Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2010, 10:38   #361
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat is maar hoe ge het bekijkt. Het Nederlands is Belgisch Nederlands waarin ik schrijf, de voer taal van Vlaanderen, niet het Nederlands nederlands hoor. Een duidelijk verschil. Kijk maar in de Van Dale.
Laten we de proef eens op de som nemen.
een noord-Nederlander zou dit schrijven:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hypothetische Ollander Bekijk bericht
Dat is maar hoe je het bekijkt. Het Nederlands is Nederlands Nederlands waarin ik schrijf, de voer taal van Nederland, niet het Belgisch nederlands hoor. Een duidelijk verschil. Kijk maar in de Van Dale.
Duidelijk twéé verschillende talen. Zonder twijfel. Ge wordt je, een ernstig en onoverkomelijk communicatieprobleem.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 10:42   #362
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
In sommige landen is dat toch zo... Taal is een POLITIEKE keuze, niks anders.
Ik ben nog altijd aan het wachten op de taalkundige basis van uw politieke keuze voor een 'Vlaams' als standaard.

Temeer daar ik, zoals ik al honderd keer geschreven heb, als Antwerpenaar een Rotterdammer beter versta dan een Westfluut, wiens taal jij aan mij wil opdringen.
Oud 2 oktober 2010, 10:46   #363
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de onafhankelijkheidsstrijd van Vlaanderen wordt er sympathie gegeven en gezocht bij soortgelijke Volkeren, zoals de Schotten en de Catalanen.
Catalonië?

Je weet toch dat Catalanen noord en zuid willen verenigen?

Ander voorbeeld:

Baskenland, waar "we" traditioneel ook sympathie voor hebben

Zazpiak Bat. ik neem aan dat jij als kenner van de strijd van de volkeren waar "we" sympathie voor hebben die slogan wel zal kennen.

Nog eentje?

Ook hier hebben "we" sympathie voor in Vlaanderen:

Oud 2 oktober 2010, 11:11   #364
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2. Het streven van de Vlaamse Beweging is altijd erop gericht geweest de saamhorigheid onder de Nederlandstaligen te bevorderen; niet alleen in 'Noord-België' - ik haast mij te vermelden dat dit een BUB-term is - maar ook in staats-Nederland.

De Vlaamse beweging heeft steeds geijverd voor een ontvoogding van Vlaanderen.
En heeft nooit een verbondenheid met Nederland gehad.
De Vlaamse beweging kende zijn grote opgang trouwens tijdens WW I in de loopgraven en daar waren geen Nederlanders te vinden.
Als er Nederlandse militairen waren geweest, dan hadden de Vlamingen waarschijnlijk toe gevochten om onder hen te kunnen dienen.
Maar de Vlamingen hadden geen Nederlnadstalige Officieren en zijn dus beginnen vechten voor erkenning van hun taal en voor ontvoogding van de Franstalige Vlamingen.
De Vlaamse beweging heeft nooit geijverd om België te doen barsten om terug bij Nederland te kunnen gaan.

De samenhorigheid in taal is trouwens pas veel later gekomen met de opkomst van de radio.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 11:18   #365
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De samenhorigheid in taal is trouwens pas veel later gekomen met de opkomst van de radio.
JA JA, en voorheen leefden we niet al 2000 jaar samen aan de Schelde.

nou ja, 1000 jaar dan, voor de zekerheid.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 11:27   #366
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De prentjes niet...
Het waren interneringskampen voor militairen, system.
Dat is pertinent onjuist. Van de twee foto's uit die tijd in mijn antwoord #227, was het eerste kamp in Nunspeet voor vrouwen en kinderen. Die werden daar opgesloten en mochten het kamp niet uit. En zo waren er ettelijk kampen. Sommige van die kampen werden zelfs in het midden van de hei uit de grond gestampt, ver van de bewoonde wereld.

Waarom probeert u dat nu weer te ontkennen? U hoeft waar wat te googlen en u zult tot hetzelfde besluit moeten komen als ik. Tenzij... ja tenzij dat u aanneemt dat al die kinderen in de kampen of 'vluchtoorden' kindsoldaten waren, en dat men hen daarom moest opsluiten...

Volgens mij wilt u gewoon de waarheid niet onder ogen zien. Wellicht omdat men u weer vanalles heeft wijsgemaakt vroeger.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 11:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 11:47   #367
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is pertinent onjuist. Van de twee foto's uit die tijd in mijn antwoord #227, was het eerste kamp in Nunspeet voor vrouwen en kinderen. Die werden daar opgesloten en mochten het kamp niet uit. En zo waren er ettelijk kampen. Sommige van die kampen werden zelfs in het midden van de hei uit de grond gestampt, ver van de bewoonde wereld.

Waarom probeert u dat nu weer te ontkennen? U hoeft waar wat te googlen en u zult tot hetzelfde besluit moeten komen als ik. Tenzij... ja tenzij dat u aanneemt dat al die kinderen in de kampen of 'vluchtoorden' kindsoldaten waren, en dat men hen daarom moest opsluiten...

Volgens mij wilt u gewoon de waarheid niet onder ogen zien. Wellicht omdat men u weer vanalles heeft wijsgemaakt vroeger.
bijna een godwinpunt dus...maar om het net niet is 'godw-punt'
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 11:49   #368
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben nog altijd aan het wachten op de taalkundige basis van uw politieke keuze voor een 'Vlaams' als standaard.

Temeer daar ik, zoals ik al honderd keer geschreven heb, als Antwerpenaar een Rotterdammer beter versta dan een Westfluut, wiens taal jij aan mij wil opdringen.
Jij gaat toch verhuizen naar Nederland, daar Vlaanderen NOOIT bij Nederland gaat, dus drting ik jou niks op. En je zou eens eerlijk mijn antwoorden moeten lezen, dan zou je zo geen dwaze vragen stellen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 11:57   #369
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
niets? waar haal je dat?

Maar je discours verraad dat je de verkeerde motieven hebt, en daar krijg je vanzelf reacties op.
Neen. JULLIE leggen dat zo UIT als "belgicistisch. Nergens in mijn betoog voor een ONafhankelijk Vlaanderen ben ik Belgicistisch. DAT kan je me NIET aanwrijven. Je hebt daar gewoon géén argumenten voor, maar tracht mij weg te toveren met "belgicist". Jammer maar die vlieger gaat niet op. Ik ben een volwassen man, ik leef mijn eigen leven en ik heb het niet nodig om bij mijn schoonouders te gaan inwonen. Ik kan op eigen benen staan. Vlaanderen nog beter dan ik.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 2 oktober 2010, 12:00   #370
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. JULLIE leggen dat zo UIT als "belgicistisch. Nergens in mijn betoog voor een ONafhankelijk Vlaanderen ben ik Belgicistisch. DAT kan je me NIET aanwrijven. Je hebt daar gewoon géén argumenten voor, maar tracht mij weg te toveren met "belgicist". Jammer maar die vlieger gaat niet op. Ik ben een volwassen man, ik leef mijn eigen leven en ik heb het niet nodig om bij mijn schoonouders te gaan inwonen. Ik kan op eigen benen staan. Vlaanderen nog beter dan ik.
Ik weet allang hoe de vork in de steel zit.

Je bent een Begicist als :
- Je Pro België bent.
- Je voor een Unitair België pleit.
- Je wil dat er een werkende Federale Regering komt.
- Je geen Walen en Brusselaars haat.
- Je tegen een Annexatie met de Hollanders bent.

Ik vergeet er wellicht nog een aantal, je mag aanvullen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 12:01   #371
EddyBal

Standaard

Citaat:
Catalonië?

Je weet toch dat Catalanen noord en zuid willen verenigen?

Ander voorbeeld:

Baskenland, waar "we" traditioneel ook sympathie voor hebben

Zazpiak Bat. ik neem aan dat jij als kenner van de strijd van de volkeren waar "we" sympathie voor hebben die slogan wel zal kennen.

Nog eentje?

Ook hier hebben "we" sympathie voor in Vlaanderen:

Waarmee je lekker voorbijgaat aan het feit dat we NIET één volk zijn. NOOIT geweest. ALTIJD heeft er wat geschort aan de "samenwerking". En vertel eens , WAAROM vochten OOK VLAMINGEN om de holalnders hier buiten te krijgen in 1830? Omdat ze zo tevreden waren met Willempie?
Oud 2 oktober 2010, 12:04   #372
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij gaat toch verhuizen naar Nederland, daar Vlaanderen NOOIT bij Nederland gaat, dus drting ik jou niks op. En je zou eens eerlijk mijn antwoorden moeten lezen, dan zou je zo geen dwaze vragen stellen.
Ik blijf in ANtwerpen wonen hoor, de poort tussen Noord en Zuid in de Nederlanden. Vanouds een stad waar de banden met het noorden groot zijn.

Ik heb je antwoorden "eerlijk" gelezen en het waren geen antwoorden.

Dus ik herhaal:

Citaat:
of welk ander Vlaams zie jij als standaard?
Oud 2 oktober 2010, 12:07   #373
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarmee je lekker voorbijgaat aan het feit dat we NIET één volk zijn. NOOIT geweest. ALTIJD heeft er wat geschort aan de "samenwerking".
Vertel?

Citaat:
En vertel eens , WAAROM vochten OOK VLAMINGEN om de holalnders hier buiten te krijgen in 1830? Omdat ze zo tevreden waren met Willempie?
Omdat ze collaboreerden met het franskiljons-Belgische crapuul. Net zoals de scheiding van 1585 gebeurde door collaborateurs met de Spaanse bezetters, net zoals het mislukken van de Brabantse Omwenteling een gevolg was van Oostenrijkse bezetters.
Oud 2 oktober 2010, 12:07   #374
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik weet allang hoe de vork in de steel zit.

Je bent een Begicist als :
- Je Pro België bent.
- Je voor een Unitair België pleit.
- Je wil dat er een werkende Federale Regering komt.
- Je geen Walen en Brusselaars haat.
- Je tegen een Annexatie met de Hollanders bent.

Ik vergeet er wellicht nog een aantal, je mag aanvullen.
Ach Henri, die mensen zijn blind van haat voor alles waarvan ze nog maar dénken dat het Belgisch is. Zonder argumenten worden Vlamingen die voor een ONafhankelijk Vlaanderen willen gaan, de naam "Belgicist" aangemeten. WIJ worden dan "hollanderhaat" aangesmeerd, ZONDER argumenten. Op diezelfde wijze kan men ons "haat" aanmeten met elk ander land in de wereld waar ik NIET mee wil samengaan...
De rabiate haat zit duidelijk bij de orangisten die geen terrein weten te winnen, en daarom blind en wild om zich heenslaan zonder nadenken.
Oud 2 oktober 2010, 12:08   #375
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het wordt een vol glas, djimi.

Het is immers wijnmaand, hè ...
"Prosit!"

Of is het "Schol!" ?

Of "Tsjing-tsjing!" ??

Of "Santé!" ???

Help, deze babelse spraakverwarring maakt het wel duidelijk: wij passen niet samen!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 12:09   #376
EddyBal

Standaard

Citaat:
Vertel?

Omdat ze collaboreerden met het franskiljons-Belgische crapuul. Net zoals de scheiding van 1585 gebeurde door collaborateurs met de Spaanse bezetters, net zoals het mislukken van de Brabantse Omwenteling een gevolg was van Oostenrijkse bezetters.
Vertel? Lees de draad en talloze andere draden over dit thema. Bakje vol zou ik denken. En wij hoeven niet aan revisionisme te doen zoals jullie. De naaktye waarheid is genoeg, want ze wordt niet ontkracht, dan met leugens...

EDIT: je antwoordt niet eens op de vraag. WAAROM collaboreerden die dan wel? Omdat ze willempie zo graag zagen? Of durf je de feiten niet onder ogen zien dat toch niet alles peis en vree was onder zijn bewind?

Laatst gewijzigd door EddyBal : 2 oktober 2010 om 12:12.
Oud 2 oktober 2010, 12:11   #377
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel? Lees de draad en talloze andere draden over dit thema. Bakje vol zou ik denken. En wij hoeven niet aan revisionisme te doen zoals jullie. De naaktye waarheid is genoeg, want ze wordt niet ontkracht, dan met leugens...
Er staat welgeteld nul komma nul antwoord in.

Dus graag: over welk Vlaams heb jij het, wanneer ik als Antwerpenaar een Rotterdammer beter versta dan iemand van de authentieke Vlaamse westhoek?
Oud 2 oktober 2010, 12:12   #378
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En graag concreet wanneer noord en zuid tegen elkaar gevochten zouden hebben of er een ander conflict was?
Oud 2 oktober 2010, 12:13   #379
EddyBal

Standaard

Citaat:
Er staat welgeteld nul komma nul antwoord in.

Dus graag: over welk Vlaams heb jij het, wanneer ik als Antwerpenaar een Rotterdammer beter versta dan iemand van de authentieke Vlaamse westhoek?
Wat baten kaars en bril... Zoekt en gij zult vinden.
Oud 2 oktober 2010, 12:16   #380
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach Henri, die mensen zijn blind van haat voor alles waarvan ze nog maar dénken dat het Belgisch is. Zonder argumenten worden Vlamingen die voor een ONafhankelijk Vlaanderen willen gaan, de naam "Belgicist" aangemeten. WIJ worden dan "hollanderhaat" aangesmeerd, ZONDER argumenten. Op diezelfde wijze kan men ons "haat" aanmeten met elk ander land in de wereld waar ik NIET mee wil samengaan...
De rabiate haat zit duidelijk bij de orangisten die geen terrein weten te winnen, en daarom blind en wild om zich heenslaan zonder nadenken.
Eddy,

je weet ondertussen ook wel dat ik een vurig voorstander ben van een "Vrij Groot en Vrij Heel Vlaanderland", maar ik denk niet dat ik pas in dat plaatje dat jij ophangt. Ik vind oranje gewoon een lekker warme kleur, en warm-geel in combinatie met een beetje anarchisten-zwart past daar uitstekend bij.

Ik haat jou écht niet, hoor.

Maar ik blijf wél - typisch West-Vluuts - koppig beweren:

"Wij zijn niet van Den Haag, Den Haag is van ons!"

(Je mag in bovenstaand zinnetje Den Haag ook door Amsterdam vervangen, hoor. Mij stoort dat niet.)

Vrolijke vrijpostige groeten,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 2 oktober 2010 om 12:27.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be