzijdige ongevallen

Het uitgangspunt hier is dat de weg de automobilist een veilige ‘field of vision’ moet bieden. Een weloverwogen
ontwerp van de ‘field of vision’ wordt ‘field of vision management’ genoemd.

Door een bocht rijden wordt sterk bepaald door de kwaliteit van ‘the field of view’.
De binnenbochten zijn niet zichtbaar en dit kan leiden tot een inadequate response van de bestuurder: snelheidsverandering en
stuurmanoeuvres.

Risicoverhogende factoren in de field of vision in een bocht zijn:
o afwijken van een constante radius
o plaatsen van gebouwen, planten of andere objecten in de binnenbocht
o grote ‘openingen’ in de buitenbocht,
o niet begeleiden door een aaneengesloten rij planten of gebouwen e.d.

Objecten (bomen, borden etc) in de ruimte bepalen de snelheid van de weggebruiker. Wanneer de ruimte leeg
lijkt, zal de snelheid eerder gaan toenemen. Het afwijken van een constante radius is extra problematisch voor
motorrijders wanneer de radius van groot naar klein gaat (Bouwdienst Rijkswaterstaat, 2001).

Naast aanpassingen aan de berm is er ook ondersteuning voor het nemen van aanvullende maatregelen, zoals
het plaatsen van chevron-waarschuwingsborden. Charlton geeft aan dat deze maatregel de meest effectieve
maatregel is voor het reduceren van de snelheid van automobilisten.

Op basis van het door hem verrichtte onderzoek stelt Charlton verder vast dat:
“.. advance warning signs, even with advisory speed plates, do not provide an adequate safety measure
(Charlton, 2004; Zwahlen, 1987). Part of the reason for the limited effectiveness of advance warning
signs appears to be the frequency with which drivers rely on proceduralised or habitual motor programs
to maintain their speed and lane position (i.e., driving on automatic pilot) and the resulting failure to
attend to and consciously process the meaning of many advance warning signs (Charlton, 2006; Lewis-
Evans and Charlton, 2006). Curve warnings that highlight or delineate the sharpness of the curve appear
to overcome this problem by providing perceptual cues that can be processed “bottom-up” by the
proceduralised motor programs and result in drivers entering curves at a lower speed, even in the
absence of conscious deliberation.”

Verlichting van de weg.
Vergeleken met overdag is de kans op enkelvoudige ongevallen bij duisternis en
openbare verlichting iets hoger en bij duisternis zonder openbare verlichting belangrijk hoger (CROW, 2004).
Motorrijders in relatie tot infrastructuur. De huidige infrastructuur houdt onvoldoende rekening met de
bijzondere eigenschappen van de motor. In een studie van het Steunpunt Verkeersveiligheid in Diepenbeek,
België wordt daarover het volgende vermeld:
“Motorrijders en andere tweewielers zijn meer onderworpen aan de conditie van het wegoppervlak dan
vierwielers” (RoSPA, 2001b in: Vlierden en Geirt, 2005)). “Toch wordt de weg vaak ontworpen,
gebouwd en onderhouden met enkel auto’s en vrachtwagens in gedachten en ontstaan gevaarlijke
omstandigheden voor motorrijders (Bednar et al., 1999 in: Vlierden en Geirt, 2005).”
Glad wegdek door pijlen, grind of viezigheid op het wegdek, detectielussen in een bocht, enzovoorts zijn veelal
geen probleem voor automobilisten, terwijl een motorrijder hierdoor ten val kan komen (Bouwdienst, 2001).

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2014 om 13:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2014, 13:32   #365
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem De Vlaemingh Bekijk bericht
Niet alleen kinderen hoor.
Fietsers in het algemeen.
en voetgangers?
Oud 30 oktober 2014, 16:55   #366
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, ze moeten zeker op hun gedrag aangesproken worden. Alleen vind ik het losse optreden van kinderen niet te vergelijken met het soms onbesuisd handelen van volwassenen in het verkeer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 14:13   #367
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik praat dit niet goed, maar kinderen zijn kinderen en handelen vaak onbezonnen. Als volwassenen dragen we in dit spel tussen groten en kleinen de grootste verantwoordelijkheid. Of zoals wij in ons gezin tegen de grootste kinderen wel eens zeggen: "Als oudste moet je dit ondertussen wel weten..."
Ach ZO los jij dat dus op in je gezinnetje, en wellicht ook op school ?

Je kijkt in de eerste plaats naar wie de oudste is, en dus het slimste zou moeten zijn ? Je zal in jouw gezin maar de pech hebben de eerstgeborene te zijn .....
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 14:20   #368
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Ach ZO los jij dat dus op in je gezinnetje, en wellicht ook op school ?

Je kijkt in de eerste plaats naar wie de oudste is, en dus het slimste zou moeten zijn ? Je zal in jouw gezin maar de pech hebben de eerstgeborene te zijn .....
De oudste in een gezin voelt zich meestal een beetje verantwoordelijk voor wie jonger is, zonder dat het hen ingelepeld wordt.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 15:51   #369
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
De oudste in een gezin voelt zich meestal een beetje verantwoordelijk voor wie jonger is, zonder dat het hen ingelepeld wordt.
Dat wel, maar als oudste in een gezin kan ik je wel vertellen dat het hoegenaamd geen pretje was om telkens de pineut te zijn, louter omdat ik de pech had de eerstgeborene in het gezin te zijn.

Verder kreeg ikzelf nooit kansen om te studeren, ik moest op mijn 18e maar gaan werken. En mijn loon van de eerste drie jaar, werden door mijn ouders integraal aangewend om de jongste twee uit het gezin de kans te geven verder te studeren.

Na drie jaar ben ik het thuis dan ook afgebold, een piepklein appartementje gehuurd, en héél veel gespaard. Meanwile gelukkig gehuwd, en drie gezonde kids, en een huis van de spaarcentjes en het loon van m'n echtgenote en mezelf.

Toen ik het niet langer kon aanzien dat mijn kids hetzelfde onrecht aangedaan werd tav de kids van m'n zus, was ik het beu en heb ik alle contact verbroken.

Nu ik achterom kijk, wéét ik dat alles wat ons gezinnetje bezit, door onszelf bekostigd is. Wijzelf werken ervoor, in tegenstelling tot m'n broer en zus die alles in de schoot geworpen gekregen hebben. Aanvankelijk mede van mijn loon, en later van m'n ouders toen zij het financieel wat breder begonnen te krijgen. Ik daarentegen, heb nooit m'n handje moeten openhouden en dankjewel zeggen. Alles wat ik bereikt heb, bezit, gerealiseerd heb, heb ik zélf gedaan. 't Moge dan allemaal wat minder riant zijn dan wat de andere twee bezitten, toch ben ik op dat laatste bijzonder trots.

Laatst gewijzigd door lohabra : 2 november 2014 om 15:53.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 17:11   #370
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Dat wel, maar als oudste in een gezin kan ik je wel vertellen dat het hoegenaamd geen pretje was om telkens de pineut te zijn, louter omdat ik de pech had de eerstgeborene in het gezin te zijn.

Verder kreeg ikzelf nooit kansen om te studeren, ik moest op mijn 18e maar gaan werken. En mijn loon van de eerste drie jaar, werden door mijn ouders integraal aangewend om de jongste twee uit het gezin de kans te geven verder te studeren.

Na drie jaar ben ik het thuis dan ook afgebold, een piepklein appartementje gehuurd, en héél veel gespaard. Meanwile gelukkig gehuwd, en drie gezonde kids, en een huis van de spaarcentjes en het loon van m'n echtgenote en mezelf.

Toen ik het niet langer kon aanzien dat mijn kids hetzelfde onrecht aangedaan werd tav de kids van m'n zus, was ik het beu en heb ik alle contact verbroken.

Nu ik achterom kijk, wéét ik dat alles wat ons gezinnetje bezit, door onszelf bekostigd is. Wijzelf werken ervoor, in tegenstelling tot m'n broer en zus die alles in de schoot geworpen gekregen hebben. Aanvankelijk mede van mijn loon, en later van m'n ouders toen zij het financieel wat breder begonnen te krijgen. Ik daarentegen, heb nooit m'n handje moeten openhouden en dankjewel zeggen.
Ik begrijp je persoonlijke tragedie en heb er zeker begrip voor. Wat ik vooral geleerd heb dat het gezin waar je als kind opgroeide ook een hoop levenslessen geeft. Veel te vaak met de bedenking: zo doe ik het later zeker niet als ik zelf kinderen heb, zo was het ook zeker bij mij.

Ik heb het gevoel dat, zeker binnen je gezin, jij bijzonder alert bent om geen van de kinderen het gevoel te geven van benadeeld te zijn, en tevens de les meegeeft het zelf waar te maken. Je weet het als ouder nooit echt zeker, maar 'iets' geeft je wel het gevoel hoe je het doet of gedaan hebt als ouder.

Citaat:
Alles wat ik bereikt heb, bezit, gerealiseerd heb, heb ik zélf gedaan. 't Moge dan allemaal wat minder riant zijn dan wat de andere twee bezitten, toch ben ik op dat laatste bijzonder trots.
Dat is veel waard en daar kan je terecht trots op zijn.

Mijn 3 kinderen zijn volwassen ik opa, maar als je ziet dat ze nog graag eens hier binnenspringen, zegt dat wel iets.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 2 november 2014 om 17:12.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2014, 10:23   #371
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Automobilist zorgt voor ravage in Waregem

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-Waregem.dhtml
Oud 4 november 2014, 12:04   #372
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Automobilist zorgt voor ravage in Waregem

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-Waregem.dhtml
Echt ? is alledaags hoor, ik heb een krant hé.

Dit is erger: 3 doden en 1 zwaargewonde in één frontale klap:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...eauraing.dhtml
Oud 4 november 2014, 12:17   #373
Peche
Banneling

Standaard

Ik ben bij DVV verzekerd en dat helpt om defensief te rijden. Ge krijgt oscars per ongelukvrij jaar. Als ge bonus malus 0 betaalt wil je dat zo houden he
Oud 4 november 2014, 12:20   #374
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Vanmorgen ook eentje tegengekomen die hoognodig in een scherpe bocht enkele wagens voorbij wou. Gelukkig kon ik, die uit de andere richting kwam, nog het fietspad op of het was ook frontaal.
Idioten aan het stuur.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2014, 23:07   #375
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Vanmorgen ook eentje tegengekomen die hoognodig in een scherpe bocht enkele wagens voorbij wou. Gelukkig kon ik, die uit de andere richting kwam, nog het fietspad op of het was ook frontaal.
Idioten aan het stuur.
Ik deze middag ook nog... blaasveld, net voor willy's moustache op het 'recht' stukje... BMWke dat zonder pinker 2 auto's dubbelde omdat ze de max toegelaten snelheid van 50 reden.. had mij al klaargezet voor een frontale maar hij kon spijtig genoeg zich nog snel genoeg voor de eerste smijten.
Mag het niet zeggen waar was weer een persoon met een.. enfin ne allochtoon.
Nu ik weet evengoed dat het perfect ook een blanke man van 30 of 50 had kunnen zijn met zijne stoefbak waardoor hij naar de goedkoop winkel moet rijden om hem af te betalen of te onderhouden.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 08:46   #376
Peche
Banneling

Standaard

ik heb een drone gekocht om boven het verkeer uit te vliegen als ik nog eens file heb. Ik ga een radiosysteem bijkopen om een bereik van km's te behalen. Als ik het onder de knie heb mag ik de X-830 kopen en land ik die zonder problemen in ieders achtertuin. Peche heeft een fantastische hobby gevonden.
Wat je dus tegen kan komen in het verkeer is geen UFO maar een drone.
Oud 10 november 2014, 09:58   #377
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Idioten aan het stuur.
Je mag met je wagen niet op het fietspad.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 10:35   #378
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Je mag met je wagen niet op het fietspad.
Behalve...
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overmacht
Overmacht is een juridisch begrip dat een niet-toerekenbare onmogelijkheid aanduidt om een verplichting na te komen, waardoor de rechtspersoon in kwestie van deze verplichting bevrijd wordt.
http://elfri.be/overmacht-het-verkeer

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2014 om 10:37.
Oud 10 november 2014, 10:55   #379
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een woordje dat aanleiding geeft voor veel discussie want de ene ziet het zo en de andere zo...
Was er sprake van overmacht of had hij nog een ander maneuver kunnen doen om het fietspad te vermijden?
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 11:40   #380
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Een woordje dat aanleiding geeft voor veel discussie want de ene ziet het zo en de andere zo...
Was er sprake van overmacht of had hij nog een ander maneuver kunnen doen om het fietspad te vermijden?
Dat fietspad is totaal onbelangrijk (als er geen fietsers in gevaar werden gebracht), er zijn regels in de wegcode die zeggen dat je andere weggebruikers niet in gevaar moogt brengen, ttz de prioriteit is in de eerste plaats een ongeval kost wat kost proberen te vermijden. Wat dus ook geschiede bij @ Skobelev uitleg.

Is er een rechtszaak dan zal de rechtbank daar wel snel over oordelen.

Een fietspad (schuin) dwarsen om welke reden dan ook (erachter parkeren bvb) mag je natuurlijk altijd, je moogt er zelfs over manouevreren om te parkeren. Uit overmacht/noodzaak mag je altijd een fietspad kortstondig benutten als je maar geen fietspadgebruikers hindert of in gevaar brengt.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2014 om 11:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be